Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    sep 2014
    Förnamn
    Oscar
    Ort
    Linköping
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    5

    F56, däcktrycksensorer?

    Hej beställde precis vinterhjul från molway och de ringde och sa att jag ev. behövde köpa däcktryckssensorer annars skulle bilen varna för för lågt däcktryck hela tiden. Kostnad 3000:- !!

    De sa att de sålt en hel del utan så det var upp till mig så jag sa nej. Var detta dumt??

  2. #2
    MINI-galning
    Reg.datum
    jan 2009
    Förnamn
    rajapruk
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    586
    Lagkrav i USA. Idiotiskt att bygga in avancerad teknik i däcken tycker jag!
    Många som haft problem med att TPMS-sensorerna inte funkat på F56 när de köpt däck. Det är en ny modell/programmering så se till att de väljer rätt!
    Själv funderat på om man bara ska ha en uppsättning fälgar, och sedan switcha däcken på dem sommar/vinter. Kanske blir billigare? Slipper man köpa 4 fälgar och 4 sensorer.
    Vilka fälgar och däck valde du?

  3. #3
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    sep 2014
    Förnamn
    Oscar
    Ort
    Linköping
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av rajapruk Visa inlägg
    Lagkrav i USA. Idiotiskt att bygga in avancerad teknik i däcken tycker jag!
    Många som haft problem med att TPMS-sensorerna inte funkat på F56 när de köpt däck. Det är en ny modell/programmering så se till att de väljer rätt!
    Själv funderat på om man bara ska ha en uppsättning fälgar, och sedan switcha däcken på dem sommar/vinter. Kanske blir billigare? Slipper man köpa 4 fälgar och 4 sensorer.
    Vilka fälgar och däck valde du?
    Inget märkvärdigt, svarta inter med hakka r2.

  4. #4
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    sep 2014
    Förnamn
    Oscar
    Ort
    Linköping
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av doby Visa inlägg
    Hej beställde precis vinterhjul från molway och de ringde och sa att jag ev. behövde köpa däcktryckssensorer annars skulle bilen varna för för lågt däcktryck hela tiden. Kostnad 3000:- !!

    De sa att de sålt en hel del utan så det var upp till mig så jag sa nej. Var detta dumt??
    Så, då kör man omkring med lysande varningslampa för däcktryck.....värt 3000 extra för att slippa????

  5. #5
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 922
    Är lampan för enbart detta syfte?
    Ingen bild som du kan bifoga?
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

  6. #6
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    maj 2014
    Förnamn
    Stefan
    Ort
    Danderyd
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av rajapruk Visa inlägg
    Lagkrav i USA. Idiotiskt att bygga in avancerad teknik i däcken tycker jag!
    Många som haft problem med att TPMS-sensorerna inte funkat på F56 när de köpt däck. Det är en ny modell/programmering så se till att de väljer rätt!
    Själv funderat på om man bara ska ha en uppsättning fälgar, och sedan switcha däcken på dem sommar/vinter. Kanske blir billigare? Slipper man köpa 4 fälgar och 4 sensorer.
    Vilka fälgar och däck valde du?
    Faktiskt även ett EU-krav, även om vi i Sverige inte följer kravet!

    Inget krav på däcktrycksövervakningssystem i på svenska personbilar.

    Enligt EU-regler ska nya personbilar som tas i bruk efter den 1 november 2014 ha ett däcktrycksövervakningssystem. Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk.

    Däcktryckövervakningssystem, eller TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), är ett system som ska varna föraren om däcktrycket är för lågt antingen i ett eller flera däck. Syftet med systemet är att begränsa onödiga CO2-utsläpp. Ett för lågt däckstryck påverkar bränsleförbrukningen negativt och därmed ökar även CO2-utsläppen. Kravet är en del av EU:s typgodkännandesystem vilket i praktiken innebär att det kommer gälla för de flesta nya bilar som kommer tas i bruk i Sverige efter 1 november 2014.

    Sverige har valt att inte införa kravet på TPMS i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk. Det beror på till stor del på att huvudsyftet med TPMS uppnås ändå, eftersom vi i Sverige skiftar mellan sommar- och vinterhjul två gånger per år. I samband med det bytet kontrolleras även däckstrycket vilket innebär regelbundna kontroller. På så sätt minskar risken för långvarig körning med för lågt däckstryck med svenska bilar.

    Det här innebär i praktiken att TPMS som system kommer vara ett obligatoriskt utifrån EU-krav fram till ibruktagandet, det vill säga när bilen ställs på första gången. Därefter blir det ett frivilligt system för svenska fordonsägare. Sverige har heller inga regler om att TPMS på personbilar ska kontrolleras vid exempelvis kontrollbesiktning.

    Fordonsägaren kan givetvis välja att behålla systemet och underhålla det så att det fungerar som det var avsett i EU:s reglering.
    ________________________
    Fordonsparken:
    Audi A7 3.0 Quattro TFSI -2011
    Mercedes GLK 2.0 tdi -2010
    Mini Cooper D Clubman -2008
    Vespa GTS 300 -2009

  7. #7
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2019
    Förnamn
    Henrik
    Ort
    Gällivare
    Län
    Norrbotten
    Inlägg
    3
    Är det enkelt att koppa förbi larmet för TPMS?
    Räcker det med att ta bort säkringen?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. F56
    Av rajapruk i forum Allmänt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2014-12-05, 18:56
  2. Aerokit F56
    Av Fredrik i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-09-17, 22:16
  3. F56 S provkörd
    Av rajapruk i forum Allmänt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2014-03-21, 15:23
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-10, 20:05
  5. Spionbild F56
    Av Ace i forum Allmänt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 19:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •