Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1
    MINI-entusiast pawels avatar
    Reg.datum
    jul 2014
    Förnamn
    Pawel
    Ort
    Kävlinge
    Län
    Skåne
    Inlägg
    48

    R53 Oljeservice på kompressorn?

    Enligt Eaton och BMW har jag förstått att detta inte behövs utan kompressorn är helt service-fri. Dock verkar det som att det inte krävs speciellt många tusen mil för att oljan i den ska bli i riktigt dåligt skick eller mer eller mindre saknas helt med en påföljd att dreven slits omgående.

    Är det många/någon som gjort denna service på sina bilar? Drog ni rent av kåpan för att se efter hur kuggen såg ut och vill dela med er?
    Jag funderar starkt på denna åtgärd nämligen, speciellt nu när den blir hårdare pressad med en högre utväxling och en bil med över 16' mil på mätaren.

    Input? Tankar? Kanske rent av foton på när ni gjorde det?


  2. #2
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2013
    Förnamn
    Patrik
    Ort
    Sollefteå
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    127
    Funderar själv på att göra det i samband med pulleybytet. Vid 15-16000 mil kan många vara tomma på olja säger dom som vet.

  3. #3
    MINI-entusiast pawels avatar
    Reg.datum
    jul 2014
    Förnamn
    Pawel
    Ort
    Kävlinge
    Län
    Skåne
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Pät Visa inlägg
    Funderar själv på att göra det i samband med pulleybytet. Vid 15-16000 mil kan många vara tomma på olja säger dom som vet.
    Jasså, du har inte gjort pulley-bytet ännu din buse?! Och så stressade du mig att skicka tillbaka avdragaren för du skulle ha den Ångrar mig nu i efterhand faktiskt att jag inte tog den "lilla" tiden extra på mig att plocka av blåsaren och kolla skicket på den eller åtminstone släppa ut slammet och fylla på fräsch olja.

    Ser dock ut som att man kan komma åt när den sitter på, men man får väl välta Minin på sidan så det inte rinner ut under tiden

  4. #4
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2013
    Förnamn
    Patrik
    Ort
    Sollefteå
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    127
    Haha jo det blev lite ändrade planer. Bytte skift på jobbet vilket gjorde att jag inte hade lika mycket tid över för mekm
    Men ja, känns ju sådär att trimma o ha sig utan att ha koll på grejorna.

  5. #5
    MINI-galning Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Den gubben kan verkligen mecka! Undra vad ett sånt jobb skulle kosta på en verkstad?
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  6. #6
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    dec 2014
    Förnamn
    Mark
    Ort
    Norrköping
    Län
    Norrköping
    Inlägg
    17
    Jag fick byta min kompressor efter 13000 mil. Den skramlade ordenligt. Va ett lager som hade gått sönder. Då bytte jag kompressorn helt själv och pulley. ( nu har jag en ny rekonverad kompressor över ifall någon behöver). BMW skulle ha 20000 för konpressorbytet och 12000 för kompressorn. Jag fick tag på en helt ny från andra håll för 8000:-. Är man inte händig så rekomenderar jag inte att att försöka plocka bort kompressorn själv. Och så rekomenderar jag att du har specialvertyg som spänner remmen. Jag körde utan. Va ett elände men det gick efter några öl..

    Men byta olja i kompressorn är en väldigt bra idé!

  7. #7
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jun 2017
    Förnamn
    andreas
    Ort
    göteborg
    Län
    västragötaland
    Inlägg
    24
    Hejsan
    skall byta koppling och ta bort den hydrauliska motor kudden och i och med att jag har 15% hjul så vill jag byta oljan i kompressorn

    så vad valde ni för olja ?? i videon ovan så nämner dom GM 12345982 supercharger oil, var de den ni köpte eller har ni kört med något annat ??

    //Noodlesswe

  8. #8
    Betalande Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Norrland
    Län
    X
    Inlägg
    83
    Det är nog en bra idé. Jag lät byta för en månad sedan i samband med ett dyrt motorbyte. Oljan var sannerligen inte lätt att få tag i på kort varsel, Bmw vägrade att hjälpa till. Jag hittade rätt AC Delco-olja på ebay.de. Köpte även nya pluggar och packningar från samma handlare.

    Min facelift-kompressor har gått drygt 10 000 mil, varav 4 500 mil med 19%. Ingen olja hade läckt ut och kompressorn verkade befinna sig i fint skick (ta i trä). Jag var noga med byta oljan närmast vattenpumpen först, ifall oljan inte skulle räcka. Mekanikern sade att det räckte precis med en flaska. Hm, det innebär risk för att en mindre del gammal olja blev kvar och blandades upp med den nya. Det känns i alla fall skönt att ha oljeservicen gjord. Ett orosmoln mindre.

    Vad byter du till för koppling? På inrådan så bytte jag även svänghjul när allt ändå var borta. Valeo har ett färdigt paket med enkelmassesvänghjul. Inga problem, men pedalen blev väldigt lätt.

    Bytte även motorkuddar, original. Jag kör en del bana men avstod från hårdare grejer. Jag vill ju undvika att förstöra R53:ans oslagbara allroundkvalitet.

  9. #9
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jun 2017
    Förnamn
    andreas
    Ort
    göteborg
    Län
    västragötaland
    Inlägg
    24
    Hejsan
    de var ett kitt med kopling och lättat svänghjul skall titta på vad det heter.
    byter även packboxenpå drivsidan för drn kkan av och till ge dunstar av varm olja

    gott då tar jag GM oljan också, någon av firmorna som servar GM fordon kunna fixa fram den

    sökte lite och fick träff på lite forum för fart dårar där de rekomenderades i stort sätt allt från diff olja till hydral olja till motor olja ....

    fick sen min 1400 sidors mini tegelsten och den angav även den GM oljan.

  10. #10
    Betalande Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Norrland
    Län
    X
    Inlägg
    83
    Ah, Bentleys? Ja, den klumpen kan man lita på. När du ändå är på gång har du läge att byta kamkedjesträckare. Inget typfel som på R56 men plastdelarna blir spröda med tiden. Hur går den i övrigt? Något annat än remhjul?

  11. #11
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jun 2017
    Förnamn
    andreas
    Ort
    göteborg
    Län
    västragötaland
    Inlägg
    24
    ja den var löjligt kul innan
    sen blev den ommappad och rakt rör med gnistbox,
    sen fick den nytt hjul

    nu e den insane typ 240hp och jag kommer nog int e ha kva rmitt körkort så länge :-D

  12. #12
    Betalande Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Norrland
    Län
    X
    Inlägg
    83
    Nu känner jag mig gammal som gatan: är gnistbox något som tänder avgaserna?

    Var fick du den mappad?

  13. #13
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jun 2017
    Förnamn
    andreas
    Ort
    göteborg
    Län
    västragötaland
    Inlägg
    24
    gnist box e bar aså jag inte skall få blå låga bakom bilen
    mapnige var hos en liten firma i gbg

  14. #14
    MINI-galning Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Funderar själv på att beställa det här kittet.
    https://www.vecchio.co.uk/bmw-mini-c...efill-kit.html
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  15. #15
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    mar 2016
    Förnamn
    Henrik
    Ort
    Partille
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5
    Jag har beställt ett liknande kit på eBay från xkz det kittet verkar poppis hos jaguarfolket.
    20£ dock ej originaloljan men något likvärdigt (jet turbine oil)

    http://m.ebay.co.uk/itm/401380118532?_mwBanner=1

  16. #16
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    mar 2016
    Förnamn
    Henrik
    Ort
    Partille
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5
    Nu har jag bytt oljan i kompressorn med kitet ovan.

    Provade först att göra det med kompressorn kvar på bilen (man kommer åt bägge pluggarna om trottelhus och plastinsuget tas bort) dock lutar motor och kompressor bakåt vilket gör det omöjligt att få i rätt mängd i utrymmet vid vattenpumpen utan att det rinner ut (Så nu vet jag det......).
    Det var ändå rätt fräckt att turbinoljan visade sig vara knallblå i solljus (förmodligen för att kunna spåra läkage mha UV-ljus)
    Så det blev att plocka loss kompressorn.
    Summa summarum kompressorn måste av för att korrekt mängd olja ska kunna ifyllas, så gardera med nya o-ringar mellan vattenpump och block.

  17. Gilla MrCooper gillade detta inlägg
  18. #17
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 922
    Något för Ace att göra på sin nu! Bra tips!
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. R53 Park Lane :: 2006 MINI R53
    Av Smalstark i forum Garage
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-10, 11:58
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 00:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •