Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2013
    Förnamn
    Patrik
    Ort
    Sollefteå
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    127

    Köpa catback-system Milltek. Resonated eller Non-resonated? Ljudnivå?

    Hej!

    Till sommaren tänkte jag köpa mig ett Milltek-system till min MCS -02a och jag undrar om det blir på tok för högt ljud i kupén med ett non-resonated system, dvs helt utan mittre ljuddämparen?

    Vill att det ska höras, men jag vill samtidigt kunna åka långt i den utan att bli galen.


    Någon med lite erfarenhet?

    Tack på förhand!

  2. #2
    MINI-galning Mange249s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    394
    Jag har Milltek hela vägen på min R56 och det låter lagom tycker jag. Det som är mindre bra med non resonated är att man får vibrationer och brummande ljud vid vissa varvtal. För mig kommer det runt 2-3000 varv på motorvägen, så komforten är sämre än med original. Det vägs dock upp av det sköna ljudet vid gaspådrag Jag skulle inte byta tillbaka, på sin höjd till JCW caatback, men behålla DPn. DPn är viktigast.
    Chiliröd/Black Mini Cooper S -10 Aut

    Pepperwhite/Black MINI Cooper S -09 med JCW Aerokit - Såld -

  3. #3
    Tess
    Guest
    Jag har ett Scorpion catback non-resonated, och jag upplever också ett vibrerande dån vid 3000 varv typ. Detta släpper dock fort och jag upplever ingen större skillnad vid cruising på mellan 1800-2200 varv. Har ju dock som sagt ett annat märke. Men generellt så har bilen betydligt högre röst, och vid gaspådrag är det verkligen ett jättehärligt ljud. Detta är beroendeframkallande kan jag säga... Drar ofta ner rutan när jag ska dra på bara så jag ska tydligare få höra det goa mullret!

    Jag är väldigt nöjd med non-resonated. Är det för mycket kan du ju slänga in en dämpare i efterhand?

  4. #4
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2013
    Förnamn
    Patrik
    Ort
    Sollefteå
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    127
    Tack för bra input.
    Jag är bara lite rädd att göra en favorit-i-repris. Min andra busbil är en Peugeot 309 GTI16 -92a med 2,5" Grp A-system i rostfritt hela vägen från DP med sportkatt och den är nästan olidlig att åka långt i, även om jag ÄLSKAR ljudet när man gasar. Däremot är det inte lika smickrande att åka mer än ett par mil med det ljudet. MINIn är ju trots allt en bruksbil som går minst ett par mil om dagen så jag vill kunna stå ut också.
    Men som du säger Tess så kan jag ju alltid sätta på en dämpare efteråt om det blir för jobbigt! Det blir nog non-resonated alltså.

  5. #5
    MINI-galning
    Reg.datum
    jan 2009
    Förnamn
    rajapruk
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    586
    Skiljer det något i motoreffekt på resonated/non-resonated, eller är det bara ljudet det handlar om?

  6. #6
    Tess
    Guest
    Jag märker ingen skillnad, men det är klart, raka rör är raka rör! Hade bytt hela vägen och satsat på en bättre intercooler samt remap eller chip om det är ökad effekt du vill känna av.

  7. #7
    MINI-galning Mange249s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    394
    Innan man trimmar märks det inte om man byter catback. DP märks lite, men mest att effekten kommer tidigare. Milltek menar att man får typ 200hk på en original R56 S. 20hk alltså och det är i så fall väldigt bra och kan nog mest tillskrivas sport/race katten.

    När man trimmar på riktigt blir det dock en annan sak. Mer avgaser per tidsenhet skall passera och det går helt enkelt inte att trimma utan bättre avgassystem. Det är alltså mer förutsättning för trim, än trim i sig.

    Mjukvaran är det som ger effekt på turbobilar. Man får löjligt mycket effekt för pengarna mot sugmotor.

    Bra exempel är min förra Saab. 185hk original. Köpte avgassystem och chippad styrbox beg för 4000kr och vips hade jag 270hk. Systemet gav kanske 15hk, chippet löste resten...

    På kompressormini gäller lite andra saker, då laddtrycket styrs mekaniskt. Jag hade dock aldrig kört med mindre remskriva utan programvara. Många kör på det och säger att det håller, men innan jag sett rullande landsväg med bra lambda under låånga svep är jag kritisk. Man får dessutom mer effekt om man går på bränsle och tändning...
    Senast redigerat av Mange249 den 2013-12-08 klockan 11:55.
    Chiliröd/Black Mini Cooper S -10 Aut

    Pepperwhite/Black MINI Cooper S -09 med JCW Aerokit - Såld -

  8. #8
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2013
    Förnamn
    Patrik
    Ort
    Sollefteå
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    127
    Tack för alla bra svar!
    Själv tänkte jag gå på ett ALTA CAI först och sedan avgassystem och eventuellt småsmåningom 15% mindre remhjul och kallare stift. Har läst runt och finns tydligen inga dokumenterade fall att det skulle bli några fel. Många har kört tusentals mil så iaf.

  9. #9
    Urban Mini
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Pät Visa inlägg
    Tack för alla bra svar!
    Själv tänkte jag gå på ett ALTA CAI först och sedan avgassystem och eventuellt småsmåningom 15% mindre remhjul och kallare stift. Har läst runt och finns tydligen inga dokumenterade fall att det skulle bli några fel. Många har kört tusentals mil så iaf.
    Har precis testat Alta CAI och det är en märkbar förbättring måste jag säga.

  10. #10
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2013
    Förnamn
    Patrik
    Ort
    Sollefteå
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    127
    Kul att höra Urban!
    Har bara läst gott om dom så jag måste prova. Köpte du ifrån staterna?
    Jag har hittat en återförsäljare i England som säljer för 240 pund, verkar ju vettigt...

  11. #11
    Urban Mini
    Guest
    Jag hade tur och hittade ett här på forumet för oförskämda 400 kr. Kolla Ebay det verkar billigare än 240 pund tror det låg på 1400 ca.

    http://www.ebay.com/itm/Mini-Cooper-...e6c3a5&vxp=mtr

  12. #12
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2013
    Förnamn
    Patrik
    Ort
    Sollefteå
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    127
    Har kikat där! Men då tillkommer ju frakt från USA och även tull o allt vad det nu heter.
    Det finns för 1750:- på ebay men då är det även 75 dollar frakt och 97 dollar "import charges".

    Nåja, nu spårade det lite. Tillbaka till topic om någon har nåt mer kul att tillägga!

  13. #13
    MINI-galning
    Reg.datum
    jan 2009
    Förnamn
    rajapruk
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    586
    Har en relaterad fråga, och tar det i denna tråden.
    Om man kör downpipe helt utan katalysator, får man check-engine-lampan på R56 då med? Hur förändras ljudet med grenrör helt utan katalysator? Blir det för högt ljud för vardagskörning?
    (vet att det inte går igenom besiktning och att det inte är bra för miljön)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Mainfold vs. catback system
    Av lantz i forum Teknik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 06:48
  2. Catback-system
    Av Martin i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-04-08, 12:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •