Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    okt 2012
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Järfälla
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    10

    Lightbulb Att debutera med en Clubman S: olika årsmodeller/facelift + motorproblem?

    Har under en tid planerat för att göra premiär i Minis förlovade land och då med en Clubman. Suget efter en Hampton med stora dieseln har varit och är stort men i sökandet har jag sprungit på något helt annat - nämligen en totalt fullmatad Clubman S (utan Hampton-paket).

    Tillverkad i juni 2010 och första köparen verkar ha gjort det enkelt för sig genom att bocka för såvitt jag kan bedöma exakt varje enskild option. Allt ifrån panoramatak, H/K-systemet, komplett JCW Aerokit, navi, helskinn, automatlåda till plant golv i lastutrymmet och insynsskydd. Har letat utan att hitta en enda pinal som saknas. Med en minst sagt förmånlig prislapp började tankarna gå...kanske är det här något att satsa på istället? Bilen har rullat styvt 4000 mil.


    Mina funderingar:

    - Hur är automatlådan, funkar den okej eller är den helt odräglig? Håller den ihop bra?

    - Motorproblem? Detta ex har den nyare motorn med 184hk. Har läst både allt ifrån koksning till risk för att kamkedjan ska trilla av och göra motorsallad. Är något/några av dessa problem avhjälpta med den nyare motorn?

    - Håller panoramataket tätt eller är det en tidsfråga innan biltvätt blir likställt med problem?

    - Bilen är, bortsett från att den har 184hk-motorn, inte facelift med nya baklyktorna etc. Men vad skiljer i övrigt? Läste pressreleasen från 2010 när nyheterna för årsmodell 2011 kom men tyckte det var skralt med information. Lite nya motorer, lite uppfräschad inredning och nya baklyktor. Något mer? Klurade på om exempelvis navigationssystemet fått sig en uppryckning i och med facelift eller om det är samma system oavsett årsmodell av Clubman.

    - Något annat man bör tänka på eller titta efter när man står med bilen framför sig och historiken i hand?


    Hoppas på att hitta en någorlunda prisvärd bil som inte kostar alltför mycket i drift. Kör rätt lite (<1000 mil per år) så vinsten med en diesel är rätt liten när man ser till förbrukning etc. Jag antar att det dyker upp fler frågor längre fram, ska börja gräva i servicehistorik m.m så får vi se vart detta leder. Stort tack på förhand!

  2. #2
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    2 995
    Nu har jag ingen automatare, nya motorn eller en clubman men jag kan ju ge min syn på det hela iaf

    *) Automatlådan låter jag bli att kommentera, ingen aning om hur den är eller håller. Men skulle föreslå en provkörning så får du iaf svar på hur den känns.

    *) Motorproblemen som MINI dragits med skulle jag säga är avhjälpta till största del med den nya motorn.
    Jag har själv en av de första R56 och har mao dina nämnda problem. Kamkjedjan har de släppt många varianter av sedan min orginal men ska vara bra sedan några år tillbaka, fick min bytt på garanti typ -10 och har fungerat felfritt sedan dess.
    Koksning är även något prince motorn lider av och jag installerade precis en så kallad Oil Catch Can för att filtrera och eliminera framtida uppbyggnad av koks. Vill bestämt säga att jag hört att nya motorn byggt bort stora delar av detta problem också så inget du borde behöva bry dig om så länge du gör dina oljebyten, gärna oftare än bilen rekommenderar.
    Även vattenpumpen byttes på alla tidiga bilar med denna motor.

    *) Har inte haft något problem med läckage med mitt panoramatak sedan köpet av bilen för drygt 5 år sedan.

    *) facelift vågar jag inte svara på men misstänker det handlar mycket om mjukvaran, dvs mini connected osv.

    Tycker nuvarande modell med sina tidiga barnsjukdomar, 07-10 typ, idag känns stabil och driftsäker. Sen är ju inga bilmodeller problemfria.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  3. #3
    MINI-galning Deemans avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Förnamn
    Martin
    Ort
    Uppsala
    Län
    Uppsala
    Inlägg
    429
    Åker -08 clubman S aut och lådan är som vilken auto som helst men ingen DSG som vw har som jag tycker är den bästa på marknaden.
    Hade lite problem vid väldigt aktiv körning men växlar numera med paddlarna vid sån körning så då funkar det bättre
    Vid vanlig körning funkar den som den ska

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-03, 17:13
  2. Facelift JCW
    Av Jonz i forum Teknik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-24, 16:24
  3. Skillnad årsmodeller på Mini Cooper S (R53)?
    Av djungel-Jim i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 13:16
  4. Facelift
    Av Schassen i forum Teknik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 15:32
  5. olika paket
    Av dennis55 i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 20:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •