Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Köpråd JCW

  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    maj 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götalands Län
    Inlägg
    20

    Question Köpråd JCW

    hej

    nu börjar det att suga i mini tarmen igen och jag funderar på att beställa en ny jcw. jag har testkört jcw'n ett par ggr, och visst är den lite hårdare än min gamla mcs men hurpass bekväm är den egentligen som bruksbil i stadstrafik? jag kommer inte att köra några längre sträckor på daglig basis. vad är skillnaden mellan en jcw med sportchassi och en utan vad gäller komforten? ni som kör jcw's dagligen - vad tycker ni om just komforten?

    /magnus

  2. #2
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469

    Sv: Köpråd JCW

    Får min Clubman jcw om knapp 2 mån och jag kommer nog att köra 2-2500mil/år med den. Har valt sportchassi och är inte rädd för att det skall bli för stötigt. Har sportchassi på min nuvarande Countryman SD, men tror inte det är jämförbart på den i och för sig. Skapa gärna en tråd när du beställt din bil, det har jag gjort. har en tråd på varje MINI. Lycka till med dina val.
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  3. #3
    Det ska inte vara någon skillnad på en vanlig S med sportchassi och JCW med sportchassi, vilken variant pratar vi om R53/R56 (kompressor/turbo?)
    Hade en R55 (Clubman) JCW som Daily driver i ett par år och det var inga problem tycker jag.
    R53:an jag hade var väl lite extrem men det satt KW Coilovers samt att jag stoppat i fasta skalstolar i den så där kan jag medge att det fanns smidigare bilar i stan

    R56 är nog lite mjukare än R53 vad jag kommer ihåg.

  4. #4
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 922
    Upplever precis som Johan att Clubman är lite mjukare än vad R53:an var. Jag har haft en Clubman D med sportchassi och har nu en Clubman JCW med Sportchassi. Upplever ingen större skillnad i stötighet mellan bilarna. Vägarna i Göteborg är dock inte de bästa, så är man känslig för det så bör snarare kika på annan typ av bil.

    Det man kan göra för att få lite bättre komfort är att välja däck som är lite mjukare. Min går mjukare/tystare med 17" dubbfria vinterdäck än med 18" runflat sommardäck.
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

  5. #5
    MINI-galning JOBBARGUBBENs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Förnamn
    Henrik
    Ort
    Gävle
    Län
    GÄVLEBORG
    Inlägg
    337

    Köpråd JCW

    Köp min så får du allt godis du vill ha i din bil till rätt pris.
    Vore kul om någon intresserad på forumet kunde överta den så den fick vara kvar i bef skick.

  6. #6
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Nina
    Ort
    Sthlm
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    484
    Citat Ursprungligen postat av tarko Visa inlägg
    vad är skillnaden mellan en jcw med sportchassi och en utan vad gäller komforten?
    Min JCW var beställd utan sportchassi, det hände sig av att just då samma tid på året bestämde sig BMW att nu skulle man aktivt beställa sportchassi, annars kom den inte på bilen per automatik som förut. Jag upplevde att chassit inte stämde ihop med motorn, den kändes svampig så jag bestämde mig rätt tidigt för att det där, det ska åtgärdas. Våren 2012 monterades det på KW Variant 1, lite åkkomfort ville jag allt ha men den ska arbeta bra i svängarna, gärna modell strykjärn i svängen. Jag är inte i behov av att justera returen på dämparna då jag inte kör på bana med bilen så för min del duger KW Variant 1 gott. Helt klart en roligare bil med hårdare fjädring på.

    Jag tycker inte den blev särskilt hård, visst lite stummare än den var från fabrik men inget jag behöver ha nåt njurbälte till. Jag kör den gärna ofta och på långfärd är det inga problem heller.
    Mvh Nina


    Tidigare:
    Cooper S -05, Chili Red/White, "Wobblan
    Cooper D -08, Midnight Fire Red/Black, ”Diesel-Doris
    JCW -10 med 2011 års facelift, Midnight Black/Chili Red & gröna (!) lädersäten,Black Magic with a twist
    JCW -20, Melting Silver/Chili Red, Mad Max



  7. #7
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    maj 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götalands Län
    Inlägg
    20
    tack för alla svar. en annan sak som slog mig när jag i helgen provkörde en jcw från 10 med 5000 mil på nacken var att lät väldigt mkt i kupeen, jag ville ju höra motorljudet och hade ingen musik på - men jag upplevde att ljudnivån var störande hög. tydligen har bmw isolerat bilen lite sen dess. hur upplever ni som kör nyare jcw's ljudnivån? visst ska motorljudet bidra toll körupplevelsen, men inte så att det stör den?

  8. #8
    MINI-galning Mange249s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    394
    Minin är inte en tyst bil... Det är främst vägljud och ljud som läcker in via de karmlösa dörrarna.

    Den känns dock inte lika "kartonglik" som sina konkurrenter.
    Chiliröd/Black Mini Cooper S -10 Aut

    Pepperwhite/Black MINI Cooper S -09 med JCW Aerokit - Såld -

  9. #9
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    maj 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götalands Län
    Inlägg
    20
    jodå, som gammal miniägare så vet jag ju det. dock är det skillnad på att åka i en bil där du njuter av motorljudet och i en bil där du verkligen störs av det (vilket var fallet då jag provkörde en 10 förra veckan, dock var den på sommardäck och på kall vägbana vilket säkert spelar in)... jag kommer att provköra en ny jcw så fort det finns någon hos en handlare i närheten av mig...

  10. #10
    MINI-galning
    Reg.datum
    jan 2011
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Malmö
    Län
    Skåne
    Inlägg
    276
    Efter att jag satte på JCW bakbox på min har jag rätt mycket mer ljud i kupén. Det låter mest när man gasar på fullt och dettycker jag inte gör något.

    Så du kanske borde testa en Cooper S också för att jämföra.
    W124 300CE -88
    F31 320d Sport Line -13 (Såld)
    R56 Cooper S -11 (Såld)

  11. #11
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 922
    Citat Ursprungligen postat av tarko Visa inlägg
    jodå, som gammal miniägare så vet jag ju det. dock är det skillnad på att åka i en bil där du njuter av motorljudet och i en bil där du verkligen störs av det (vilket var fallet då jag provkörde en 10 förra veckan, dock var den på sommardäck och på kall vägbana vilket säkert spelar in)
    Men däcken har väl knappast något att göra med motorljudet?
    Det jag upplever som mest störande är just däckbrus. När vi bilade i Frankrike (till MINI United) i maj så var det enorm skillnad på däckbrus mot här hemma. Där var det knäpptyst, kändes som man svävade fram på vägarna.
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

  12. #12
    MINI-galning PÄRONs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Förnamn
    Pär
    Ort
    Lund
    Län
    Skåne
    Inlägg
    216
    Nu fick jag en tår i ögat, den franska asfalten var ju himmelsk.

  13. #13
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469

    Sv: Köpråd JCW

    Ja hur var det Noel, fick du med en bit asfalt hem?
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  14. #14
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 922

    Köpråd JCW

    Citat Ursprungligen postat av Luc!fear Visa inlägg
    Ja hur var det Noel, fick du med en bit asfalt hem?
    Hehe, jag önskar att jag hade fått med mig tillräckligt för att lägga om min uppfart iallafall.
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

  15. #15
    Betalande Medlem Fräsens avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Förnamn
    D
    Ort
    I stan
    Län
    I stan
    Inlägg
    342
    Hej!

    Intressant tråd.... Jag var väldigt länge i valet och kvalet och testade S mot Works. I min mening så var " det inte så stor” skillnad vid normal aktiv körning. Men när man börjar syna bilarna så inser man att om man har ett stort intresse och skall bygga vidare så är just en Works en väldigt bra grund.

    Det som kan vara svårt ibland när det gäller pris och vad man får för pengarna när det gäller just Works (icke entusiaster) är att man kanske mest tror att det är dekalerna som skiljer vilket så inte är fallet.

    När det gäller brus ifrån däck så är det en bra lösning att byta ut dom otäcka RFT däcken.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Köpråd -bromsar
    Av Gryglas i forum Teknik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-08-02, 06:41
  2. Köpråd mini countryman
    Av rallymarkus i forum Teknik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 06:30
  3. Köpråd Clubman
    Av CRY i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 15:04
  4. Köpråd av JCW och/eller GP
    Av jronnblom i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-07-12, 17:43
  5. Köpråd -trimråd
    Av Robert H i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 21:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •