Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53
  1. #1
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450

    Flameboy: Mini Cooper R50 Chili Red/Black - "Lotta"

    Namn: Ante B
    Stad: Stockholms södra förorter
    Modell och årsmodell: Mini Cooper R50 2002

    Modifikationer:
    Challenge Stripes
    "Cooper" GT500-stripes
    OZ Ultraleggera 17x7 med Toyo T1R 205/40
    JCW Carbon Instrumentbräda
    JCW Sound kit Original Catback rostfritt avgassystem (med tillhörande kåpor och emblem :P)
    K&N 57i Öppet luftfilter
    10cm aluminium-antenn
    Eftermarknadsbaklysen, svarta
    Svart grill (plastidip)
    Dödskalle-växelspaksknopp
    Infinity Reference högtalare
    Kenwood BT61U Head Unit

    OK, då ska jag försöka skapa en tråd om bilen lite i efterhand. Jag köpte alltså Lotta av en privatperson i Ålsten tidigt våren -10. Lotta heter bilen efter förra (och enda tidigare) ägaren. Bilen hade då gått blygsamma 4700 mil. Detta är en siffra jag kommit att ifrågasätta i efterhand, då slitdelar bytts lite väl tidigt allteftersom... Bilen var helt omodifierad och stog på 16" original sommardäck. Kylaren var nybytt på grund av stenskott enligt förra ägaren.

    Jag tittade på R53 när jag letade bil, men tre anledningar fick mig att välja R50: 1. Hade just skaffat körkort och tänkte vänta tills prövotiden var slut innan jag gav mig på överladdat. 2. Priset. Här gjorde jag nog bort mig lite, då jag i efterhand insett att man får mycket mer för pengarna om man köper R53, även om priset är lite högre. 3. Försäkringen. Nog för att jag är 30+ med råge, men jag ställer bilen på gatan och bor i Stockholm, så det hade svidit lite väl med den kostnaden.

    Här nedan följer alltså inläggen i kronologisk ordning, som om det vore en "vanlig" tråd.
    Senast redigerat av Flameboy den 2012-09-08 klockan 04:07.
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  2. #2
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Jag visste rätt snabbt att det första som skulle göras var att stripa upp bilen, samt att nya fälgar måste på. I juni beställde jag alltså stripes av RobertH, och åkte dit och fick proffshjälp med stripning. Resultat nedan, vilket även är första bilden jag tog på bilen. Vi kom båda snabbt överens att för att undvika "nyckelpigelooken" krävdes pinstripes. Dessa monterades på första NMCS-träffen jag deltog på, den på Samglas i Kungsängen. (Bilder på detta finns bland bilderna från träffen.)
    Lotta med stripes 6juni-10 (1).jpgLotta med stripes 6juni-10.jpg
    Senast redigerat av Flameboy den 2011-11-16 klockan 16:01.
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  3. #3
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Fälgar köpte jag raskt av Wiering här på forumet. Blev en lagom roadtrip ner till Norrköping. Dotz Brands Hatch 18x8 med 215/35 Falken. Bilen såg sweeencool ut, men med vissa nackdelar: Bilen blev betydligt trögare, framförallt på grund av tyngden på fälgarna (jösses) och större kontaktyta med vägen. Det var även ett helvete att fickparkera, eftersom fälgkanten stack ut en bra bit utanför däcket... Flickvännen blev överlycklig när vinterdäcken åkte på.
    IMG_0205.jpg
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  4. #4
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Under sommaren 2010 renoverade de fasaden på huset jag bor i. Detta resulterade i beiga (både bildligt och bokstavligt) prickar på taket och vänstra sidan av bilen. In på rekond åkte bilen, vilket byggarna fick betala. Ett väldigt genomsnittligt resultat, som dock fotades en sval sommarmorgon i Västberga.

    IMG_0218.jpgIMG_0219.jpgIMG_0220.jpg
    Senast redigerat av Flameboy den 2011-11-16 klockan 16:18.
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  5. #5
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Sen körde jag med bilen så, ända tills jag märkte att nåt var allvarligt fel på vänster bakbroms på vintern -11. Den låste sig ständigt, och eftersom serviceindikatorn ändå sa till om service bokade jag in bilen på Mekonomen i Segeltorp. Där konstaterade de att bromsoket vänster bak samt alla skivor och belägg runt om måste bytas. Nejdu, sa jag. Jag fixar det själv. Jaha, sa de, men vi har demonterat allt bak, så det kommer kosta lika mycket för dig ändå. Suck, byt skiten då, sa jag, men BARA det nödvändiga för att bilen ska rulla. 12 000 spänn för en service på en bil som gått just över 5000 mil, är det rimligt? När jag tittade på skivorna och beläggen fram behövde de visserligen bytas, men det var knappast panik, och bilen klarade besiktningen 2 månader innan utan problem. Jag bad dem dessutom rikta strålkastarna, något de sket i men tog betalt för.

    Nåja, även om det är detär rimliga pengar var bemötandet supertrist, förutom att de under hela tiden var jävligt otrevliga. De stämplade inte serviceboken, nollade inte servicemätaren, och jag hittade låsnyckeln till bultarna rullande på golvet efteråt. Mitt tips är alltså: Serva INTE bilen på Mekonomen Segeltorp.
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  6. #6
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Intet ont som inte har något gott med sig... Min filosofi när det gäller bilar har alltid varit att sätta på lite bättre delar när något går sönder. Så när våren kom och det var dags att byta skivor och belägg fram var det aldrig snack om original. Jag vägde fördelar mot nackdelar, och köpte till slut EBC´s skivor och Greenstuff-belägg. Jag valde Greenstuff för att de förvisso är sämre än Carbotech på högre temperaturer, men betydligt bättre än original. Jag har dessutom hört att Carbotech dammar en hel del, så valet var suverän bromskraft och fälgtvätt, eller mycket bra bromskraft och mindre fälgtvätt. Snålvargen i mig fick även säga sitt.

    När jag ändå skulle få paket från England fick de även slänga i ett öppet luftfilet från K&N. Spara 200 på frakt genom att betala 1200 till. Manlig logik? Nå, det var iallafall värt pengarna! Gööött ljud på högre varv! Ingen större faktisk effektökning, men placeboeffekt ska inte föraktas. Filtret gör även att jag oftare kommer upp över 4000 varv, där kraften finns...

    Dotz-fälgarna hade jag sålt tidigare under våren, och gjort en liten roadtrip till Avesta för att köpa ett set gamla svarta Kosei-fälgar, 18x7. (Tanken var redan från början att fälgarna skulle vara svarta.) På dessa satt dock ett par gamla 225/40-däck bak, och dessa var på tok för stora för bilen då det skrapade så fort det guppade litegrann. Dessutom var de raka som en skogsväg. Hade dem alltså på ett väldigt kort tag, innan jag sålde dem med vinst för att fundera på vad som kommer härnäst...
    055.jpg

    Nån månad senare kom mina nuvarande fälgar, Team Dynamics ProRace 1,2 mattsvart, med posten från alloywheels.com. Köpte beggade runflats här på forumet och krängde på. Underbara fälgar, men aldrig mera runflats... Bild från Gotland i somras.
    119.jpg
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Flameboy den 2011-11-16 klockan 14:23.
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  7. #7
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Vårens första Run -11 gick till Uppsala och Fredriks kompis garage. Toppenförmiddag med massor med legendariska bilar att klämma och känna på. På eftermiddagen leker vi gasa-svänga på småvägar i Uppland. Efter att ha manövrerat genom skarpvänstersväng-brantnedförsbacke-skarphögersväng med hjärtat i halsgropen ser jag i backspegeln hur Dragon bredsladdar lite väl coolt genom högersvängen och slutar i diket på högersidan av vägen. Stannar såklart omedelbart och springer tillbaka till olycksplatsen. Allt gick som tur är bra, men när jag kommer tillbaka och ska starta bilen är servopumpen tyst. Helt tyst. Inte ett pip. Så det blev till att brottas hem...

    Nu går jag tillbaka till perfekt, för nu är actionsekvensen slut. Väl hemma började efterforskningarna. Den första överraskningen var att jag inte har nån fläkt till servopumpen. Har kollat runt på olika forum och inte hittat nåt svar. Har en separat tråd om detta. Hursomhelst beställde jag en "refurbished" pump från www.bba-reman.co.uk i England. Den första pumpen fungerade dock i ungefär ett dygn, innan den vägrade stanna! Blev tvungen att ta av pluspolen på batteriet för att den skulle sluta låta. Därefter dog pumpen helt. Det imponerande är dock att jag tre dagar efter att ha påtalat problemet hos BBA hade en ny pump på posten! Denna har fungerat utan problem sedan dess... *pepparpeppar*

    Kolla min andra tråd om servopumpar: http://www.miniclub.se/showthread.ph...ight=servopump
    Senast redigerat av Flameboy den 2011-11-16 klockan 14:47.
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  8. #8
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Tack vare Ashra upptäckte jag tyska ebay, och ett habegär kom upp som jag inte trodde fanns. Resultatet blev en mjukstart med nya baklyktor, som verkilgen får bilen att stå ut. Innan och efterbilder, superlätt montering:
    baklyse.jpgbild.jpgtill blocket.jpg
    (Notera även Cthulhu-märket... )
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  9. #9
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Eftersom den tidigare ägaren hade barn i bilen, såg instrumentbrädan allt annat än rolig ut. Jag funderade länge på att lacka den, innan jag hittade original JCW i carbon på tyska ebay för drygt en tusenlapp... Monteringen var lite läskig, eftersom man kom farligt nära airbagen, men en komination av försiktighet och mod fick bytet gjort på ett par timmar.

    Innan, repig silver:
    IMG_0456.jpg

    Instrumentbrädan borta, Airbagen är den vita kartongen till höger (såklart):
    IMG_0457.jpgIMG_0458.jpg

    Resultatet:
    IMG_0459.jpgIMG_0460.jpg
    Senast redigerat av Flameboy den 2012-04-14 klockan 17:31. Anledning: Kan tydligen inte höger och vänster...
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  10. #10
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Jag gillar inte krom överdrivet, och då jag köpte plastidipp av Ola för ett annat projekt för ett tag sen, tänkte jag låta den komma till användning.
    Först maskade jag ordenligt och sprayade sedan tunnt i flera lager:
    IMG_0430.jpgIMG_0432.jpgIMG_0433.jpgIMG_0434.jpg

    Men! Maskeringtejp + lackad abs-plast =
    IMG_0435.jpgIMG_0437.jpg
    Lite tröttsamt, men det går under rubriken "synsdetintefinnsdetinte". Fronten kommer bytas ut snart, hursomhelst...

    Resultat:
    IMG_0438.jpgIMG_0439.jpg
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  11. #11
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Under semestern på gotland i somras, och även under meckningssessions tidigare, blev det smärtsamt tydligt att avgasrör och framförallt slutdämparen var i ett bedrööövligt skick. Plåtarna låg och vibrerade mot varandra och förde liv, förutom att det var sjukt fult. Alltså dags att skaffa nytt, rostfritt.

    Jag kollade milltek, borla, magnaflow, och så vidare. Ville ha rostfritt, lite sportigare, men inte överdrivet högljutt. På tyska ebay (tack igen Ashra) hittade jag ett helt JCW Sound Kit original och nytt för under 3,5k. Jag är som sagt tidigare lite snål, och dessutom är det bra att ha original vid eventuell försäljning.

    När paketet kom hade jag sovit ungefär 3 timmar (jobbar natt). Men kommer ett 2,5 meter långt paket med glänsande prylar i är man inte så trött längre!
    IMG_0501.jpgIMG_0502.jpg

    I paketet låg inte bara ett avgasrör, utan även nytt filter, nytt lock och rör till luftburken, samt diverse kåpor, emblem och certifikat. Men eftersom jag redan hade monterat öppet luftfilter hamnade de delarna i förrådet... (Jag har bilder på dessa delar om intresse finns.)

    Slutburken såg iallafall förjävlig ut. Visst är det rostfritt original på R53?:
    IMG_0510.jpg

    Med i lådan fanns även en kåpa till motorn. Lite fånigt wannabe, men jag kunde inte låta bli. Ett "äkthetsintyg" fick man också med:
    IMG_0507.jpgIMG_0511.jpg

    Försökte filma/ta upp ljudet på nya röret, men det blev kass. Bild på slutresultatet:
    IMG_0512.jpg

    Beskriva ljudet? Tja, det är ett dovt muller på tomgång, knappt hörbart, med lite mer bas på högre varv. När morsan lånade bilern trodde hon det var hål på avgasröret, så jag antar att det är ett bra betyg.
    Senast redigerat av Flameboy den 2011-11-16 klockan 16:11.
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  12. #12
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Sista posten för idag: Jag gillar inte minimalistiskt, utan gillar när bilen står ut. Funderade ett tag på Challenge-stripes, men så dök jag på andra stripes från ett företag i USA(!).

    Polaren hjälper till med montering. Vi använde ett laservattenpass, vilket hjälpte sjukt mycket:
    IMG_0541.jpg

    Resultatet. Jag har alltid gillat gamla jänkare, och de här stripesen liknar Mustang GT500 litegrann, tycker jag...
    IMG_0540.jpg
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  13. #13
    MINI-galning
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
    Janåke
    Ort
    Skellefteå
    Län
    Västerbotten
    Inlägg
    125
    Härlig bil!

    Låter som om du också drabbats av mini mod sjukan

    Vad fick du gjort för 12.000? Låter grymt mycket för nya bakbromsar...

    -J
    Vem behöver radio när man har en kompressor

  14. #14
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Citat Ursprungligen postat av jronnblom Visa inlägg
    Vad fick du gjort för 12.000? Låter grymt mycket för nya bakbromsar...
    Ja, det kändes så. Tror byte av skivor, belägg och ett ok bak gick på 8 papp med arbete... Det byttes iofs olja och filter med, men annars är det inte så mycket de gjorde. Inte ens det de tog betalt för, som sagt. Nästa gång får det bli roadtrip till Uppsala...
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  15. #15
    MINI-galning Björn Ps avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholms län
    Inlägg
    2 478
    Wow. Snacka om ketchupeffekt i denna tråd. Härligt!
    56 svettiga varv på Nürburgring
    9.12 BTG (med hyrswift)

    Bli betalande medlem i NMCS du med:
    Betala via Paypal = bäst

  16. #16
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Citat Ursprungligen postat av Björn P Visa inlägg
    Wow. Snacka om ketchupeffekt i denna tråd. Härligt!
    Hehe... Ja, det är ju bilder och äventyr ackumulerade under 1 1/2 år som jag dragit mig för att lägga upp.
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  17. #17
    Kul läsning Ante, som Björn säger var det en riktig Ketchupeffekt men mycket intressant
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  18. #18
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Bytte olja och filter idag. På ÖoB (!) hittade jag Texacos Havoline 5W-40. Bra olja för rimlig penning. Tänkte köpa filter på Mekonomen, men som vanligt gjorde deras dryghet att Bavaria fick mina pengar istället. Passade på att kolla in R60 WRC... Mycket cool.

    Förresten, innan jag åkte till hallen och bytte olja hittade jag en kod på minimania för att nolla servicemätaren. Funkade perfekt, kan länkas vid intresse.
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  19. #19
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    I höstas tröttnade jag på ljudsystemet i bilen. Trött bas och otydlig klang. Köpte enligt råd på forumet Infinity Reference, fråga om detaljer så kollar jag upp. Köpte på engelska ebay, till en tredjedel av priset i Sverige.

    MEN! Ljudet var ändå för taskigt. Det visade sig att original-boost-stereon inte orkade driva de köttigare högtalarna. (Katten på råttan, råttan på repet...) Så igår lades en order hos newministuff.co.uk på en kenwood bt61u, inklusive alla adapters! 2500 med allt kablage och frakt. Fixar att streama musik från telefonen trådlöst, assmidigt.

    Mest för att jag hade tråkigt igår (skiftjobb och långledig) gick jag ned och skulle skruva bort downtubesen som iallafall måste bort när stereon ska bytas. Problemet var att man var tvungen att koppla loss kontrollen för backspeglar och stolsvärme och skruva loss hela mittkonsollen för att få loss dem, så det tog en dryg timme. Kan lägga upp bilder på återmonteringen om nån vill.

    De silvriga tuberna såg rätt trista ut, så fram åkte plastidippen! Fem lager på utsidan så det finns lite slitmån. Nu är det alltså bara ringarna kring mätare och luftblås som är silver på instrumentbrädan, sen är allt svart eller karbon. De verkar dock för bökiga att få loss och spreja att jag nog låter dem vara... Bilder kommer på slutreultatet!
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  20. #20
    MINI-galning olas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    STOCKHOLM
    Inlägg
    1 933
    Plastidip is da shit!
    fd MINI John Cooper Works F56- 2015
    Jeep Grand Cherokee V8 -1999
    fd MINI Cooper Clubvan R55 -2013
    Alfa Romeo 159 1750 Ti - 2011
    fd MINI Countryman SD All4 R60 - 2012
    fd MINI John Cooper Works Clubman R55 - 2009
    fd MINI Cooper Checkmate R50 - 2007


Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Stephand -Mini Cooper- John Cooper Works "Eddie"
    Av Stephand i forum Vi och Våra Bilar!
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 12:31
  2. JohanN: MINI Cooper John Cooper Works - R56 -"Judy"
    Av JohanN i forum Vi och Våra Bilar!
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-02-01, 13:53
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 07:08
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 15:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •