Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jan 2018
    Förnamn
    Staffan
    Ort
    KNIVSTA
    Län
    Uppsala
    Inlägg
    10

    Byte av främre länkarmsbussningar på R50

    Eftersom jag har behövt ägna mig åt en hel del arbete och efterforskningar för att byta mina länkarmsbussningar tänkte jag dela med mig lite av mina erfarenheter.

    Hur vet man att bussningarna är slut?
    Sparka framifrån på framhjulet. Hjulet ska nästan inte röra sig alls utan det ska kännas väldigt stumt. Fladdrar hjulet är bussningarna slut. Se exempel på hur det kan se ut här: https://www.youtube.com/watch?v=oNTK6ABXL0I

    Är det ett jobb man ska göra själv?
    Enligt en forumtråd jag läste hade någon fått en offert på 5.400:- för att byta bägge bussningarna. Jag köpte två bussningar på mister-auto.se för 198:- (ej original) så det finns en hel del pengar att tjäna men för mig blev det mycket arbete. Tycker man inte att det är kul att mecka eller om man är nybörjare ska man nog inte göra det själv.

    Hur får man bort bussningarna?
    Själva bussningen är inpressad i ett fäste man kan skruva bort med tre bultar. Tyvärr sitter bultarna på ett sådant sätt att man måste ta ned hjälpramen (rätt översättning av subframe?) för att komma åt två dem. Det verkar finnas tre metoder för att få bort bussningen; att pressa ut den med BMW:s avdragare, att såga ut den med tigersåg eller att montera ned hjälpramen.
    I nedanstående klipp kan man se lite från respektive metod:
    Avdragare: https://www.youtube.com/watch?v=enCPeK0lpz8
    Tigersåg: https://www.youtube.com/watch?v=-yEfrPpQBdk
    Hjälpram: https://www.youtube.com/watch?v=RFZY80BF-sg

    Det finns billigare versioner av BMW:s avdragare på ebay men jag byggde min egen med hjälp av rör, brickor och gängstång. Mina bussningar satt fast något rent överjävligt. Jag drog så hårt att jag fick gängpaj på min 16mm gängstång utan att bussningen rubbades ur sin position! Tittar jag på youtubeklipp där andra använt avdragare verkar det oftast gå mycket lättare än för mig. Jag försökte då såga ut bussningen med en bågfil med men det var tröstlöst så jag åkte och köpte en billig tigersåg på Jula. Äntligen en fungerande lösning!

    Hur får man dit nya bussningar?
    Jag försökte pressa in bussningen med mitt verktyg men det gick sjukt trögt och till slut tog det stopp. Det var bara att bita i det sura äpplet och montera ned hjälpramen för att kunna pressa in bussningen. Trots att jag värmde fästet rejält med gaslåga och hade haft bussningen i frysen så krävdes en 1m förlängare till skruvstädet för att jag skull orka få in dem.

    Slutsats
    Skulle jag göra om jobbet skulle jag köpt hela fästet med färdiginpressad bussning istället. De är inte så farligt dyra (269:-/st på mister-auto.se) och då slipper man hålla på med att pressa in bussningar vilket skulle sparat mig flera timmar. Detta kräver dock att man monterar ned hjälpramen men det fick jag ju göra ändå. Det är en hel del arbete att ta ned hjälpramen men man känner hela tiden att det går framåt och var inte så svårt som det verkade först. Räkna med lite drygt en heldags arbete att byta fästen.


    Lycka till!
    Senast redigerat av MiniStaffan den 2018-03-07 klockan 10:35.

  2. Gilla Fredrik, Hagatorpet gillade detta inlägg
  3. #2
    Tack för matnyttig info Staffan, denna info kan komma väl till pass bland Sveriges MINIster.
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  4. Tack MiniStaffan tackade för detta inlägg
  5. #3
    MINI-galning Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Jag köpte Powerflex bussningar. Sågade bort original med en tigersåg. Monterade dit Powerflex med hjälp av ett hemmabyggt verktyg och Yes diskmedel.
    Tog väl 7-8 timmar på garage-infarten för mig som inte har gått fordonsprogrammet på gymnasiet. Det var slitigt men kul när man va klar. Hade youtube som hjälp!
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  6. #4
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    2 987
    Bussningar är något av de svårare jobben att göra på en bil, beroende på var de sitter. Då de kan kräva lite speciella verktyg(press).
    Men som Robert beskrev så med lite vilja och tid går det mesta att fixa på egen hand, har också bytt de flesta typer av delar på bil utan professionell hjälp, skall dock tilläggas att jag har tillgång till de flesta verktyg man kan behöva via min far.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  7. #5
    MINI-galning Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Citat Ursprungligen postat av Scitz0 Visa inlägg
    Bussningar är något av de svårare jobben att göra på en bil, beroende på var de sitter. Då de kan kräva lite speciella verktyg(press).
    Men som Robert beskrev så med lite vilja och tid går det mesta att fixa på egen hand, har också bytt de flesta typer av delar på bil utan professionell hjälp, skall dock tilläggas att jag har tillgång till de flesta verktyg man kan behöva via min far.
    Bra far!!!
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  8. Gilla Scitz0 gillade detta inlägg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-10, 19:34
  2. Byte av bromsklossar.
    Av Gustav2000 i forum Teknik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 14:50
  3. Byta/reparera galler i främre kofångare
    Av Pockorn i forum Teknik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 08:06
  4. Byte av pulley
    Av loop i forum Teknik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 17:58
  5. Byte av bromsskivor
    Av Karina i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 13:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •