handdator

Visa fullständig version : MINI i JTCC 2011



Richard Trange
2011-01-24, 18:44
Hallå allesammans

Tänkte bara dela med mig om att min goda vän Erik Berggren kommer att ratta en MINI Cooper R50 i JTCC i år:

http://www.erikberggren.com/


18-årige racinglöftet Erik Berggren från Göteborg lämnar kartingsporten för att satsa på racerbilar. Med honom återkommer ett anrikt bilmärke, MINI, till svensk racing.

Många minns än idag när kultbilen MINI härjade i prislistorna i svensk och internationell racing eller i rallysporten. Idag är bilmärket återigen högaktuellt i motorsporten och MINI gör comeback i rally-VM 2011 och har debuterat i Dakar. Om några månader kommer MINI även att göra comeback i svensk racing när unge göteborgaren Erik Berggren startar i det svenska juniormästerskapet i racing i en MINI Cooper.

Hittills har 18-årige Berggren huvudsakligen tävlat i karting, de senaste tre åren som medlem av det svenska kartinglandslaget. Erik, som tävlar för göteborgsklubben GKRC Team 13, dubblerade i fjol med att också köra fyra tävlingar i JTCC för Picko Troberg Racing.

– För mig var det ett logiskt steg att prova att köra racerbil. JTCC är en racingklass som tillåter unga kartingförare att naturligt växa in i racing. Det är lärorikt samtidigt som det är en bra instegsklass till STCC och därmed också till internationell racing, säger Erik Berggren.

Sedan några månader har han jobbat hårt för att kunna köra racerbil på deltid, samtidigt som han sköter sina gymnasiestudier. Skolan är viktig och måste få ta sin tid, menar Berggren, precis som fysisk och mental träning inför racingsäsongen.

– Både skolan och träningen inför racingsäsongen är viktiga. Ännu kan jag inte livnära mig på att köra racerbil även om det är mitt mål. Att få sätta ”racerförare” på visitkortet som Richard Göransson eller Rickard Rydell är något jag önskat länge. Men utbildning och skola måste få sin del av tiden också, påpekar Berggren.

MINI expanderar i Sverige och lanserar just nu en ny bilmodell, MINI Countryman. Men det är med en racingutrustad MINI Cooper som Erik Berggren i början av maj kommer att stå på startlinjen i JTCC. BMW Group Sverige samt MINI-återförsäljaren i Göteborg, Bilia Group Göteborg, är partners för det nybildade teamet Erik Berggren Motorsport.

– För mig känns det lite som att vinna på Lotto, att MINI har valt att stödja mitt nya team och mig som förare. Det gör min satsning lättare att genomföra och det hjälper mig också att hitta seriösa samarbetspartners inför framtiden.

Målet för Erik Berggren är därmed utstakat. Att vara bland de tre bästa eller till och med vinna när JTCC-säsongen 2011 summeras är målet. Men det är samtidigt även ett delmål på vägen mot det skandinaviska mästerskapet STCC och eventuellt internationell racing.

– Jag vill tävla professionellt i framtiden. Men jag måste ta en sak i taget och just nu är JTCC 2011 mitt fokus. Kan jag göra det på ett bra sätt finns det en fortsättning och fler trappsteg att kliva upp på. Det är vad jag ska kämpa för under 2011.



FAKTA:
Namn: Erik Berggren
Ålder: 18 år.
Bor: Önnered, Västra Frölunda.
Hemsida: www.erikberggren.com
Karriär: Sju år inom karting, tre år i landslaget.
Aktuell: Som racingförare i JTCC 2011 med MINI Cooper.

Jag önskar Erik all lycka till!

Gällande mitt eget deltagande i tyska MINI Challenge får jag be att återkomma. Har möten inplanerade med olika team i Februari samt sponsorträffar. Om allt går i klaff blir det bra, mycket bra!

Fredrik
2011-01-24, 18:48
Då håller NMCS givetvis tummarna för Erik Berggren, mycket skoj att MINI blir representerade i en populär racingklass 8)

Tummarna hålls också givetvis för dig Richard och att du kan få till ytterligare ett år i MINI Challenge - kämpa på!
Låt oss veta så snart du får besked hur det blir för dig.

Scitz0
2011-01-24, 20:38
En framtida MINI challenge förare :D

Hobbe
2011-01-24, 20:50
Ingen R53 MINI Challenge-bil, men dock en etanolkonverterad R50 gokart :)

Kul att WCR har byggt och att Köhler har trimmat.
Svenska BMW-gener ;)



Trange,

Kör du BMW Cup även 2011?

Richard Trange
2011-01-24, 22:29
Hobbe:
Oj, förlåt om R50/53 =) Blandar ihop dom

Ja, jag och pappa håller på för fullt att få iordning den till säsongen. Vi svetsar i ny bur och gör en totalgenomgång av Chassie och motor som vi inte hann under säsongen. Nu blir det åka av! =)

Hobbe
2011-01-24, 22:38
Kul!
Då får vi hänga vid HP, sparka lite däck, och prata under säsongen.

Kongo
2011-01-25, 20:45
Kul!
Då får vi hänga vid HP, sparka lite däck, och prata under säsongen.

En avlastning på Mini-cup deltagarnas öron är välkommet, Trange ställ upp på detta! ;) :mrgreen:


Du får önska pöjken och dig själv lycka till! (Faen vad gammal jag känner mig, borde vara åldersgräns på 25 för forumet)