handdator

Visa fullständig version : BMWSC och MINI Cup bankalender 2011



Hobbe
2010-10-28, 22:10
7-8/5, Mantorp Park
Säsongspremiär och traditionell vårträff med BMW Club Schweden,
Gatbilar, BMW Cup, och MINI Cup.

3/6, Falkenberg
BMW Cup och MINI Cup (eftermiddag enbart).
Begränsad tid på Falkenberg.
Gatbilarna kommer därför troligen att köra på Kiinnekulle, men ej vid samma tidpunkt.

2/7, Ring Knutstorp
Tillsammans med Förenade Bil.
Gatbilar, BMW Cup, och MINI Cup.

20/8, Anderstorp
Gatbilar, BMW Cup, och MINI Cup.

17/9, Gelleråsen
Gatbilar, BMW Cup, och MINI Cup.

8/10, Ring Knutstorp
Säsongsfinal med tillhörande Oktoberfest tillsammans med Förenade Bil, West Coast Racing, och New MINI Club Sweden.
Gatbilar, BMW Cup, och MINI Cup.

Alla träffar är på lördagar förutom Falkenberg som är under en fredag (helgdag).
Långt semesteruppehåll mellan juli och augusti enligt önskemål från många, men eftersom MINI Cup inte gillar semester så tänkte jag att vi kunde köra MINI Cup på Emmaboda/Bilsport Superstage då.

BMWSC arbetar också med ett upplägg där det ges tillfälle till proffsinstruktörer under banträffarna.

Hobbe
2010-10-28, 22:16
Jag behöver få OK från flertalet MINI Cup-förare att vi vill köra på Falkenberg.
Det kommer nämligen enbart att bli tre timmars bankörning totalt för både BMW Cup och MINI Cup.
Längre bantid kunde vi inte få (Falkenberg är starkt begränsad).

Finns det inget intresse för Falkenberg så får MINI Cup avböja att vara med.

ola
2010-10-28, 22:25
Låter ju riktigt trevligt , ser framemot 2011 ordentligt MEN Falkenberg tycker jag är intressant bara om vi får bra med tid , åker inte dit för att bara åka 15-20 min.

FEED ME
2010-10-28, 23:49
Bra att datumen redan är klara! Då kan jag ta det med i beräkningen när vi sätter schemat för GRC...

Falkenberg är inte Sveriges roligaste bana. Spelar ingen större roll för mig om vi kör där eller inte. Däremot vill jag absolut köra Superstage i Emmaboda!

Björn P
2010-10-29, 08:03
Om du vill ha ett definitivt besked redan nu är det ett NEJ till Falkenberg från min sida.

Vad gäller Superstage i Emmaboda föreslår jag att vi lägger det samma helg som antingen Knutstorp eller Anderstorp om vi ska få upp deltagarantalet.

dvorak
2010-10-29, 09:27
Jaaa! Falkenberg är ju kul!! I'm in!

Scitz0
2010-10-29, 13:14
Jag vill också köra på Falkenberg!
Har inte kört där tidigare.

jonaslindell
2010-10-29, 14:18
Jag kör gärna.

Karl-Ernst Larsson
2010-10-29, 15:20
Jag vill mycket gärna va med, om min bil är tillåten i Cupen !!!!!!!

dvorak
2010-11-01, 00:00
Jag vill mycket gärna va med, om min bil är tillåten i Cupen !!!!!!!

Varför skulle den inte vara det?

Scitz0
2010-11-01, 10:14
Antar att han tänker på moddar alt. vikt/hk?

Hobbe
2010-11-01, 10:29
K-E har modifieringar i form av viktbesparingar som reglementsgruppen behöver diskutera, och vad det gäller bla förardörren gäller det att följa SBF:s Tekniska.
Anmärkning har också inkommit från vår Tekniker i BMWSC på detta.

K-E är medveten om problematiken därav hans fråga.
Vi får återkomma till K-E när reglementsgruppen känner sig redo att yttra sig.

Ace
2010-11-01, 19:40
Han får väl lägga i vikter då!!! Eller äta upp sig lite.

Björn P
2010-11-01, 21:02
Han får väl lägga i vikter då!!! Eller äta upp sig lite.

Är det inte dags för dig att damma av racinghandskarna nästa år? Det är lite tomt utan dig på banträffarna.

Kongo
2010-11-01, 22:07
Är det inte dags för dig att damma av racinghandskarna nästa år? Det är lite tomt utan dig på banträffarna.

Jamen hur hårdrock är det med bankörning? ;)

(Tydligen är det inte ok för folk som lyssnar på hårdrock enligt göteborgaren att använda shorts när det 30+ C ;) :mrgreen: )

dvorak
2010-11-03, 21:05
Antar att han tänker på moddar alt. vikt/hk?

Tydligen är det ok att trimma bilen med hästkrafter men inte med kilo, vad är det för trams?

Hobbe
2010-11-04, 00:48
Tydligen är det ok att trimma bilen med hästkrafter men inte med kilo, vad är det för trams?

Vad är det du kallar trams? :confused:
Självklart ska man få lätta sin bil.
Att trimma och lätta tillhör motorsportsintressset.
Frågan är bara med hur mycket (därav bla minimum tävlingsvikt, och begränsningar gällande motorn som finns i reglementsförslaget).

K-E:s bil är lämplig att ta som diskussionsämne för reglementsgruppen då K-E har gått längre än flertalet andra vad det gäller lättning.
Bara ett exempel på en frågeställning:
SBF har reglerat användandet utav tex kolfiber i dörrar. Läs TR.
Ovanstående är K-E medveten om därav hans fråga om han får ställa upp även 2011.
Det är inget personligt mot K-E.

Motortrimning är också något som reglementsgruppen behöver diskutera.
Flertalet har trimmat sina motorer.

För att behålla både konkurrensen, och kostnaderna på rimliga nivåer så går det inte att tillåta allt.
Vi pratar inte om STCC här utan en enkel och billig tävlingsform med gatbilar/bruksbilar där det finns begränsade resurser.
Det är en anledning varför det behövs en aktiv reglementsgrupp som sätter ramverket för alla tävlande.
Ramverket får sedan samtliga tävlanden rätta sig efter.
I en perfekt värld så finns också möjligheten för tävlanden att få yttra sig innan ramverket spikas.
Vad det gäller MINI så är det mindre svårt att sätta ett ramverk då vi ändå pratar om hyfsat "likvärdiga" bilmodeller.
Värre hade det varit att sätta ett ramverk för "kreti och pleti".

Oavsett så behövs ett ramverk.
Samtliga tävlanden ska veta i god tid vad som gäller.
Att tro man kan sätta regler, eller bestämma hur mycket man ska tänja på reglerna först när alla står redo i line-up duger inte.
Att inte heller bry sig utan släppa in vad som helst kommer bara att resultera i en skev rättvisa som senare kommer bli populär att kritisera. Fast då är det för sent.

Under 2010 var vi väldigt frikostiga med dispenser.
Det var också ett medvetet beslut för att tillgodose samtliga intresserade att prova på.
Nu när vi kommer att fortsätta så gäller det att försöka se in i framtiden, och bestämma ett ramverk som kommer att gälla flera år framöver.
Det är inte någon spontan konbanekörning på Lunda som vi diskutera utan en SBF-sanktionerad tävlingsform.

Att sedan bla K-E och Gunnar är riktigt duktiga piloter är ingenting som varken kan eller ska begränsas av ett reglemente.
Därav min egen syn på dessa straffvikter som bla förekommer i MINI Challenge, och som jag hoppas aldrig någonsin kommer att hamna i ett MINI Cup-reglemente.

Visst, jag är utpekad MINI Cup-general, och därmed ytterst ansvarig, men oavsett vad.
MINI Cup är vår tävlingsform - inte enbart min.
Det är också varför jag önskar att utpekad ansvarig reglementsgrupp ska påbörja sitt arbetet, och börja ta sitt ansvar för tävlingsformen.
Annars dras ju liksom proppen ur när jag har tröttnat.

FEED ME
2010-11-04, 03:09
Jag röstar för så lite regler som möjligt!
Bilsport är en materialsport. Man måste kunna köpa segern! :)
Om vi inte tillåter olika trimgrad på bilarna så kommer vi ju inte att ha några undanflykter till varför vi själva inte vann. Och då är det väl inte någon som vågar ställa upp...

Själv skulle jag tycka att det vore skitkul om det kommer någon 500 hk Mini med 4WD och kolfiberkaross. Skulle kännas som en ära och njutning att bli ifrånkörd av den...

Hobbe
2010-11-04, 03:42
Jovisst, hade det varit kul, men en sådan bil hade knappast varit en gatlegal standardbil, vilket är syftet för denna enkla tävlingsform.
Tävlingsformen riktar sig mot medlemmar i BMWSC och deras standardbilar.

Vill man köpa sig segern däremot så finns bla GT-serien.
...eller STCC.
...eller varför inte F1? :D

Om det saknas resurser för ovanstående så får man nöja sig med racing på korpnivå, dvs klubbracing, och om man då bygger om sin egen gamla/nya bil själv så gäller det att anpassa bilbygget efter en existerande tävlingsform med tillhörande reglemente.
Uppskattas inte det så får man leta efter någon annan tävlingsserie, vilket av någon anledning aldrig tycks finnas, eller gå med i klubben för "dick waving" som härjar på diverse forum, men i den klubben tävlas det enbart om populäraste biltråd, eller störst ego, då någon annan tävlingsform inte kan förekomma eftersom alla bilar utom sin egen anses som regelvidriga, eller ännu värre - egot kanske skulle bli stukat.

Gällande reglerna för MINI Cup så håller jag med dig.
Enkel tävlingsform = enkla och få regler.
...men hyfsat rättvist och billigt, vilket är nödvändigt för normal klubbracing för amatörer.

För allt tävlande på korpnivå gäller oftast "less is more"...
...fast gärna lite "more than less" :D
Vilket givetvis ställer till det något när man försöker få till en hyfsad tävlingsform som i det här fallet.
Reglementen är något alla önskar, men alla önskar att andra följer ;)

dvorak
2010-11-04, 08:14
Oj Måns, tack för ett mycket utförligt svar.

Jag tycker faktiskt att det är lite tramsigt med tanke på allt annat som släpps igenom nuvarande reglemente. Du skriver att vi nu har chansen att utforma reglementet efter vårt tycke: K-E är ju en entusiastisk Minicup-deltagare, se till att hans bil kommer med nu när vi har chansen.

Det är som du säger, racing på korpnivå (står det för korpulent i detta fallet ;)).
Jag tror som Erik att ett lösare reglemente är bättre, jag personligen bryr mig inte hur folk gör med sina bilar så länge de är gatlegala i denna formen av tävling.

Eftersom du tog upp pengaargumentet tänker jag kontra med att lättning är det billigaste trimmet som finns (till en viss gräns hehe).

Hagatorpet
2010-11-04, 09:03
Tänte lägga mig i något som jag egenteligen inte kan något om.
men en liten fråga.
En gatlegal bil är väl en bil som är besiktigad och godkänd
med dom moddar den har på svensk bilprovning?

Hobbe
2010-11-04, 12:23
Oj Måns, tack för ett mycket utförligt svar.


Vassego.



Jag tycker faktiskt att det är lite tramsigt med tanke på allt annat som släpps igenom nuvarande reglemente. Du skriver att vi nu har chansen att utforma reglementet efter vårt tycke: K-E är ju en entusiastisk Minicup-deltagare, se till att hans bil kommer med nu när vi har chansen.


Mer eller mindre allt släpptes igenom under 2010 medvetet då det gällde att komma till start först och främst.
Läser du reglementet så finns det två begränsade faktorer:
.Tävlingsvikt
-Motor

Det finns flera anledningar till dessa begränsningar.
-Bilen ska var gatlegal.
Vad säger SBP om helbilsgodkända bilar med makrolonrutor och kolfiber/glasfiberkaross?
Något som inte jag personligen lägger mig i utan gärna överlåter till deltagaren och SBP.
Å andra sidan så tror jag inte att någon vill se ett gäng hålborrade rensade sardinburkar - då har vi passerat gränsen "lagom" för bruksbilar.
Därav minimum tävlingsvikt.

-Motorn.
Avsedd motor för bilmodellen.
Original kompressor/turbo om motorn är överladdad från fabrik.
Annars har vi snart V10-motorer och lastbilsturbosar i bilarna, vilket inte heller är avsikten med denna tävlingsform.



Jag tror som Erik att ett lösare reglemente är bättre, jag personligen bryr mig inte hur folk gör med sina bilar så länge de är gatlegala i denna formen av tävling.


Japp, enkelt är bra.
Om man sedan bryr sig beror på vilken ambition man har som deltagare.
Några vill bara köra för att ha kul medan andra gärna vill försöka vinna.

Hobbe
2010-11-04, 14:36
En gatlegal bil är väl en bil som är besiktigad och godkänd
med dom moddar den har på svensk bilprovning?

Japp, passerat SBP:s subjektiva bedömningar utan anmärkning, och kan framföras på allmän väg.

dvorak
2010-11-04, 16:32
Vassego.



Mer eller mindre allt släpptes igenom under 2010 medvetet då det gällde att komma till start först och främst.
Läser du reglementet så finns det två begränsade faktorer:
.Tävlingsvikt
-Motor

Det finns flera anledningar till dessa begränsningar.
-Bilen ska var gatlegal.
Vad säger SBP om helbilsgodkända bilar med makrolonrutor och kolfiber/glasfiberkaross?
Något som inte jag personligen lägger mig i utan gärna överlåter till deltagaren och SBP.
Å andra sidan så tror jag inte att någon vill se ett gäng hålborrade rensade sardinburkar - då har vi passerat gränsen "lagom" för bruksbilar.
Därav minimum tävlingsvikt.

-Motorn.
Avsedd motor för bilmodellen.
Original kompressor/turbo om motorn är överladdad från fabrik.
Annars har vi snart V10-motorer och lastbilsturbosar i bilarna, vilket inte heller är avsikten med denna tävlingsform.



Japp, enkelt är bra.
Om man sedan bryr sig beror på vilken ambition man har som deltagare.
Några vill bara köra för att ha kul medan andra gärna vill försöka vinna.

Jag förstår vad du vill förmedla, grejen är jag inte riktigt håller med.

Bl.a förstår jag att folk vill vinna, men denna tävlingsform är ju inte direkt seriös racing (missförstå mig rätt). Därför spelar det enligt mig inte stor roll att behöva reglera ett jämnt startfält eftersom det är för många andra variabler som spelar roll: Fria varv t.ex, och gynnsam tolkning av motortrim som vi diskuterat innan (speciellt den punkten som får mig att använda ordet tramsigt i detta sammanhanget när man väljer att blunda för det i stor mån men inte acceptera lättning)

Hobbe
2010-11-04, 18:24
Lättning accepteras visst.
Precis som motortrimning.
Båda till "lagom" nivå.

Seriös/riktig racing eller ej.
Rättvisa i någon form önskas.
Blunda för detta faktum och snart så har du resultatet i form av diverse heta diskussioner.
Det är bara en tidsfråga.
Jag vet ett antal personer som inte bara deltog i MINI Cup 2010 för att det var skoj, speciellt inte i slutet av säsongen utan för att vinna eller försöka vinna.
Det finns vinnarskallar med långa horn även här.
Nu var det inte extremt i någon form under 2010 då vi alla känner varandra, och samtliga tog tävlingsformen för var den var, men vänta något/några år bara när nya deltagare tillkommer.
Oavsett hur enkel tävlingsformen och syftet med denna än är.

Dessutom får du lyfta blicken något.
För MINI:sar är det enklare då bilmodellerna är hyfsat lika oavsett om det är en R53 eller R56.
Tänk nu BMW i stället.
Nu blev det lite svårare, eller hur?
Allt från 1000 kg till 1800 kg (eller mer)
Motorer från 1,6 L till 4,0 L (eller mer).
Effekter från vanligtvis 170 hk till 420 hk (eller mer).
Då pratar vi enbart om original.
Sedan tillkommer utförda modifieringar.
Det gäller alltså att även öppna upp för BMW-gatbilar om tävlingsformen ska kunna
överleva och utvecklas.
Något som är nödvändigt då ca åtta MINI:sar i snitt per tävling inte säkerställer att tävlingsformen överlever, och det faktum att av ca 200 gatbilar i BMWSC är enbart ca 12 MINI:sar.
Något som också kommer att gynna MINI:sarna.

Fast jag delar din syn.
Detta är inte livsavgörande racing vi sysslar med utan något som är kul och som vi kryddar den vanliga banträffen med, men vänta bara så har vi ett gäng deltagare som kommer att ta allt med mer än en klackspark trots vad än vi predikar.
Det gäller att ligga steget före detta gäng.

dvorak
2010-11-04, 18:33
Som sagt förstår jag vad du försöker få fram, så jag kanske ska omformulera mig lite:

Är det inte viktigt att se till att alla som entusiastiskt varit med under säsongen får chans att vara kvar? Jag vet att BMW har en hiskeligt massa bilar i olika former, men varför det innebär ett problem? Nu har vi chansen att justera reglementet, eller rättare sagt se till att ingen av de som varit med och stött tävlingformen från början inte blir utstött.

Jag ser personligen inte stor skillnad mellan all lättning och all den typ av modifiering du håller på med. Det är väl inte mycket original kvar på din bil??

Hobbe
2010-11-04, 19:09
Åter igen, lättning är tillåten.
Vad som däremot behöver diskuteras är formen av lättning då ett par redan, och säkert fler i framtiden kommer att fokusera på detta:

Tillåter SBP helbilsgodkända bilar med tex makrolonrutor och glasfiber/kolfiberdörrar?
Om SBP säger ja så är inte detta någon "issue" längre.
Tillåter SBP - och är det lämpligt tävlingsmässigt- att plocka bort all typ av krockskydd (något som börjar bli populärt bland gatbilar)?
Speciellt är frågan aktuell när denna tävlingsform är tillåten enligt SBF då det fabrikmonterade krockskyddet anses ersätta kravet på helbur.

I K-E:s fall är det stora ämnet att diskutera om tävling med kolfiberdörrar som inte följer SBF:s TR.
SBF kommer inte att ändra sig.
Dispenser ges inte (jag vet eftersom jag även tar del av detta gällande BMW Cup).

Det handlar inte om att stöta ut någon som lättar sin bil.
Det handlar om vad som anses rimligt, och att följa SBF:s TR.
Det gäller oavsett vem.

Rimligt gäller även för motortrimning (vilket går att utläsa i reglementsförslaget).
Det är därför kompressor och turbo ska vara original.
Det är därför motorvolymen ska vara 1,6 L.
Det är därför enbart avsedd motor får användas.
Något som säkerligen vissa behöver ta till sig i dessa "hemliga" uppgraderingstider inför säsongsstarten 2011.

Ditt sista exempel du tar upp är just vad jag försöker undvika att det uppstår, dvs att någon misstänkliggör mig för att jag anpassar ett reglemente efter min bil.
Därav mitt eget krav på en reglementsgrupp som representerar alla tävlanden.

K-E är enligt mig någon som jag absolut önskar vara kvar i MINI Cup.
Hans arbete med sin bil har givit oss väldigt användbar information, och många roliga historier.
Han är också den ende just nu som kan sätta Gunnar och Jirhall på plats, och påvisa vad vi alla vet, R53:an är bättre :D
Dessutom är han en "go gubbe" som ni säger i Göteborg att umgås med , men vi anpassar inte tävlingsformen efter detta kriteria utan efter SBP och SBF. Oavsett vem.

Hade "go gubbe/gumma" varit det enda kriteriat så hade det säkert blivit väldigt mysigt, men jag hade stilla undrat vem som hade avgjort detta?

Denna diskussion kommer att fortsätta inom reglementsgruppen, och nyfikna kommer att få vänta tills reglementsgruppen har fått en möjlighet att diskutera och senare yttra sig.

Hagatorpet
2010-11-04, 21:20
Japp, passerat SBP:s subjektiva bedömningar utan anmärkning, och kan framföras på allmän väg.

Då blir genast min följdfråga
Hur många av er har en godkänd besiktning på era trimmade motorer?
Jag misstänker att de flesta med chip och andra småtrim
inte har uppget dom förändringarna vid besiktning och har alltså inte en "gatlegal" bil

Hobbe
2010-11-04, 21:45
Hagatorpet,

Hur många kör 120 km/h på 110-väg för att senare ringa polisen, och uppge att man har kört för fort?
Hur många chansar under en korttidsparkering, och struntar i att lägga en slant i parkeringsautomaten för att senare ringa parkeringsbolaget och meddela detta?
Hur många säger ja när Radiotjänst knackar på dörren och frågar om man har en TV?
Hur många slänger skräp och fimpar på marken trots att det finns en papperskorg några meter bort?
Hur många saktar ned farten framför en fartkamera för att senare gasa på igen?
Hur många minns plötsligt alla trafikregler om en polisbil lägger sig bakom?
Hur många (speciellt i Stockholm) struntar högaktningsfullt i blinkersen?
Anpassa samma svenska logik till SBP så har du svaret.

På en helbilsgodkänd bil får du i stort enbart byta bromsklossar till annat än vad som anses original.

Om du är intresserad utav att diskutera vad en gatlegal bil är så starta en egen tråd om detta.
Annars finns det redan 100-tals trådar om detta mycket populära ämne på diverse forum ;)
Tips: Ännu så är alla oense om vad svaret är förutom att den ska vara skattad, besiktad, och försäkrad.
Eller ännu bättre, ring SBP och fråga :D

Hagatorpet
2010-11-04, 22:14
:D
Ber om ursäkt!
Tyckte bara det var det var lite skenheligt att kalla bilarna gatlegala
och du verkar ju förstå poängen

Hobbe
2010-11-04, 22:18
Skenhelighet är något majoriteten av svenskar har blivit välsignade med :D

Hobbe
2010-11-04, 22:31
Räknar sekunderna...

//På bushumör ;)

Modererar mig själv då våra moderatorer inte är särskilt vakna under vintermörket :)

FEED ME
2010-11-05, 00:23
Man kanske ska satsa på ett handicap-system a la golf-världen? Jag diskuterade faktiskt just denna fråga idag när jag var med Johnny hos Rototest för att räkna hästarna... Nils G Engström, som är VD, hävdade att han hade klurat ut någon formel som skulle kunna vara användbar i just sådana här fall.

På så vis kan alla bilar få vara med och köra. Även K-E som satsar på bantningsmetoden och jag själv som satsar på att bygga ut stallet...

Med hjälp av detta system så skulle man i teorin kunna vinna Mini Cup även med en Mini One. Inte för att den är snabbare än en Mini JCW, utan för att föraren har nyttjat bilen till högre procent av sin uppskattade maxpotential...

Ju hårdare regler som införs, desto tunnare blir ju utbudet av bilar som kan ställa upp och vara med. För de flesta som har ambitioner att vara med och tävla i en sådan här cup, har ju även ambitioner och tycker det är kul att göra sin bil snabbare. Som sagt, bilsport är och förblir en materialsport på gott och ont...

Så när du (Hobbe) säger att vi måste leta utanför Mini-leden för att få tillräckligt med tävlande bilar. Då är ju alternativet att inte göra reglerna lika hårda, så att fler Mini-bilar kan vara med och tävla... Nu har jag iofs inget emot om det blir andra bilar än Mini på banorna. Jag gillar mångfald...

Sedan känns det ju även lite snett att förbjuda trimning av Mini-bilar. Som du själv konstaterar så är ju alla Minibilar förhållandevis homogena. Det skiljer inte så väldigt mycket i effekt - även om de är trimmade. Skillnaden mellan en original Cooper S och en toktrimmad Cooper S blir ändå mycket mindre än mellan en BMW 318i Compact och en BMW M3 GTS... Så även om alla bilar ska vara original, så finns fortfarande möjligheten att köpa sig bättre förutsättningar genom att beställa en vassare originalbil...

Själv skulle jag gärna vara med i Mini Cup nästa år och försöka vara med på fler tävlingar än vad jag hade möjlighet till detta året. Men jag kommer även att köra på massa andra event från t.ex. GRC, GT Events, Ringrunners etc. etc. Så jag tänker inte anpassa mina uppgraderingsplaner efter vad som bestäms för Mini Cup. Jag kommer att bygga vidare för att kunna köra ifrån alla Ferrarisar, Porschar och andra lösa bilar också...

Och införs regeln med original turbo etc. så får jag dessvärre tacka nej till Mini Cup jag också.

Tråkigt för mig. Men kanske en lättnad för er andra... :p

Björn P
2010-11-05, 09:05
Jag har läst alla inlägg och har bara en sak att säga: Alla ska med!

Hobbe
2010-11-05, 12:06
Hungrig,

Du får gärna kontakta mig gällande handikappsystemet då detta är något jag själv har grubblat över hur man lämpligen gör ett sådant.

Gällande ev. begränsningar för trimning m.m. så överlåter jag det till reglementsgruppen som får komma med sitt yttrande när frågan väl är diskuterad.

JockeO
2010-11-05, 12:35
Hungrig,

Du får gärna kontakta mig gällande handikappsystemet då detta är något jag själv har grubblat över hur man lämpligen gör ett sådant.

Gällande ev. begränsningar för trimning m.m. så överlåter jag det till reglementsgruppen som får komma med sitt yttrande när frågan väl är diskuterad.

Om jag uppfattat det hela rätt så är det två olika diskusioner.
Den ena om hur mycket man får äventyra säkerheten genom lättning/modifiering. Och den andra hur mycket man får modifiera för att få ökad effekt per vikt.

Angående den bit som inte rör säkerheten:
Hitta en formel där hästkraftantal, vikt och bromssträcka ingår och resultatet av formeln ger ett handikapptal som skall multipliceras med sluttiden för att få fram "vinnare på korrigerad tid".

Detta tillämpas inom kappseglingen, där det t o m finns olika handikappsystem att välja mellan. Allt från empiriska system (SRS) som bygger på statistik hur vissa båtmodeller har presterat föregående år, som resulterar i höjt mättal. Till system (IRC och Orci) som kräver väldigt detaljerade vägningar, mätningar och specar av godkända material och utrustning.

För att underlätta för deltagare så kan det finnas fastställda mättal för varje modell av standardbil (utan mod). Och för varje mod som görs, anmäls detta och man får ett höjt mättal.
Så antingen deltar man med fastställt tabelltal, eller så tar man ut ett personligt mätbrev som baseras på de avvikelser som gjorts på sin bil.

Golf kompenserar ju mer spelarens (läs förarens) egna kompetens.

Där det finns mest aktiv information om handikappsystem för materialsport som utövas på varierande banor (distans och egenskaper) finns att läsa in sig på, är www.blur.se

Ja, det är mer än bilsportförare som älskar kolfiber. ;-)

/M v h, JockeO

dvorak
2010-11-06, 12:44
Skenhelighet är något majoriteten av svenskar har blivit välsignade med :D

Hehehe, lite huvudet på spiken :D

dvorak
2010-11-06, 12:47
Tänkte tillägga att handikapsystem blir alldeles för bökigt att genomföra. Detta pga att vi inte har vagnbok på bilarna. Hde vi haft det så hade vi kunnat plocka roadsportreglementet rakt av.

Håll det simpelt, annar kan man lika väl starta Mini Challenge i Sverige på klubbnivå med vagnbokar och allt vad det innebär.

Måns idéer är bra, de håller de inom ramarna för måttlighet!

Björn P
2010-12-08, 09:08
Måns,

Måste man vara medlem även i BMWCS för att kunna köra försäkrat på banmötena med BMWSC? Har för mig att du sagt att det "räcker" med BMWSC inför 2011?

ola
2010-12-08, 10:36
för att få bra rabatt på Orginalförsäkring som är den enda som jag vet gäller på banmöten så tjänar man på att vara med i BMWCS.. (men jag kastar Bayrischer blatt i sopen direkt - så ingen kan misstänka mig för att vilja ha surkål till middag) ;-)

powernap
2010-12-08, 11:58
Sauerkraut är ett underskattat tillskott i kostcirkeln :woot:

Hobbe
2010-12-08, 17:40
Måns,

Måste man vara medlem även i BMWCS för att kunna köra försäkrat på banmötena med BMWSC?

Enligt gällande avtal: Ja.

powernap
2011-01-26, 08:14
Ska vi styra upp en ny tråd, gällande enbart minicup 2011, eller fortsätta i denna?

Hobbe
2011-01-26, 09:16
Vi kan väl fortsätta i denna?

Hobbe
2011-01-26, 09:17
Tävlingskalender 2011

7-8/5 Mantorp
5/6 Kinnekulle
2/7 Ring Knutstorp
20/8 Anderstorp
17/9 Gelleråsen
8/10 Ring Knutstorp med avslutningsfest och prisutdelning

Vi kommer också att klämma in en helg i Emmaboda för Bilsport Superstage.

Björn P
2011-01-26, 21:54
Tävlingskalender 2011

7-8/5 Mantorp
5/6 Kinnekulle
2/7 Ring Knutstorp
20/8 Anderstorp
17/9 Gelleråsen
8/10 Ring Knutstorp med avslutningsfest och prisutdelning

Vi kommer också att klämma in en helg i Emmaboda för Bilsport Superstage.

:potd:

dvorak
2011-01-26, 23:06
Fin kalender, men vad hände med Falkenberg? Var det svårt att få ihop den också?

Ska försöka deltaga på några fler tävlingar denna säsongen :)

Hobbe
2011-01-27, 01:05
Jag glömde bort Falkenberg...



Tävlingskalender 2011

7-8/5 Mantorp
3/6 Falkenberg (enbart BMW Cup och MINI Cup)
5/6 Kinnekulle (enbart gatbilskörning)
2/7 Ring Knutstorp
20/8 Anderstorp
17/9 Gelleråsen
8/10 Ring Knutstorp med avslutningsfest och prisutdelning

Vi kommer också att klämma in en helg i Emmaboda för Bilsport Superstage.

powernap
2011-01-27, 08:14
Jag glömde bort Falkenberg...



Tävlingskalender 2011

7-8/5 Mantorp
3/6 Falkenberg (enbart BMW Cup och MINI Cup)
5/6 Kinnekulle (enbart gatbilskörning)
2/7 Ring Knutstorp
20/8 Anderstorp
17/9 Gelleråsen
8/10 Ring Knutstorp med avslutningsfest och prisutdelning

Vi kommer också att klämma in en helg i Emmaboda för Bilsport Superstage.


:potd:

Björn P
2011-02-09, 13:25
Vad kommer startavgiften bli för en dag med gatbilskörning + MINI CUP? Tidigare har man ju motiverat merkostnaden för MINI CUP med hyra av transpondern, men det är ju inte aktuellt längre då vi får lösa transpondern på egen hand.

Hobbe
2011-02-09, 13:29
Tidigare har vi inte heller betalt något för att köra MINI Cup då vi "bjöds" på pilotprojektet utan bara betalt extra för transponderhyra, men nu måste även MINI Cup betala sin del av banhyran då MINI Cup blir en del av BMWSC.

Alla avgifter är spikade för 2011, och finns sedan ett par månader sedan i en tråd här på forumet.
Jag ska kolla...

Björn P
2011-02-09, 13:31
Ok. Tack för svar. Sökte runt men hittade inget om det.

Mindre än tre månader kvar nu till premiären! :drive:

Hobbe
2011-02-09, 14:03
Tidigare har vi inte heller betalt något för att köra MINI Cup då vi "bjöds" på pilotprojektet utan bara betalt extra för transponderhyra, men nu måste även MINI Cup betala sin del av banhyran då MINI Cup blir en del av BMWSC.

Alla avgifter är spikade för 2011, och finns sedan ett par månader sedan i en tråd här på forumet.
Jag ska kolla...


För MINI Cup gäller numera samma sak som för BMW Cup; en tävlingsavgift behöver betalas inför varje tävling.
Tävlingsavgiften ska finansiera användandet av bantid, flaggvakter, ambulans, läkare, bärgare, TL, tidtagarens tjänster, och ev. prisutdelning.
Gatbilskörningen är dock inkluderad i tävlingsavgiften.

Mellan tumme och pekfinger.
Tävlingsavgift 1000 Kr (inkluderar gatbilskörning)
Transponderhyra 500 Kr (tidigare 300 Kr)

Transponderhyran höjs då vår tidtagare behöver finansiera nödvändigt inköp av ny utrustning.
Det blir lönsamt i längden att köpa sin egen transponder.