handdator

Visa fullständig version : Oschersleben nästa för MINI Challenge



Ruggige Ragge
2010-09-02, 09:17
Kommande helg är det dags för näst sista raceomgången i MINI Challenge. Man kör denna gång tillsammans med WTCC på banan i Oschersleben inte så långt från Leipzig i det forna Östtyskland.

Programmet ser ut så här:

Fri träning: Fredag 3/9 kl 11.30 - 12.00

Kval: Lördag 4/9 kl 13.20 - 13.50

Race nr 12: Lördag 4/9 kl 17.45 - 18.15

Race nr 13: Söndag 5/9 kl 10.25 - 10.55

Troligen kommer det att kunna gå att följa racen i live-timing på webben, men just nu vet jag inte på vilken webb-adress det sker. Återkommer om det om jag får fatt i adressen.

För egen del har jag en del att göra på annan ort under både fredagen och lördagen, så det är inte säkert att jag kan underhandsrapportera, men vi får se.

Åtminstone Danne och Fredde har värmt upp inför den kommande helgen genom att ratta andra typer av fordon på Knutan förra helgen. Men det har ni väl spanat in mera om på deras respektive hemsidor? Gå annars in på:

www.haglof.com resp. www.lestrup.nu så kan ni se mer!

Plattan i mattan Danne, Fredde och Richard!

/Ruggige Ragge

Fredrik
2010-09-02, 12:02
Lycka till nu grabbar - kör hårt men rättvist :drive: :galen :D

dvorak
2010-09-02, 12:07
Kul med uppdateringar som vanligt! Nu hoppas vi på Svensk 1,2,3!

Som GT40 i LeMans!

Fredrik
2010-09-02, 12:30
Som GT40 i LeMans!

Och som min absoluta favorit-Ferrari 330 P4 från 1967:
1-2-3 på Daytona i USA 1967.

Mer om denna dynamitkärra här: http://www.supercars.net/cars/556.html

Och nu åter till topic: våra svenska duktiga grabbar i MINI Challenge 8)

dvorak
2010-09-02, 12:41
330 P4 är REEEEEEEN Porr!

ola
2010-09-02, 15:38
Lycka till nu grabbar - kör hårt men rättvist :drive: :galen :D

varför rättvist??? hårt räcker väl?

Ruggige Ragge
2010-09-03, 10:08
Hallå igen!

Det verkar som om man kan få live-timing från Oschersleben under fredag - söndag 3- 5/9 på denna webb-adress:

http://www.mstworld.com/timing/livetiming.htm?series=WTCC-SUPPORT

Kolla för att se om det funkar!

/Ruggige Ragge

Ruggige Ragge
2010-09-03, 11:07
Nu är fria träningen i MINI Challenge avklarad. Resultat:

Snabbast Schmarl med tiden 1.45.224
5:a Lestrup med tiden 1.45.447
7:a Haglöf med tiden 1.45.813
8:a Trange med tiden 1.45.823

Mycket tätt mellan tiderna för 1:a - 5:e plats m a o.

/Ruggige Ragge

powernap
2010-09-03, 11:55
Spännande :-)

Ruggige Ragge
2010-09-04, 13:01
Nu är MINI-kvalet kört på Oschersleben-banan. Resultatet ser ut så här:

1. Landmann 1.44.712
..............................
4. Lestrup 1.44.948
5. Trange 1.45.053
6. Haglöf 1.45.078
..............................
10. Bastian 1.45.390

Som synes så ligger alla i topp-10 tätt samman, bara drygt 6 tiondelar skiljer ettan från tian. Det bådar för ett tight race senare i eftermiddag!

Alla tre svenskarna ligger dessutom inom topp-6, vilket betyder att dom kan hamna i tätskiktet även i Race 13 om dom håller sig kvar bland de 6 främsta i Race 12, eftersom man vänder på startordningen för de 6 främsta till Race 13.

Nu håller vi en tumme med början kl 17.45!

/Ruggige Ragge

Ruggige Ragge
2010-09-04, 17:20
Nu har Race 12 i MINI Challenge körts på Oschersleben. Resultat för de svenske:

3:e plats: Lestrup
4:e plats: Trange
11:e plats: Haglöf

Det betyder att Trange står som nr 3 på gridden i Race 13 i morgon, Lestrup står 4:a och Haglöf 11:a.

/Ruggige Ragge

Ruggige Ragge
2010-09-05, 10:08
Nu är MINI Challenge, Race 13, kört på banan i Oschersleben.

Ganska snart visade det sig att 6 bilar kom att ligga tätt som på ett snöre efter varandra, dvs inom 3 sekunder. Det söktes omkörningsmöjligheter hela tiden, men ställningen förblev densamma i 14 varv och till sista varvet. Då försökte en eller annan sig på en mer eller mindre desperat omkörning, men det resulterade bara i en enda omplacering och det var Lestrup som tappade sin 5:e plats i biltåget till Landmann som vann på sista varvets kubbning. Vi får väl höra mer så småningom om hur det hela gick till.

Svenskplaceringarna blev dessa:

3:a: Trange, som därmed tog sin första pallplats i MINI Challenge - BRAVO!
6:a: Lestrup
7:a: Haglöf (hela 7 sekunder efter Lestrup - undras om hans nya bil funkade som den skulle?)

Så småningom får vi en sammanställning av vad helgens båda race betyder för poängsammandraget. Det blir säkert en del omkastningar i toppen, men att Vieth leder stort och t o m kanske redan har bärgat totalsegern, det är redan klart.

Finalerna på Salzburgring sista helgen i september återstår nu. Då tänker jag själv vara på plats, så då kan det inte bli rapportering på samma sätt från racen som hittills. Jag får väl då i stället hålla telefonkontakt med någon MINI-fan på hemmaplan som anmäler sig till mig för det och som sedan kan vidarerapportera - någon som ställer upp?

/Ruggige Ragge

Ruggige Ragge
2010-09-05, 10:53
Preliminär poängställning i MINI Challenge inför finalhelgen:

1. Vieth 292 p
2. Proczyk 247 p
3. Bastian 246 p
4. Landmann 240 p
5. Haglöf 231 p
6. Lestrup 226 p
7. Schmarl 203 p
8. Kirsch 186 p
9. Trange 172 p

Rent teoretiskt har i nämnd ordning Proczyk, Bastian och Landmann en chans att hota Vieth om totalsegern. Övriga är redan borta från segerchansen. Haglöf, Lestrup och Schmarl har en teoretisk möjlighet att bli tvåa. Vinst ger 30 p, andraplats ger 24 p, tredjeplats ger 20 p, fjärdeplats ger 17 p och därefter en poäng ner för varje placering nedåt.

För Salzburgring gäller att bilar med stora "straffvikter" har svårt att nå bra placeringar p g a banans topografi. Detta gynnar naturligtvis förare som är i toppen i tabellen, men vilka inte placerade sig så bra just denna helg. Haglöf torde vara en av dem som har en fördel av detta och möjligen också Lestrup. Vi får väl se!

Filosoferar
/Ruggige Ragge

Ruggige Ragge
2010-09-05, 18:04
Rättelse:

Nu har den officiella poängställningen i MINI Challenge publicerats efter helgens båda race i Oschersleben. Det jag tidigare skrivit om poängställningen, som ju bara var min preliminära uträkning, stämmer inte helt och hållet. Så här skall det se ut:

1. Vieth 292 p
2. Proczyk 247 p
3. Bastian 243 p
4. Landmann 241 p
5. Lestrup 226 p
6. Haglöf 225 p
7. Schmarl 203 p
8. Kirsch 186 p
9. Trange 172 p

Haglöf och Lestrup skall alltså byta plats i tabellen.

/Ruggige Ragge

Fredrik
2010-09-06, 06:56
Spännande spännande, men speciellt kul tycker jag det var att Trange fick sin första välförtjänta pallplats nu i helgen. Han är ju snabb och har ju vid ett flertal tillfällen klockats för snabbaste varv - inte illa när man just fyllt 18 8)

Om Richard får något år till på sig i MINI Challenge tror jag garanterat han kan ta fler pallplatser och kanske få stiga högst upp på podiet. Totalseger är det svårare att sia om då det är så många faktorer som spelar in.

Fredde antar jag inte kommer köra MINI Challenge nästa år utan kanske får plats i en Z4 GTR (eller vad de nu heter) i någon serie med ett bra team - en seger med den bilen för några veckor sedan här i Sverige med självaste Stanley Dickens som teamkollega bådar ju gott :D

Danne har redan bestämt sig att han inte ska köra vidare i MINI Challenge då han varit missnöjd med bilen i år och inte kunnat hota på allvar, men trots det har han ju fått kliva högst upp på pallen i år med :buttrock:

Synd att Fredde och Danne ska sluta, men då de nu kört Challenge i några år är det naturligt att de vill vidare. Vad Richard ska göra är ju långtifrån klart men jag hoppas vi kan ha kvar en snabb svensk i MINI Challenge nästa år i alle fall så vi kan få lite extra inside info.
Om det nu blir ett MINI United (och det ser ut som det) antar jag att de drar dit MINI Challenge så då får vi kanske chans att träffa Richard på kontoret om han kör nästa år vill säga - hoppas hoppas!

Jag ska höra om inte Fredde och Danne kan tänka sig att skriva en avslutningsrad eller två om hur säsongen varit då de nu verkar försvinna från MINI Challenge.
NMCS önskar er lycka till i framtiden vad ni än företar er, Grabbar :happy:

Richard Trange
2010-09-08, 18:41
Tack för stödet allihopa!

Det var verkligen skönt att äntligen få kliva upp på pallen. Hela säsongen har jag hållits tillbaka av samma motorproblem som Danne haft och tappat ca: 6-7 billängder (ca:5 tiondelar) på rakorna under både kval och race.
Men till denna helg löste vi det och se, då fick jag kliva upp på pallen direkt och blev även bäste poängplockare av svenskarna denna helg!

Det har verkligen varit tufft att ha det så hela året. Utan det problemet hade jag nog haft en pallplats både på Brno och Nürburgring då jag var 4a men minsta möjliga mariginal till tredjeplatsen.

Nu är det bara att ladda till finalen i Salzburg och jag hoppas verkligen på att kunna ställa till med en rejäl show där!

Vissa av er träffar jag på Gotland nu i helgen för BMW / MINI Cup och andra eventuellt vid senare tillfälle.

Ha det bra till dess!
Richard Trange