handdator

Visa fullständig version : Nu drar tyska MINI Challenge igång igen!



Ruggige Ragge
2010-07-27, 15:47
Nu är det dags igen! Herrar Haglöf, Lestrup och Trange är förhoppningsvis nyladdade!

Tyska MINI Challenge drar igång efter sommaruppehållet, nu för första gången i Brno i Tjeckien. Denna gång tillsammans med WTCC.

För MINI Challenge gäller dessa tider kommande helg:

* Fri träning fredag 30 juli kl. 13.00 - 13.30.
* Kval fredag 30 juli kl. 17.00 - 17.30.
* Race nr 8 (för säsongen) körs lördag 31 juli kl. 10.20 - 10.50.
* Race nr 9 körs lördag 31 juli kl. 14.15 - 14.45.

Jag erinrar om att det är tätt i tabellsammandraget f n. Visserligen ligger Hendrik Vieth etta med överlägsna 166 poäng, men sedan kommer ett gäng förare med små poängluckor. Lestrup är 2:a med 124 poäng, Haglöf är 8:a med 120 poäng. Mellan Lestrup och Haglöf ligger alltså 5 förare - snacka om att det är tätt! Trange, som f n ligger 10:a har ännu så länge bara 74 poäng, men han har kommit ganska starkt mot slutet, så han kanske med tiden blandar sig i toppstriden.

Eftersom MINI Ch. körs tillsammans med WTCC så finns det en god chans att man kan följa racen i live-timing. Jag återkommer om det senare, när jag vet mer. I varje fall skall jag försöka komma med snabba rapporter som vanligt.

Plattan i mattan!
/Ruggige Ragge

Fredrik
2010-07-28, 07:05
Det ska bli intressant, hoppas du hittar en livetiming länk till oss, Ragge :D

Daniel Haglöf sände ut en pressrelease igår som talade om att han kör detta race men sedan lägger av med MINI Challenge i Tyskland :(

Anledningen ska enligt pressreleasen vara att Dannes team Gigamot inte har gett Danne en konkurrenskraftig bil i år så de (Daniel och teamet) väljer att gå skilda vägar efter helgens race.
Det stod också att Daniel kommer att delta i något MINI Challengerace i Spanien senare i höst, så vi får se vad denna trevlige dalmas och skicklige racerkille nu hittar på.
Han är ju mycket skicklig, något hans meritförteckning skvallrar om, så vi kommer nog att finna vår vän i någon racerbil så småningom igen 8)

Ruggige Ragge
2010-07-28, 08:39
Va, är det verkligen sant att Danne H lägger av efter Brno?

Jag finner inget om det på hans hemsida t ex, där borde det väl annars stå något om han gått ut med en release?

Synd om han lägger av mitt i säsongen. Han är ju en sällsynt bra förare, så han borde väl fortfarande ha en bra chans att ligga i toppen resten av säsongen, ja kanske t o m vinna i slutändan.

Fredrik, har du en länk till releasen, eller kan du bekräfta avhoppet på annat sätt?

/Ruggige Ragge

Fredrik
2010-07-28, 08:57
Va, är det verkligen sant att Danne H lägger av efter Brno?

Jag finner inget om det på hans hemsida t ex, där borde det väl annars stå något om han gått ut med en release?

Synd om han lägger av mitt i säsongen. Han är ju en sällsynt bra förare, så han borde väl fortfarande ha en bra chans att ligga i toppen resten av säsongen, ja kanske t o m vinna i slutändan.

Fredrik, har du en länk till releasen, eller kan du bekräfta avhoppet på annat sätt?

/Ruggige Ragge

Jag fick en release i min hemmail som jag dessvärre inte når från jobbet, och det var från Dannes sida med alla färger och typsnitt man hittar på www.haglof.com då jag signat upp för Dannes newsletter.
Om det nu är något som är fel (spamattack på Dannes sida eller liknande) antar jag att han dementerar ganska kvickt.
Om det är fel så kan jag bara hänvisa till infon jag fick vilket i så fall är extra tråkigt.
När jag kommer hem senare i kväll (ska ut på MINIrun på seneftermiddagen/kvällen) kan jag sända det till dig om du inte fått något under dagen, Ragge.

Ruggige Ragge
2010-07-28, 11:46
Betr. Haglöfs eventuella avhopp, så har jag nu läst detta på www.svartamasken.com:

"Tjeckien nästa för Daniel Haglöf.

Daniel har haft mycket tekniska bekymmer i år och är inte nöjd.

Race 8 och 9 går till helgen av stapeln på Brno banan i Tjeckien. En säsong som hittills varit kantad av mycket tekniska bekymmer för Haglöf.

- Vi har dragits med tekniska problem under hela året och vi har inte presterat i närheten av den potential vi egentligen har. Jag ledde trots allt mästerskapet inför förra deltävlingen där min bil slutade fungera helt. Berättar Daniel.

- Tack vare att vi inte kom i mål på Hockenheim tappade vi mycket poäng i mästerskapet och det såg länge ut som att jag inte skulle starta efter sommaruppehållet. Jag anser nämligen att teamet inte fullföljt sin del i kontraktet och gett mig en konkurrenskraftig bil. Fortsätter Daniel.

Under sommaruppehållet har teamet jobbat hårt med bilen och efter en hel del förhandlingar så kommer Daniel att avsluta säsongen hos GIGAMOT.

- Jag satt ner foten helt enkelt och de fick bevisa att de ville ha kvar mig i teamet. Avslutar Daniel.

Så förutom att Haglöf avslutar säsongen hos GIGAMOT så kommer han att göra ett inhopp i Spanien i höst."

Min tolkning av detta är att Danne kommer att fullfölja säsongen, men bara efter det att han satt ned foten och fått teamet att fixa till bilen ordentligt. Men andra kanske tolkar detta på annat sätt?

Återstår att se hur det blir. Kanske Danne själv kan klargöra situationen i denna spalt?

/Ruggige Ragge

Fredrik
2010-07-28, 12:21
Jag har dragit ett SMS till Danne så han får klargöra vad som gäller.

När jag läste det uppfattade jag det som att han lämnar efter Brno, men så snart jag får besked, Danne skriver här själv eller annan källa bekräftar så vet vi vad som gäller.

Trist tycker jag, även om jag förstår att MINI Challenge är en port för skickliga förare ut till större serier, men det är ju skoj att vi har tre mycket duktiga förare i Haglöf, Lestrup och Trange 8)

Vi som diggar MINI tycker givetvis det är synd att förlora någon av "våra" killar till en annan större serie, men när valet väl är gjort att gå vidare är det bara full fart framåt som gäller :)

Fredrik
2010-07-28, 12:30
Danne konfirmerade just att han kör säsongen ut för Gigamot, så det var jag som uppfattade pressreleasen lite snett :blink:

Sålunda har vi fortfarande tre svenska glada herrar som rejsar loss i MINI Challenge Tyskland :galen :D

Ruggige Ragge
2010-07-28, 15:44
Se där!

Då vet vi. Lugnande besked. Tre svenskar i serien även i fortsättningen är något som dom övriga får se opp med!

På feijan ser jag nu att gänget är på väg mot Tjeckien.

Det är bara att stå på!

/Ruggige Ragge

Fredrik
2010-09-14, 12:51
Träffade Freddan igår när han bjöd in mig till "elMINIation" på Barkarby Flygfält (det var grymt skoj)!

Han berättade att det inte är helt omöjligt att både han och Trange rejsar Challenge 2011, men mer info om det när det hela blir klart - Freddan och Richard eller Ragge kan ju informera mer om det om allt klaffar som det förhoppningsvis ska.

Mycket trevligt om Lestrup och Trange kommer fortsätta köra MINI Challenge vilket innebär att vi fortfarande har en liten fot inne i MINI Challenge Tyskland - skoj skoj 8)