handdator

Visa fullständig version : Service i Östersund?



MiniJohan
2010-07-23, 20:19
Hej!

Det verkar slumpa sig så att det är dags för oljeservice lagom tills dess att jag ska ställa av bilen för vinterförvaring. Vinterförvara ska jag göra i Östersundstrakten, så jag tänkte passa på att serva där också så bilen är helt nyservad när jag ställer undan den.

Någon som har tips på var i Östersund jag bör lämna in den? En -04 MCS är det frågan om.

Tack på förhand!

syltburk
2010-07-23, 21:01
Nu ska jag erkänna att jag inte är världens mest kunniga när det gäller bilar, men vore det inte smartare att ge bilen en service direkt när du tar ut den igen till våren istället?

MiniJohan
2010-07-23, 21:27
Nu ska jag erkänna att jag inte är världens mest kunniga när det gäller bilar, men vore det inte smartare att ge bilen en service direkt när du tar ut den igen till våren istället?

Är inte heller världens mest kunniga på sånt, men enligt de råd jag fått så är det bäst med ny olja + filter alldeles innan avställning. Motiveringen är att man river loss partiklar och kemikalier ur motorn när man kör som blandas med oljan, vilket inte är så farligt när bilen körs regelbundet och oljan flyttas runt. Men när den står still ligger dessa kvar på samma ställen och kan bilda korrosion och andra skador i motorn.

MiniJohan
2010-07-27, 09:08
Ingen som har nåt tips? Verkar inte finnas någon märkesverkstad i närheten, får testa att kontakta nån Mekonomenverkstad kanske.