handdator

Visa fullständig version : Besiktning - Felkod p2270



vwbubbla
2010-07-20, 09:45
Tjena!

Var och besikta min original mini cooper s 05 idag för första gången.

Den blev godkänd på alla punkter och bilprovningens diagnostik hittade inga fel till en början.

När jag fick mitt besiktningsprotokoll fick jag dock under Bra att veta:
Omborddiagnossystem, felkod indentifierad.
P2270 Bilspecifik kod

Är det någon som vet vad detta kan vara? Har googlat runt lite och fått upp lite info: P2270 O2 Sensor Signal Stuck Lean (Bank 1 Sensor 2).

Tack på förhand :steering:

dvorak
2010-07-20, 09:54
Kan vara sensorn som är trasig.

Annars är det något som får sensorn att skicka felkod (döööhh?? :D). Med andra ord så är något fel med avgaserna. Det är svårt att säga vad det kan vara, finns många skäl till att bilen går med för lite bränsle (Lean).

Åk till verkstad, en överladdad bil ska helst inte köras hårt med för lite bränsle i blandningen. Bränslet kyler bra så du kan få problem ifall du har otur, så ta det lite lugnt. Men det är absolut ingen fara att köra!

vwbubbla
2010-07-20, 11:12
Tack för svaret!

Ohh shit, det låter ju sådär :(

Snart är det 3 månader sedan jag köpte bilen hos en bilfirma.
Tror ni detta kan åtgärdas genom MRF-garantin?

dvorak
2010-07-20, 11:33
Det är säkert inget allvarligt.

Mini är väldigt gnällig och tänder gärna lampor.

vwbubbla
2010-07-21, 14:41
Hej igen...

Fick detta svaret från mekanikern på stället jag köpte bilen...

Hej.

Koden du har i bilen är en blindkod...Man kan släcka koden. Den saknar betydelse.
Det är sant att de är andra avgassensoren som ger dig felkoden.....Ja dom styr bränsleblandningen vilket man inte kan gå in att styra,,,,den kan lägga felkod då vilket är vanligt på flertalet bilar och saknar helt betydelse...Man kan släcka ned koden men den kommer troligtvis tillbaka. Koden går att släcka med ett testinstrument.

MrPlow
2010-07-21, 14:50
Verkar konstigt med en felkod som inte säger något... Prova att fråga någon verkstad som inte kanske måste fixa det gratis åt dig...

dvorak
2010-07-21, 14:56
Det är ingen fara, jag skulle tippa på att en sensor är trasig.

Håll koll på bensinförbrukningen, den kan indikera det. Jag hade en trasig lambda på Explorern, den drog då helt plötsligt 2.5 l/milen istället för 1.8. Dock så gick den inte igenom besiktningen, den gick för fett (no shit ;))