handdator

Visa fullständig version : JRonnblom - Mini Cooper GP -06



jronnblom
2010-07-15, 22:49
Ägare: Janåke Rönnblom
Bil: Mini Cooper JCW GP #476
Stad: Skellefteå

Impulsköpt en sådan idag! Svårt att säga nej när man väl har provkört en Mini! Den optimala kombin som jag ser det! Plats för två och lite last därtil :D

Bilder kommer när jag hunnit hem med den och gått igenom den grundligt. Numret ska vara 476 om inte minnet sviker mig en sån händelserik dag som idag.

Flyg ner idag till Helsingborg och nu sitter jag i Linköping och skriver detta. Blir att försöka hitta en verkstad imorgon som kan ta in den på kort varsel och byta olja och lite annat... Jo, för visst har man planerat vad och vilka tillbehör man vill ha in. :cool:

-J

Ace
2010-07-15, 23:00
Härligt Janåke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Björn P
2010-07-15, 23:10
Grattis!! Visst är GPn en rolig bil? Blev det alltså den med Tag Heuer-dekalen?

jronnblom
2010-07-15, 23:28
Grattis!! Visst är GPn en rolig bil? Blev det alltså den med Tag Heuer-dekalen?

Hehe, det är en understatement!:eek: Satt och lyssna på kompressorljudet hela vägen till Linköping och log för mig själv :D

Jepp, blev den med dekalen. Som i kärlek får man hoppas på tur ;)

-J

Fredrik
2010-07-16, 07:45
Grattis Janåke och välkommen i MINI-gänget 8)

Skoj med fler MINIs norröver :happy:

Jag antar att du heter Janåke Rönnblom, så jag meddelar nu mina MINIpolare på TotalMINI.com att du nu är stolt innehavare av GP #476.
På TotalMINI finns det nämligen en "Roof number list of GP´s worldwide".
Om det sker ett ägarbyte jag känner till skriver jag en rad så de är uppdaterade.

Några GP-polare härinne är med på den listan: Hobbe samt Björn P, men det finns runt tio GP i Sverige nu tack vare import.
Ursprungligen levererades fem "svensksålda", men nu finns det betydligt fler, och som sagt - på mobile.de hittar man också en del exemplar.
GP är nog min favoritMINI (sträck på dig nu Hobbe ;) ), men då baksäte behövs till småtomtarna (9 och 5 år) så får nog en GP anstå ett tag - kanske en dag?

Erik Börnstedt
2010-07-16, 09:15
Grattis och välkommen!


MVH Erik

Hobbe
2010-07-16, 12:26
Grattis!
Vi uppskattar folk med smak enbart för det bästa :)

MVH,
GP-ligan

ola
2010-07-16, 18:26
ja grattis till en ball bil!

Dragon
2010-07-20, 10:12
Välkommen och grattis till den ultimata minin! :)

Kongo
2010-07-20, 13:39
Grattis :)

Förhoppningsvis finns det någon GP till mig i vår så jag kan ta mig in i GP-gänget :)

dvorak
2010-07-20, 13:52
Sedär Kongo!

Jag vet att du är sugen, det går bra att montera raceflats på GPn också! Do it! :D

powernap
2010-07-20, 14:06
Grattis :)

Förhoppningsvis finns det någon GP till mig i vår så jag kan ta mig in i GP-gänget :)

Spännande utveckling ;-)

Ace
2010-07-28, 09:11
Grattis :)

Förhoppningsvis finns det någon GP till mig i vår så jag kan ta mig in i GP-gänget :)

Så ja nu snackar vi! Byt bort den gule isglassen nu nu till en GP!

jronnblom
2010-07-28, 19:52
1416 SEK senare har man bytt oljan på GPn. Den första "fixen" av många ;)

-J

Ace
2010-07-29, 00:04
Va det guld i den oljan eller? :)

Hobbe
2010-07-29, 00:20
Strax under 300 Kr per flaska med 1 L svart guld är inte ovanligt.
Det ryms väl 4 L i MINI:n?

Vad använder du Ace?
Matolja från ICA ? :D

Ace
2010-07-29, 08:23
Strax under 300 Kr per flaska med 1 L svart guld är inte ovanligt.
Det ryms väl 4 L i MINI:n?

Vad använder du Ace?
Matolja från ICA ? :D

http://www.mapodo.de

Ace
2010-07-29, 08:26
http://www.mapodo.de

Har tipsat om det förut.
39 Euro för en 5 liters Castrol Edge BMW longlife 04 känns mer ok.

jronnblom
2011-07-27, 21:20
Passade på och göra inspektion 2 hos 1320 Mini här i England nu när jag är ute på en roadtripp i Europa. Nu vet jag mycket mera om min bil och att den är i riktigt bra skick!

Exempelvis hittade de en 17% Pulley på bilen och att intercoolern inte satt ordentligt fastskruvad. Avgassystemet är omsvetsat! Tidigare verkstäder och ägare står inte så högt i kurs hos mig nu ;)

Passad på att köra hon på dyno och göra ett kompressionstest :) Grafer kommer!

Vinola fick även ett nytt grenrör från Janspeed och även stora bremokitet fram och bak med stålomspunna slangar! Nu låter hon som en gudinna :)

Fick även det stora nöjet att se och höra första Sprintex kompressorn i UK! Vilket ljud! Imorgon ska jag åka dit igen och se på när de tunar och kör den på en dyno!

Även sett ett thumper 2 huvud monteras och om allting går bra så hinner de med en dyno av det också innan jag måste åka hemöver!

De har även just fått in en ny camshaft från Cat CAM som krossar newman kammarna.

En Cat cam och en Sprintex vill jag verkligen ha :)


Mycket imponerad av Thomas och Scott som jobbar där! Grym känsla för kvalité i arbete!

Ace
2011-07-28, 10:59
17% pulley?? Den borde röra på sig lite grann? :) Finns en del teorier om att man ej bör byta till 17% pulley om man inte fixar med programvaran. Har dom gjort något med programvaran med din bil?

jronnblom
2011-07-28, 12:52
17% pulley?? Den borde röra på sig lite grann? :) Finns en del teorier om att man ej bör byta till 17% pulley om man inte fixar med programvaran. Har dom gjort något med programvaran med din bil?

Kan inte svara på om de modiferat mjukvaran också. Enligt killarna på 1320 ger det ingenting att byta pulleyn på GPn utan det krävs andra modifieringar såsom en cam. Min första fråga till dom innan jag visste att jag redan hade en annan pulley var vad det gav och rådet var att låta bli ala pengar i sjön.

Har idag 194 whp vilket är bra för en standard GP. Även jämfört med andra GPs som faktiskt låg strax under.

-J