handdator

Visa fullständig version : Köpråd av JCW och/eller GP



jronnblom
2010-07-05, 18:58
Hej,

Är sugen på att köpa en GP och idag finns det två på blocket som jag tycker verkar intressanta:

http://www.blocket.se/helsingborg/Mini_Cooper_Works_GP_218hk_2_sits_27852630.htm?ca= 2&w=3&last=1

http://www.blocket.se/blekinge/Mini_Cooper_S_John_Cooper_Works_GP_218hk_Nr_2_2744 5430.htm?ca=2&w=3

Tänker använda den som vardagsbil främst under sommaren till och från sommarstugan även om jag hoppas de även tål lite norrländsk kyla och vinter.

Någon som har synpunkter på bilarna? Miltal? Priser? Vad man bör kolla?

Såg att den undre nämns i en tråd här http://www.miniclub.se/showthread.php?t=9024

Eller ska man ge sig på att våga importera en från Tyskland? Finns många på mobile.de just nu...

-J

rajapruk
2010-07-06, 18:25
En stor nackdel med GP är att den inte har vindrutetorkare bak. Bakrutan blir väldigt fort skitig på MINI. Så räkna inte med någon bakåtsikt om du ska ha den som vardagsbil.

Ace
2010-07-06, 18:28
En stor nackdel med GP är att den inte har vindrutetorkare bak. Bakrutan blir väldigt fort skitig på MINI. Så räkna inte med någon bakåtsikt om du ska ha den som vardagsbil.

Det måste ju vara ett litet problem i sammanhanget? Vem vill titta bakåt?

Hobbe
2010-07-06, 18:36
Jag är kanske inte direkt objektiv, men det struntar jag i: TJJJJJJJJJJJJJJJJJÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPPPPPPPPPPPPP :D

(Jo, jag vet att det stavas köp egentligen....)

Fortfarande den bästa, starkaste, och snabbaste fabrikstillverkade MINI:n som har producerats.
Även i en relativt exklusiv samling av MINI:sar så är den "one of a kind" :gp:

Hagatorpet
2010-07-06, 19:37
Jag är kanske inte direkt objektiv, men det struntar jag i: TJJJJJJJJJJJJJJJJJÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPPPPPPPPPPPPP :D

(Jo, jag vet att det stavas köp egentligen....)

Fortfarande den bästa, starkaste, och snabbaste fabrikstillverkade MINI:n som har producerats.
Även i en relativt exklusiv samling av MINI:sar så är den "one of a kind" :gp:


Vilken av dom?
Ingen av dom är ju diesel :confused:
och ingen är Clubman
nä tänk om, och köp en miljövänligare bil, säger jag :D

MrPlow
2010-07-06, 22:54
En stor nackdel med GP är att den inte har vindrutetorkare bak. Bakrutan blir väldigt fort skitig på MINI. Så räkna inte med någon bakåtsikt om du ska ha den som vardagsbil.

Kör man snabbast behöver man inte titta bakåt!

rajapruk
2010-07-06, 23:07
Det stora nöjet är ju att se ansiktsuttrycket på den du kör ifrån! ;)

Btw, är det lagligt att köra med en bakruta utan sikt?

jronnblom
2010-07-06, 23:24
Btw, är det lagligt att köra med en bakruta utan sikt?

Tror faktiskt det är lagligt och inte ens något krav på backspegel däremot är det lagkrav på sidospeglar...

Så länge den som är framför mig ser mig så är jag nöjd ;)

-J

MrPlow
2010-07-07, 00:09
Tror faktiskt det är lagligt och inte ens något krav på backspegel däremot är det lagkrav på sidospeglar...

Tänk transportbil, buss, lastbil, husbil, osv... Man behöver inte ha sikt rakt bakåt eller innerbackspegel.

jronnblom
2010-07-11, 19:45
Så nu har jag bokat en biljett ner för att åka och titta på första bilen jag länkat till.

Ni får hålla tummarna för mig att den är i bra skick :)

Annars blir det en längre resa ner till Tyskland och öva på skoltyskan!

-J

Ace
2010-07-11, 23:40
Finns en 3:e GP till salu hos Häggenäs Auto för 229800:-
Om du ändå skall söder ut så kanske du skall titta på den också.
http://www.haggenas-auto.se/bilar-i-lager.html

Såg att den TAGHeuer-stripade GP´n du skulle tittat på saknar den unika dekalen runt luftintaget. Troligtvis omlackad huv, och ett hutlöst pris på originaldekalen? :)

jronnblom
2010-07-12, 00:43
Finns en 3:e GP till salu hos Häggenäs Auto för 229800:-
Om du ändå skall söder ut så kanske du skall titta på den också.
http://www.haggenas-auto.se/bilar-i-lager.html

Mm, funderar på att åka och titta på den också. Men mitt syfte är mera att använda den dagligen och några enstaka gånger på bana. Denna känns som om den är för banbruk enbart :)


Såg att den TAGHeuer-stripade GP´n du skulle tittat på saknar den unika dekalen runt luftintaget. Troligtvis omlackad huv, och ett hutlöst pris på originaldekalen? :)
GP märket vid luftintaget på mitten av huven finns med på de bilder jag har. Finns det något annan dekal?

-J

Björn P
2010-07-12, 07:52
Såg att den TAGHeuer-stripade GP´n du skulle tittat på saknar den unika dekalen runt luftintaget. Troligtvis omlackad huv, och ett hutlöst pris på originaldekalen? :)

Dekalen kostar "bara" 300 kr.

Fredrik
2010-07-12, 08:17
För att beställa vissa original GP pryttlar måste du uppge ett GP chassienr vid beställningen.

Detta gäller de speciella GP-fälgarna, men även taknumret verkar de hålla extra hårt på.
Måns eller Björn kan säkert svara på vilka specifika GP-pryttlar det gäller.

Ace
2010-07-12, 13:54
GP märket vid luftintaget på mitten av huven finns med på de bilder jag har. Finns det något annan dekal?

-J

Det ät en grå dekal som sitter runt om luftintaget som saknas. Inte bokstäverna.

/R


Mm, funderar på att åka och titta på den också. Men mitt syfte är mera att använda den dagligen och några enstaka gånger på bana. Denna känns som om den är för banbruk enbart :)
J

Missade bilderna med sportstolar och strippad inredning! :)

jronnblom
2010-07-12, 17:43
Det ät en grå dekal som sitter runt om luftintaget som saknas. Inte bokstäverna.


Falkögon!

Den hade jag missat men nu ser jag att den grå/vita arean runt om luftintaget saknas! Nuvarande ägare säger att det finns en del stenskott på huven så en omlackering kanske inte är så långt borta.

Jag har också hittat dessa bilder på den : http://www.autogespot.com/en/viewimages.php?id=c214748364803092007200208

Däremot är det förra ägaren som varit ner till ringen med den om årtalet stämmer. Ska försöka få kontakt med dom nu.

Redan då var dock dekalen borta...

Och siffran 13 finns inte kvar utan är ersatt med en 1 och ett mönster längst ner på bilen. Fast stripes kan man ju alltid göra om.

En del att fundera på nu... Men tillslut är det ändå skicket när man får se den som avgör :)

-J