handdator

Visa fullständig version : Gruppköp racingbromsar?



Hobbe
2010-06-21, 20:56
MINI Motorsport Centre som byggde alla R50/R53 MINI Challenge-bilarna, och nu bygger alla R56 MINI Challenge UK-bilar håller på att utveckla nya bromsar till MINI Challenge UK.
Bromsarna ska enligt uppgift vara betydligt bättre än tidigare använda racingversion av AP Racings 4-kolvsok.

Paketet består av:
- 6-kolvsok fram
- Slitsade skivor fram
- Mintex racingbelägg fram
- Stålomspunna bromsslangar fram
- Bromsvätska

Ovanstående ska tydligen passa samtliga MINI-modeller (R50-56).
Preliminärt pris mellan £ 1300-1500 inkl. VAT.

Om så önskas kan även bromsarna bak uppgraderas (slitsade bromskivor, Mintex racingbelägg, och stålomspunna bromsslangar).

Tillgängliga från slutet av julimånad.

Passar 17" Team Dynamics Pro Race 1.2 racingfälgar som används i MINI Challenge UK, men även GP:ns 18" originalfälgar.

Fredrik
2010-06-21, 21:01
Preliminärt pris mellan £ 1300-1500 Kr inkl. VAT.


Menar herrn att prisspannet är från £ 1300 (alltså ca 15 lakan) till 1500 kr eller har du fuktat strupen med en måndagspilsner din rackare (och nej, jag ska inte ha för jag får inte för min fru, så det så :blush: ).

Hobbe
2010-06-21, 21:03
Messerschmittar

Fixat :rolleyes:

Fredrik
2010-06-21, 21:07
Fixat :rolleyes:

:beerchug:

Scitz0
2010-06-21, 21:21
Nu blev man sjukt sugen :) ... vetefan om plånboken tillåter det däremot.
Nu behöver jag inte bromslangarna men de kan man ju alltid kränga till någon annan ;)
Sen undrar jag om det passar till mina 17" GP replika fälgar. Annars får man ge sig på och uppgradera de också... ser pengarna springa iväg helt plötsligt, men fy satan vad sugen man blev :drool3:.

När planera du det här gruppköpet?

dvorak
2010-06-21, 21:35
Ola, slangarna kan vara annorlunda för att oken han annorlunda koppling än dina nuvarande.

Jag är lite skeptisk:
Är detta bromsok enbart för bana, alltså utan packningar för väder? Vissa racingbromsar brukar ju inte vara så lämpliga att köra i ur och skur med (alltså bruksa bilen)

Hobbe
2010-06-21, 22:08
Dvorak,

Jag återkommer när både mer information och bilder finns.
Själv är jag inte lika skeptisk, och då jag inte heller vinterkör bilen så bryr jag mig mindre ;)

Scitz0
2010-06-21, 23:09
Ola, slangarna kan vara annorlunda för att oken han annorlunda koppling än dina nuvarande.

Jag är lite skeptisk:
Är detta bromsok enbart för bana, alltså utan packningar för väder? Vissa racingbromsar brukar ju inte vara så lämpliga att köra i ur och skur med (alltså bruksa bilen)
Sant... mycket möjligt att man behöver använda de nya slangarna.

Vad är det där för väder packningar du pratar om för en total noob som mig själv? :confused:
Vad gör de för nytta och är det helt kört att köra utan om man har bilen året om?

powernap
2010-06-22, 07:43
Måns, jag har för mig att du skrivit att mer än 4 kolvs ok är bara för gruppen "snabbast runt korvkiosken" och "väldigt overkill"

Hobbe
2010-06-22, 09:14
Japp, vanligtvis vad det gäller en MINI.
BMW/MINI själva erbjuder numera 4-kolvs fram och 2-kolvs bak.
MINI Challenge-bromsarna var tidigare 4-kolvs fram.
Jag kan mycket väl nöja mig dessa 4-kolvs MINI Challenge-bromsar, men då företaget envist påpekar att deras nya bromsar är betydligt bättre så är det ju klart att jag blir intresserad - oavsett antalet kolvar.
Overkill är det definitivt för våra gatbilar, och företag försöker vanligtvis ta ut ett skamligt högt pris för detta overkill.
Något som kan vara bra att få folk att förstå då flertalet tycks tro att störst, mest, och dyrast alltid är bäst.

Nu var det inte antalet kolvar som intresserade mig utan påståendet att dessa var mycket bättre än tidigare MINI Challenge-bromsar.
I det här fallet skiljer sig priset enbart ca £100 så det är ett overkill vad det gäller bromskapacitet till våra bilar, men definitivts inget overkill vad det gäller plånboken.
Det gör mig nyfiken.

Ett annat alternativ jag har tittat på är Stoptechs Sports Trophy bromsar - mer anpassade för bankörning/racing än övriga Stoptech.
Tyvärr var prislappen närmare det dubbla jämfört med paketet ovan från MINI Motorsport Centre.

Vill man så finns gamla 4-kolvs MINI Challenge-bromsarna att beställa.
Dessa räcker mer än väl för våra gatbilar.

dvorak
2010-06-22, 09:25
Sant... mycket möjligt att man behöver använda de nya slangarna.

Vad är det där för väder packningar du pratar om för en total noob som mig själv? :confused:
Vad gör de för nytta och är det helt kört att köra utan om man har bilen året om?

Det är långt ifrån alla racebromsar som har så kallade dust seals. Dessa skyddar kolvarna mot smuts och vatten. Ifall man inte har dessa på en gatbil så kan kolvarna börja kärva (eller rättare sagt, de kommer börja kärva).

Vissa bromsarfabrikanter som t.ex många AP och Brembo har värre bromsar för gatbilar som ändå har dessa dustseals. Tex Powernaps bromsar.

För rena raceapplikationer behövs inte dust seals för de skulle ändå bara smälta vid de temperaturer som en racebils bromsar uppnår vid hård körning.


Varför behöver man egentligen såhär vassa bromsar, jag tycker att originalbromsarna räcker ganska bra :confused: De bromsar ju bättre än vad däcken klarar av ändå

Hobbe
2010-06-22, 11:12
Varför behöver man egentligen såhär vassa bromsar, jag tycker att originalbromsarna räcker ganska bra :confused: De bromsar ju bättre än vad däcken klarar av ändå

I mitt fall är det för att bromsarna börjar närma sig sitt bäst-före-datum.
Bromsarna blev svampiga på Mantorp, och stekta på Gelleråsen senast.
Racebeläggen är slut efter denna säsong.
Bromsskivorna är slut efter denna säsong.
Oken lär säkert även behöva renoveras.
Då brukar jag ändå vara ganska snäll mot bromsarna när jag kör.

Köpa original eller uppgradera?
Det beror på vad man vill/kommer att använda bil till.
I mitt fall blir det att uppgradera då bilen enbart har ett huvudsyfte.
Jag har hella tiden sagt att mina originalbromsar kommer att sitta kvar tills det inte finns något kvar av dessa.
Först då kommer jag att uppgradera.
Då har blivit nu så för mig börjar det bli dags att titta på detta.

dvorak
2010-06-22, 11:21
Jo jag förstår att ett par större bromsar som kan innehålla mer energi är bättre för enbart bankörning. Ska du ändå byta allt så är det ju inte så mycket att prata om.

Jag tycker dock att glidkolvsoken är underskattade. De behöver lite kylning dock

Hobbe
2010-07-21, 15:38
Beställning (fram och bak) läggs i kväll :)

Bromsarna är nyutvecklade för MINI Challenge UK.

dvorak
2010-07-21, 15:57
Delade skivor, porrigt!

powernap
2010-07-21, 16:00
Stopp och belägg, kan vara ett passande uttryck här ;-)

MrPlow
2010-07-21, 19:02
stopp och belägg, kan vara ett passande uttryck här ;-)

:potd: