handdator

Visa fullständig version : Måsten att checka innan köp av MSC-06?



SubPlus
2010-06-14, 04:01
Hej,

Är ny här på forumet och är i tagen med att skaffa en MCS-06.
Finns det några kända/okända fel man skall vara extra uppmärksam på innan köp?

Alla tips och råd mottages tacksamt!

Hilsen/
SubPlus

Bang
2010-06-14, 07:13
Hej och välkommen till NMCS.
Jag har en MCS -06, har iof bara haft den i lite drygt en månad, men jag rekomenderar just denna modellen varmt! :)
Du bör givetvis kolla alla el-pryttlar i bilen, kan bli dyrt att laga om du har otur.
Motor och växellåda är två personliga favoriter i bilen. Stabila och pålitliga!
Själv hade jag problem men att kylarvätska som försvann i början, ingen aning om vad felet är, men bilen har slutat sörpla i sig den som en törstig kamel. Kanske kan vara något att kolla på...

rajapruk
2010-06-14, 22:24
Några svaga punkter som är bra att kolla / pruta med.
Styrservon (blir smutsig och går sönder), fjäderbenstornen (mushrooming, kolla så bultarna på toppen av tornen sitter plant / rakt upp), AC:n luktar illa, knarr i inredningen, tappar kylvätska (termostathuset behövs bytas på alla faceliftade R53 S efter en viss tid).
Lyft på gummilisten vid insteget i dörren och kolla efter rost.

MiniJohan
2010-06-17, 10:08
Lyssna så att du inte har missljud i växellådan på tomgång, ställ bilen med växel ur och kopplingen uppsläppt och lyssna. Jag råkade ut för det på min, vet inte riktigt vad felet var, läste om en hel del personer som verkade ha samma problem på mini2.com men här verkade ingen ha råkat ut för det. Jag fick en ny (begagnad) låda isatt av firman jag köpte den av på MRF-garantin, för de lyckades inte åtgärda det på originallåda.