handdator

Visa fullständig version : Reglemente och regler för MINI Cup 2010



Hobbe
2010-05-25, 13:15
OK:at av SBF:s Racingutskott, och gäller under testpiloten 2010.
Dokumentet är "levande", och kan därför komma att justeras under säsongen.

Det åligger samtliga tävlanden i MINI Cup att ta del av, och förstå tävlingsreglementet och reglerna i MINI Cup samt RA (www.sbf.se (http://www.sbf.se)).

SBF:s Racingutskott kommer att närvara under världspremiären för MINI Cup.

Både SBF och BMWSC anser sig ha rätten att avbryta detta test efter Gelleråsen 13/6 om så anses nödvändigt.

powernap
2010-05-25, 13:16
:banana:

spännande....

Hobbe
2010-05-25, 14:21
Så nu ligger dokumentet uppe :)

Scitz0
2010-05-25, 14:53
Perfekt... har jag något kul att läsa på fikarasten imorgon på jobbet :)

Hobbe
2010-05-25, 14:59
Här tänkte jag samla FAQ.

Varför begränsat till max 120 km/h?
Vi kör med gatlegala bilar och inte tävlingsbilar.
För tävlingsbilar gäller inga fartbegränsningar, men tävlingsbilar har å andra sidan helt andra säkerhetskrav som våra gatbilar dels inte uppfyller, och dels inte heller kan uppfylla för att behålla helbilsgodkännandet.
För att sätta en hastighetsgräns så gäller det också att hitta något med en rimlig förklaring.
120 km/h har en rimlig förklaring då det är max tillåten hastighet på svenska allmänna vägar.

Varför ett begränsande vikt/effekt-förhållandet?
Vikt och effekt är något som borde vara rimligt lätt att ta reda på.
Det gäller att begränsa bilarna något då vi kommer att tävla med gatlegala bilar utan normal säkerhetsutrustning som gäller under tävling.
Trots begränsningar så ska det ändå tillåtas att det både lättas och trimmas lite.
Dessutom så ska det gå för flertalet glada amatörer med begränsad budget att tävla under likvärdiga villkor.
Vikt/effekt-förhållande kommer att anpassas till vad vi har i våra hyfsat normala MINI-bilar. Därför uppskattas det om samtliga kan ge mig denna information under säsongen.

ola
2010-05-25, 17:04
punkt 2.10 kan man lägga till "alternativt likartad bogserögla" ? så är det ju gjort under flera andra punkter.. , jag har monterat denna; http://www.britalianracing.se/index.php/bogserogla.html

Hobbe
2010-05-25, 17:08
Ola,

Jag ser inget problem med att du använder den bogserkrok du hänvisar till så tuta och kör.

KIT
2010-05-25, 17:36
Ett problem, bak på jcw aerokit finns ingen fästpunkt för bogserögla.....konstruktionsfel? Hur har ni andra löst detta?

Hobbe
2010-05-25, 17:40
Så här har MINI Challenge fixat till det bak på R56:

Kongo
2010-05-25, 17:53
Följande dokument skall kunna uppvisas vid tävlingsbesiktning, samt på anmodan när som helst under pågående tävling:

• Besiktningsprotokoll från Svensk Bilprovning eller motsvarande instans
• Registreringsbevis från Transportstyrelsen
• Kvitto eller annat bevis som styrker att vägskatt är erlagd och gällande perioden för den aktuella tävlingsdagen

Om man har tillräckligt ny bil för att en besiktning inte blivit genomförd, hur kontrolleras det att bilen är gatlegal?


Tävlingsbilens absolut lägsta punkt, hjulen undantagen, minimum 75 mm från vägbanan. Mätt när som helst under träning eller tävling utan förare.

Klara någon Mini dethär med tanke på den där plastflärpen i fronten? Det kanske ska stå chassi istället?

Hastigheten är begränsad på motorbanan till maximalt 120 km/h.
Hur säkerställs att ingen kör snabbare?

5.8 Poängberäkning
Har inte du sagt att alla deltagare ska få poäng? 12 startande och de 10 främsta får poäng... eller får plats 10-12 samma poäng?

Hobbe
2010-05-25, 18:16
1.
Besiktning av samliga bilar sker via BMWSC innan deltagandet.
Har du inte ett besiktningprotokoll då din bil fortfarande inte har genomfört sin första besiktning via SBP pga bilens ålder så är det OK.
Motsvarande för din bil är en verifiering av att du fortfarande har vagnskadegaranti.

2.
Tillsvidare ignoreras plastflärpen fram.
Vi kommer att mäta och ha oss under säsongen.

3.
TL testkör banan innan för att kontrollera maxhastigheten runt banan.
Därefter anpassas banan med fartreducerande hinder.
Råkar någon vara något snabbare än 120 km/h på något avsnitt av banan så må det vara hänt.
Kör TL alldeles för långsamt i förhållande till övriga så får TL bytas ut, eller lära sig att köra bil först...
Fördelarna med våra MINI:sar är att flertalet är likvärdiga.
Det hade varit svårare att avgöra med andra bilmodeller/bilmärken.

4.
Japp.

Kongo
2010-05-25, 18:25
1.
Besiktning av samliga bilar sker via BMWSC innan deltagandet.
Har du inte ett besiktningprotokoll då din bil fortfarande inte har genomfört sin första besiktning via SBP pga bilens ålder så är det OK.
Motsvarande för din bil är en verifiering av att du fortfarande har vagnskadegaranti.

2.
Tillsvidare ignoreras plastflärpen fram.
Vi kommer att mäta och ha oss under säsongen.

3.
TL testkör banan innan för att kontrollera maxhastigheten runt banan.
Därefter anpassas banan med fartreducerande hinder.
Råkar någon vara något snabbare än 120 km/h på något avsnitt av banan så må det vara hänt.
Kör TL alldeles för långsamt i förhållande till övriga så får TL bytas ut, eller lära sig att köra bil först...
Fördelarna med våra MINI:sar är att flertalet är likvärdiga.
Det hade varit svårare att avgöra med andra bilmodeller/bilmärken.

4.
Japp.


4. Ska inte det ändras, hur kul är det att komma 10 och få lika många poäng som 12an?

Kongo
2010-05-25, 18:26
Kul om det blir något liknande med BMW nästa år :)

Hobbe
2010-05-25, 18:31
4. Ska inte det ändras, hur kul är det att komma 10 och få lika många poäng som 12an?

För visso men jag tycker att alla ska få poäng för att man deltar och därmed visar sin vilja och uppskattning.
Om man sedan råkar bli 10:a eller 12:a....Gör det något?
1:a eller 10:a är en väsentlig skillnad, men är det mycket att bråka om man råkade bli 10:a eller 12:a?
Du måste sikta högre än så Kongo :D

Kongo
2010-05-25, 18:32
Ja inte fan vill jag att Björne ska få lika många poäng som mig ;)

Hobbe
2010-05-25, 21:12
Kul om det blir något liknande med BMW nästa år :)

Ja, jag hoppas att testet slår väl ut, och att det även finns BMW-gatbilsförare som skulle tycka att det vore kul att få vara med i en egen klass.

powernap
2010-05-26, 07:38
:-)

jepp eller får dom snällt ta steget UPPÅT o börja köra mini ;-)

Hobbe
2010-07-04, 22:23
Tankegångar om förändringar av reglementet:

-Omkörning tillåten på fler än en del av banan.
Om banan tillåter så borde det finns mer än en del av banan där omkörning bör kunna ske. Detta skulle underlätta "flytet" under tävlingen.
-Bestraffningar i form av tidstillägg begränsas till tre sekunder.
Fem sekunders bestraffning innebär nämligen automatiskt en sista plats när det är likartade bilar som kör.
-Startordning efter resultat från föregående tävling.
Detta bör kunna minimera risken för medveten/omedveten "blockning" av långsammare bilar/förare.
Nya deltagare startar alltid sist.
-Bestraffning i form av tidstillägg eller svartflagg införs om fartreducerande hinder körs på.
Det räcker att en förare kör på ett sådant hinder för att samtliga ska drabbas negativt och tävlingen tom avblåsas.
-Bättre kontroll av omkörningssträcka och användandet av blå flagg vid posteringen närmast.
Förare som inte anses underlätta omkörning ska bestraffas med tidstillägg, och svart flagg vid upprepning.

Björn P
2010-07-04, 22:54
Låter bra!

Scitz0
2010-07-05, 09:02
Låter alla som bra tillägg.

Jag funderade lite på om man skulle kunna använda poängavdrag istället för tidstillägg. 3s pålägg även om bättre än 5s innebär i princip även sista plats då det är så pass tight mellan i princip alla bilar. Eller en kombination av poäng/tidsavdrag beroende på förseelse.

Hobbe
2010-09-28, 00:02
SBF är på gång att publicera MINI Cup/Time Attack-konceptet som ett reglemente tillgängligt för alla SBF-anslutna klubbar.

MINI Cup kommer att använda detta reglemente som bas för den fortsatta utformningen av MINI Cup 2011.

Björn P
2010-09-28, 07:41
SBF är på gång att publicera MINI Cup/Time Attack-konceptet som ett reglemente tillgängligt för alla SBF-anslutna klubbar.

MINI Cup kommer att använda detta reglemente som bas för den fortsatta utformningen av MINI Cup 2011.

Kunde inte låta bli att "pilla" lite:

2.1 Ordinarie racingbana med fart reducerande åtgärder. skrivihop.nu

3.3 Tillåtna modifieringar i kupé utrymme. skrivihop.nu

3.3.1 Stolar och ratt får bytas. Innebär det här att man inte får ta bort annat i kupéutrymmet?

3.4.1 Stötdämpare och fjäder får bytas till ersättning av standard typ. skrivihop.nu

5.1 Deltagande förare ska under körning bära öppen hjälm av ”Jet” typ för motorsport. Varför? Jag tänkte själv byta till heltäckande hjälm av säkerhetsskäl.

6.1 Arrangören skall tillhandahålla absorberingsmaterial och uppsamlings möjligheter. skrivihop.nu

14.2 Tidsintervall mellan fordonen ska vara minst 15 sekunder, tills banvarvet är fyllt. Då blir det trångt på exempelvis Kinnekulle eller en annan kort bana, dvs de snabba får börja med att varva direkt. Pga denna regel tycker jag att det ska finnas minst två omkörningszoner per varv.

15.1 Kör pass ska vara max 10 minuter, inbjudan kan begränsa ytterligare. (Standarddäck och
bromsar överhettas lätt) Är inte detta lite väl kort? Om vi kör max 10 min tycker jag vi ska köra två heat. + skrivihop.nu

16.2 Bestraffning kan bestå av, sekundtillägg och max tid, beroende på förseelsens art. Är det upp till oss i MINI CUP att bestämma mer specifikt vad som gäller för oss?

Hobbe
2010-09-28, 07:56
Mina kommentarer nedan.

2.1 Ordinarie racingbana med fart reducerande åtgärder. skrivihop.nu

Kontakta ansvarig på SBF (jag är oskyldig) ;)

3.3 Tillåtna modifieringar i kupé utrymme. skrivihop.nu

Kontakta ansvarig på SBF ;)

3.3.1 Stolar och ratt får bytas. Innebär det här att man inte får ta bort annat i kupéutrymmet?

Nej.
Vad det gäller reglementen så kan det sägas att allt som inte står uttryckligen att man inte får göra kan man göra.
Vi kan dock själva begränsa mer för MINI Cup om så önskas.

3.4.1 Stötdämpare och fjäder får bytas till ersättning av standard typ. skrivihop.nu

Kontakta ansvarig på SBF ;)

5.1 Deltagande förare ska under körning bära öppen hjälm av ”Jet” typ för motorsport. Varför? Jag tänkte själv byta till heltäckande hjälm av säkerhetsskäl.

Enligt SBF:s regelverk får enbart öppna bilar använda täckt hjälm.
Undantaget är primadonnorna i STCC. Det ser ju snyggt ut :)

6.1 Arrangören skall tillhandahålla absorberingsmaterial och uppsamlings möjligheter. skrivihop.nu

Kontakta ansvarig på SBF ;)

14.2 Tidsintervall mellan fordonen ska vara minst 15 sekunder, tills banvarvet är fyllt. Då blir det trångt på exempelvis Kinnekulle eller en annan kort bana, dvs de snabba får börja med att varva direkt. Pga denna regel tycker jag att det ska finnas minst två omkörningszoner per varv.

Japp, 15 sekunders regeln gör det svårt att ha fler än 6-8 bilar på banan samtidigt. Jag föreslog i stället vad som gäller för PR, dvs 1/3 av banlicensen, men så bidde det inte.
Fler än en omkörningszon behövs högst troligen inte om bara 6-8 bilar kan vara ute på banan samtidigt.

15.1 Kör pass ska vara max 10 minuter, inbjudan kan begränsa ytterligare. (Standarddäck och
bromsar överhettas lätt) Är inte detta lite väl kort? Om vi kör max 10 min tycker jag vi ska köra två heat. + skrivihop.nu

Jo, 10 minuter är kort, men det ger en möjlighet att köra fler heat alternativt fler deltagare fast kortare körtid under samma bantid vi har använt under säsongen.

16.2 Bestraffning kan bestå av, sekundtillägg och max tid, beroende på förseelsens art. Är det upp till oss i MINI CUP att bestämma mer specifikt vad som gäller för oss?

Japp.

Björn P
2010-09-28, 08:13
Bra. Den enda frågan som kvarstår om reglementet nu står fast: kommer du byta hjälm till nästa säsong?

Hobbe
2010-09-28, 10:19
Bra. Den enda frågan som kvarstår om reglementet nu står fast: kommer du byta hjälm till nästa säsong?

Det måste jag enligt SBF.
Dessutom är min hjälm då sex år gammal så det kan vara värt att fräscha upp sig med en ny hatt :D

Björn P
2010-09-28, 11:45
Ha, ha. Ja jag tycker att den regeln är väldigt märklig. SBF om några borde väl inte sätta käppar i hjulet om man vill ha ett bra personskydd. Dessutom kör väl merparten av oss MINI CUP-åkare med helvisir i dag? Kan vi inte lobba i denna frågan? Den enda gång jag legat inne på sjukhus fick jag dela rum med några trafikskadade - ingen vacker syn med krossade käkar, tänder och näsor.

powernap
2010-09-28, 11:55
5.1

Skönt o veta att man använt rätt personskydd i alla år ;-)

dvorak
2010-09-28, 12:06
Som jag förstår det så kommer hälften av bilarna som rullar i Minicup nästa år inte vara godkända efter reglementet?

Hobbe
2010-09-28, 13:13
Nix, då förstår du inte rätt, men såsom utkastet av reglementet är skrivet nu så kan jag dock förstå att den slutsatsen görs.
Allt är inte alltid svart eller vitt.
Jag ska ha ett samtal med SBF inom kort för MINI Cups och BMWSC:s räkning vad det gäller tolkningsgraden.
Återkommer.

dvorak
2010-09-28, 13:16
Så bilarna måste inte vara original, standard spec?

Hobbe
2010-09-28, 13:34
Så bilarna måste inte vara original, standard spec?

Frågan är vad som avses med standard och original gällande tex chassi och motor.
Du kan ju tex ha en standard/originalmotor i din MINI som överenstämmer med usprunget/regbeviset, tex en fyrcylindrig turbomatad 1.6 L Prince.
Sedan om effekten är högre än fabriksuppgiften är en annan femma.

dvorak
2010-09-28, 13:38
Jag förstår att reglementet är på förslagsstadiet, det är därför jag påpekar det.

Men är det inte bättre att skriva fordonsbiten i det mer som Roadsport-klasserna? Där kan man modifiera inom vissa ramar, utöver dessa får man handikapp. Detta för att inte göra reglementet så svart-vitt som jag anser Minicup/Timeattack är just nu.

Jag ser reglementet som svartvitt, dock verkar det som att det är fullt med dispenser?

Hobbe
2010-09-28, 14:21
Det är inget som hindrar att sitta och pilla och räkna tillägg och straff hit och dit som i Roadsport om jag har förstått allt rätt, men jag tycker det är "overkill" för MINI Cup.
Bilarna vi har är ganska lika och bevisligen hyfsat jämna på banan. Motorerna är också väldigt svåra att få mer än ca 230-250 hk ur med bibehållen driftsäkerhet.
Dessutom är vi enbart 8-10 st...
Maxeffekt och minimumvikt räcker långt.
Annat är det om man skulle ha haft en massa olika bilmärken, bilmodeller, och motortyper att ta hänsyn till.

dvorak
2010-09-28, 14:32
Det är inte det jag är ute efter.

Jag menar att det står väldigt specifikt att man inte får modifiera sin bil i reglementet nu. I roadsport så står det mer vad man får göra (utan att få strafftillägg).

Du har ju t.ex bytt kammar, men reglementet säger att man inte får göra det?

dvorak
2010-09-28, 14:36
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf

Se sida 15 och framåt, speciellt sektionerna gällande motoreffekt

powernap
2010-09-28, 15:29
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf

Se sida 15 och framåt, speciellt sektionerna gällande motoreffekt

hittar inte min miniräknare, men tror inte jag är ämne för utredning :-)

Hobbe
2010-09-28, 15:40
Du har ju t.ex bytt kammar, men reglementet säger att man inte får göra det?

En kam - inte kammar. Vi pratar inte DOHC.

Jasså, så läser inte jag det.
Vart står det specifikt angivet att kamaxel inte får bytas?
Allt som uttryckligen inte tillåts är förbjudet.
Allt annat är tillåtet.

Min poäng är att alla inte läser samma sak oavsett om texten är den samma.
Återkommer efter mitt samtal med SBF.

dvorak
2010-09-28, 15:48
3.5.1 säger att motorn skall vara standard

dvorak
2010-09-28, 15:50
hittar inte min miniräknare, men tror inte jag är ämne för utredning :-)

haha, det är lite snårigt det reglementet ifall man börjar pilla för mycket :D

Men det är bara ett exempel på ett lite mer utarbetat reglemente.


Egentligen är ju inte detta ett problem för Minicup med nuvarande reglemente, glada amatörer som vi är. Men detta är ju ändå ett reglemente för fler typer av bilar, och vi verkar inte följa det särskilt väl. Det är ok för mig, jag är ingen paragrafryttare. Är alla med på det så tycker jag att det är ok sålänge vi har kul!

Hobbe
2010-09-28, 15:55
3.5.1 säger att motorn skall vara standard

Ja, och "standard" kan tolkas på flera sätt om så önskas.
Det gäller alltså att kolla med den som skrev vad som avsågs.

powernap
2010-09-28, 15:57
min e nästan original..... :woot:

dvorak
2010-09-28, 16:06
Nu förstår jag inte, standard är väl standard? Annars är den ju modifierad?

Kongo
2010-09-28, 16:36
Ha, ha. Ja jag tycker att den regeln är väldigt märklig. SBF om några borde väl inte sätta käppar i hjulet om man vill ha ett bra personskydd. Dessutom kör väl merparten av oss MINI CUP-åkare med helvisir i dag? Kan vi inte lobba i denna frågan? Den enda gång jag legat inne på sjukhus fick jag dela rum med några trafikskadade - ingen vacker syn med krossade käkar, tänder och näsor.

Men en integralhjälm är väl oftas betydlig tyngre än en öppen vilket påfrestar nacken en massa mer vid olycka...

Själv förstår jag inte riktigt vad man ska hjälm till när maxhastigheten är 120 och man enbart får köra om på en raksträcka...

Hobbe
2010-09-28, 17:05
Själv förstår jag inte varför man ska behöva använda bilbälte om man inte planerar att krocka? :D

dvorak
2010-09-28, 17:06
Ja, och "standard" kan tolkas på flera sätt om så önskas.
Det gäller alltså att kolla med den som skrev vad som avsågs.

Jag läste igenom reglementet en gång till. Jag tolkar det verkligen som att motorn måste vara standard, förutom byte av luftfilter, vilket är ok.

Jag hoppas det blir lite klarhet efter mötet med SBF

dvorak
2010-09-28, 17:08
Själv förstår jag inte varför man ska behöva använda bilbälte om man inte planerar att krocka? :D

Haha, survival of the fittest! :D

Hobbe
2010-09-28, 17:13
Nu förstår jag inte...

Jag vet :D
Välkommen till racingvärlden och tolkningen av dess regler.


Nu har jag haft ett telefonsamtal med SBF för att reda ut en del frågor.
Sitt lugnt i båten. Det var som jag trodde.
Med standard avses vad som anses avsett för bilen och godkänns av SBP.
Jag har tex uppgraderade bromsar och chassi avsedda för bilen, och dessa har gått igenom SBP utan anmärkning.
Min motor är avsedd för bilen, kompressormatad 1.6 L Tritec, och har gått igenom SBP utan anmärkning.

Gällande hjälmfrågan så är ambitionen att det ska kunna gå att köra oavsett täckt eller öppen hjälm. Texten kan därför komma att ändras.

KIT
2010-09-28, 17:30
Jag vet :D
Välkommen till racingvärlden och tolkningen av dess regler.


Nu har jag haft ett telefonsamtal med SBF för att reda ut en del frågor.
Sitt lugnt i båten. Det var som jag trodde.
Med standard avses vad som anses avsett för bilen och godkänns av SBP.
Jag har tex uppgraderade bromsar och chassi avsedda för bilen, och dessa har gått igenom SBP utan anmärkning.
Min motor är avsedd för bilen, kompressormatad 1.6 L Tritec, och har gått igenom SBP utan anmärkning.

Gällande hjälmfrågan så är ambitionen att det ska kunna gå att köra oavsett täckt eller öppen hjälm. Texten kan därför komma att ändras.

Fasen, jag som blev så sugen på den däringa bruna MINI hjälmen på premiären av Countryman.....

dvorak
2010-09-28, 17:49
Härligt Måns!

Då är det bara att gasa vidare då! :D

Sitt lungt i båten är ett jäkligt fint uttryck, jag gillar även: Ordning på torpet!

Hagatorpet
2010-09-28, 18:11
Härligt Måns!

Då är det bara att gasa vidare då! :D

Sitt lungt i båten är ett jäkligt fint uttryck, jag gillar även: Ordning på torpet!

Ordning på Haga-torpet skall det vara :rolleyes:
Lycka till med reglerna, rolig läsning tycker jag :D

Kongo
2010-09-28, 19:20
Själv förstår jag inte varför man ska behöva använda bilbälte om man inte planerar att krocka? :D

Enligt lag ska du ha det i alla fall, serru :P
Har du hjälm på dig i trafiken, där kan du ändå möta folk?

Bara för att man lägger till säkerhetsdetaljer behöver det inte bli säkrare. Jag skulle vilja se en subjektiv riskgranskning gällande hjälm på enkelriktad bana i max 120 utan omkörning. Men det kommer jag aldrig få se så jag kommer fortsätta köra med hjälm ;)



Jag vet :D
Välkommen till racingvärlden och tolkningen av dess regler.


Nu har jag haft ett telefonsamtal med SBF för att reda ut en del frågor.
Sitt lugnt i båten. Det var som jag trodde.
Med standard avses vad som anses avsett för bilen och godkänns av SBP.
Jag har tex uppgraderade bromsar och chassi avsedda för bilen, och dessa har gått igenom SBP utan anmärkning.
Min motor är avsedd för bilen, kompressormatad 1.6 L Tritec, och har gått igenom SBP utan anmärkning.

Gällande hjälmfrågan så är ambitionen att det ska kunna gå att köra oavsett täckt eller öppen hjälm. Texten kan därför komma att ändras.

Du har tagit dig igenom SBP men det är väl fortfarande inte godkänt egentligen? Bilen är väl helfordonsgodkänt? Då får man väl inte uppgrader, inte ens till bättre saker?

Avsett för bilen? Är inte allt man monterar avsett för den? :D Eller är det någon som monterar något som inte passar och döljer det med tejp tex? :mrgreen:

Tror jag ska lämna in en överklagan mot hela startfältet så ni blir diskade och jag vinna biffen :mrgreen:

dvorak
2010-09-28, 19:27
Yes, jag med! Ska bara plocka av intercoolern så är min bil helt godkänd enligt reglementet! :D

Men visst har du rätt med att Hobbes bil inte går igenom helbilsgodkännandet! :D

Kongo
2010-09-28, 19:33
Yes, jag med! Ska bara plocka av intercoolern så är min bil helt godkänd enligt reglementet! :D

Men visst har du rätt med att Hobbes bil inte går igenom helbilsgodkännandet! :D

Bra, jag tror jag behöver lite stöttning för att få igenom diskning av (nästan) hela fältet :mrgreen:

dvorak
2010-09-28, 19:43
HAHAHAHA, älskar din signatur!! :D

Det är dags för bussarna att ge tillbaka! :D

Hobbe
2010-09-28, 19:59
Härligt Måns!

Då är det bara att gasa vidare då! :D

Sitt lungt i båten är ett jäkligt fint uttryck, jag gillar även: Ordning på torpet!
Min egen favorit just nu : Det gäller att hålla tungan i rätt mun :D

Hobbe
2010-10-12, 09:39
Nappen och Gunnar,

PM:a mig era emailadresser.
Vi håller på att sätta samman en emaillista för reglementsgruppen, och dessutom finns det ett forum för er som ni ska få access till.

powernap
2010-10-12, 09:53
Nappen och Gunnar,

PM:a mig era emailadresser.
Vi håller på att sätta samman en emaillista för reglementsgruppen, och dessutom finns det ett forum för er som ni ska få access till.

pmat till dig måns....

Hobbe
2011-02-09, 12:49
Reglementsgruppens förslag är nu inskickat till SBF.
Vi återkommer när reglementsförslaget för 2011 är färdigdiskuterat med SBF.

Större förändringar? Nix.
Däremot ska vi se till att följa reglementet som gällde redan under 2010, dvs mindre möjlighet till dispans under 2011.

Det har diskuterats två fall inom reglementsgruppen under vintern; K-E vad det gäller "superlättning" och Erik vad det gäller "supertrimning".

Fabriksmonterat krockskydd får inte plockas bort.
Krockbalkar tex får inte plockas bort, eller manipuleras med utan ska alltså sitta kvar på bilen då detta krockskydd är det enda som erbjuds i avsaknad av helbur.
Används tex kolfiberdörrar så måste ett ev. fabriksmonterad krockskydd återfinnas även i dessa.
Dessutom måste en förardörr i kolfiber ha ett splitterskydd enligt SBF TR.

Original motorblock med original motorvolym och original turbo/kompressor gäller för ett deltagande.

Ovanstående gällde även under 2010 enligt MINI Cup/Time-Attack reglementet 2010, och kommer att fortsätta att gälla även för 2011.

Johan W
2011-02-09, 17:56
Reglementsgruppens förslag är nu inskickat till SBF.
Vi återkommer när reglementsförslaget för 2011 är färdigdiskuterat med SBF.

Större förändringar? Nix.
Däremot ska vi se till att följa reglementet som gällde redan under 2010, dvs mindre möjlighet till dispans under 2011.

Det har diskuterats två fall inom reglementsgruppen under vintern; K-E vad det gäller "superlättning" och Erik vad det gäller "supertrimning".

Fabriksmonterat krockskydd får inte plockas bort.
Krockbalkar tex får inte plockas bort, eller manipuleras med utan ska alltså sitta kvar på bilen då detta krockskydd är det enda som erbjuds i avsaknad av helbur.
Används tex kolfiberdörrar så måste ett ev. fabriksmonterad krockskydd återfinnas även i dessa.
Dessutom måste en förardörr i kolfiber ha ett splitterskydd enligt SBF TR.

Original motorblock med original motorvolym och original turbo/kompressor gäller för ett deltagande.

Ovanstående gällde även under 2010 enligt MINI Cup/Time-Attack reglementet 2010, och kommer att fortsätta att gälla även för 2011.

Lite nyfiken, vad gör eriks bil mer supertrimmad än flera av dom andra som ställde upp i sommras? :)

dvorak
2011-02-09, 19:45
Bra fråga :)

Hagatorpet
2011-02-09, 22:24
Lite nyfiken, vad gör eriks bil mer supertrimmad än flera av dom andra som ställde upp i sommras? :)

Färgen :cool:

Hobbe
2011-02-10, 01:14
Lite nyfiken, vad gör eriks bil mer supertrimmad än flera av dom andra som ställde upp i sommras? :)

Ingenting under säsongen 2010.
Numera sitter däremot om jag har förstått allt rätt en annan turbosnurra under huven, något som Erik tidigare har hintat om var på gång, och som nu reglementsgruppen har diskuterat.
Därav "supertrimmat" ;)

Enligt reglementet vi satt (2010) så kan du göra mycket med motorn förutom att ändra på motorvolymen eller byta ut turbo/kompressor.

Johan W
2011-02-10, 06:04
Ingenting under säsongen 2010.
Numera sitter däremot om jag har förstått allt rätt en annan turbosnurra under huven, något som Erik tidigare har hintat om var på gång, och som nu reglementsgruppen har diskuterat.
Därav "supertrimmat" ;)

Enligt reglementet vi satt (2010) så kan du göra mycket med motorn förutom att ändra på motorvolymen eller byta ut turbo/kompressor.

Då förstår jag, Tolkade det först som det diskuterades efter säsongen så att säga :)

Dragon
2011-02-10, 07:14
Färgen :cool:

Word! :cool: