handdator

Visa fullständig version : Vafan är detta för något?



Karina
2010-05-18, 15:00
Lämnade min bil i St. Erics bilplåt i Solna (jag brukar alltid lämna min bil för lakarbete där och var alltid nöjd) för att fixa röst på passagerare dörren. En snubbe ringer och säger att kommer kosta 3000:- Okej, säger jag.

Nu när bilen är klar och jag ringer för att stämma tid för avhämtning säger snubben att det inte går å betala med kort utan bara kontant eller sätta pengar på hans privata konto. :confused:

Altså han menar att han fixade dörren svart?!??! :mad: Han mumlar något om att lackarbetarna vill ha sina pengar separat och att vi får fixa det imorgon när jag kommer. Märks att han inte vill prata om saken på telefon.

Jag är förvirrad för jag har aldrig sagt att jag vill ha det jobbet svart utförd! Och vad ska vi "fixa imorgon" när jag kommer dit? Jag behöver någon handlingsplan... kära minister :(

Haugthon
2010-05-18, 15:35
Be honom om kvitto, alltid lika roligt när man har med lite halvsuspekta individer att göra.

Hobbe
2010-05-18, 15:37
Är jobbet bra utfört så har inte jag något emot att betala rött, grönt, eller tom rosa om priset är OK :)

Karina
2010-05-18, 17:32
Right Hobbe, 3000:- lät som väldigt vit pris i mina öron ;)

Cervantes
2010-05-18, 17:40
är priset i nivå med vitt jobb skulle jag kräva kvitto.. Du vill ju ha garanti på jobbet ju!

Hagatorpet
2010-05-18, 19:23
Har du företag?
Har du det kan dom lämna ett pris utan moms.
Till privatpersoner måste man lämna pris inklusive moms

Har du vittne på vad ni kommit överens om för pris?

Efter att du granskat bilen och godkänt jobbet och det är dags för betalningen,
tycker jag att du skall säga att du vill ha kvitto på pengarna, eller ett betydligt bättre pris.

Att tänka på när man jämför pris på svarta affärer mot kvitto.
Materialet sparar säljaren momsen 20% på.
Men på arbetet för 1000:- blir det 800:- utan moms, ca. 560:-utan sosiala avgifter, drar man sen bort skatten också blir det bara ca 390 :- kvar till lön.
Sen är det ju det här med garantin......

Personligen anser jag att om det skall vara lönt att få ett jobb gjort svart skall det vara högst halva priset på arbetet, på grund av att inga garantier gäller

MrPlow
2010-05-18, 23:02
Har man en röd bil vill man inte ha dörren lackad svart!

RobertH
2010-05-18, 23:38
Har man en röd bil vill man inte ha dörren lackad svart!

:potd::potd::potd:

Fredrik
2010-05-19, 07:04
Karina, bara som en jämförelse fick jag min förardörr på MINIn lackerad för 2.300 mot kvitto efter den parkeringsskada jag hade.
Skadan var ca 15 cm lång och ca 0,5 cm djup, så det blev ju lite spackling och sedan ny fräsch lack på, och det syntes ingenting - inte ens en färgskiftning, och då är Laser Blue rätt svår att lacka snyggt!
Killarna på Skällsta lack i Bro vet hur man får till det!

När det är rost vet jag inte om det är mer jobb med det, det kanske någon annan kan svara på.

Hoppas det löser sig för dig!

MrCooper
2010-05-19, 07:18
Hur mycket rost rör det sig om? Lättast är kanske att ringa någon annan lackerare för att få en uppfattning om prissättningen, men jag tycker att priset helt klart låter vitt. Håll oss underrättade på hur det går.

Jag fick pris på 2.400 att lacka om en av mina bakdörrar hos BMW i göteborg, men då var det inte någon rostlagning, men med lite rabatt.

Karina
2010-05-19, 09:14
Har fått mitt kvitto efter många om och men, dock fick de fixa till kanten på dörren där man såg att lacken var ojämn.

Snubben sa att han kan ändå inte lämna några garantier på sitt arbete även om han skriver ett kvitto :o
På min fråga "hur så?" - så sa han att han inte kan garantera att det inte börjar rosta på andra ställe på passagegare dörren... Vad är garantien är då till för???

Det var några rostbubblor på nedre kanten av dörren, ca 5 mm i diameter: de fick svetsa, lägga på rostskydd och lacka om dörren.