handdator

Visa fullständig version : Dags för MINI Challenge på Nürburgring!



Ruggige Ragge
2010-05-13, 10:23
Hallå där!

Dags för nästa omgång av MINI Challenge, Tyskland 2010!

Race 5 (under säsongen 2010) körs på söndag på Nürburgring, Nordslingan + halva GP-slingan, även kallad Die Grühne Hölle. Namnet "Det Gröna Helvetet" bär syn för sägen och idag under första kavelt så blir det mycket riktigt också av allt att döma regn!

Denna gång kör man två tidskval, ett idag 13/5 kl. 14.45 - 15.45 och ett i morgon 14/5 kl. 09.55 - 10.55. Det sammanlagda kvalresutatet för båda kvalen ger placeringen på grid för Race 5, som går på söndag 15/5 kl. 10.15 - 11.15. Alltså denna gång bara ett race, men i gengäld en timme långt i stället för en halv. Varje racevarv är väl ca 24 km långt eller så, så det blir inte så många varv precis, gissningsvis 5 st eller möjligen 6. Men fort går det! Förra gången ätteläggen Lestrup var ute på slingan och rejsade i MINI så turades han och en teamkompis om att ligga och bokstavligen skjuta på varandra stötfångare mot stötfångare i toppfart - bortåt 240 knutar - för att hålla farten uppe så mycket så möjligt och för att ta ut max av slipstreamingen. Häftigt men livsfarligt!

Svensktrion skall alltså ut i elden igen och då vill man - om möjligt - följa det hela live på webben. Men hur jag än letar så hittar jag ingen gratis live-timing. Bra sådana som man får pröjsa i storleksordningen 300 spänn för! Så, är det någon vaken MINIst som hittat gratis live-timing? Lägg i så fall ut adressen här, så att man få bita litet naglar i helgen! Om inget hittas så håller jag kontakten direkt med kunskapare på banan och vidarerapporterar här.

Plattan i mattan i 240 blås, regn och dimma!
/Ruggige Ragge

Ruggige Ragge
2010-05-13, 12:40
Hallå igen!

Jag har hittat en webb-sida + ett dokument, som kanske kan vara av intresse för den som sitter klistrad vid sin PC för att kolla på, vad som händer i helgen på Nürburgring.

Först tidplanen för alla aktiviteter, inklusive MINI Challenge:

http://www.sportauto-online.de/news/708775/24h-Rennen-Zeitplan.pdf

Sedan en webb-sida där man på bild (i alla fall) kan följa vad som händer längs banan:

http://www.sportauto-online.de/24h-rennen-nuerburgring-live-stream-1265111.html

Dubbelklicka i bilden som kommer upp, så får man den på fullskärm. För att bilden skall öppnas, så behöver man minst ha version 8 av Windows Mediaplayer. Har man inte det, så kan man gära en nedladdning från webb-sidan (kolla straxt under den svarta bild, som man bara får upp om man har en äldre version, där finns nedladdningsknappen!).

Om jag också hittar live-timing, så återkommer jag!

/Ruggige Ragge

Ruggige Ragge
2010-05-13, 15:22
Jaha!

Då är första kvalet, som visade sig bara vara fri träning, avklarat.

Så här ser det ut för de snabbaste:

1. Vieth 10:11,268
2. Bastian 10:17,396
3. Kirsch 10:21,997
4. Proczyk 10:22,168
5. Landmann 10:24,220
6. Haglöf 10:31,137

Det var blött på banan men upptorkande. Några hade nog lyckat få till ett varv med slicks också, men inte alla - därav de stora skillnaderna i tider.

Lestrup kraschade tyvärr när han låg på 7:e plats, men är oskadad. Bilen, som har vänstersidan tillstukad och där åtminstone bakhjulet pekar i november, är på väg på en bärgare in i depån för att man skall kunna avgöra om den går att reparera till morgondagens riktiga kval eller ej. Min sagesman säger att det nog borde gå - det är bara att hoppas.

Hur det har gått för Trange vet jag inte i nuläget.

/Ruggige Ragge

Ruggige Ragge
2010-05-13, 15:43
Nu vet jag litet mer. Kolla denna bild:

http://www.facebook.com/profile.php?id=733347436&ref=ts#!/photo.php?pid=5270307&id=733347436

Går att reparera till kvalet i morgon. Fredde hade tydligen en 2:a bästa tid på gång, när räcket kom ivägen.

Skönt att det inte var värre!

/Ruggige Ragge

Fredrik
2010-05-14, 06:43
Nu håller vi tummarna för våra svenska Challengehjältar - kom igen nu grabbar, plattan i mattan :steering: 8)

Ruggige Ragge
2010-05-14, 08:54
God förmiddag!

Nu ger sig gänget iväg ut för kval på Die Grüne Hölle. Har just nu ingen koll på vädret där borta, men det gäller att i alla lägen hålla huvudet kallt och samtidigt gasa.

Återkommer så fort jag vet något. Under tiden kan ni ju kolla in denna rulle:

http://www.facebook.com/profile.php?id=100000280221921&ref=ts#!/?ref=home

Somliga tillägnar sig goda kunskaper i tyska, när man lever ihop med folk i ett tyskt team!

Avflaggning kl 10.55 och kanske någon kvart senare så vet vi hur det ser ut på gridden i morgon!

/Den Ruggige

Ruggige Ragge
2010-05-14, 09:57
Nu litet mera om MINI CH på N-ring i dag!

I dag är det blött på banan + att det har dessutom spillts ut olja längs långa sträckor. Tiderna är mycket sämre än igår, så det är knappast någon idé att ge sig ut för att förbättra sig i dag.

Lestrup kör sålunda bara runt på den korta GP-slingan för att försöka komma underfund med hur bilen går och struntar därför i att förbättra sig i dagens kval, ingen annan har heller lyckats få till bättre tider än igår. Snacka om Die Grüne Hölle!

Freddes bil blev sned vid kraschen i går visar det sig. Det går därför inte att få till bakhjulsinställningarna och bilen är kraftigt understyrd. Biln måste nog riktas i bänk och det kan därför knappast bli något hyggligt resultat i racet i morgon, om man inte kan göra något till dess, dock knappast troligt. Han har i alla fall sin 8:e-tid från igår och Haglöf har sin 6:e. Så det blir väl deras placeringar på gridden i morgon. Trange startar inte alls denna helg, eftersom han är för ung för att få köra på Nordschleife - tyvärr!

Så nu får vi se hur det går i morgon!
/Ruggige Ragge

Ruggige Ragge
2010-05-14, 11:20
MINI Challenge, Race 5 2010 på Nürburgring i morgon 15 maj väntar vi nu på. Eftersom ingen lyckades förbättra sig in dagens kval så är startuppställningen den som gäller efter gårdagens kvaltider. Så här der ser ut:

Startled 1: Vieth / Bastian
Startled 2: Kirsch / Proczyk
Startled 3: Landmann / Haglöf
Startled 4: Schmarl / Lestrup
Startled 5: Tekaat / Littig
Startled 6: Menden / Nehls
Startled 7: Lauth / Kovac
Startled 8: Baumann

Lestrups bil är mycket svårkörd, eftersom den tydligen blev sned efter gårdagens besök i räcket, så det vore väl närmast en bragd om den kan tas i mål i morgon. Den är just nu mycket understyrd, eftersom det inte går att få till bakhjulsintällningarna. Det har inte funnits tid att rikta bilen och mycket kan knappast göras tills i morgon.

Haglöf stördes av gulflaggor i går, så han kanske kan göra några attacker i morgon och ta sig uppåt i resultatlistan. Trange får inte alls köra på Nordslingan, eftersom han ännu inte har åldern inne för att få göra det.

Morgondagen blir en nagelbitare!
/Ruggige Ragge

Hobbe
2010-05-14, 11:38
Vi får hoppas att det går bra för både Fredrik och Daniel i morgon trots alla svårigheter.

Tråkigt för Richard att inte få köra på denna fantastiska bana, men så är det att vara i moppeåldern :)

Ruggige Ragge
2010-05-15, 09:05
Nu är det lördag och klockan är 10.00. Om en kvart brakar det löst på Nordslingan.

Jag har fått veta att det har jobbats en hel del på Lestrups bil och man har gjrot något som kan liknas vid en dragriktning av chassit. "Nu ser det litet bättre ut!" har man sagt till mig. Men hur bra, det kan ingen veta.

Det är fukrått i luften, disigt och blött längs banan och duggregnet hänger över alltihop. Regndäck sitter på bilarna där dom står på gridden. Eftersom det är ett gäng ganska jämnbördiga och ettriga killar som står i täten, så blir det inte någon promenadåkning idag precis. Skall vi gissa att en och annan åker av i stridens hetta? Hoppas att det inte drabbar någon av dem vi håller på i alla fall. Ja, man vill väl inte att någon skall råka illa ut, men ändå.....

Dagens race är det som ger mest pirr i magen under säsongen, vad som helst kan ju hända längs banan. Det hela blir inte bättre av att MINI-bilarna skall samsas med ett gäng Seat Leon Supra-bilar som skall köra samtidigt. Och en hel timme skall dom vara ute på banan också innan det är dags för målflagg!

Vi hörs när det hela är över!
/Ruggige Ragge

Ruggige Ragge
2010-05-15, 10:50
Resultat från MINI Challenge Race 5:

1. Vieth
2. Landmann
3. Haglöf
4. Proczyk
5. Kirsch
6. Bastian
7. Schmarl
8. Tekaat
9. Lestrup
10. Littig
11. Menden
12. Lauth
13. Nehls
14. Kovac
15. Baumann

Haglöf på pallen efter att ha lyckats ta tre platser mot slutet av racet. Lestrup tog sig mot ganska många odds i mål med en mycket svårkörd bil efter skadan under första kvalet på torsdagen, som man inte kunnat fixas till ordentligt. Han tappade bara en plats, men kunde i gengäld tyvärr inte avancera.

/Ruggige Ragge

powernap
2010-05-15, 11:05
svensk flagga på podiet IGEN......fantastiskt!!!!

loop
2010-05-15, 12:44
Dags att det börjar köra ett race i sverige, när vi håller så god standard på våra förare.

Kongo
2010-05-16, 18:49
Tack till Ragge som rapporterar så fint :)

Björn P
2010-05-17, 07:33
Håller med Kongo!

dvorak
2010-05-17, 08:07
Håller med föregående talare!

Kul att du orkar rapportera så utförligt, mycket uppskattat!

Bra gjort av Fredrik att hålla så högt tempo med en krockad bil!

Ruggige Ragge
2010-05-17, 15:41
Tack för uppskattande ord!

Nästa gång MINI Challenge går, dvs på Hockenheim, är jag just hemkommen från en resa till Bukarest, så det kan bli litet knappt med rapporteringen. Så vi får se!

/Den Ruggige