handdator

Visa fullständig version : Fabriksmonterade däck som inte vill lossna....



fredricc
2010-05-13, 05:57
Köpte i oktober en ny Clubman med vinterdäcken monterade och klara. När jag i söndags skulle ta bort däcken och sätta på sommardäcken (japp jag vet att jag borde gjort det tidigare)så fick jag inte bort låsbultarna på förarsidan. På passagerarsidan var det inga problem men på förarsidan var det som om dom var fastsvetsade. Bilen har gått 900mil sen i oktober så jag åkte först till en däckfirma bara för att se om jag var vek men inte heller dom klarade av det. Så jag åkte ner till BMW i Göteborg där jag köpt bilen. Dom tog in den i verkstan och började försöka men dom fick inte heller av däcken. Det enda alternativet som finns kvar är nu att skära bort bultarna. Något jag får bekosta själv då BMW menar på att det är slitage. Men ska jag skruva loss däcken när jag köpt bilen och kolla så att däcken inte är för hårt skruvade så dom riskerar att fastna?Tycker det är fruktansvärt dåligt....

Hagatorpet
2010-05-13, 07:45
Låter konstit borde gå på garanti
frågan är om det inte gått snett i gängerna eller något
Stå på dig
//Owe

Cervantes
2010-05-13, 07:58
Köpte du den ny i vintras och bara kört 900mil så är det inte slitage.. Stå på dig och låt de ta kostnaden eller gå vidare till ARN.

ola
2010-05-13, 09:33
Köpte i oktober en ny Clubman med vinterdäcken monterade och klara. När jag i söndags skulle ta bort däcken och sätta på sommardäcken (japp jag vet att jag borde gjort det tidigare)så fick jag inte bort låsbultarna på förarsidan. På passagerarsidan var det inga problem men på förarsidan var det som om dom var fastsvetsade. Bilen har gått 900mil sen i oktober så jag åkte först till en däckfirma bara för att se om jag var vek men inte heller dom klarade av det. Så jag åkte ner till BMW i Göteborg där jag köpt bilen. Dom tog in den i verkstan och började försöka men dom fick inte heller av däcken. Det enda alternativet som finns kvar är nu att skära bort bultarna. Något jag får bekosta själv då BMW menar på att det är slitage. Men ska jag skruva loss däcken när jag köpt bilen och kolla så att däcken inte är för hårt skruvade så dom riskerar att fastna?Tycker det är fruktansvärt dåligt....

hade samma problem , det åtgärdade BMW i solna kostnadsfritt , vi var överens om att det var ursprungligt fel vid leverans..

MrCooper
2010-05-13, 12:36
Helt sjukt. Hur kan de ens komma på tanken att det skulle kunna vara slitage.

Ace
2010-05-14, 21:46
Har alltid det problemet på våren när jag skall ha av vinterfälgarna. Får använda storsläggan på insidan varje gång!!!

MrCooper
2010-05-14, 22:04
Fast nu var det bultarna som inte ville lossna?


Har alltid det problemet på våren när jag skall ha av vinterfälgarna. Får använda storsläggan på insidan varje gång!!!

ola
2010-05-14, 22:22
fast ace kanske slår bort bultar o hela skiten med släggan ;-)

Haugthon
2010-05-15, 08:56
Har alltid det problemet på våren när jag skall ha av vinterfälgarna. Får använda storsläggan på insidan varje gång!!!

Det problemt försvinner om du rengör navet och lägger ytterst lite fett på "navomkretsen" Bultarna mår ju inte dåligt av denna spabehandling heller. :D

fredricc
2010-05-16, 14:03
Självklart, men svårt att hinna med när däcken var fabriksmonterade men nu är dom av tack vare grabbarna på NDF i Mölndal...