handdator

Visa fullständig version : Vart ska man göra den stora servicen?



Rexoar
2010-05-11, 18:45
Halloj mina damer och herrar!

Jag skäms för att säga detta, men jag har åkt 200 mil över de 8000 milen då man ska göra service... Dvs en 8200+ mil :$
Måste göra servicen nu men har haft svårt att komma till skott...

Så för att underlätta allt och för att få det bra gjort, så tänkte jag kolla vilken verkstad (BMW/MINI) ni tycker jag ska göra min stora service på. Tänkte även kolla om ni vet hur mycket det ska kosta och vad som görs på den.

Stort tack på förhand!
/José :D

Hobbe
2010-05-11, 19:02
Novation i Uppsala.

Kongo
2010-05-11, 19:28
Håll dig borta från Bilcentralen om du inte vill betala för filter de inte byter

Om man tycker det är ok att få fingeravtryck på dörrsidorna är det bara att åka till Bavaria

Rexoar
2010-05-11, 19:30
Håll dig borta från Bilcentralen om du inte vill betala för filter de inte byter

Om man tycker det är ok att få fingeravtryck på dörrsidorna är det bara att åka till Bavaria

Bilcentralen i Segeltorp?

Har inte så bra erfarenhet av de så har därför backat från att göra det där...

Kongo
2010-05-11, 19:34
Bilcentralen i Segeltorp?

Har inte så bra erfarenhet av de så har därför backat från att göra det där...

Ja det var Segeltorp jag syftade på. Skönt att se att de inte gjort en punktinsats på att utföra dåliga jobb för mig ;)

Rexoar
2010-05-11, 19:38
Ja det var Segeltorp jag syftade på. Skönt att se att de inte gjort en punktinsats på att utföra dåliga jobb för mig ;)

Hehe, skönt att inte vara ensam att tycka så :P Vilken MINI verkstad brukar du annars åka till?

Hobbe: Vad kostar det där? är det värt bensinpengarna att åka dit? :P

Kongo
2010-05-11, 19:59
Hehe, skönt att inte vara ensam att tycka så :P Vilken MINI verkstad brukar du annars åka till?

Hobbe: Vad kostar det där? är det värt bensinpengarna att åka dit? :P


Jag har bara provat de och nuvarande Bavaria. Tycker Bavaria har varit ok, förutom det att jag fått tillbaka den allt för ofta med fingeravtryck på dörrsidorna (på inredning alltså)

Kommer ringa Bavaria vilken dag som hellst nu för att boka in en service då det inte verkar finnas något annat alternativ i sthlm nu när Borgs bil inte verkar pyssla med Mini Service längre

Hobbe
2010-05-11, 20:39
Hobbe: Vad kostar det där? är det värt bensinpengarna att åka dit? :P

a. Ingen aning. Ring och fråga.
b. Det tycker jag.

Rasmus
2010-05-11, 21:08
Håller med Hobbe, åk till Novation!
Jag väljer att åka från Visby till Uppsala för att fixa min MINI. Ni i Sthlm kan gott göra samma sak :)

MiniJohan
2010-05-12, 11:00
En (kanske dum) följdfråga, men ska man alltid göra stor service vid 8000 mil? Trodde man skulle invänta att bilen själv säger till? Min är servad vid 7200 mil, har nu gått 7500 och den säger att jag bör göra oljeservice om ca 400 mil som nästa serviceindikation.

Vad göra?

Hobbe
2010-05-12, 11:08
När serviceindikatorn säger till beror på vad bilens dator har kommit fram till.
Tidpunkten för service beror på hur bilen mår dvs hur den har blivit behandlad.
Det kan skilja från bil till bil.

Vad som förvånar mig dock är att många försöka dra ut på tiden mellan servicetillfällena.
Jag servar hellre min bil en gång för mycket än en gång för lite.

Rexoar
2010-05-12, 15:27
Har inte lyckats prata med Novation än, ringde nyss men de hade stängt 14.00 idag så ak återkomma på fredag, men tror nog det blir dom, jag har blivit övertygad! :)



Vad som förvånar mig dock är att många försöka dra ut på tiden mellan servicetillfällena.
Jag servar hellre min bil en gång för mycket än en gång för lite.

Du har helt rätt Hobbe, dock så har jag inte velat dra ut på det utan det har bara blivit så pga att det både varit ont om tid och pengar... Men nu så är det äntligen dax! :D

Gustav2000
2010-05-12, 20:38
Varför servar ni inte bilen själva? Byta olja och luftfilter är ju inte så svårt. Service instruktioner borde ju gå att få tag på, lampan kan ju vem som helst släcka.
Då menar jag er och mig som tycker det är dyrt. Och jag förstår ju er som tycker det är skönt att slippa också. Men att åka från Gotland är ju knappas bekvämt. Kanske så har jag missat något här? Men garantin går ju ut innan stora servicen. Om det är någon stämpel i boken eller din namnteckning spelar ingen roll när den skall säljas. Om du berättar för köparen att du inte litar på verkstaden. Jag har alltid servat mina fordon själv och dokumenterat med bilder och kvitton samt utförligt vad jag gjort vid service.

Hobbe
2010-05-12, 22:30
Det finns även bilar med garanti kvar ;)

Rasmus
2010-05-12, 23:28
Men att åka från Gotland är ju knappas bekvämt.
Man får ju kombinera det med andra fix på bilen än bara service. Och såklart lite umgänge med polare och släkt :D

Gustav2000
2010-05-13, 13:23
Man får ju kombinera det med andra fix på bilen än bara service. Och såklart lite umgänge med polare och släkt :D

Så det fins inga hinder att utföra servicen själv? Klart att du ska serva bilen var du vill, det tycker jag du ska bestämma. :)
Så det fins inga hinder att utföra servicen själv?

RobertH
2010-05-13, 13:34
Så det fins inga hinder att utföra servicen själv?


Jo, han har en tumme i vägen :D

Kongo
2010-05-13, 14:36
Varför servar ni inte bilen själva? Byta olja och luftfilter är ju inte så svårt. Service instruktioner borde ju gå att få tag på, lampan kan ju vem som helst släcka.
Då menar jag er och mig som tycker det är dyrt. Och jag förstår ju er som tycker det är skönt att slippa också. Men att åka från Gotland är ju knappas bekvämt. Kanske så har jag missat något här? Men garantin går ju ut innan stora servicen. Om det är någon stämpel i boken eller din namnteckning spelar ingen roll när den skall säljas. Om du berättar för köparen att du inte litar på verkstaden. Jag har alltid servat mina fordon själv och dokumenterat med bilder och kvitton samt utförligt vad jag gjort vid service.

Jag skulle inte köpa en så pass ny bil som jag har om någon ägare hade utfört servicen själv hur bra det än var dokumenterat. Så jo du minskar antalet potentiella köpare samt sänker värdet på bilen genom att serva själv, därför kommer jag fortsätta lämna in bilen för service, hur stora klåpare de än är på verkstäderna ;)

Cervantes
2010-05-13, 16:26
Kan bara hålla med kongo, skulle nog göra det bättre själv men det sänker värdet rejält på en bil om den är nyare..

Gustav2000
2010-05-13, 21:20
Kan bara hålla med kongo, skulle nog göra det bättre själv men det sänker värdet rejält på en bil om den är nyare..

Hur kan ni säga att den sänker värdet om ni själva tycker som jag: Att man gör det lika bra själv?
Blev lite OT

Jag kommer att lämna min bil i Solna på service, för de har varit bra att göra med. Det är vettiga mekaniker där. Har snackat lite med några av dem innan jag beställde min JWC. Jag är inte ett dugg orolig inför att serva min bil där.

dvorak
2010-05-14, 09:40
Hur kan ni säga att den sänker värdet om ni själva tycker som jag: Att man gör det lika bra själv?
Blev lite OT

Jag kommer att lämna min bil i Solna på service, för de har varit bra att göra med. Det är vettiga mekaniker där. Har snackat lite med några av dem innan jag beställde min JWC. Jag är inte ett dugg orolig inför att serva min bil där.

Helt med dig på detta, problemet är att många andra inte håller med oss. Jag tror nog att det beror på att gemene man inte förstår vad som menas "service". Själv tycker jag att intervallerna för att byta olja på Minin är helt sjuka, en motor kan inte må bra av att gå så länge på samma olja, så den byter jag själv någon gåång mellan de "officiella" bytena.

Men jag tänker som så att eftersom andra bryr sig, så gör även jag servicen på verkstad. Annars kan det bli svårare att få sålt den.

Kongo
2010-05-14, 09:42
Hur kan ni säga att den sänker värdet om ni själva tycker som jag: Att man gör det lika bra själv?
Blev lite OT




Förstår inte vad du inte förstår :confused:

Genom att serva en ny bil själv så sänker du värdet på den punkt slut! Oberoende hur duktig du än är

Adolfsson
2010-05-14, 11:38
Helt med dig på detta, problemet är att många andra inte håller med oss. Jag tror nog att det beror på att gemene man inte förstår vad som menas "service". Själv tycker jag att intervallerna för att byta olja på Minin är helt sjuka, en motor kan inte må bra av att gå så länge på samma olja, så den byter jag själv någon gåång mellan de "officiella" bytena.

Men jag tänker som så att eftersom andra bryr sig, så gör även jag servicen på verkstad. Annars kan det bli svårare att få sålt den.

Exakt långlife olja är en bluff, Har alltid servat mina bilar imellan service för vem tror att en olja kan va så extra super longlife så den håller 3000mil :)

Hobbe
2010-05-14, 11:59
Det där med att första oljeservicen ska vara först efter 3000 mil har jag också ignorerat vad det gäller mina senaste bilar (BMW och MINI).
Nog för att BMW gör fantastiska motorer (mycket bättre än inköpta från PSA och Chrysler), men jag har ändå gjort ett oljebyte varje säsong.
Om man vet hur oljan ser ut efter 3000 mil så hade alla gjort samma sak, speciellt om man kör mindre än 1000 mil per år.

Gustav2000
2010-05-14, 14:37
Förstår inte vad du inte förstår :confused:

Genom att serva en ny bil själv så sänker du värdet på den punkt slut! Oberoende hur duktig du än är

Jag väckte vist en bra diskussion. Jag förstår varför de vill serva bilen på BMW. Det är bra att du gynnar bilbranschen. De behöver alla pengar de kan få. Och jag förstår att din bil förlorar i värde om du servar den.

Gustav2000
2010-05-14, 14:44
Det där med att första oljeservicen ska vara först efter 3000 mil har jag också ignorerat vad det gäller mina senaste bilar (BMW och MINI).
Nog för att BMW gör fantastiska motorer (mycket bättre än inköpta från PSA och Chrysler), men jag har ändå gjort ett oljebyte varje säsong.
Om man vet hur oljan ser ut efter 3000 mil så hade alla gjort samma sak, speciellt om man kör mindre än 1000 mil per år.

Motorn släpper fler partiklar under inkörningen. Så filter och olja byter jag efter kanske 500 mil. Det kan väll vara vettigt?

Hobbe
2010-05-14, 14:46
Gustav,

Att byta ofta är väl aldrig en nackdel? ;)

Gustav2000
2010-05-14, 14:58
"Många nya bilar med lång bytesinterval på oljan, har "Oil Life Monitoring", vilket är en funktion i motorstyret, som håller koll på hur oljan mår. Om man kör många korta ture på vintern eller kör som en biltjuv bryts oljan ner snabbare. När funktionen har kommit fram till att oljan är dålig, så tänds servicelampan. På verkstaden nollar de Oil Life Monitoring funktionen när de byter olja."
Googlat lite..

Cervantes
2010-05-14, 17:28
Genom att göra det hos en firma så har du ju svart på vitt att det är gjort.. Några kvitton från mekonomen på olja å filter är inte svåra att skramla fram i efterhand.. Sen skulle nog 9 av tio anse att det inte blir bra om man gör det själv, att vi vet annat är en annan sak. Men göra egna oljebyten mellan servicarna själv är ju en annan sak!

powernap
2010-05-14, 17:37
Topic eller ej.....

jag kör klart under 1000 mil per säsong....

2 oljebyten med filter/säsong tillhör vanligheterna i min bils värld...

Rasmus
2010-05-14, 20:14
Och jag förstår att din bil förlorar i värde om du servar den.
Det gör även din, oavsett hur duktig du är på att meka. Jag skulle aldrig köpa en begagnad bil av nyare modell om serviceboken var full av egna-ifyllda-stämplar eftersom jag, som inte känner den tidigare ägaren, kan avgöra hur pass duktig han eller hon är på att serva sin bil.

Även om jag kände ägare och visste att den gör ett bättre jobb än bilfirman, så skulle jag inte betala lika mkt för hans bil eftersom den inte är värd lika mkt när jag ska sälja den vidare till nån som inte känner "hemma-mekaren".

Fullservad bil med komplett ifylld servicebok från originalverkstad är värt många tusenlappar.

Nya MINI har ju dessutom fri service i tre år, så man förlorar ju inga pengar på att lämna in bilen hos BMW...

Gustav2000
2010-05-14, 22:33
Även om jag kände ägare och visste att den gör ett bättre jobb än bilfirman, så skulle jag inte betala lika mkt för hans bil eftersom den inte är värd lika mkt när jag ska sälja den vidare till nån som inte känner "hemma-mekaren".



Du har faktiskt en poäng där! Jag ger mig. :bowdown: Jag har blivit omvänd. Tvär så saknar jag den lyxen som fri service. Jag hade tänkt att serva bilen på BMW tills garantin gick ut sedan göra det själv. Men nu tänker jag låta BMW fortsätta med servicen.

Hagatorpet
2010-05-14, 23:10
Det finns väl inget som säger att du måste serva den på Mini/BMW verkstad
varför inte serva på en vanlig bilverkstad när garantin gått ut
i regel, betydligt billigare alternativ än märkes verkstäderna

Gustav2000
2010-05-14, 23:55
Det finns väl inget som säger att du måste serva den på Mini/BMW verkstad
varför inte serva på en vanlig bilverkstad när garantin gått ut
i regel, betydligt billigare alternativ än märkes verkstäderna

Sant. Men om man ska vara "anal" så gör man det på BMW.