handdator

Visa fullständig version : Vindrutefixardag 12/6 kl. 10.00 - Samglas Kungsängen



Fredrik
2010-04-23, 11:16
Styrelsen fick en förfrågan från Samglas i Kungsängen om vi inte skulle kunna ha ett event med dem.
Förslaget var att de skulle demonstrera rutbyte på en MINI och reparera återstående rutor för de andra närvarande MINIsterna (fylla i glasmassa där MINIsten har stenskott i vindrutan).

Kostnaden för detta är självrisk för rutbyte (redan bokat) men helgratis för de som reparerar sina rutor med glasmassa (ordinarie pris 100 - 200 kr beroende på bolag).
Samglas bjuder dessutom samtliga MINIster som dyker upp i Kungsängen på grillkorv med tillbehör och läskeblask, kaffe och bulle.

Min tanke var att när de som reparerar sina rutor fått sin glasmassa att stelna (torktid ca 20 min) kan vi kanske ta och ha någon form av förarevent :steering: men jag återkommer om det.

Vi startar redan 10.00 lördagen den 12 juni, detta för att den ruta som byts ska kunna härda riktigt ordentligt (torktid ca tre timmar).

Antingen träffas vi hemma hos mig för en snabbfika och fyller gatan med MINIs innan vi gemensamt rullar iväg till Samglas (körtid ca fem minuter) eller också syns vi där strax innan 10 för att på slaget 10 sparka igång - jag återkommer om samlingsplats 8)

Skriv en rad om du vill komma och få din ruta fixad med ifyllningsmassa så jag och Roffe på Samglas vet hur många vi blir ungefär - även familjemedlemmar välkomna.

Notera att erbjudandet endast gäller för din MINI (1 st undantag göres - bokat!) då vitsen är att Samglas ska få en del MINIs framför sin dörr 8)

Deltagare:
- Fredrik
- KIT
- Hobbe
- Karina
- Wazp
- Kongo ?
- MrPlow
- JohanH
- Green Meanie
- Flameboy
- Rexoar ?

Här ligger Samglas Kungsängen:
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=samglas&var=kungs%e4ngen&Vkiid=HlFdGDcpvGr2iRYTRs1Ueg%253d%253d&Vkid=2861720&isAlternateNumberResult=False

Mer info: Roffe har tidigare jobbat i Solna med att byta rutor, bla hade de avtal med MINI/BMW så erfarenhet av rutbyte på MINI finns det gott om - Roffe förklarade en hel del om plastkåpor o.d. (bl.a varför de kan lossna lättare på R50/R53).
Om ni hänger med den 12/6 berättar Roffe mer matnyttigt för oss :D

Hobbe
2010-04-23, 11:33
Det kan vara intressant.
Speciellt om något stenskott har hittat fram innan 12/6 :)

KIT
2010-04-23, 11:34
Min hela ruta är sprucken, är det möjligt att byta ruta också?

Fredrik
2010-04-23, 11:37
Min hela ruta är sprucken, är det möjligt att byta ruta också?

Vindrutebytet är redan bokat - jag får höra om det finns möjlighet att ta en till (kostnaden är som sagt självrisken, bytet är för kostsamt för att de ska bjuda på det), men sedan är det stopp då de även måste hinna med att reparera de övriga deltagarnas bilar.

Jag kollar det Gunnar och återkommer snart till dig med ett defintivt besked 8)

Fredrik
2010-04-23, 17:07
Det är ok för rutbyte även för dig Gunnar - no probs (men nu är det fullt - endast reparation är nu möjlig att få).

Visst är det fler som har små "stonechips" som slagit hål på delar av vår speciella vindruta som kan tänkas behöver en liten smärre reparation?
Det är helt kostnadsfritt - Samglas Kungsängen bjuder på reparationskostnaden!

Det är ett slag kvar till det är dags, men skriv en rad om du kommer med så Roffe vet och lkan förbereda inköp av grillkorv och annat gott :D

Edit: Måste prata med Roffe om :pucko: :D

Kongo
2010-04-23, 17:47
då får väl jag köra vidare med min ruta :mad:

Karina
2010-04-23, 17:50
Jag är garanterad på, har minst tre stenskott men har inte orkat ta mig i krage och fixa...

RobertH
2010-04-23, 18:11
Haha jag tänkte direkt på Kongo när Roffe frågade om klubben hade nån medlem som behövde ny ruta. Men det kan ju vara bra med lite peppning tills det är dags för dig!

Wazp
2010-04-23, 18:17
Förhoppningsvis så ska väll min nya vara stenskottsfri den 12 juni men oavsett så kan det ju vara kul att få fika hemma hos herr Ordförande och skulle man nu (gud förbjude) fått ett stenskott så slår man ju 2 flugor på smällen

MrPlow
2010-04-25, 16:05
Najs!

Skriv upp mig på ett stenskott, en korv och en läskeblask!

JohanH
2010-04-25, 20:24
Får man komma med en Audi som behöver reparation också? :).

Fredrik
2010-04-26, 09:08
Får man komma med en Audi som behöver reparation också? :).

Tanken är att det ska vara MINIs men då du haft två tidigare och jobbat mycket för NMCS (nu senast som klubbens revisor) kan jag känna att det är ok Johan, men sedan säger nog Samglas nej till fler icke-MINIs då tanken är att dra dit - MINIs ;)

Med andra ord, inga andra privatbilar bara för att man är med i NMCS - erbjudandet gäller på MINI (JohanH undantagen den 12/6) :cop:

Fredrik
2010-04-27, 10:45
Visst måste det finnas fler MINIster därute som behöver stenskottslagning i sin vindruta?

gnutten
2010-04-27, 13:16
Jag vill hellre ha ett rejält stenskott så jag kan få en ny ruta. =/ Har massa små-märken från sten, intorkade insekter, osv, vindrutetorkaren som slipat ner rutan också. =(

Fredrik
2010-04-27, 13:38
Jag vill hellre ha ett rejält stenskott så jag kan få en ny ruta. =/ Har massa små-märken från sten, intorkade insekter, osv, vindrutetorkaren som slipat ner rutan också. =(

Betyder det att du kommer upp och får de eventuella stenskotten i rutan fixade, Eric?
Allt för att få köra MINI :drive: :D ;)

gnutten
2010-04-27, 14:07
Det är ju väldigt långt, men du har en poäng där. ;) Ska fundera lite till på det.

Luc!fear
2010-04-27, 17:14
Känns som en fin anledning att få köra MINIn ända till Stockholm...
Får fundera lite (& fråga frugan...:oops:)
Mvh Dan

Fredrik
2010-04-27, 17:19
Det är ju väldigt långt, men du har en poäng där. ;) Ska fundera lite till på det.


Känns som en fin anledning att få köra MINIn ända till Stockholm...
Får fundera lite (& fråga frugan...:oops:)
Mvh Dan

Det är klart ni ska komma med upp - allt för att få köra lite MINI.
Om ni packar in familjen kan ni ju ha en trevlig weekend i Stockholm med rutbyte på lördagen och sedan göra Stockholm osäkert på kvällen.
På söndag finns det säkert något icke MINI-relaterat som kan passa övriga delar av familjen också, så varför inte ta en familjeweekend i vår vackra huvudstad med lite MINI-twist 8)

Om ni beslutar er för att köra upp, hojta till här i tråden så Roffe på Samglas hinner skaffa fram korv, tillbehör, läskeblask och :pucko: :galen

Green Meanie
2010-04-28, 17:48
Dunno if i've got any chips but i'll come anyway.

Fredrik
2010-04-28, 19:43
Dunno if i've got any chips but i'll come anyway.

Anything for a pint of :pucko: ay, mate ;)

The Green Meanie is now officially on the list of attendees 8)

Fredrik
2010-05-04, 14:46
Några fler MINIster som behöver få sina MINI-rutor stenskottsfria?

Lagningen av vindrutan (på MINI) sker alltså helt utan kostnad för betalande medlemmar i New MINI Club Sweden 8)

Cervantes
2010-05-07, 20:17
Kommer jag bara ifrån skulle jag behöva lite lagning :)

MrPlow
2010-05-07, 20:30
Jag vill hellre ha ett rejält stenskott så jag kan få en ny ruta. =/ Har massa små-märken från sten, intorkade insekter, osv, vindrutetorkaren som slipat ner rutan också. =(

Jag har hammare och körnare om du behöver låna!

Flameboy
2010-05-18, 10:13
Är det försent att anmäla sig? Har två retsamma skott som måste bort. Köpte min Mini igår, så det vore ju suveränt att lära känna lite klubbfolk med en gång!

Fredrik
2010-05-18, 13:52
Är det försent att anmäla sig? Har två retsamma skott som måste bort. Köpte min Mini igår, så det vore ju suveränt att lära känna lite klubbfolk med en gång!

Ante, du är mer än välkommen med din MINI den 12 juni 8)

Fredrik
2010-05-19, 08:32
Hojta till om du har stenskott på din MINI som behöver fixas, det finns plats för fler MINIster.

Samglas bjuder alla deltagare (även familjemedlemmar) på grillkorv med tillbehör, :pucko: och andra drycker (dock ej starka sådana ;) ).

Rexoar
2010-05-22, 12:11
Får man säga kanske? :P Måste det vara stora stenskott eller funkar det med små också?
Är lite sugen på att träffa lite minister! har inte varit på någon träff än, men har redan planer den 12 så vet inte om jag hinner...

Fredrik
2010-05-24, 06:42
Får man säga kanske? :P Måste det vara stora stenskott eller funkar det med små också?
Är lite sugen på att träffa lite minister! har inte varit på någon träff än, men har redan planer den 12 så vet inte om jag hinner...

Det är lugnt Jose, tror nog att det finns plats för någon spontan också, men för säkerhets skull är det bra om de flesta verkligen meddelar sitt deltagande då Samglas de facto bjuder oss på grillkorv med :pucko: så ingen blir utan.

Bara några få veckor kvar till en hög MINIs rullar med uppfräschade rutor :banana: 8)

Fredrik
2010-05-24, 06:44
Deltagarlistan so far:

- Fredrik
- KIT
- Hobbe
- Karina
- Wazp
- Kongo ?
- MrPlow
- JohanH
- Green Meanie
- Flameboy
- Rexoar ?

De MINIster märkta med ett ? är f.n. lite osäkra på deltagande eller ej, men de är med på listan i alle fall ;)

Andersson
2010-05-24, 06:47
lägg till mig men med ett frågetecken så länge!

Fredrik
2010-05-24, 06:48
lägg till mig men med ett frågetecken så länge!

Så här menar du kompis?

Deltagare so far:

- Fredrik
- KIT
- Hobbe
- Karina
- Wazp
- Kongo ?
- MrPlow
- JohanH
- Green Meanie
- Flameboy
- Rexoar ?
- Andersson ?

RobertH
2010-05-24, 07:21
Jag kommer också om min bil inte är på verkstad (vilket den förmodligen är), men då kanske jag kan åka med någon annan?

Fredrik
2010-05-24, 07:36
Jag kommer också om min bil inte är på verkstad (vilket den förmodligen är), men då kanske jag kan åka med någon annan?

Sätter upp dig med på listan, kompis :beerchug:

- Fredrik
- KIT
- Hobbe
- Karina
- Wazp
- Kongo ?
- MrPlow
- JohanH
- Green Meanie
- Flameboy
- Rexoar ?
- Andersson ?
- RobertH ?

RobertH
2010-05-24, 10:19
Helst vill jag åka med Hobbe förresten, om han har några stolar i bilen förstås! Monstret såg ut att gå sjukt bra sist :D

powernap
2010-05-24, 10:26
Helst vill jag åka med Hobbe förresten, om han har några stolar i bilen förstås! Monstret såg ut att gå sjukt bra sist :D

eller inte, för du kanske du blir lite sugen själv ;-)

RobertH
2010-05-24, 11:20
Nja ingen R53. Lite snack och mycket verkstad :D


(Fast i Hobbes fall mycket snack också, i depån alltså)

Erik Börnstedt
2010-05-24, 13:45
Hej Fredrik!
Tack för senast.
Skriv upp mig som ett frågetecken också.
Skall undersöka om jag jobbar, annars kommer jag så gärna och möter upp er!

Ha det så bra så hörs vi!

MVH Erik

Fredrik
2010-05-24, 15:48
Hej Fredrik!
Tack för senast.
Skriv upp mig som ett frågetecken också.
Skall undersöka om jag jobbar, annars kommer jag så gärna och möter upp er!

Ha det så bra så hörs vi!

MVH Erik

Tack själv Erik 8)

jag sätter upp dig som preliminär så ser vi om det funkar för dig att komma med.

Listan just nu:

- Fredrik
- KIT
- Hobbe
- Karina
- Wazp
- Kongo ?
- MrPlow
- JohanH
- Green Meanie
- Flameboy
- Rexoar ?
- Andersson ?
- RobertH ?
- Erik Börnstedt ?

Hans-G
2010-05-24, 17:55
Det skulle vara trevligt att komma förbi en stund - kanske jag har nån prick på rutan som behöver omplåstring också.
Problemet är bara att jag måste dra västerut nån gång vid typ 11.45 för att vara framme på studentmottagning i Eskilstuna kl 13.
Men lite MINI-mingel hinner man väl med. Och hur var det - skulle det bli snabbfika hos dig, Fredrik, innan vi fortsätter till Samglas...:smile:

Fredrik
2010-05-24, 18:24
Det skulle vara trevligt att komma förbi en stund - kanske jag har nån prick på rutan som behöver omplåstring också.
Problemet är bara att jag måste dra västerut nån gång vid typ 11.45 för att vara framme på studentmottagning i Eskilstuna kl 13.
Men lite MINI-mingel hinner man väl med. Och hur var det - skulle det bli snabbfika hos dig, Fredrik, innan vi fortsätter till Samglas...:smile:

Jätteskoj om du kommer förbi, Hans 8)

Jag tror vi får ta fikastunden hos mig längre fram, vi ska bygga ut huset så det kanske mest kommer se ut som en byggarbetsplats :blink:

Hagatorpet
2010-05-24, 21:14
Jag skall till Stockholm på söndagen den 13e men försöker nu ändra det, vore roligt att träffa er från den mörka sidan :)
kanske kommer
börjar kl 10 slutar ca?

Fredrik
2010-05-25, 07:08
Jag skall till Stockholm på söndagen den 13e men försöker nu ändra det, vore roligt att träffa er från den mörka sidan :)
kanske kommer
börjar kl 10 slutar ca?

Owe, det skulle vara väldigt trevligt om du kunde dyka upp.
Det är två MINIs som ska få sina rutor utbytta, och det är en härdningstid på tre timmar (mot endast 20 min för glasmasseifyllnad) så jag gissar att vi är klara på samglas runt trettontiden, men jag lurar också på att dra iväg gänget på en kortare run eller något - återkommer i ämnet.

Kom förbi och åk när du behöver åka, Samglas bjuder som sagt på grillkorv, bulle och :pucko: :D

powernap
2010-05-25, 07:14
men jag lurar också på att dra iväg gänget på en kortare run eller något - återkommer i ämnet.



tips:

ta en run INNAN glasmästeriet.....om det skulle komma nya stenskott på runnet efter lagningarna så är det inte lika skoj ;-)

Fredrik
2010-05-25, 07:48
tips:

ta en run INNAN glasmästeriet.....om det skulle komma nya stenskott på runnet efter lagningarna så är det inte lika skoj ;-)

Det är iofs en tanke, men det innebär att vi måste träffas ca 08.00 för en "Early Bird Morning Run", något jag tvivlar på att många vill :???:

Fredrik
2010-05-26, 07:21
Deltagarlista nu uppdaterad:

- Fredrik
- KIT
- Hobbe
- Karina
- Wazp
- Kongo ?
- MrPlow
- JohanH
- Green Meanie
- Flameboy
- Rexoar ?
- Andersson ?
- RobertH ?
- Erik Börnstedt ?
- Hagatorpet ?
- Hans-G

Jag skulle uppskatta att ni som lämnat ett ? så snart som möjligt meddelar om ni inte kommer så inte Samglas köper på sig ett ton grillkorv och :pucko: och många sedan uteblir - de bjuder oss som sagt på detta så lite extra artighet tycker jag vi kan bjuda dem på i retur :cop:

RobertH
2010-05-26, 20:19
Som ett litet extra happening så har jag blivit ombedd att montera stripes på en bil under dagen, och det kan ju vara passande.

Möjligen hinner jag med att göra två om det inte är allt för tung stripning, så hör av er om det är någon mer som vill ha sin bil pimpad. (Förutom du Hobbe, det kan faktiskt bli FÖR mycket bling på en bil!)

Kongo
2010-05-26, 21:27
Deltagarlista nu uppdaterad:

- Fredrik
- KIT
- Hobbe
- Karina
- Wazp
- Kongo ?
- MrPlow
- JohanH
- Green Meanie
- Flameboy
- Rexoar ?
- Andersson ?
- RobertH ?
- Erik Börnstedt ?
- Hagatorpet ?
- Hans-G

Jag skulle uppskatta att ni som lämnat ett ? så snart som möjligt meddelar om ni inte kommer så inte Samglas köper på sig ett ton grillkorv och :pucko: och många sedan uteblir - de bjuder oss som sagt på detta så lite extra artighet tycker jag vi kan bjuda dem på i retur :cop:


Du förväntar väl inget svar från mig redan va:confused:

Rexoar
2010-05-26, 23:22
Robert..... vågar man fråga om du kan ta med viper-stripes för att få en bild på hur det skulle kunna se ut med de på? Det kanske inte är jätteaktuellt just nu, gillar klassiska-stripsen som är på väldigt mycket, men skulle va kul att få en bild på hur de skulle se ut me viper-stripes. Nu vet ju inte ens jag hur stripsen kommer.. men jag tänkte att om de har nå skyddsplast där det klistrar så skulle man ju bara kunna lägga över bilen o se hur det ser ut :P Äh invecklad fråga haha :) men hur som helst så förstår jag om du hoppar det hehe. kan ju iofs alltid titta på din bil lr nå :P

RobertH
2010-05-26, 23:49
Monteringsfilm och dylikt gör att det är svårt att se resultatet innan man monterat klart allt. Det bästa är att leta bilder på nätet för att se något som liknar det man vill ha.

Jag funderar lite på att stripa min bil på plats om den är hemma då. Jag får omlackad huv och spoiler på grund av illabackande granne just nu, och då ska ju självklart bilen stripas om. Men vi får se, det tar ju lite tid också :D

Fredrik
2010-05-27, 06:36
Du förväntar väl inget svar från mig redan va:confused:

Nej kompis, men om du vet i mitten på nästa vecka skulle jag bli en extra glad person :D


Monteringsfilm och dylikt gör att det är svårt att se resultatet innan man monterat klart allt. Det bästa är att leta bilder på nätet för att se något som liknar det man vill ha.

Jag funderar lite på att stripa min bil på plats om den är hemma då. Jag får omlackad huv och spoiler på grund av illabackande granne just nu, och då ska ju självklart bilen stripas om. Men vi får se, det tar ju lite tid också :D

Bra idé Robban, har du någon som ska få det monterat blir det ju en liten workshopdag helt enkelt.
Om din bil inte är tillgänglig, får du transport med någon ut till Kingsfield?

RobertH
2010-05-27, 07:10
Ja det är lugnt. Om jag inte har minin så har jag hyrbil, så det är lugnt!

JohanH
2010-05-27, 07:21
Robban - du kan åka med mig om du vill.

Hagatorpet
2010-05-27, 12:57
Du kan stryka ? på mig
Jag har fått tillstånd av frugan att komma :D

Fredrik
2010-05-27, 13:03
Du kan stryka ? på mig
Jag har fått tillstånd av frugan att komma :D

Kul Owe, då tar jag bort ? på dig så syns vi den 12/6.
Jag kommer att lägga ut adress samt karthänvisning så alla hittar dit 8)

Deltagarlistan as of today 27/5:

- Fredrik
- KIT
- Hobbe
- Karina
- Wazp
- Kongo ?
- MrPlow
- JohanH
- Green Meanie
- Flameboy
- Rexoar ?
- Andersson ?
- RobertH ?
- Erik Börnstedt ?
- Hagatorpet
- Hans-G

Fredrik
2010-05-31, 08:07
Kom igen, passa på nu - glasifyllnad i er MINIvindruta kostar ju gratis, så passa på nu, kära medMINIster.

Det är nu mindre än två veckor kvar nu tills ett stort gäng MINIs rullar in i Kungsängen för att få uppfräschade vindrutor 8)

Uppdaterad deltagarlista per den 31/5:

- Fredrik
- KIT
- Hobbe
- Karina
- Wazp
- Kongo ?
- MrPlow
- JohanH
- Green Meanie
- Flameboy
- Rexoar ?
- Andersson ?
- RobertH ?
- Hagatorpet
- Hans-G

MrPlow
2010-05-31, 14:41
Du kan ändra till ett ! på mig eftersom jag ska få stripes på motorhuven =)

Och rimligtvis borde RobertHs ? tas bort eftersom han lovat montera dem!

Johan W
2010-05-31, 15:05
För sent att hänga med på ett hörn :) ?

Fredrik
2010-05-31, 17:15
Du kan ändra till ett ! på mig eftersom jag ska få stripes på motorhuven =)

Och rimligtvis borde RobertHs ? tas bort eftersom han lovat montera dem!

Haha - då fixar vi det så Robban inte har något val :metal:


För sent att hänga med på ett hörn :) ?

Självklart Johan, jag lägger till dig på listan kompis 8)

Uppdaterad deltagarlista 31/5 edition II:

- Fredrik
- KIT
- Hobbe
- Karina
- Wazp
- Kongo ?
- MrPlow
- JohanH
- Green Meanie
- Flameboy
- Rexoar ?
- Andersson ?
- RobertH
- Hagatorpet
- Hans-G
- Johan W

Jag har nu också sett en tänkbar sak på gatan ett kort stycke därifrån som kan innebära ett trevligt litet körmoment:
- Några varv i en rondell på tid :galen
Fördelen är att denna rondell ligger vid en återvändsgata med endast en till- och avfart varför det inte föreligger någon risk för annan trafik :D

Vi får se om det blir verklighet eller ej ;)

KIT
2010-05-31, 18:07
Värsta Sverigeträffen :-)

Hobbe
2010-05-31, 18:08
Du kan stryka mig från listan Fredrik då jag kommer att vara på väg till Gelleråsen.

powernap
2010-05-31, 19:08
Värsta Sverigeträffen :-)

:-)

skoj att ni blir så många, nästan som halmstadträffen nyligen ;-)


:soffa:

Fredrik
2010-05-31, 20:14
Du kan stryka mig från listan Fredrik då jag kommer att vara på väg till Gelleråsen.

Ok Måns, synd att du inte kan men förstår att Gelleråsens depå kan vara lockande ;)

Skämt åsido, det kanske blir fler tillfällen till vindrutefixardagar, vi får se.

Fredrik
2010-05-31, 20:19
Deltagarlista per den 31/5, edition III:

- Fredrik
- KIT
- Karina
- Wazp
- Kongo ?
- MrPlow
- JohanH
- Green Meanie
- Flameboy
- Rexoar ?
- Andersson ?
- RobertH
- Hagatorpet
- Hans-G
- Johan W

Det finns plats för fler MINIster med sina MINIs så skynda och kliv på tåget nu - "there might never ever be another opportunity like this around" ;)

Hagatorpet
2010-05-31, 20:26
:-)

skoj att ni blir så många, nästan som halmstadträffen nyligen ;-)


:soffa:

Ja där var VI många trevliga minisar som träffades:)

Wazp
2010-05-31, 20:30
Tyvär så kommer ja inte kunna följa med på detta.. ja är tvungen att jobba den helgen men jag får ta nästa glasträff

Fredrik
2010-05-31, 20:35
Tyvär så kommer ja inte kunna följa med på detta.. ja är tvungen att jobba den helgen men jag får ta nästa glasträff

Ok Rille, trist att du inte kan haka på.

Deltagarlista per den 31/5, edition IV:

- Fredrik
- KIT
- Karina
- Kongo ?
- MrPlow +1
- JohanH
- Green Meanie
- Flameboy
- Rexoar ?
- Andersson ?
- RobertH
- Hagatorpet +1
- Hans-G
- Johan W

Fredrik
2010-06-01, 06:52
Om någon tar med sig fler än sig själv hojta till så Rolf på Samglas kan beräkna så :pucko: räcker till alla ;)

Fler intressenter - ramla på kära MINIster, ramla på 8)

MrPlow
2010-06-01, 08:26
+1 på mig!

Fredrik
2010-06-01, 08:38
+1 på mig!

Tack för svar Emil, MrPlow + 1 antecknat i listan i posten en liten bit upp - uppdaterad totallista följer om någon dag.

Hagatorpet
2010-06-01, 13:55
Jag tar med mig Emilia min 9 åriga dotter

Fredrik
2010-06-01, 13:59
Jag tar med mig Emilia min 9 åriga dotter

+1 på Hagatorpet noterat :)

Fredrik
2010-06-03, 09:03
En mycket viktig sak - ni som har något av följande bolag får tyvärr stå för kalaset själva då Samglas inte har avtal med dem:
- Folksam
- Salus
- Aban
- Tre Kronor

Har ni något av de ovanstående bolagen får ni själva stå för självrisken för eder glasreparation.

Då det ser ut som att KIT inte kan närvara pg av att bilen är hos farbror doktorn finns det en plats ledig för rutbyte på MINI och den platsen är reserverad för Kongo, förutsatt att han kan och vill ;)

Christopher, dra ett PM till mig med Henkes regnr, samt om din vindruta är standard eller eluppvärmd eller har regnsensor (viktigt vid rutbyte).

Rolf kom dessutom med ett erbjudande till er som har "vanliga" bilar att få rutorna helt bytta på dessa, men då gäller först till kvarn och ni får då betala självrisk - starttid för detta blir då tidigare än när MINIträffen äger rum så inte MINI-tid upptas med oväsentligheter ( = vanliga bilar ;) ).

Har nu också pratat med Rolf om vikten av :pucko: så det kommer att stå ett gäng :pucko: där och vänta på att bli uppdruckna av törstiga MINIster :lick:

JohanH
2010-06-03, 12:25
Hur vad det nu - kunde jag med vanlig bil få ett litet stenskott fixat, eller hur var det nu?

Fredrik
2010-06-03, 12:29
Hur vad det nu - kunde jag med vanlig bil få ett litet stenskott fixat, eller hur var det nu?

Vem är med på listan om inte...men titta....JohanH :D

Kongo
2010-06-03, 20:52
En mycket viktig sak - ni som har något av följande bolag får tyvärr stå för kalaset själva då Samglas inte har avtal med dem:
- Folksam
- Salus
- Aban
- Tre Kronor

Har ni något av de ovanstående bolagen får ni själva stå för självrisken för eder glasreparation.

Då det ser ut som att KIT inte kan närvara pg av att bilen är hos farbror doktorn finns det en plats ledig för rutbyte på MINI och den platsen är reserverad för Kongo, förutsatt att han kan och vill ;)

Christopher, dra ett PM till mig med Henkes regnr, samt om din vindruta är standard eller eluppvärmd eller har regnsensor (viktigt vid rutbyte).

Rolf kom dessutom med ett erbjudande till er som har "vanliga" bilar att få rutorna helt bytta på dessa, men då gäller först till kvarn och ni får då betala självrisk - starttid för detta blir då tidigare än när MINIträffen äger rum så inte MINI-tid upptas med oväsentligheter ( = vanliga bilar ;) ).

Har nu också pratat med Rolf om vikten av :pucko: så det kommer att stå ett gäng :pucko: där och vänta på att bli uppdruckna av törstiga MINIster :lick:

Vad är detta för påhopp?



;)

MrPlow
2010-06-03, 21:59
En mycket viktig sak - ni som har något av följande bolag får tyvärr stå för kalaset själva då Samglas inte har avtal med dem:
- Folksam
- Salus
- Aban
- Tre Kronor

Har ni något av de ovanstående bolagen får ni själva stå för självrisken för eder glasreparation.


Jag har ingen svensk försäkring... Hur blir det för mig?

Fredrik
2010-06-04, 06:41
Jag har ingen svensk försäkring... Hur blir det för mig?

Hmm, bra fråga - jag antar att man måste ha ett svenskt bolag så Samglas kan få betalt i sin tur från försäkringsbolaget antar jag.

Emil, dra ett PM till mig med ditt försökringsbolags namn så kollar jag med Samglas vad som gäller.

Fredrik
2010-06-07, 08:57
Emil, enligt Rolf så kan du få stenskottslagningen för halva priset, dvs. 100 kr (ord. pris 200 kr).

Samglas har som policy att låta förarna till bilar med utländska försäkringsbolag betala kostnaden själv för att sedan få ägaren till bilen att kräva sitt f-bolag på detta.
Policyn infördes då de har en del utlandsreggade bilar/utländska försäkringsbolag som kunder ibland och då har haft svårt att få betalt för jobben.

Fredrik
2010-06-07, 08:57
Last call, är det fler MINIster som vill få sin vindruta fixad hojta till NU, om några dagar är det försent ;)

Följande gäller:

- Prick klockan tio kommer de att demonstrera vindrutebyte på min MINI - de visar bortmontering och montering av vindrutan som sedan måste härda tre timmar (hur ska jag härda ut :mrgreen: ).
- De bjuder oss på grillkorv, :pucko: , fikabröd och kaffe.
- De fyller i stenskott på vindrutor med glasmassa (värde ca 200 kr) som sedan måste härda ca 20-25 minuter innan man får köra med bilen.

Har du något av följande bolag får du stå för kostnaden själv då Samgals ej har avtal med dem:
- Folksam
- Salus
- Aban
- Tre Kronor

Under tiden min ruta härdar så tänkte jag efter fikat och då folks rutor torkat dra ett enkelt litet rondellrace där vi kör en och en några varv i en rondell på en vändplan = ingen annan trafik än vi där :D
Ett par enkla priser delas ut till den som varit snabbast, alternativt kört två gånger på så lika tid som möjligt - återkommer om detta.
Observera att man kör på egen risk - jag eller NMCS frånsäger sig oss allt ansvar vid en eventuell händelse.

Rexoar
2010-06-07, 10:29
Om det funkar att man bara hinner komma 1-1,5 timme (suck.. jobb...) så kan du ta bort mitt ? o skriva +1 ;) Hinner de förresten laga stenskotten då? :O

Fredrik
2010-06-07, 11:19
Om det funkar att man bara hinner komma 1-1,5 timme (suck.. jobb...) så kan du ta bort mitt ? o skriva +1 ;) Hinner de förresten laga stenskotten då? :O

Ja, om det är någon (som du José) som har lite brådis kan nog Samglas ta era bilar först, det tror jag inte är nägra problem.
Kul, ändrar ditt ? till ett +1 (alltså två personer på dig).

Fredrik
2010-06-07, 11:23
Deltagarlistan per den 7/6:

- Fredrik
- KIT
- Karina
- Kongo ?
- MrPlow +1
- JohanH
- Green Meanie
- Flameboy
- Rexoar +1
- Andersson ?
- RobertH
- Hagatorpet +1
- Hans-G
- Johan W

Upprepar önskemålet att ni med ett ? ( i dagsläget Kongo och Andersson) meddelar senast i mitten på veckan om ni kan vara med eller ej :cop:

Fredrik
2010-06-08, 10:16
Snart dags, nu är det nära :jumping:

MrPlow
2010-06-08, 21:19
Har tyvärr åkt på att jobba i helgen så jag och min +1 kan tyvärr inte komma =(

Fredrik
2010-06-09, 06:35
Har tyvärr åkt på att jobba i helgen så jag och min +1 kan tyvärr inte komma =(

Ok Emil, stryker er från listan - ni får helt enkelt komma med en annan gång.

Fredrik
2010-06-09, 06:37
Deltagarlistan per den 9/6:

- Fredrik
- KIT
- Karina
- Kongo ?
- JohanH
- Green Meanie
- Flameboy
- Rexoar +1
- Andersson ?
- RobertH
- Hagatorpet +1
- Hans-G
- Johan W

Det finns plats för fler, passa på nu 8)

Fredrik
2010-06-09, 08:09
Trevligt, Kongo tar bort sitt ? och kommer med oss på lördag 8)
Andersson, hakar du på eller ej?

Update 9/6:

- Fredrik, R56 S
- KIT, R56 S
- Karina, R50 Cooper
- Kongo, R55 D
- JohanH
- Green Meanie, R56 S
- Flameboy, R50 Cooper
- Rexoar +1, R53 S
- Andersson ?, R55 D
- RobertH, R56 S
- Hagatorpet +1, R55 D
- Hans-G, R57 S
- Johan W, R55 JCW

RobertH
2010-06-09, 08:45
Som det ser ut nu så kommer jag att stripa min bil på plats istället samtidigt som Roffe byter ruta.

Fredrik
2010-06-09, 08:49
Som det ser ut nu så kommer jag att stripa min bil på plats istället samtidigt som Roffe byter ruta.

Härligt Robban, då får folk se NMCS egen dekalmaestro in action 8)

JohanH
2010-06-09, 09:32
Var ska vi ses?

Fredrik
2010-06-09, 09:47
Först tänkte jag att vi skulle ses vid norra avfarten (Brunna/Kungsängen) ungefär där texten "Granhammarsvägen" står på den gulmarkerade vägen:
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=samglas+Kungs%e4ngen&Vkiid=HlFdGDcpvGr2iRYTRs1Ueg%253d%253d&Vkid=2861720&isAlternateNumberResult=False

Jag ska dock klura lite på om vi inte ska ta södra avfarten (Trafikplats Kungsängen, på bron över motorvägen): http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=R%e5djursv%e4gen+kungs%e4ngen , detta för att bara glajda igenom det natursköna Kungsängen så alla deltagande MINIster får se hur vackert beläget det ligger vid en vik i Mälaren.
Körtiden bort till Samglas från centrala Kungsängen blir ca fem minuter i så fall, men jag återkommer senast i morgon om exakt mötesplats 8)

RobertH
2010-06-09, 10:45
Öhhhhhh..

Tur att man har GPS. Kungsängen är ju så nedrans stort.

Fredrik
2010-06-09, 11:42
Öhhhhhh..

Tur att man har GPS. Kungsängen är ju så nedrans stort.

"And proud to admit it" :mrgreen: ;)

Andersson
2010-06-09, 13:24
Jag kommer tyvärr inte med, Jobb på menyn istället. tråkigt att inte kunna vara med.

Fredrik
2010-06-09, 15:12
Jag kommer tyvärr inte med, Jobb på menyn istället. tråkigt att inte kunna vara med.

Ok kompis, då vet jag - får bli en annan dag helt enkelt :)

Fredrik
2010-06-09, 15:13
Ny uppdatering 9/6:

- Fredrik, R56 S
- KIT, R56 S
- Karina, R50 Cooper
- Kongo, R55 D
- JohanH, Audi A4
- Green Meanie, R56 S
- Flameboy, R50 Cooper
- Rexoar +1, R53 S
- RobertH, R56 S
- Hagatorpet +1, R55 D
- Hans-G, R57 S
- Johan W, R55 JCW

Kongo
2010-06-09, 20:42
Den tyska centilitern blod i mig kunde inte hålla sig undan när det vankades korv ;)

Hagatorpet
2010-06-09, 20:52
Du får stryka Hagatorpet +1
Jag är ledsen att jag och min dotter inte kommer heller
Hunden jag skulle hämtat i Stockholm på lördagen måste hämtas på tisdag istället
över 2 x 90 mil blir lite långt på samma vecka
det får bli korv i göteborg istället på söndag
SORRY :-(

Fredrik
2010-06-10, 09:35
OK, Owe, då vet jag.
@ Kongo: Ein bratwurst, mein herr?

Uppdatering 10/6:

- Fredrik, R56 S
- KIT, R56 S
- Karina, R50 Cooper
- Kongo, R55 D
- JohanH, Audi A4
- Green Meanie, R56 S
- Flameboy, R50 Cooper
- Rexoar +1, R53 S
- RobertH, R56 S
- Hans-G, R57 S
- Johan W, R55 JCW

Fredrik
2010-06-10, 13:56
Nu har jag ringt och meddelat antal medverkande :pucko: -drickare till Roffe på Samglas.

Om det skulle tillkomma någon MINIst på slutet går detta givetvis bra, men meddela gärna att ni kommer 8)

Fredrik
2010-06-11, 08:35
Jag tycker vi tar och träffas vid den södra avfarten (den första avfarten markerad "Kungsängen" räknat från Stockholm sett på E18 Enköpingsvägen).
Den ligger direkt efter den motorvägsbro som svänger svagt åt höger där man har viken Ryssgraven på höger sida:

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=R%e5djursv%e4gen+kungs%e4ngen

Direkt efter avfartsrampen svänger man vänster och kör över en bro som går över E18 - där ämnar jag stå och invänta mina medMINIster 09.40. Vi rullar iväg senast 09.50 för att hinna till Samglas i tid.

Kommer du norrifrån (från Enköpingshållet) så måste du svänga av vid norra avfarten skyltad "Brunna Kungsängen" och svänga höger för att köra under E18 och där invänta MINIföljet vid texten "Granhammarsvägen" på den gulmarkerade vägen - stanna en bit efter den anslutande vägen från höger efter motorvägsbron på väggrenen.
Detsamma gäller om du skulle missa första avfarten om du kommer från Stockholmshållet - kör då av vid avfart markerad "Brunna Kungsängen", och du kommer då ner på den anslutande vägen jag nämner ovan, svänger då höger och avvaktar ute i väggrenen på MINIföljet:

http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=samglas+Kungs%e4ngen&Vkiid=HlFdGDcpvGr2iRYTRs1Ueg%253d%253d&Vkid=2861720&isAlternateNumberResult=False

Vid problem, ring mig på 0709-770 775 för guidning om ni inte har GPS.
Adressen till Samglas är Mätarvägen 5B. I närheten ligger Volvo, en Saab/Opel handlare samt tvärs över vägen Coop Forum.

Väl mött i morgon 09.45 på bron över E18 avfart Kungsängen - det ska bli mycket trevligt :D

JohanN
2010-06-11, 12:33
Jag kanske tittar förbi imorgon trots en skottfri ruta. Är beroende av hur kvällens aktiviteter artar/urartar sig... Hoppas det är ok med ett spontanbesök för lite Mini snack?

Fredrik
2010-06-11, 12:40
Jag kanske tittar förbi imorgon trots en skottfri ruta. Är beroende av hur kvällens aktiviteter artar/urartar sig... Hoppas det är ok med ett spontanbesök för lite Mini snack?

Helt OK Johan - det finns nog en vurre med bröd samt :pucko: till övers ska du se 8)

JohanH
2010-06-11, 13:11
Jag tycker vi tar och träffas vid den södra avfarten (den första avfarten markerad "Kungsängen" räknat från Stockholm sett på E18 Enköpingsvägen).
Den ligger direkt efter den motorvägsbro som svänger svagt åt höger där man har viken Ryssgraven på höger sida:

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=R%e5djursv%e4gen+kungs%e4ngen

Direkt efter avfartsrampen svänger man vänster och kör över en bro som går över E18 - där ämnar jag stå och invänta mina medMINIster 09.40. Vi rullar iväg senast 09.50 för att hinna till Samglas i tid.

Kommer du norrifrån (från Enköpingshållet) så måste du svänga av vid norra avfarten skyltad "Brunna Kungsängen" och svänga höger för att köra under E18 och där invänta MINIföljet vid texten "Granhammarsvägen" på den gulmarkerade vägen - stanna en bit efter den anslutande vägen från höger efter motorvägsbron på väggrenen.
Detsamma gäller om du skulle missa första avfarten om du kommer från Stockholmshållet - kör då av vid avfart markerad "Brunna Kungsängen", och du kommer då ner på den anslutande vägen jag nämner ovan, svänger då höger och avvaktar ute i väggrenen på MINIföljet:

http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=samglas+Kungs%e4ngen&Vkiid=HlFdGDcpvGr2iRYTRs1Ueg%253d%253d&Vkid=2861720&isAlternateNumberResult=False

Vid problem, ring mig på 0709-770 775 för guidning om ni inte har GPS.
Adressen till Samglas är Mätarvägen 5B. I närheten ligger Volvo, en Saab/Opel handlare samt tvärs över vägen Coop Forum.

Väl mött i morgon 09.45 på bron över E18 avfart Kungsängen - det ska bli mycket trevligt :D

Det var jämrans tidigt.

Fredrik
2010-06-11, 13:16
Det var jämrans tidigt.

Men snälla lilla gubben, det står uttryckligen i första posten att vi kör igång 10.00 - personligen tycker jag inte en samlingstid en kvart före (alltså 09:45) är såå mycket tidigare ;)

Du är ju dessutom småbarnsförälder precis som jag så du vet att du kommer att vakna ca 05:45 till de ljuva tonerna av morgonBolibompa :hyper:

RobertH
2010-06-11, 13:36
Håller med Johan. Man kan ju knappt lukta på vinet ikväll ju!

JohanH
2010-06-11, 13:43
Nu är inte mitt barn anförtrodd fjärrkontrollen än. Jag vet att det är sagt 10, och jag kommer i tid - men det är tidigt :).

Fredrik
2010-06-11, 14:08
Tro mig - när du väl ska lära lille Alexander fjärrkontrollen har han redan full koll, och dessutom har han kommit på de där extrasakerna mamma och pappa gått bet på hittills ;)

JohanH
2010-06-12, 05:48
Ja, jag är uppe :). Sen nån halvtimme faktiskt...

Fredrik
2010-06-12, 07:26
Ja, jag är uppe :). Sen nån halvtimme faktiskt...

Ja, du ser :D

Nu är det snart dags, trots lite blåst så ser det ut som att molnen lättar och jag har sett små stråk av blå himmel härute i Kungsängen :D

Let´s motor, let´s MINI :steering: 8)

JohanH
2010-06-12, 12:01
I gång. Alla är här. Rutor fixas på löpande band.

KIT
2010-06-12, 12:06
Full fart

Fredrik
2010-06-12, 15:01
Ett stort tack till Samglas Kungsängen där Roffe (Samglas Kungsängen) och Fredrik (Samglas Bro) bytte rutorna på Kongos R55D, KITs R56 Cooper (reservkockbilen) samt min R56 S :happy:

Ett glatt gäng stod och tittade på när Roffe berättade om listerna, specialverktyg och vikten av att göra på rätt sätt (något som kan fuskas med är plastlisterna framtill på vindrutan - inga skruvmejslar där för då knäcks plasten).

Samglas bjöd oss även på grillkorv med tillbehör, :pucko: samt Cola och därefter kaffe, bullar och chokladmums. Roffes och Fredriks döttrar skötte grillningen med den äran och dukade fram fika åt oss.

Man inser att ett vindrutebyte är ett hantverk när man ser hur de jobbar, mycket intressant och lärorikt!
Det var också skoj att få testa på att skära i en glasruta för att sedan knäcka av den - lättare än man tror om man har rätt verktyg.

Ska du byta ruta rekommenderas ett besök hos Samglas Kungsängen/Bro - de har mycket stor kunskap och skicklighet i ämnet, och som medlem i NMCS har du rabatt även på icke MINI 8)

Spana in medlemserbjudandet hos Samglas Kungsängen, du finner det under sektionen "Sponsorer".

powernap
2010-06-12, 15:10
Mycket trevligt reportage, till o med bilder ;-)

Kongo
2010-06-12, 16:00
Sådär då var även jag hemma igen :) Var tvungen att vända tillbaka då jag fått ett hemskt vindbrus som efter mycket testande kunde hittas och åtgärdas av Samglas :)

Kongo
2010-06-12, 16:03
Ett stort tack till Samglas Kungsängen där Roffe (Samglas Kungsängen) och Fredrik (Samglas Bro) bytte rutorna på Kongos R55D, KITs R56 Cooper (reservkockbilen) samt min R56 S :happy:

Ett glatt gäng stod och tittade på när Roffe berättade om listerna, specialverktyg och vikten av att göra på rätt sätt (något som kan fuskas med är plastlisterna framtill på vindrutan - inga skruvmejslar där för då knäcks plasten).

Samglas bjöd oss även på grillkorv med tillbehör, :pucko: samt Cola och därefter kaffe, bullar och chokladmums. Roffes och Fredriks döttrar skötte grillningen med den äran och dukade fram fika åt oss.

Man inser att ett vindrutebyte är ett hantverk när man ser hur de jobbar, mycket intressant och lärorikt!
Det var också skoj att få testa på att skära i en glasruta för att sedan knäcka av den - lättare än man tror om man har rätt verktyg.

Ska du byta ruta rekommenderas ett besök hos Samglas Kungsängen/Bro - de har mycket stor kunskap och skicklighet i ämnet, och som medlem i NMCS har du rabatt även på icke MINI 8)

Spana in medlemserbjudandet hos Samglas Kungsängen, du finner det under sektionen "Sponsorer".

Fasiken vad skönt det är att kunna se ut igen :)

Så roffe och Fredrik hade inte bara en firma tillsammans utan även barn...

Green Meanie
2010-06-12, 17:03
Pictures are up!

http://www.miniclub.se/album.php?albumid=123

JohanH
2010-06-12, 17:05
Fasiken vad skönt det är att kunna se ut igen :)

Så roffe och Fredrik hade inte bara en firma tillsammans utan även barn...

Kan avslöja att Jennifer och Rebecka var Fredriks barn - alltså Glas-Fredrik, inte Pucko-Fredrik :). Vad jag vet hade inte Roffe något med den saken att göra.

Karina
2010-06-12, 17:17
Tack Samglas för mycket trevlig häng och stenskott fixande! Mina försvann dock inte helt men åtminstone blivit lite snyggare :D

Efteråt bar det åt NettoNet för att köpa Iphone tillbehör för bilen efter tips av JohanW. Var ganska förvånad när Kongo svängde av vid Barkarby med - nu vet man varför ;)

Resultat:

1 par Vagabond pumps
1 Odd Molly klänning
x antal Ikea prylar
0 Iphone tillbehör

Nu vet jag varför det är killar som ska handla tekniska prylar....

Fredrik
2010-06-12, 18:38
Kan avslöja att Jennifer och Rebecka var Fredriks barn - alltså Glas-Fredrik, inte Pucko-Fredrik :). Vad jag vet hade inte Roffe något med den saken att göra.

Pucko-Fredrik ber skyndsammast om ursäkt till alla inblandade parter :bowdown:

JohanH
2010-06-13, 12:00
Pucko-Fredrik ber skyndsammast om ursäkt till alla inblandade parter :bowdown:

Nu var det inte en attack - bara en upplysning :). Det där öknamnet kan vi väl låta stanna i den här tråden också.

Fredrik
2010-06-13, 14:30
Nu var det inte en attack - bara en upplysning :). Det där öknamnet kan vi väl låta stanna i den här tråden också.

Ingen fara kompis, tog det inte så heller men rätt ska vara rätt så det var bra att du påpekade det, Johan 8)