handdator

Visa fullständig version : Funderar på att köpa en R50 i Frankrike



dvorak
2010-04-15, 13:40
Jaha, då var det kanske dags!

Jag sitter här i Paris och ska, eller man kanske ska säga skulle, flyga hem imorgon. Största problemet är ju att det inte kommer att gå några flyg hem de närmsta dagarna....

Så därför funderar jag på att köpa en R50 som är till salu av en fransk kollega.

Saken är ju den att jag måste sälja den när jag kommer hem. Har någon några tips eller råd när det kommer till pappersarbete, besiktning etc. Priserna verkar vara ganska lika de hemma vad jag kan se.

Att stanna över helgen är inget jag har lust med. Sitter och försöker övertala mig själv att detta är en riktigt bra idé just nu! :)

Björn P
2010-04-15, 13:59
ta snabbtåget istället (och sen färja Kiel-GBG).

Hobbe
2010-04-15, 14:04
Köp!
Det är aldrig fel med två MINI:sar.
R50:n kan du sedan ha som rejsprojekt (med en mittmonterad V8:a) :)

Alternativet är att vi skickar BjörnP för att hämta dig.
Jag har hört att han är väldigt körsugen numera när han har en riktig bil...

dvorak
2010-04-15, 14:09
ta snabbtåget istället (och sen färja Kiel-GBG).

Visst är det en egentligen bättre idé, jag ska prata med resebyrån senare ang vilka alternativ som finns. Jag är rädd för att det blir svårt att få plats bara. SJ har ju redan problem med överfulla tåg till norrland.

Hagatorpet
2010-04-15, 14:59
Det är inte svårt att få ut mig på vägarna numera :cool:
Jag hade hämta dig om jag kunnat:(
det är roligt att köra Clubman:D

Björn P
2010-04-15, 15:26
Om du verkligen vill fullfölja ditt galna spontaninköp - kolla med MrPlow här på forumet som nyss tagit hem en MINI från Frankrike.

Cullin
2010-04-15, 15:50
Med dagens flygstrejk så är det många som vill leka svart-taxi. Har en polare i Sthlm som sitter fast och tänker ta Taxi för 12.000 kr till Ängelholm. Ngn som kör ner henne för halva priset?

>Dvorak : känns lite väl vågat att köpa en bil spontant för att du behöver ta dig hemåt...

Hobbe
2010-04-15, 16:06
Jag har 15 st kollegor som måste ta sig från Stockholm till Amsterdam :)
Hyrbilar är införskaffade och en non-stop körning planerad.
Tågen är nämligen fullbokade.

RobertH
2010-04-15, 17:15
Med dagens flygstrejk så är det många som vill leka svart-taxi. Har en polare i Sthlm som sitter fast och tänker ta Taxi för 12.000 kr till Ängelholm. Ngn som kör ner henne för halva priset?

>Dvorak : känns lite väl vågat att köpa en bil spontant för att du behöver ta dig hemåt...


Det där låter ju helt sjukt. Varför hyr inte människan en bil?

Ge henne mitt nummer, jag kör för 8000kr, och då får hon åka nytvättad MINI. Hemma igen före gryningen och kan ta helg! :D

RobertH
2010-04-15, 17:17
Det där låter ju helt sjukt. Varför hyr inte människan en bil?

Ge henne mitt nummer, jag kör för 8000kr, och då får hon åka nytvättad MINI. Hemma igen före gryningen och kan ta helg! :D

För 6000kr kan jag hyra en Toyota IQ på macken och köra ner henne! :D :D

Hobbe
2010-04-15, 17:44
Jag kan erbjuda en GP-taxi för 11900 Kr ;)

Rasmus
2010-04-15, 18:06
Hon kan ta båten till Gotland, kostar bara några hundra. Det är ju trevligare att vänta här än i Stockholm ;)

Hobbe
2010-04-15, 18:24
...är hon dessutom snygg så bjuder RE på biljetten :D

Gustav2000
2010-04-15, 18:29
Jaha, då var det kanske dags!

Jag sitter här i Paris och ska, eller man kanske ska säga skulle, flyga hem imorgon. Största problemet är ju att det inte kommer att gå några flyg hem de närmsta dagarna....

Så därför funderar jag på att köpa en R50 som är till salu av en fransk kollega.

Saken är ju den att jag måste sälja den när jag kommer hem. Har någon några tips eller råd när det kommer till pappersarbete, besiktning etc. Priserna verkar vara ganska lika de hemma vad jag kan se.

Att stanna över helgen är inget jag har lust med. Sitter och försöker övertala mig själv att detta är en riktigt bra idé just nu! :)

Bilen är ju gammal så du behöver ju inte betala moms.
1: Skaffa EU inport-försäkring. Kostar ca 3600kr För en månad. Vilket försäkringsbolag är skit samma.
2: Ansök om ursprungskontroll. Kostar 700kr.
3: Registreringsbesiktning. Kostar ca 850kr

Se till att samtliga papper är med kvitton osv.

dvorak
2010-04-15, 18:53
Tack Gustav!!!

Jag får se hur det blir, jag har ju kvar flygbiljetten imorgon, så det är ju fortfarande första alternativet.

Jag förstår inte riktigt vad som är galet :) Porblemet verkar vara att Minisar är lite dyrare här än hemma, jag trodde att de skulle vara lite billigare. Då hade jag gjort det direkt. Saken är den att bilen är kanonfin, en -06 som har gått 5000 mil, levt i Frankrike (inte i Paris så inga bucklor, ingen rost alls), plus att jag känner ägaren, Det är en Mini One D med AC så inga problem där. De vill ha 13500 för den, det går nog att pruta lite. Ifall någon vill slå till kan jag köra hem den till er ;)

Jag tänker även att det inte är särskilt billigt att ha kvar mig här. Det blir en massa extra kostnader ifom av hotellnätter, traktamente samt alt. resesätt hem. Så en riktigt fin R50 tycker inte jag är en så tokig idé.

Hyrbil har jag kollat, det är svindyrt! Sen har jag alltid velat provköra en R50 ordentligt! ;)

Kongo
2010-04-15, 19:49
KÖP!

Du kan ställa upp med den i Minicup så att jag kan få känna mig lite snabb ;)

Cullin
2010-04-15, 20:47
Hehe jag har inte kikat här på några timmar...tjejen i fråga tog en taxi med ett gäng andra för att få ner sin kostnad.

Hyrbilar går inte att få tag på i Stockholm, tydligen har dom flesta flygresenärer redan paxat dom.

MINI-taxiservice kanske är ngt att fundera över!

dvorak
2010-04-15, 23:20
Haha, det blev ingen Mini.

Fick tag på en hyrbil i Paris, den är ok att lämna i Kiel där färjan är bokad imorgon kväll. Hoppas vi hinner med den!

Kanske hinner med träffen på lördag :D

Hagatorpet
2010-04-16, 07:07
Vad bra! Då ses vi imorgon :)
Det skall bli roligt


Haha, det blev ingen Mini.

Fick tag på en hyrbil i Paris, den är ok att lämna i Kiel där färjan är bokad imorgon kväll. Hoppas vi hinner med den!

Kanske hinner med träffen på lördag :D

Ace
2010-04-16, 14:09
Kanske hinner med träffen på lördag :D


GASA!!!!!
Vi vill se "Bajskorven" på träffen!

Fredrik
2010-04-16, 14:14
GASA!!!!!
Vi vill se "Bajskorven" på träffen!

:lol:

Någonstans tror jag ändå du gjorde rätt Peter - MINI One D R50 såldes mig veterligen aldrig i Sverige, vilket kanske kan försvåra vid en eventuell försäljning?