handdator

Visa fullständig version : Hur funkar Cooper S här uppe norrland(Västerbotten)?



sed
2010-04-13, 21:27
Nu har jag tröttnat på min Honda så tänkte det vore kul med med en Mini Cooper S (08-09). Men eftersom man knappt ser någon Cooper här så undrar jag om det är nått att ha här uppe.

Jag har väl tänkt köra med den året runt men det blir väl mest kortare turer på vintern.

Hur funkar den med kallstarter? Tänker väl köra motorvärmare så mycket det går iaf. Har ju läst om kamkedjerassel vid kallstarter.....

Hur är den vid längre turer? Blir några 10-14 timmarns turer på sommarn....för att ta sig till södra Sverige. :)

Ace
2010-04-14, 10:54
Bor i Göteborg och körde till Höga Kusten i somras med min sänkta Cooper S.
Inga problem alls. Hur den beter sig på vintern?
Har kört min i två vintrar men inte denna vintern.
Det som jag har märkt mest är att sidorutorna ibland inte vill åka ned då det har bildats is på kanten. Då kan det vara lite svårt att stänga dörren igen.
Det är det enda som jag har stört mig på.
Sen är den jättekul att köra på vinterväglag då den överstyr lite grann....inte alltid man lyckas få bakhjulssladd med en framhjulsdriven bil. :)

sed
2010-04-14, 11:14
Att fönstrerna fryser igen är jag van vid. Men att svårt att stänga dörren låter ju inte bra.

Och jag åker lite längskidor på vintern och undrar om nån testat pressa in 2 meters skidor (på snedden fram till instrumentbrädan) för mycket korta bilturer? Går kanske också bra att ha öppen bagageluckan lite. :cool:

Hagatorpet
2010-04-14, 11:50
Att fönstrerna fryser igen är jag van vid. Men att svårt att stänga dörren låter ju inte bra.

Och jag åker lite längskidor på vintern och undrar om nån testat pressa in 2 meters skidor (på snedden fram till instrumentbrädan) för mycket korta bilturer? Går kanske också bra att ha öppen bagageluckan lite. :cool:

Takräcke?:cool:

Maggy
2010-04-14, 12:09
Att fönstrerna fryser igen är jag van vid. Men att svårt att stänga dörren låter ju inte bra.

Och jag åker lite längskidor på vintern och undrar om nån testat pressa in 2 meters skidor (på snedden fram till instrumentbrädan) för mycket korta bilturer? Går kanske också bra att ha öppen bagageluckan lite. :cool:

För skidåkning är det nog fel bil.
Vi köpte vår MCS i mars -10 och det jag upplevt som största problemet är brist på fäste. När våren nu kommit och asfalten kommit fram är problemet med fäste kvar...:cool:
Mini är en kul bil men skall man ha den som enda bruksbil med skidtransporter osv är den inte helrätt.
Bor 20 mil norr om schtaan....

Hagatorpet
2010-04-14, 12:12
För skidåkning är det nog fel bil.
Vi köpte vår MCS i mars -10 och det jag upplevt som största problemet är brist på fäste. När våren nu kommit och asfalten kommit fram är problemet med fäste kvar...:cool:
Mini är en kul bil men skall man ha den som enda bruksbil med skidtransporter osv är den inte helrätt.
Bor 20 mil norr om schtaan....

Fäste :confused: beror inte det på vad man har för däck?:cool:

sed
2010-04-14, 12:58
För skidåkning är det nog fel bil.
Vi köpte vår MCS i mars -10 och det jag upplevt som största problemet är brist på fäste. När våren nu kommit och asfalten kommit fram är problemet med fäste kvar...:cool:
Mini är en kul bil men skall man ha den som enda bruksbil med skidtransporter osv är den inte helrätt.
Bor 20 mil norr om schtaan....

Inge fäste? glömt byta till vinterdäcken? ;)

Nu kommer jag ju inte köra så mycket på vintern, inga direkta fjällturer eller så. Har ju gott om skidspår inom staaan.

Maggy
2010-04-14, 14:01
Är ju van "familjebilen"... en bubblabuss med 210hk TDi och 4motion fyrhjulsdrift.
Framhjulen på MCS R53 tappar fäste snabbt och antispinnlampan blinkar för det mesta. Men antispinn kan man ju slå av förståss... R55/56 har snällare antispinn än R53.

sed
2010-04-19, 09:48
Jag slog till. Fick med takräcke också. Får se hur det går i vinter. :)

http://www.miniclub.se/attachment.php?attachmentid=3106&stc=1&d=1271666673