handdator

Visa fullständig version : Klart: Trange kör MINI Challenge!



Fredrik
2010-04-02, 15:07
Fick denna pressrelease av Richard igår - ett stort grattis Richard som nu blir den tredje i trion med svenskar som rejsar MINI Challenge i år 8) 8) 8) :

"Trange till MINI Challenge med Lechner Racing

17 åriga Richard Trange från Hässelby i Stockholm tar i år steget ut i Europa för att tävla i det prestigefyllda MINI Challenge mästerskapet tillsammans med mästarteamet från 2008, Lechner Racing.

- Sedan jag började köra gokart i klassen Micro år 2002 har det varit min stora dröm att en dag få köra racing på internationell nivå, och att direkt gå till ett av de bästa teamen i serien känns toppen!
Sedan jag såg MINI Challenge för första gången under F1 helgen på Nürburgring 2007 har jag en dag velat köra där. Jag blev direkt imponerad av den täta racingen och den stora underhållningsfaktorn.

Trange har under 2009 och 2010 genomfört tester med olika team vilket ledde till slutdiskussioner som nu är spikade och klara för en full säsong MINI Challenge där han kommer coachas av teamchefen och Le Mans-vinnaren Walter Lechner Jr.

- Jag kände förtroende för Walter redan från första början och vi kom bra överens på testet. Jag vet att de kan ge mig de rätta förutsättningarna för att göra denna debutsäsong riktigt minnesvärd!
Målet för säsongen är att kunna etablera mig i topp-10 regelbundet och mot slutet ta en och annan pallplats.


Fakta: MINI Challenge

MINI Challenge är en enhetsklass där alla förare kör likadana MINI ”John Cooper Works”- bilar där det i slutändan är samspelet mellan förare och team som bestämmer vem som kommer att gå vinnande ur striden. Det är ca: 25-30 bilar på startlinjen vilket gör det till en av de största mästerskapen i Europa.

Serien avgörs på några av världens finaste banor som till exempel Formel 1 banorna Nürburgring och Hockenheim Likväl som DTM och WTCC banor som Brno och Oschersleben.


Fakta: Lechner Racing

Lechner Racing har en lång och gedigen racinghistoria med mästerskapstitlar i MINI Challenge såväl som Formel 1 gästande Porsche Supercup.

Namnet Lechner är ett känt namn inom motorsporten och det hela började med Walter Lechner sr. som sedan 1975 haft en framgångsrik racingkarriär innan sönerna Walter jr. och Robert fick axla manteln som två av Europas stora racingnamn med bland annat seger i det legendariska 24-timmars loppet på Le mans.
Dessa tre bildade tillsammans aktiebolaget Lechner Racing GmbH i Januari 2005.


Fakta: Richard Trange

Född: 24 Juli 1992
Bor: Stockholm
Meriter: 2008 JTCC: Ett snabbaste varv, En pallplats.
2009 JTCC: 4 segrar, 6 Pole positions, 7 Snabbaste varv, 5 Podiums


Kalender:

10./11. April Hockenheim
8./9. Maj Sachenring
14.15. Maj Nürburgring Nordschleife
29./30 Maj Hockenheim
31.7/1. Augusti Brno (CZ) (WTCC)
14./15. Augusti Nürburgring
4./5. September Oschersleben (WTCC)
25. September Salzburgring (AT)


För mer info:
www.richardtrange.se
www.lechnerracing.com ".

Hobbe
2010-04-02, 15:42
Super!

Tre svenskar att följa med spänning i MINI Challenge Tyskland.