handdator

Visa fullständig version : Montera solfilm?



MaryJay
2010-03-31, 10:00
Jag lämnade in Pelle när han var ny (ca ett halvår sedan) och fick rutorna tonade på en firma. Dem fick inte isär dörrsidorna så filmen sattes på utan att de togs isär. Nu har filmen börjat rulla upp sig i nederkant, förmodligen för att rutan åker upp och ner nån cm varje gång man öppnar och stänger dörren. Nu har jag pratat med firman igen och dem lovar att sätta dit ny film bara dem vet hur man får isär dörrsidorna. Verkar dock vara lättare sagt än gjort.

Så min fråga är: Finns det någon som vet hur man får isär dörrsidorna eller har tidigare erfarenhet av detta?

Hobbe
2010-03-31, 10:26
Pelle ska inte trilskas - Pelle ska vara snäll.
Mitt råd är lika tråkigt som enkelt: Åk till din lokala BMW/MINI-återförsäljare och fråga.

GustavO
2010-03-31, 12:24
Att kolla med BMW eller i en reparationshandbok (måste väl finnas till R55/R56 vid det här laget) är nog bra lösningar på problemet.

Beträffande monteringen av solfilm; kommer du ihåg vad du betalade? Tänkte också sätta solfilm på Alvin (både han och jag jag är btw stor beundrare av Pelle :) ) men prisuppgifterna jag fått är på strax över 3.000:-. :o Det är kanske vad det kostar med solfilm men spontant tycker jag det låter mycket med tanke på storleken på vår lilla bil.

MaryJay
2010-03-31, 12:29
Pelle ska inte trilskas - Pelle ska vara snäll.
Mitt råd är lika tråkigt som enkelt: Åk till din lokala BMW/MINI-återförsäljare och fråga.

Snubben hade varit inne hos en BMW-återförsäljare och frågat, men dem visste inte hur dörrsidan var monterad. Möjligt att BMW/Mini i Mölndal har bättre koll, trist att jag har en bit dit bara...

MaryJay
2010-03-31, 12:35
Att kolla med BMW eller i en reparationshandbok (måste väl finnas till R55/R56 vid det här laget) är nog bra lösningar på problemet.

Beträffande monteringen av solfilm; kommer du ihåg vad du betalade? Tänkte också sätta solfilm på Alvin (både han och jag jag är btw stor beundrare av Pelle :) ) men prisuppgifterna jag fått är på strax över 3.000:-. :o Det är kanske vad det kostar med solfilm men spontant tycker jag det låter mycket med tanke på storleken på vår lilla bil.


Vare sig jag eller han som monterat filmen har lyckats hitta någon reparationshandbok... Får kanske leta lite mer då.

Ska berätta för Pelle att han har beundrare, då kommer han att bli stolt! (och kanske lite generad..) Jodå, jag minns vad jag betalade. Jag monterade Pelles stripes samtidigt (hade med mig färdiga stripes som de monterade) och tonade alla rutor utom vindrutan. Det kostade 3500 exkl moms, så det är nog inget orimligt pris du fått, även om jag håller med om att det är dyrt. Men det är många smårutor, så det är nog minst lika mycket jobb som på en större bil.

Hälsa Alvin från mig och Pelle!

dvorak
2010-03-31, 13:29
Det brukar finnas bra guider på Northamericanmotoring.com

dvorak
2010-03-31, 13:31
Här t.Ex:

http://www.northamericanmotoring.com/forums/navigation-and-audio/95211-r56-speaker-replacement-how-to.html

Hagatorpet
2010-03-31, 13:39
Att kolla med BMW eller i en reparationshandbok (måste väl finnas till R55/R56 vid det här laget) är nog bra lösningar på problemet.

Beträffande monteringen av solfilm; kommer du ihåg vad du betalade? Tänkte också sätta solfilm på Alvin (både han och jag jag är btw stor beundrare av Pelle :) ) men prisuppgifterna jag fått är på strax över 3.000:-. :o Det är kanske vad det kostar med solfilm men spontant tycker jag det låter mycket med tanke på storleken på vår lilla bil.

Solaplexius plexiglas, färdigskurna för bilmodellerna kan vara ett alternativ
blir aldrig några repor efter montaget och är hyfsat bra pris
1500:- Clubman 5 rutor
1195:- Cooper 3 rutor
så får man väll lämna lite rabatt på det priset för att komma in i gänget ;)
fast det är klart, man får ju montera själv:cool:

MaryJay
2010-03-31, 13:55
Solaplexius plexiglas, färdigskurna för bilmodellerna kan vara ett alternativ
blir aldrig några repor efter montaget och är hyfsat bra pris
1500:- Clubman 5 rutor
1195:- Cooper 3 rutor
så får man väll lämna lite rabatt på det priset för att komma in i gänget ;)
fast det är klart, man får ju montera själv:cool:

Vilka 5 rutor på en Clubman är det man får toning på då? För framrutorna åker ju upp och ner hela tiden när man öppnar och stänger och har ingen list runt om, fungerar det fortfarande då?

MaryJay
2010-03-31, 13:55
Det brukar finnas bra guider på Northamericanmotoring.com

Tack, får spana lite där! :)

Fredrik
2010-03-31, 14:02
Får man montera solfilm på sidorutorna fram?
Eftersom Marie har det så verkar det ju vara möjligt.

Jag trodde det var tillåtet enbart på bakre sidorutor samt bakrutan, men det kanske har med toningsgraden att göra om det är möjligt eller ej.

Hagatorpet
2010-03-31, 14:06
Vilka 5 rutor på en Clubman är det man får toning på då? För framrutorna åker ju upp och ner hela tiden när man öppnar och stänger och har ingen list runt om, fungerar det fortfarande då?

1 v sida
2 & 3 bakdörrar
4 & 5 H sida
framdörrarna går det inte att sätta på,
Jag är inte säker men tror inte får man inte montera solfilm på framrutan och sidoruterna fram
men vill man ha toning där, är det solfilm som gäller

Haugthon
2010-03-31, 14:14
har hört siffran 5%, men annars så:

rycker du säkringen till rutorna vid besiktningen
tar bötern när farbror blå haffar dig
Monterar om vid behov

:soffa:

Hagatorpet
2010-03-31, 14:24
har hört siffran 5%, men annars så:

rycker du säkringen till rutorna vid besiktningen
tar bötern när farbror blå haffar dig
Monterar om vid behov

:soffa:

Det finns lösningar på allt :cool:

MaryJay
2010-04-01, 10:46
Får man montera solfilm på sidorutorna fram?
Eftersom Marie har det så verkar det ju vara möjligt.

Jag trodde det var tillåtet enbart på bakre sidorutor samt bakrutan, men det kanske har med toningsgraden att göra om det är möjligt eller ej.

Får och får... Får får lamm ;)
Visst, jag kan få eventuella böter och behöva ta bort filmen, men jag har blivit stoppad av polisen en gång och fel på bilen var inte det första dom tittade efter... -Istället berömde polisen mig för en fin bil! ;)

Jag har en väldigt ljus film i fram mot resterande rutor också kanske bör tilläggas.

Hobbe
2010-04-01, 11:28
Jag trodde man ville synas ordentligt när man körde ståndsmässigt ute i trafiken ;)

Fredrik
2010-04-01, 11:29
Jag har en väldigt ljus film i fram mot resterande rutor också kanske bör tilläggas.

Ja, men det kan de (alltså farbror polisen) inte ha något att invända emot, däremot tror jag att riktigt mörktonade rutor framtill (= på främre sidorutor och vindruta) är förbjudet av säkerhetsskäl.

MaryJay
2010-04-01, 23:28
Ja, men det kan de (alltså farbror polisen) inte ha något att invända emot, däremot tror jag att riktigt mörktonade rutor framtill (= på främre sidorutor och vindruta) är förbjudet av säkerhetsskäl.

Jo, men jag vet att den filmen jag har i fram inte är laglig...