handdator

Visa fullständig version : Frankrike here we come!



MrPlow
2010-03-30, 06:10
Så då flyger jag strax ner och hämtar hem min pärla från Frankrike! Wish me luck! Återkommer med bilder!

Cervantes
2010-03-30, 06:16
Lycka till :)

Haugthon
2010-03-30, 06:59
Gött! :D

Håller de korta tjocka!

Björn P
2010-03-30, 07:48
Kul! Känner på mig att detta är en resa du kommer minnas hela livet. Vore kul med en reseskildring längs med vägen!

Fredrik
2010-03-30, 08:15
Kul Emil, ser fram emot ett resereportage ;)

MrPlow
2010-03-31, 22:49
Så!

Vi kom tillslut fram efter ha flugit från Terminal 2 på Arlanda. Terminalen som gud glömde och som blev kvar i 80-talet. Vi fick först sitta ner och vänta i flygstolen i nästan en timme på att lyfta och "ta det lugnt" - pga av vi inte fick någon slot-tid i Nice.

Väl framme i France blev vi upplockade av min kompis på flygplatsen och så for vi upp i bergen för lunch. Då min tilltänkta bil fortfarande agerade extrabil för frun i huset fick vi "nöja oss" med annan bil till eftermiddagens utflykt till Juan-les-Pins och sedan middag i Vence.

Idag fick låna ytterligare en annan bil (som tur var utan tak) då min Mini skulle hämta och lämna barn på skolan. Men så tillslut hämtades familjens nya tillskott (en helt ny Mini Cooper S Cabrio automat) hem och jag fick äntligen min nya bil =)

Imorgon bär det av norrut genom Frankrike upp emot Metz! Förhoppningsvis kan vi börja nedcabbat =)

Hobbe
2010-03-31, 23:10
Grattis och ha en trevlig hemresa!

Kom ihåg och cabba upp när du når polcirkeln och Sverige ;)

MrPlow
2010-04-01, 05:49
http://www.miniclub.se/picture.php?albumid=92&pictureid=1880

Nu drar vi! =)

Haugthon
2010-04-01, 06:49
Gött! Grattis till en underbar Cooper :D

Ja glöm inte polcirkeln...

Fredrik
2010-04-01, 06:56
Härligt Emil - ha en trevlig tur 8)

Det innebär ju att ni är hemma när vi kör vår vårturspremiär - kanske något för herrskapet att vara med på?

Läs mer här: http://www.miniclub.se/showthread.php?t=8656 ;)

MrPlow
2010-04-01, 21:53
Tyvärr är vi i London just den helgen och överraskar en kompis som inte vill bli grattad på sin 30årsdag =) / =(

Får återkomma med dagens bravader i ett längre inlägg. I all hast från Metz i norra Frankrike innan läggdags!

MrPlow
2010-04-05, 12:31
Nu är vi framme på landstället i Småland sen två dagar.

Vi lämnade en solig fransk riviera och körde som sagt först till Metz i norra Frankrike och där vi blev bjudna på fyrarättersmiddag och en massa kusiner och kusinbarn (till min flcikvän) kom på besök. Efter 100 mil är man ju lite seg men jag lyckades hålla ögonen öppna fram till efterrätten =)

Dagen efter hade det planerats sightseeing i centrala Metz, en lunch och kaffe hemma hos en av kusinerna (så vi fick planera om tiden för hemresan lite). Vi kom iväg vid halv två och satte kurs mot Lübeck då vi funderade på att åka den sunkiga sovfärjan till Trelleborg. Men pga köer vid Luxemburg och en missad avfart blev vi så pass sena så att vi fick tänka om. Vi satsade på båten mellan Puttgarten-Rödby och kom fram 5 minuter innan näst sista båten skulle gå. På båten passade jag på att "fylla" båten med öl och godis. Dvs 4 flak och påse lakrits ;)

Väl framme i Danmark började vi leta hotell och hittade först ett i hamnen som var lite skumt med kreditkortsincheckning och snarare en plats för skumma aktiviteter än nattparkering för en Mini! Så vi åkte vidare och hittade sedan ett 4-stjärnigt hotell i Maribo 1 mil från färjeterminalen som kostade 1DKK mer än det tveksamma hotellet i hamnen! Med nattportier och levande ljus i lobbyn! Dessutom hade rummet utsikt över parkeringen där Minin stod på hotellparkeringen under en gatlykta. Helt klart bättre än sovfärjan!

Efter hotellfrukosten gav vi oss av mot Skåne för att plocka upp ett blocketfynd - vindskyddet till bilen! Monterade detta och cabbade ner för första gången på resan. I skydd av de franska plåtarna gasade vi glatt vi förbi alla kameror längs vägarna (dock verkade ingen villa fota oss) och vi kom sedan fram till min familj på landstället där alla förstås ville beundra mitt nya tillskott!

För att sammanfatta så har resan har gått mycket bra, bensinen i Frankrike och Tyskland kostade typ 15 kr litern, man störs inte av runflatdäcken (bruset från vinden och brummande avgassystem stör mer i höga hastigheter) och som väntat fick man inte plats med mycket öl =)

Björn P
2010-04-06, 07:22
Tackar för reseskildringen och välkommen hem (till er och till bilen)!