handdator

Visa fullständig version : Clubman D vs S



MrCooper
2010-03-16, 16:17
Vi är lite oeniga hemma, jag vill ha en S och frugan vill ha en D.

Är det någon som kan övertyga mig om att D är den rätta vägen att gå? Har tidigare haft en trimmad R53:a och är orolig över att jag inte kommer att finna körglädjen i en D.

Mattajas
2010-03-16, 16:38
Jag har en Clubman D. Fördelarna med den är två som jag ser det.

1. Lägre driftkostnader (främst bränsle, min snittar ca 4,4l/100km blandad motorväg och stad)
2. Lägre inköpspris

Körglädjen är helt ok tycker jag. Motorn är betydligt trevligare än en Clubman bensin utan S. Den är perfekt för pendling tycker jag
Dock är körglädjen inte riktigt samma som i den GP Works jag kör då och då :-)

Andersson
2010-03-16, 17:27
Vi är lite oeniga hemma, jag vill ha en S och frugan vill ha en D.

Är det någon som kan övertyga mig om att D är den rätta vägen att gå? Har tidigare haft en trimmad R53:a och är orolig över att jag inte kommer att finna körglädjen i en D.

Jag satt och funderade över detta senast påväg hem från jobbet idag. Jag kom nog fram till att för mig är min lätt trimmade diesel den optimala vägen att gå mellan D och S.

Jag har tidigare bara haft bensinare (4 st BMW´s med allt från 4 till 8 burkar.) och visst kan jag sakna känslan att varva en 330ins fantastiska 3 liters sexa till varvstopp, men glädjen över att åka snålt när man som jag kör runt 3000 mil om året är också värt mycket. Därför är dieseln ett bra val för mig.

Gillar dock karaktären på oljebrännarsnurran i Egon men på ett annat sätt. Kanske lite mer för sin körbarhet till vardags än för buskörningen. (och med handen på hjärtat är iaf de flesta milen för mig vardagskörning.)

Kan dock säga att det aldrig hade varit speciellt akutellt med en D utan möjligheten att trimma den som jag har gjort, blir verkligen en helt annan bil.

Blev lite rörigt det här men så är det väl när man ska beskriva känslor och inte fakta. :)

Men men hoppas att det kanske gör dig eller någon annan lite klokare...

Andersson
2010-03-16, 17:29
Måste hålla med Mattias, jag såg aldrig vanliga Coopern som ett alternativ, Stod mellan D och S.

Johan W
2010-03-16, 17:40
Stod också lite mellan en D och en S, men blev en JCW till slut ;) Har dock kört diesel ett tag och ville pröva nått nytt ;) Det roliga är att jag snittar samma förbrukning med min JCW som min 320d diesel jag hade innan, den kostade dock 6ggr mer i skatt om året... (6000 ist för 1000)

Cervantes
2010-03-16, 18:30
Dieseln har en väldigt trevlig motor, man saknar effekt på toppen som med alla dieslar men vridet är det inge fel på. Kör ni mycket finns ju pengar att tjäna på soppa förbrukningen och skatten slipper du ju första 5 åren om du köper en ny. Har inte kört nån S och tänker inte göra det om jag inte ska köpa en men kan tänka mig att den är roligare att köra..

Kongo
2010-03-16, 18:47
Vi är lite oeniga hemma, jag vill ha en S och frugan vill ha en D.

Är det någon som kan övertyga mig om att D är den rätta vägen att gå? Har tidigare haft en trimmad R53:a och är orolig över att jag inte kommer att finna körglädjen i en D.


Finns enbart en anledning till att välja en D och det är om man kör en massa punkt

Sen kan du ju påpeka att Dn inte är så snål om man vill köra snabbare än 70km/h, jag snittar 0,55 i verkligheten

Tycker du ska beställa en S med D emblem, hon lär aldrig märka nått då S:en i alla fall kommer låta som en Diesel ;)

Flameboy
2010-03-17, 00:05
Hur långt måste man köra per år för att få ekonomi i en D?

Andersson
2010-03-17, 06:36
Hur långt måste man köra per år för att få ekonomi i en D?

Inte speciellt mycket då dieseln är klassad som miljöbil och därmed får en mycket bättre skattesats pga det till skillnad från en "vanlig" dieselbil.

Clubman Diesel Årlig skatt 1559:-
Clubman "vanlig bensin"(ej S) 840:-

Dvs skillnaden är nästan precis 60:- per månad.

Skillnaden idag är 0,93öre/liter mellan diesel och bensin på Preem till dieselns förmån.

0,93 x 70 = 65,1 Dvs kör du mer än 70 mil per månad har du tjänat i skatteskillnaden och då har vi inte ens tagit med i beräkningen att dieseln drar 1,4 dl mindre per mil blandad körning än bensinaren. (Jag kör inte direkt på fabriksuppgfiten i förbrukning men skillanden i procent hade förmodligen varit lika stor i en Cooper bensin som det är i Dieseln.)

Cervantes
2010-03-17, 19:23
Inte speciellt mycket då dieseln är klassad som miljöbil och därmed får en mycket bättre skattesats pga det till skillnad från en "vanlig" dieselbil.

Clubman Diesel Årlig skatt 1559:-
Clubman "vanlig bensin"(ej S) 840:-

Dvs skillnaden är nästan precis 60:- per månad.

Skillnaden idag är 0,93öre/liter mellan diesel och bensin på Preem till dieselns förmån.

0,93 x 70 = 65,1 Dvs kör du mer än 70 mil per månad har du tjänat i skatteskillnaden och då har vi inte ens tagit med i beräkningen att dieseln drar 1,4 dl mindre per mil blandad körning än bensinaren. (Jag kör inte direkt på fabriksuppgfiten i förbrukning men skillanden i procent hade förmodligen varit lika stor i en Cooper bensin som det är i Dieseln.)

Är inte clubman också skatte befriad?

Andersson
2010-03-17, 21:44
Är inte clubman också skatte befriad?

jo visst är den det om du köper en ny nu. Men när jag köpte min så var det 10.000:- i miljöbilspremie som var aktuellt. Mao det beror på bilens ålder...

Cervantes
2010-03-18, 18:08
jo visst är den det om du köper en ny nu. Men när jag köpte min så var det 10.000:- i miljöbilspremie som var aktuellt. Mao det beror på bilens ålder...

Ja det klart, tänkte inte på det :rolleyes:

FEED ME
2010-03-22, 01:12
Jag köpte en Cooper D av EN enda anledning: Körglädjen! Det finns inget som slår känslan av det ständigt närvarande vridmomentet. Att slippa växla hela tiden för att få effekt.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köra en bensinare till vardags, på vanliga vägar. På en racingbana är det däremot en annan sak. Då kan man uppskatta varvvilligheten.

Men, för att få ut full glädje av en diesel så ska den chippas! Som Fredrik säger, så blir det en helt annan bil.

mr_rockster
2010-03-22, 07:02
En gång diesel - alltid diesel...

Hagatorpet
2010-03-22, 07:14
En gång diesel - alltid diesel...

Bara att hålla med :cool:

Maggy
2010-03-22, 09:57
En bruksbil skall vara diesel... därför är vår T5 Caravelle en sån.
Men en Mini Cooper skall vara rolig... så därför är det en MCS!8-)

mr_rockster
2010-03-22, 10:34
En bruksbil ska vara rolig ;). Jag åker några 1000 mil om året. Diesel!

lillen
2010-03-22, 15:38
Kör alltid diesel på jobb och tycker det e väldigt mycket roligare att köra bensin :) Men det kan oxå bero på att det är en mercedes buss och toyota hilux på jobb och mcs privat :)

Problemet som jag ser med diesel är att man måste växla hela tiden för att ha någon effekt över huvud taget eftersom det är väldigt kort register på diesel... Men en effektstark diesel kan va väldigt kul det med :)

MrPlow
2010-03-23, 09:24
Min åsikt är att en diesel ska ha automatlåda! Det är bara kompressor- och turbomotorer som förtjänar manuell låda!

Maggy
2010-03-23, 09:32
Min åsikt är att en diesel ska ha automatlåda! Det är bara kompressor- och turbomotorer som förtjänar manuell låda!

En turbodiesel då?:confused:

ola
2010-03-23, 10:46
Min åsikt är att en diesel ska ha automatlåda! Det är bara kompressor- och turbomotorer som förtjänar manuell låda!

Vad jag vet har alla moderna dieslar turbo...

Hagatorpet
2010-03-23, 10:52
En turbodiesel då?:confused:

:potd:

rajapruk
2010-03-23, 16:13
Varför frågar du, när du ändå vet att det är frugan som bestämmer hemma hos dig?

mr_rockster
2010-03-23, 20:49
Problemet som jag ser med diesel är att man måste växla hela tiden för att ha någon effekt över huvud taget eftersom det är väldigt kort register på diesel... Men en effektstark diesel kan va väldigt kul det med :)

Jag tycker att det är precis tvärtom. Att du kan köra på vilken växel du vill med dieseln medans det är en jävla massa vispande med bensinare...

MVH

Johan

MrCooper
2010-03-23, 21:12
Okej, av alla svar jag fått så tolkar jag det som att jag inte kommer att bli missnöjd med en Clubman Diesel.

Om jag nu mot förmodan blir missnöjd så kommer jag att hålla er (som förespråkat D) ansvariga!!! ;)

Det blev en Clubman D, är dock lite orolig över om vi kommer att få plats eller inte så vågade inte gå på en ny. Köpte en beggad istället. Så är man ÄNTLIGEN tillbaka i MINI träsket.

Tack för input.

Ace
2010-03-23, 21:26
Härligt Noel! Välkommen tillbaka på riktigt. Tycker ändå du varit flitig besökare på olika "event" här i Göteborg trots att du inte hade kvar din R53.
Nu vill vi se bilder.

FEED ME
2010-03-23, 23:17
Okej, av alla svar jag fått så tolkar jag det som att jag inte kommer att bli missnöjd med en Clubman Diesel.

Om jag nu mot förmodan blir missnöjd så kommer jag att hålla er (som förespråkat D) ansvariga!!! ;)



Grattis!
Säg till när du vill köpa till en burk med extra hästar...

MrPlow
2010-03-23, 23:27
En turbodiesel då?:confused:

Det är ingen motor. Det är en oljebrännare :)

Hagatorpet
2010-03-24, 07:01
Det är bara att växa upp och mogna
Ta en "pucko" och köp en Miljödiesel :-)

rajapruk
2010-03-24, 08:26
Glöm inte LGF-skylten baktill om du skall framföra fordonet på allmän väg! ;)

Haugthon
2010-03-24, 08:36
Okej, av alla svar jag fått så tolkar jag det som att jag inte kommer att bli missnöjd med en Clubman Diesel.

Om jag nu mot förmodan blir missnöjd så kommer jag att hålla er (som förespråkat D) ansvariga!!! ;)

Det blev en Clubman D, är dock lite orolig över om vi kommer att få plats eller inte så vågade inte gå på en ny. Köpte en beggad istället. Så är man ÄNTLIGEN tillbaka i MINI träsket.

Tack för input.

Grattis!

Var det en blå som låg på blocket nu i dagarna????

MrCooper
2010-03-24, 13:35
Grattis!
Säg till när du vill köpa till en burk med extra hästar...

Fler hästar är aldrig fel. :drool:
Inga Dieselmotorras ännu på grund av trim?


Grattis!
Var det en blå som låg på blocket nu i dagarna????

Det är inte alls omöjligt att det var den... ;)

Haugthon
2010-03-24, 14:24
Satt o dreglade över just denna, kännde att denna skulle passa fint. Och vips så var annonsen borta! :cry:

Helan
2010-03-24, 14:27
Satt o dreglade över just denna, kännde att denna skulle passa fint. Och vips så var annonsen borta! :cry:

man måste ha allierade om man skall få tag på godbitarna! ;)

MrCooper
2010-03-24, 14:39
man måste ha allierade om man skall få tag på godbitarna! ;)

Jepp, jag tackar och bockar för all hjälp Helan! :p