handdator

Visa fullständig version : Clubman med barn i baksätet



MrCooper
2010-03-09, 09:41
Är det någon som kör barn i baksätet i sin Clubman. Sitter det i så fall något barn bakom föraren i sin framåtvända barnstol i åldern 3-8 år?
Hur är det med utrymme för barnas fötter? I och med att vi har 3-åriga tvillingar så behöver ni inte föreslå att sätta barnet bakom passagerarstolen. :nono:

Jag är 182cm lång, så lite utrymme finns det oftast bakom mig.

Bilder är välkomna.

Johan W
2010-03-09, 09:57
Framåtvänd stol borde ju ta bra mycket mindre plats än en bakåtvänd stol? Jag kör en IzI kid X2 bakvänd stol i min Clubman, dock bakom passageraren. Normallånga personer får plats framför (eller en till barnstol, Izi Sleep) utan problem.
Benutrymmet bak tycker jag iaf motsvarar den BMW 3-serie jag hade innan (om inte bättre utrymme i clubmanen)

Låna en bil hos handlare och testa? ;)

Maggy
2010-03-09, 09:58
Har trillingar på snart 5 år och de sitter med fötterna "snett framåt" ännu så då blir det trångt.
Har även tvillingar på snart 8 och de är längre så de har knäet på rätt ställe i fårhållande till sittdynan så för dem funkar det bättre.

Kanske en Clubman har mer baksätesplats?

MrCooper
2010-03-09, 21:17
Jodå, va och testade i helgen. Tycker att det va lite på gränsen. Tanken är ju att de skall ha dessa stolar ett par år innan innan man plockar bort ryggdelen. Kan tänka mig att vintertiden blir lite jobbigare när kläder bygger lite också.

Tog bilder på hur det såg ut i baksätet när frugan hade ställt in stolen. Lite mindre utrymme om jag sitter där. Har ni mer/mindre plats?

Tanken är alltså att bara ha en bil.

Lite "off topic" men alltså, tvillingar och trillingar!!?? Jag som tycker att det kan kännas som mycket ibland "bara" med tvillingar. :eek:

JohanH
2010-03-09, 21:52
Också OT: Tänkte ni "bara" skaffa en tredje och så kom tre? Du är en hjälte som kör MINI!!

Cervantes
2010-03-10, 04:43
Har haft en clubman som lånebil nån vecka nu med både en 3åring och en 5åring bakom mig som förare. Jag är 183 lång. Funkar men är inte optimalt för långåka. Sen ska tilläggas att ( vet inte om är valbart ) men iom att det är 3 sittplatser i bak sitter bältes fästena väldigt tätt så det är svårt att få in en barnstol i mellan. Julas bälteskudde funkar kanon men alla andra jag testa va krångliga. Även isofix fästet hamnar över bältes in fästningen.

Cervantes
2010-03-10, 04:46
Har trillingar på snart 5 år och de sitter med fötterna "snett framåt" ännu så då blir det trångt.
Har även tvillingar på snart 8 och de är längre så de har knäet på rätt ställe i fårhållande till sittdynan så för dem funkar det bättre.

Kanske en Clubman har mer baksätesplats?

trilligar och tvillingar? :o Tyckte jag hade det tufft med två barn :rolleyes:

Clubman har väl 12cm? mer i baksätet Har för mig den är 24cm längre som delats mellan baksäte och bagaget. Tyckte det funka ok i R56an med barn bakom även om man får sitta lite trångt. Men det är det ju värt :D

Maggy
2010-03-10, 06:54
Jo vi ville ha en till och det fick vi ju på sätt och vis... 2+1 blir ju 3!
Och det är en av anledningarna till att vi har en Mini.:)
Familjetransportören är en -07 VW Caravelle 2,5 TDI 4motion lång 174hk med KCR box (då blir det 210hk).
Då barnen i stort sett alltid åker bubblabuss med en förälder kan den andra föräldern köra en bil som är "hur liten som helst".
Nu är det ju så att vi har 2 kuddar bak i vår R53 (finns bara 2 bälten bak) så barnen kan åka med nån gång för det gillar dom! Förståeligt...
Så därför kan jag bekräfta barn(o)vänligheten i baksätet på mini. Visst funkar det... men jämfört med en Caravelle... nja...:rolleyes: