handdator

Visa fullständig version : Information om nya MINI som gör debut hösten 2012



Hobbe
2010-03-09, 07:11
Ersättaren till dagens MINI är på gång.
Mer BMW i MINI :cool:
Fortsatt fokus på låg vikt.
Kul att det börjar att sippra ut information redan nu.

http://www.motoringfile.com/2010/03/09/mf-exclusive-minis-next-generation-part-1/#more-11407




GP:n får hålla fram till 2013(?) när JCW-modellen kommer :)

Fredrik
2010-03-09, 07:35
Intressant, men undrar hur det blir med delad bottenplatta - bara inte känslan i MINI går förlorad så (man vill ju inte känna att man sitter och kör runt i en BMW :woot: ;) ).

Hobbe
2010-03-09, 10:32
...eller att man harvar runt med en Peugeotmotor :D

Kvalitén ökar ju mer BMW-pryttlar som hittar fram.
Något som borde vara utav särskilt intresse för R55/56-ägare om man ska tro alla trådar.

JohanH
2010-03-09, 12:17
Hmm, det var väl inte så att R50/53 är ett under av kvalitet heller?

Hobbe skulle väl dock helst vilja att märket var "BMW MINI" och att den var bakhjulsdriven. Ibland undrar jag varför du kör MINI alls? :banghead:

Luc!fear
2010-03-09, 12:27
Audi vill vara med när småbilarna blir lika roliga att köra som MINI...
Se länk från AutoMoterSport (http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev/news/20382/audi-a1-vad-testchefen-kallar-en-pralin/)
Dom skriver bl.a.: Jag vågar inte hoppas på Mini-rolig, men ändå underhållande och ganska styv.
Mycket nöje med läsningen...
/Dan

Cervantes
2010-03-09, 13:38
Audi vill vara med när småbilarna blir lika roliga att köra som MINI...
Se länk från AutoMoterSport (http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev/news/20382/audi-a1-vad-testchefen-kallar-en-pralin/)
Dom skriver bl.a.: Jag vågar inte hoppas på Mini-rolig, men ändå underhållande och ganska styv.
Mycket nöje med läsningen...
/Dan

Lite misslyckade prestanda endå.. Deras värsting ska göra 0-100 på 9,1 och toppfart över 200.. Inte mycket snabbare än Minis dieasel ju :rolleyes: A1 dieseln kräver dock över 12sek till 100 men ska endå ha 0,38 liter milen.. Hade förväntat mig mer..

Luc!fear
2010-03-09, 13:58
Lite misslyckade prestanda endå.. Deras värsting ska göra 0-100 på 9,1 och toppfart över 200.. Inte mycket snabbare än Minis dieasel ju :rolleyes: A1 dieseln kräver dock över 12sek till 100 men ska endå ha 0,38 liter milen.. Hade förväntat mig mer..
JA visst är det svårt att hitta en "ersättare" till MINI...omöjligt har det visat sig...;)
/Dan

Cervantes
2010-03-09, 15:40
JA visst är det svårt att hitta en "ersättare" till MINI...omöjligt har det visat sig...;)
/Dan

Klart det är, men Audis försök va ju nästan pinsamt dåligt :P

Hobbe
2010-03-09, 19:26
Hmm, det var väl inte så att R50/53 är ett under av kvalitet heller?

Det har ingen - inte ens jag -påstått.
En förhoppning med ersättarna till R50/52/53 var att just kvalitén skulle öka ett par snäpp.
Det var också ett officiellt skäl som BMW angav.
Ersättarna skulle bli både billigare att tillverka, men samtidigt få en högre kvalité.
En ekvation som är svår att lösa.
Baserat på trådarna som R55/56-ägarna skriver så verkar inte ekvationen ha blivit löst.
Mot slutet av sin produktlivscykel så blev R50-53 ganska bra när barnsjukdomarna blev lösta.
Kanske samma kommer att gälla för R55-56?




Hobbe skulle väl dock helst vilja att märket var "BMW MINI" och att den var bakhjulsdriven. Ibland undrar jag varför du kör MINI alls? :banghead:

Inga traditionella engelska bilmärken är idag på något sätt "engelska".
Snarare tyska som råkar produceras i England (även om den produktionen nu börjar leta sig utanför ölandet).
Det "engelska arvet" används för marknadsföring enbart.
En kul sak för mig är just det s.k. "engelska arvet", men en stor anledning till att jag köpte MINI var just att BMW stod bakom.
För mig står BMW för något som engelsk bilindustri aldrig klarade av att uppnå.
Utan BMW så hade inte heller MINI blivit av, eller ens blivit en kaksmula av den succén som vi har fått uppleva.
Jo, jag vet att det är svårt att svälja för vissa.

Gällande FWD och RWD så gillar jag båda.
En småbil med FWD har sin charm.
Om en RWD MINI hade erbjudits så hade den säkert lockat många köpare, men BMW har bestämt att en BMW ska vara RWD, och en MINI FWD även om det finns inslag av viss inkonsekvens då 4WD erbjuds av både BMW och MINI.

Dessutom så kan jag meddela herren att jag inte tänker bli av med min MINI bara för att du inte delar mina åsikter.
Många köper MINI av egna personliga skäl oavsett om det är pga det "engelska arvet", att BMW står bakom, eller kanske bara för att man gillar MINI oavsett vad.

Den anglofiliska vs tyska bilsynen är enbart intressant att lufta emellanåt, och ingen här vad jag vet tar den särskilt seriöst.
Det finns plats för båda.

Vad jag har svårt för däremot är att någon ifrågasätter varför jag kör MINI, och indirekt påpekar att jag inte ska göra så.

Hur går det med ditt eget MINI-körande?

JohanH
2010-03-09, 20:31
Lugn i stormen nu Hobbe. Nu svarade du på någon annan tråd, egentligen.

Nej, jag ifrågasätter inte att du ska köra MINI, jag ifrågasätter varför du så envist vill att det egentligen ska vara en BMW.

Det är ingen BMW, den ägs av BMW på samma sätt som Peugeot äger Citroën och delar mycket kunskap och delar på samma sätt som dessa två. Jag håller nog med dig att det bästa som hänt MINI är att BMW köpte varumärket, jag är ingen nostalgiker på det sättet.

Att BMW-fiera bilmärket är dock att göra MINI samma björntjänst som GM gjorde för Saab när Saab och Opel i princip var samma bil. Det är väl ingen som vill att MINIn ska vara en dekaltrimmad 1-serie egentligen? Det tror jag inte heller att du vill.

Sen vad gäller mitt eget MINI-körande så har du ju rätt, jag kör inte MINI. Sen beror det varken på kvaliteten, köregenskaperna, ägaren till MINI eller något annat utan helt enkelt för att jag satte en skattebetalare till världen och inte gillar Clubman.

Hobbe
2010-03-14, 13:54
Ett takräcke JohanH.
Lösningen är ett takräcke.

JohanH
2010-03-15, 10:37
Ett takräcke JohanH.
Lösningen är ett takräcke.

Du har rätt Hobbe. Lösningen är ett takräcke. Skulle passa junior som en handske. :D