handdator

Visa fullständig version : Samson: MINI Cooper S R56



Samson
2010-02-18, 20:46
MINI Cooper S R56 -10

Dark Silver med svart tak & backspeglar
Svarta bonnetstripes
Svarta Crown-Spoke 17" vinterhjul
Grå Double-Spoke R99 17" sommarhjul

Axplock ur utrustningslistan:
Chilipaket med bl.a xenonljus, förvaringspaket och belysningspaket
Diffbroms
Sportchassie
Interiörlister i borstad aluminium
Sportknapp
DTC
MINI boost CD
Harman Kardon högtalarsystem
Vita blinkers
Chrome Line exteriör

Efter att aldrig ägt något annat än BMW var det dags för en nyare andrabil. En gammal E30 318is förpassades till en sladdglad 18-åring och jakten på en bil som inte kräver ständigt underhåll påbörjades. Den nya vagnen behövde inte fungera som laståsna, det har vi en BMW 320i touring (E46) till, utan enda kravet var att vår 4 månader gamla son ska få plats i baksätet.
Saknaden av en entusiastbil till vardags utökade kravet till att den nya vagnen även skulle vara rejält skoj att köra samt pigg.

Ni härinne förvånas väl knappast att det blev en MINI Cooper S. I början av december -09 beställdes MINIn av en gammal kompis från BMW Sport Club som jobbar som säljare på Autopartner i Linköping. I lördags var det dags att hämta ut den...

Synen som mötte mig. Bilen på lyften i väntan på vinterdäcken jag hade med mig. Dessa skulle monteras på Crown Spoke-fälgarna. En sommarfälg på plats för att ge en hint om hur det kommer se ut.
http://www.miniclub.se/attachment.php?attachmentid=2901&stc=1&d=1266525741

MINIn redo för sitt första möte med svensk vinter...
http://www.miniclub.se/attachment.php?attachmentid=2902&stc=1&d=1266525741

Ace
2010-02-18, 21:21
Härligt Samson.
Kul med en så fin Cooper S i Göteborg. Vi ses till våren!

Vill bara tillägga att dina sommarfälgar är dom mest underskattade originalfälgarna. Fattar inte att inte fler väljer dom.

Björn P
2010-02-18, 21:39
Välkommen Johan! Stilig bil.

Rasmus
2010-02-18, 21:46
Grattis till snyggaste färgcombon på en Cooper S! :D

Samson
2010-02-19, 05:34
Tack, tack!

Efter ett par dagar med bilen kan jag inte annat än imponeras! Vilken balans! Ett lätt gasuppsläpp och bakhjulen tar ett bredare spår. Oerhört underhållande, trots vargavintern som råder.
Jag var lite rädd att det bara skulle understyra, speciellt eftersom de vinterhjulen jag har som knappast är optimerade för svenska förhållanden, men balansen är fantastisk. Ser fram mot att känna på bilen på allvar i sommar. BMW Cup-bilen kanske fått konkurrens om tiden på banan... :eek:

Haugthon
2010-02-19, 05:47
Gattis till en riktigt Goo biil! :D

Fredrik
2010-02-19, 07:06
Grattis och välkommen i gänget, Samson 8)

Passa på och bli betalande medlem - det lönar sig snabbt då du har rabatter hos bl. a MINI.

Samson
2010-02-19, 07:31
Grattis och välkommen i gänget, Samson 8)

Passa på och bli betalande medlem - det lönar sig snabbt då du har rabatter hos bl. a MINI.
Jajjemen! Visst har jag tänkt att bli riktig medlem.

GustavO
2010-02-19, 07:49
Välkommen i MINIster-rådet och grattis till en grymt snygg bil. Den är estestiskt tilltalande både med sommar- och vinterdäck. Nästan strået vassare med svarta vinterskorna på om du frågar mig. Sällan det är på det hållet! :)

Hobbe
2010-02-19, 07:54
Kul Samson!
Färgkombinationen känns igen.
Det finns alternativ till E36/46 Compact för oss under 2,0 m och 100+ kg... ;)
Passa på och njut innan teamchefen bestämmer sig för att detta är favoritbilen.

Samson
2010-02-19, 08:12
Välkommen i MINIster-rådet och grattis till en grymt snygg bil. Den är estestiskt tilltalande både med sommar- och vinterdäck. Nästan strået vassare med svarta vinterskorna på om du frågar mig. Sällan det är på det hållet! :)
Tack! Tanken har slagit mig också att vinterhjulen sitter bättre. Vi får se framåt vårkanten om det blir skifte...


Kul Samson!
Färgkombinationen känns igen.
Det finns alternativ till E36/46 Compact för oss under 2,0 m och 100+ kg... ;)
Passa på och njut innan teamchefen bestämmer sig för att detta är favoritbilen.
Färgvalet var givet. Har inte jämfört men jag tror inte det skiljer mycket mellan Delphin metallic och Dark Silver...:buttrock:
Louise gnäller redan om att hon kört den för lite ...eller snarare knappt alls. Men den är ju så kul så man bara måste köra själv!

dvorak
2010-02-19, 08:21
Grattis till en fin bil!

Hoppas vi får se bilen och dig på en fikaträff också, inte bara på banan :)

powernap
2010-02-19, 08:21
Officiell-välkommen-hit-hälsning!!!


Det känns som om det blir en trevlig säsong 2010!

arcamone
2010-02-19, 08:44
Riktigt snygg! Får faktiskt hålla med om att "vinterfälgarna" nästan passar bättre, blir ett delikat problem till våren att välja!

/David

Andersson
2010-02-19, 22:06
Välkommen och grattis till en läcker bil! :)

Samson
2010-02-24, 11:06
Just nu står bilen hos Göteborg Bilvårdscenter för Ditecbehandling samt lätt toning av rutorna.
Bling-Johan är i farten...

:D

powernap
2010-02-24, 13:32
oh-no......inte en putstrasa till ;-)

dvorak
2010-02-24, 13:39
oh-no......inte en putstrasa till ;-)

Och detta kommer från kromkungen! :rolleyes: ;)

Samson
2010-02-24, 13:54
oh-no......inte en putstrasa till ;-)
Var inte orolig. Det är kul om det ser prydligt ut, men grejerna ska användas oxå. Hårt! :mad:

powernap
2010-02-24, 14:27
:blink:

Samson
2010-02-27, 19:31
Idag blev det en MINI-fika tillsammans med Ace och Dvorak. Riktigt trevligt att snacka lite bil ett par timmar...

Har lovat mig själv att låta MINIn vara en originalbil, men skulle den inte se bättre ut om den kom lite närmare backen?

Rasmus
2010-02-27, 19:54
Har lovat mig själv att låta MINIn vara en originalbil, men skulle den inte se bättre ut om den kom lite närmare backen?
Här kan du se hur min bil ser ut med H&R-sänkning:

http://gotlandsbilder.se/mcs/21.jpg
http://gotlandsbilder.se/mcs/22.jpg
http://gotlandsbilder.se/mcs/23.jpg

Det förhöjer både utseendet och körupplevelsen! Finns en H&R-sänkningssats till salu här på forumet för ynka 1 500 kr: http://miniclub.se/showthread.php?t=8340

Samson
2010-02-27, 20:23
Mmm, det ser mycket bättre ut! Elak post... ;)

Är H&R-fjädrarna mycket hårdare är sportchassiets fjädrar? Vore kul att veta fjäderkonstanterna.
Hur är framkomligheten över farthinder med 30 mm lägre fjädrar? Jag använder bilen varje dag och känner inte för att bli stående med sprucket oljetråg. Har provat det på andra bruksbilar...

Ace
2010-02-28, 10:03
Ett tips: http://www.miniclub.se/showthread.php?t=8536

Samson
2010-02-28, 10:11
Hur klarar sig drivknutarna om man sänker ca 30 mm?

Hobbe
2010-02-28, 16:55
Jag tror svaret på frågan gäller samtliga MINI:sar oavsett modell.
Använder du ett tillgängligt och anpassat sänkfjäderkit till R56:an från tex H&R eller Eibach så blir det inget problem med drivknutar.
En överdriven sänkning på R53:an ledde till problem med drivknutar, men då krävdes coilovers för att uppnå den överdriften.

BMW/MINI egna fjäderkit brukar sänka runt 15 mm.
Ett vanligt och anpassat eftermarknadskit runt 25 mm.

dvorak
2010-03-01, 07:56
Tack själv för en trevlig fika! :)

Jag kör H&R på min bil, är väldigt nöjd. Lagom hårt vågar jag påstå, men det är ju en subjektiv bedömning. Du får gärna provköra min bil ifall du vill känna innan du monterar själv.

Hobbe
2010-03-09, 20:09
Blir det nya vrålåket som du ska fräsa omkring på Mantorp i maj, eller kommer det att bli nypremiär i BMW Cup med finbilen?

Samson
2010-03-10, 06:27
Vi får se. Jag hämtade min nya 3-litersmaskin till BMW Cup-bilen i helgen. Hinner jag reda ut elektroniken med startspärrar och annat skit så tävlar jag. Annars blir det banpremiär med MINIn!
:drive:

Mvh Johan

Hobbe
2010-03-10, 08:31
3,0L 231 hk/300Nm?
Behöver du extra originalkamaxlar så har jag mina kvar sedan Z4:n fick lite Schrick i sig.
Max 800 mil gamla.
Meddela så får du dessa gratis för ev. experimenterande med omslipning.
Med lite kamaxelpill så har du ca 25 hk extra att plocka ur.
Jag har möjligen också en riktigt bra luftburk som tillverkades enbart i litet antal utav en Z4-fanatiker med ett eget tuningföretag "over there",
Burken får du också gratis.

Samson
2010-03-10, 09:01
Visst är det den motorn!
kammarna måste vara original, men allt är av intresse!

:p

Hobbe
2010-03-10, 12:50
Jamendåså.
Du får ha mina gamla kamaxlar som "spare parts".
Jag tar med mig dessa till Mantorp i maj.

Samson
2010-03-10, 15:18
Jamendåså.
Du får ha mina gamla kamaxlar som "spare parts".
Jag tar med mig dessa till Mantorp i maj.:bowdown:

Samson
2010-03-21, 17:49
Vårvädret lockade fram en noggrann tvätt och montering av sommarhjulen. Läge att börja känna på bilen på allvar...

Men jag har i alla fall bestämt mig för att köpa nya fjädrar. Dels för att få bort "på-tå"-känslan, men mestadels av rent utseendemässiga skäl. Det är ju en korvkioskbil... ;)

powernap
2010-03-21, 18:19
korvkioskbilar finns det gott om här på forumet ;-)

Björn P
2010-03-22, 07:39
Vårvädret lockade fram en noggrann tvätt och montering av sommarhjulen. Läge att börja känna på bilen på allvar...

Men jag har i alla fall bestämt mig för att köpa nya fjädrar. Dels för att få bort "på-tå"-känslan, men mestadels av rent utseendemässiga skäl. Det är ju en korvkioskbil... ;)

Rekommenderar definitivt en "pizzasänkning" som en BMW-instruktör uttryckte det. Jag körde H&R på min R56a och man fick faktiskt en mycket bättre väghållning på köpet. Do it. ;)

dvorak
2010-03-22, 07:59
De är RIKTIGT snygga de fälgarna!


Som Björn säger, pizzasänkning FTW! :D

Och se till att få bort blingbling kromet också! ;)

Hobbe
2010-03-22, 08:23
Ta bort kromet????
Är du inte vettig pöjk!?
Samson kallas även för Mr Autosol :D

Samson
2010-04-07, 06:29
Igår hämtades ett paket H&R-fjädrar på Bilmodecenter så "pizzasänkningen" är på g! Tyvärr ska jag bort i helgen så montering får vänta en vecka eller två. Det ska i alla fall bli trevligt att få ner bilen lite närmare asfalten.

Jag har varit lite sugen på JCW kolfiberluftintag och grepplist på bagageluckan så jag ringde BMW/MINI i Mölndal och kollade lite priser. Jag tappade sugen när de berättade vad de kostade...
3 090 kr respektive 3 400 kr!!! 6 500 kr för lite bling? Nja, det kan nog kvitta... Hellre en uppsättning r-däck för de pengarna.

Hobbe
2010-04-07, 06:45
Snart kommer en länk till ett MINI-företag som brukar sälja OEM lite billigare.
Dessutom är det lönt att köpa en del från England nu pga växelkursen.
Vänta...

Hobbe
2010-04-07, 06:47
...och där kom länken:
www.newministuff.com (http://www.newministuff.com)

Det kan vara värt att jämföra priserna.

Samson
2010-04-08, 06:34
Se där ja, där fanns lite godis!
Tackar!

Samson
2010-04-17, 09:01
Bilen som jag lovade mig själv att inte röra klarade sig knappt 400 mil...

H&R-fjädrar hämtades förra veckan och nu var det dags för byte. Måste ju vara fin till vårträffen...
Slutresultatet var väl inte direkt superlågt, men visst ser det lite trevligare ut. Den kommer dessutom med all säkerhet "sätta sig" något efter lite körning.

Nu väntar tvätt innan avfärd mot Kållered och Spring Premier Run!

Hobbe
2010-04-17, 16:53
Vi väntar med spänning på nästa modifiering...




...för den kommer garanterat :D

MrCooper
2010-04-17, 17:09
Sänkningen va ett klart "lyft"! ;)

Samson
2010-04-19, 06:08
Absolut ett "lyft"! Jag är supernöjd med hur höjden med de nya fjädrarna blev. Hjulen sitter mycket snyggare så nu saknas bara 20 mm spacer per sida för att de ska sitta perfekt... Fälgoffseten är ju alldeles för feg.
Fjädrarna kunde visserligen ha varit lite hårdare, men som vardagsbil duger det gott. Varför ser MINIsarna inte ut så från början? Har hittills inte skrapat i ett enda farthinder så speciellt låg är den inte.

Lilla MINIn funkar i alla fall gott som familjekärra och lille Edvin sov gott under hela Spring Premier Run.
Flera av vägarna var riktigt sköna men det knorrades lite från barnstolen i baksätet när det blev lite för inspirerat. Men han vänjer sig nog... :hehe:

Bifogar en hårt komprimerad bild från en fotosession i söndags.

arcamone
2010-04-19, 06:15
Väldigt trevligt utseende, inget fel på den höjden alls.

/David