handdator

Visa fullständig version : Vågar man köpa en -07-09 Cooper S



PurpelHaze
2010-02-13, 20:25
Hej allesammans!

Är ny här i gänget då jag går i Mini tankar eftersom både jag och min fru tycker det är bland dom coolaste bilar som finns 8-) Men som bilägare vill man gärna veta lite mer om bilen man skall köpa. Efter att läst en del i detta Forum och även en del utländska så blir man lite frågande om en del saker. En sak som slår mig är detta med det så kallade kamdje-rasslandet som tydligen många är drabbade av! ( men har även sett att andra bilmärken har problem :) ) Är detta något de flesta råkat ut för? Eller pratar vi promille? Finns det någon åtgärdsplan från BMW? Är det relaterat till viss tillverknings tid eller är det något som upptäckts även på -09? Bilen jag själv funderat på är en -08 Clubman S med ca 2800 mil på mätaren. Tillverkad 2007-09. Och garantitiden har precis gått ut!! Man tycker att köper man en bil för över 200 000:- så vill man inte renovera direkt. Nu har jag inte varit och kollat denna bil om den låter, vi skulle åkt idag men pga omständigheter så blev det inget, har en 15 mil enkel dit. Jag har även provat att ringa till lokala BMW handlaren för att fråga lite, men efter 3 försök så gav jag upp, ingen som ville svara :confused: (kanske dom kände på sig att det var en Cooper S fråga på gång :) ) Men efter vad man läst här så kanske det inte är någon idé att ens försöka igen då en del verkstäder inte riktigt tar folks problem på allvar. Men det är inget unikt för BMW, har själv haft dåliga erfarenheter av både Volvo och Ford verkstäder. Det vore synd om tankarna på en Mini stannade vid tankar bara för att kvaliteten inte är vad man önskar :(

Mvh Anders

RobertH
2010-02-13, 20:37
Jag skulle gissa att den till 95% säkerhet är drabbad, eller kommer att bli drabbad av kamkedjerasslet. Den kan ju ha varit föremål för åtgärd också, och då kanske du slipper problemet en viss tid.

Det man ska veta är dock att:

Det kostar mellan 2.500-6.000kr att få det åtgärdat. Eftersom de flesta bilar är så pass nya så går det nästan alltid på maskingarantin om inte BMW tar det på Goodwill (ca 50% chans). Självrisken brukar vara 2.500kr, så det är ju inga jättepengar vi talar om. Det är mest ett irriterande faktum att BMW ignorerar felet, men som du skriver så är de inte de enda biltillverkarna där ute med lite taskig attityd.

Generellt kan man säga att ingen bör köpa en MINI för att den är felfri, för de har fler fel än genomsnittet. Men du hittar ingen roligare bil på den här sidan halvmiljonen. Det är bara att handla! :D

Försök bli kompis med en lokal mek också, för ni lär umgås en del framöver.

RobertH
2010-02-13, 20:37
Jag skulle gissa att den till 95% säkerhet är drabbad, eller kommer att bli drabbad av kamkedjerasslet. Den kan ju ha varit föremål för åtgärd också, och då kanske du slipper problemet en viss tid.

Det man ska veta är dock att:

Det kostar mellan 2500-6000kr att få det åtgärdat. Eftersom de flesta är så pass nya så går det nästan alltid på maskingarantin om inte BMW tar det på Goodwill (ca 50% chans). Självrisken brukar vara 2.500kr, så det är ju inga jättepengar vi talar om. Det är mest ett irriterande faktum att BMW ignorerar felet, men som du skriver så är de inte de enda biltillverkarna där ute med lite taskig attityd.

Generellt kan man säga att ingen bör köpa en MINI för att den är felfri, för de har fler fel än genomsnittet. Men du hittar ingen roligare bil på den här sidan halvmiljonen, så det är bara att böja sig framåt, bita ihop och slanta upp vad bilhandlaren vill ha. Försök bli kompis med en lokal mek också, för ni lär umgås en del framöver.

PurpelHaze
2010-02-14, 09:21
Okey! Det är så pass illa!! Ja då har man något att tänka på. Kan man få reda på om bilen varit inne på åtgärd? Det är kanske inget som varken bilhandlare eller fd. ägare vet något om, då det är som någon sa i något inlägg att det är en del hysch hysch ibland när det gäller visa saker. Har själv varit med om liknande när jag hämtade ut en bil som varit på reparation, för andra ggr!!, och tjejen i kassan var tvungen att ringa efter verkmästaren och dom pekade på skärmen och talade tyst i tungomål med varann :) jag slapp betala iaf :) Men det känns iaf som att jag borde åka och kolla upp bilen, risken är antagligen att man blir så förälskad att man glömmer oljud och annat som kan tänkas vara fel :) Sen har jag min äldsta son och hans kompisar som är bilmekaniker, jag får väl börja muta dom med allehanda gåvor nu :beerchug:

RobertH
2010-02-14, 11:33
Det var inte meningen att det skulle låta så illa, det är ju som sagt varken svårt eller dyrt att åtgärda om den aktuella bilen är/blir drabbad.

Det jag ville emfasera, men som kanske inte riktigt framgick, var att körglädjen väger över och att du borde slå till oavsett :D

PurpelHaze
2010-02-14, 12:17
Hej Robert! Jag hänger med på vad du menar!! :D Att laga sina bilar är något vi får leva med så länge vi kör dom, har precis lagat en bil för 11 000:-, total havererat ABS-system på en gammal FORD-j***l :mad: så du förstår att jag är lite försiktig. Och nu när frugan och jag för en gångs skull är eniga ;) så borde man inte tveka! Vi har provkört en vanlig MINI och frugan ville ta med den hem med en gång. Men sen vet jag av erfarenhet att en låtande motor kan få ens nerver att krypa på skinnet! Hade en gång en Volvo 745 Turbo som var behäftad med ett läte som en disel, den var på verkstad ett par ggr och dom kunde inte hitta något fel, ja till sist sket jag i det och körde, den hade gått 28 000 mil när jag sålde den, och hade inte rasat tills dess.
Jag tar dina visa ord med mig på vägen när jag kollar in denna bil :)

Rasmus
2010-02-14, 12:43
Det är enkelt att kolla om felet finns på just den bil du är intresserad av:

Låna hem bilen. Kör en kort sträcka (typ 100 meter) och ställ den i medlut i nedförsbacke när det är kallt utomhus. Vänta några timmar... När du sen startar bilen märker du direkt om den är drabbad av kamkedjeproblemet.

Är den det inte, åk tillbaka och köp bilen och kör sen lyckligt vidare med den roligaste bilen du någonsin har haft för under 500 000 kr!

Förutom kamkedjespännaren tror jag inte MINI är mer drabbad av problem än andra bilar (bortsett från de asiatiska slitvargarna, men vem vill köra runt ovärdigt?).

Lycka till med bilköpet och berätta sen hur det gick! :)

Rasmus
2010-02-14, 12:45
Hittade förresten en film som jag gjorde på min bil, om du är osäker på hur kamkedjerasslet låter.

Se här:
YouTube- MINI Cooper S - Kamkedjerassel (http://www.youtube.com/watch?v=tGxLbCVoWjM)

Fredrik
2010-02-14, 14:05
Som Robban och Rasmus poängterat ovan - du kan inte köra en roligare/charmigare bil under halvmillen, så sätt fart och hitta en MINI och kom med i gemenskapen nu, Anders :drive: :D 8)

PurpelHaze
2010-02-14, 18:18
Är min största önskan att detta skall slå in :)