handdator

Visa fullständig version : Mini på bana?



FredrikÅ
2010-02-11, 18:44
Hej alla miniister..

I tisdags sparade jag nog en väldig massa pengar..

Jag trodde jag skulle köpa en M5 V10, eller kanke en M3 E90 i år, men av en
slump så stod det två Minisar, en Cooper S R53 och en R56 ute hos "min"
bilhandlare, lagom smutsiga och därmed fria för en spontan provkörning...

Ja, det här var min premiär bakom ratten på Mini och nu är det troligtvis klippt...

Nu till mina frågor:
- Duger en vanlig Cooper S R53/R56 till rejäl bankörning? Alltså inte bara några
varv i sakta mak, utan även längre pass i hyfsat tempo, på typ Ringen/Knutan etc etc.
- Vilka fabriksoptions är ett absolut krav?
- Och vilka grejor behöver man absolut byta innan man ger sig ut?
- Eller ska man köpa en Works GP på en gång?

(Fast dom vanliga nybörjartipsen kring bromsvätska, däck och att ta det
väääldigt försiktigt - dom kan ni med gott samvete hoppa över..;))

Har kikat i lite olika biltrådar; Jonas Lindell, Hobbe, Jirhall m.fl och det är ju
rätt saftiga modifieringar på de bilarna - kanske lite över min ambitionsnivå
för en sån här liten busbil.. :rolleyes:

Adolfsson
2010-02-11, 19:36
Har knappt kört min Mini mer än någon konbana än, men det jag har märkt och läst så är det nog bromsarna som är lite kassa i alla fall på R53. Och speciellt om man är van vid Porsche som jag hade innan och jag vet du är bekant med.
Annars välkommen till provkör en Mini och bli fast klubben :)

powernap
2010-02-11, 19:45
hej och välkommen to the dark side :handen:

minin passar sig alldeles utmärkt på bana, många, betydligt dyrare bilar med dess duktiga förare blir irriterade över att ha en "gullig shopping hundkoja" i backspegeln varv efter varv
;-)
det finns nästan hur mycket eftermarknadsprodukter som helst, beroende på hur mycket du vill utveckla en redan väldigt potent banbil

som startskede skulle jag tipsa om en punkt:
prova - sedan är de flesta fast :woot:

kika runt under racingtrådarna.... http://www.miniclub.se/forumdisplay.php?f=53

jonaslindell
2010-02-11, 20:17
Tjenare Fredrik, kul att du tittar på mini!

Jag köpte min med följande modifieringar, stora frambromsar, drevad kompressor(208hk). Med dessa modifieringar är den rolig och driftsäker.

Eftersom jag inte har diffbroms så spinner det friskt på knutan ur kurvorna o krön, varpå det blir den uppdateringen i vinter. Detta är nog de uppdateringar som gör mest..

I vanlig ordning är det nog bäst affär att köpa en bil med nämnda modifieringar gjorda.

Varför vissa skenar iväg med modifieringar är nog bara den klassiska uppdateringssjukan som drabbar många oavsett bilmärke ;) ;) ;)

FredrikÅ
2010-02-11, 20:51
Tjenare Fredrik, kul att du tittar på mini!

Jag köpte min med följande modifieringar, stora frambromsar, drevad kompressor(208hk). Med dessa modifieringar är den rolig och driftsäker.

Eftersom jag inte har diffbroms så spinner det friskt på knutan ur kurvorna o krön, varpå det blir den uppdateringen i vinter. Detta är nog de uppdateringar som gör mest..


Hallå där - ja, till slut trillar kanske alla dit på en Mini.. :D

Diffbroms känns definitivt prioriterat. Ingår det i några standardpaket/-tillval?
Finns det något enkelt sätt (utrustningskoder etc.) att kolla att bilen är utrustad
med Diff? (Alla säljare har inte full koll..)

Uppgradering av bromsar verkar i jämförelse både enkelt och billigt.

jonaslindell
2010-02-11, 21:08
Hallå där - ja, till slut trillar kanske alla dit på en Mini.. :D

Diffbroms känns definitivt prioriterat. Ingår det i några standardpaket/-tillval?
Finns det något enkelt sätt (utrustningskoder etc.) att kolla att bilen är utrustad
med Diff? (Alla säljare har inte full koll..)

Uppgradering av bromsar verkar i jämförelse både enkelt och billigt.

Haha, ja det är INTE omöjligt!!
Ang diffbroms så finns det andra som känner till det mycket bättre än mig. Jag tror dock det finns olika sorters diffar, mekaninsk och elektrisk styrd. Jag tror att den elektriskt styrda brukar vare en "orginal diff". Jag vet ej hur racevänlig den är, men som sagt jag vet inte säkert..


Jag vet ej vad ett bromskitt kostar men när jag köpte nya skivor (AP-racing) i våras så kostade de mer än GT3-skivorna :)

Jag tror där är ett kitt till salu på säljesforumsdelen.

FredrikÅ
2010-02-11, 21:19
Jag vet ej vad ett bromskitt kostar men när jag köpte nya skivor (AP-racing) i våras så kostade de mer än GT3-skivorna :)

Jag tror där är ett kitt till salu på säljesforumsdelen.

Hmmm.. Jag får väl vänta med bromsar tills jag har köpt bilen i alla fall.. :rolleyes:

Hur mycket camber kan man justera original?
Nu är det här inte någon full racesatsning - men mellan 1,5 till 2 grader vill
man ju kunna köra med i alla fall.

MartinGBG
2010-02-11, 21:24
Hallå där - ja, till slut trillar kanske alla dit på en Mini.. :D

Diffbroms känns definitivt prioriterat. Ingår det i några standardpaket/-tillval?
Finns det något enkelt sätt (utrustningskoder etc.) att kolla att bilen är utrustad
med Diff? (Alla säljare har inte full koll..)

Uppgradering av bromsar verkar i jämförelse både enkelt och billigt.

Skall du beställa nytt eller leta begagnat?

Om du beställer nytt så är den mekaniska diffen borta ur sortimentet från och med marsproduktion (Tyvärr!). Då är det elektronisk diff som gäller för hela slanten, och jag håller på att försöka lista ut om den ingår om man väljer till DTC eller om den är standardutrustning.

Väljer du JCW (John Cooper Works) så är elektronisk diff och DTC standard.

jonaslindell
2010-02-11, 21:28
Hmmm.. Jag får väl vänta med bromsar tills jag har köpt bilen i alla fall.. :rolleyes:

Hur mycket camber kan man justera original?
Nu är det här inte någon full racesatsning - men mellan 1,5 till 2 grader vill
man ju kunna köra med i alla fall.

På R53:an kan man inte ställa camber fram el bak.. (inte på min iallafall) Efter sänkning blir det automatiskt mer camber bak, fram får man montera camberplattor. Det finns camberstag om man vill ha mer camber bak..

FredrikÅ
2010-02-11, 21:36
Skall du beställa nytt eller leta begagnat?

Jag testade både en R53 (2006:a) och en R56 (2007:a)..

R53:an lät bättre, hade bättre styrkänsla och mindre "torque-steer", så jag
kommer nog att sikta in mig på en sån.

(Jag har förstått att det här är en evig diskussion - och jag kan tillägga att jag absolut skulle kunna leva
med R56:an också..:))

Hobbe
2010-02-11, 23:08
Fredrik,

Mekanisk diff var tillval på sista årsmodellerna av R53 (2001-2006).
GP:n har en som original.
GP:n har också något bättre bromsar än original (fast det är fortfarande BMW:s enkolvsok).
En elektronisk diff (R56) försöker flertalet undvika då erfarenheten vi har samlat här är att den käkar bromsbelägg och skivor.

Med hyfsat enkla medel, vilka du känner till, så kan bromsarna fås till en helt OK nivå.
Det behövs inga "Porsche-bromsar", men smaken är som baken. Antingen bromsar man sig runt banan som Jonas L, eller så gasar man :)
Extra bromskylning är dock ett krav oavsett bromsuppgradering.

Camber fram bör man kunna få till runt -3,0 till -3,5 grader utan större problem.
Bak är det mer klent, men jag har fått till -1,5 grad med bra hjulinställning.

Vad gäller "uppgraderingssjukan" generellt så är den frivillig :D
Det är svårt att låta bli när det finns så mycket skoj till MINI:n.

I övrigt så är MINI:n överlägsen många andra bilmärken och modeller när det svänger.
Rakt fram däremot så är det omöjligt att hänga på tex E36M3 och E46M3 (jämbördiga förare i bilarna).
Det blir att ta igen allt när raksträckan väl tar slut.

Med en MINI så får du mycket körglädje per spenderad krona.
Gokartkänslan infinner sig snabbt.

powernap
2010-02-12, 07:33
jag har AP bromsar, stålomspunnet - 4 kolvs OK och Performance Friction belägg (fram)

jag upplever inte att extra bromskylning är ett måste, men vi bromsar ju alla olika, några gillar när det går fort runt banan o andra tycker det ser hemtrevligt (julstämning) ut när det lyser en röd lampa i bakspoilern ;-) :cool:


för övrigt tycker jag det låter trevligt med en R53a till på en bana "nära dig" säsongen 2010 :-)

FredrikÅ
2010-02-12, 13:57
Tack för alla trevilga svar!



för övrigt tycker jag det låter trevligt med en R53a till på en bana "nära dig" säsongen 2010 :-)

Yes, jag kikar just nu på två olika objekt, båda är R53-or av sen årsmodell,
så får vi se hur det slutar. :D

Mats
2010-02-12, 18:33
Har inte en del R56 mekanisk diff?? Att JCW R56 har elektronisk diff vet jag.. Är också lite sugen att skaffa en Cooper S som bus/andrabil

powernap
2010-02-12, 18:52
ju fler ju roligare :-)

Fredrik
2010-02-12, 18:53
Har inte en del R56 mekanisk diff?? Att JCW R56 har elektronisk diff vet jag.. Är också lite sugen att skaffa en Cooper S som bus/andrabil

Jo - kontakta en MINIhandlare och uppge registreringsnumret på en specifik MINI så kan de se om bilen är beställd med diff eller ej.

Hobbe
2010-02-12, 19:01
Har inte en del R56 mekanisk diff?? Att JCW R56 har elektronisk diff vet jag.. Är också lite sugen att skaffa en Cooper S som bus/andrabil


Det är en fråga för R56-förarna, men dessa brukar vara mer intresserade utav putstrasor så jag får göra ett försök att svara dig :)

Om jag minns rätt så hade första årsmodellerna av R56 valet mekanisk diff, men from skiftet någonstans 2009 så är det inte längre möjligt utan det körs numera med elektronisk diff. original.

Skulle det mot förmodan vara en R56-förare som råkar veta svaret så kommentera gärna.

Nappen vet ju som vanligt inget (det skulle vara något om tejp då) utan han kommenterar bara för att öka sin postcount, men man vänjer sig så småningom... ;)

Hobbe
2010-02-12, 19:02
Kors i taket! Hell has frozen over!
Fredrik kan svara på en fråga som inte berör puts eller bling :eek::D

powernap
2010-02-12, 19:09
Nappen vet ju som vanligt inget (det skulle vara något om tejp då) utan han kommenterar bara för att öka sin postcount, men man vänjer sig så småningom... ;)

undra hur många kilo mindre bilen hade vägt utan tejpen.....

Ace
2010-02-12, 21:46
Jag körde med min R53 förra året på några banträffar som BMWCS anordnade.
Med det som du själv nämnde som enda ny utrustning (bättre belägg, vätska och stålomspunna slangar). Och jag hade grymt kul. Körde om en och annan BMW i kurvorna och blev omkörd på rakorna. Men det är skit samma för kul hade vi. Vi var väl mellan 6 och 10 MINIsar varje gång. Jag körde på Anderstorp, Kinnekulle ovh Knutstorp och den sistnämnda var kanon för en MINI.
Köp!

FEED ME
2010-02-20, 14:16
Jag har en R56 JCW, som har elektronisk diff som standard. Den fungerar bra till vanlig inspirerad gatkörning, men håller inte riktigt måttet om det ska gå snabbt på bana. Jag har dock bytt till en mekanisk Quaife-diff, vilket går att montera även på vanliga Cooper S. Fungerar ypperligt bra!

Smaken är visserligen som baken... Men hur man kan tycka att en R53 låter bättre än en R56 övergår mitt förstånd. Tycker man om att det ska vina och yla, så kan man väl montera en 12V dammsugare i baksätet... :o

Rasmus
2010-02-20, 15:24
Smaken är visserligen som baken... Men hur man kan tycka att en R53 låter bättre än en R56 övergår mitt förstånd. Tycker man om att det ska vina och yla, så kan man väl montera en 12V dammsugare i baksätet... :o

:potd:

powernap
2010-02-20, 15:26
du e bara avundsjuk erik ;-)

:soffa:

Hobbe
2010-02-20, 22:44
Äsch, riskokarna är bara avundsjuka.
Hellre ylande än rispuffar :)

rajapruk
2010-02-22, 09:21
Jag har en R56 JCW, som har elektronisk diff som standard. Den fungerar bra till vanlig inspirerad gatkörning, men håller inte riktigt måttet om det ska gå snabbt på bana. Jag har dock bytt till en mekanisk Quaife-diff, vilket går att montera även på vanliga Cooper S. Fungerar ypperligt bra!

Smaken är visserligen som baken... Men hur man kan tycka att en R53 låter bättre än en R56 övergår mitt förstånd. Tycker man om att det ska vina och yla, så kan man väl montera en 12V dammsugare i baksätet... :o

MINI E.
R56.wav 0 downloads
R53.wav 500 downloads

RobertH
2010-02-22, 09:51
MINI E.
R56.wav 0 downloads
R53.wav 500 downloads

Haha, sant faktiskt. Säga vad man vill om whinet, men morret och avgaspuffarna är något alldeles extra på R53. Särskilt med ett skönt eftermarknadssystem.

Hobbe
2010-02-22, 10:37
MINI E.
R56.wav 0 downloads
R53.wav 500 downloads

:potd:

:cool:

Marcus
2010-02-22, 10:49
Köp en GP, på med nya bromsar och ställbara fjäderben och du är hemma.
Eventuellt så bör du förstärka fjäderbenstornen eftersom plåten där är svag och fjäderbenen sjunker in på många R53or. (sök på mushrooming på något engelskt mini forum).

Så skulle jag gjort om jag gjorde om mina MINI äventyr. Men å andra sidan skulle jag också säga att du kan ha mycket roligare året om med tex en Evo, speciellt när vintrarna är som denna.

FEED ME
2010-02-24, 23:18
Köp en GP, på med nya bromsar och ställbara fjäderben och du är hemma.
Eventuellt så bör du förstärka fjäderbenstornen eftersom plåten där är svag och fjäderbenen sjunker in på många R53or. (sök på mushrooming på något engelskt mini forum).

Så skulle jag gjort om jag gjorde om mina MINI äventyr. Men å andra sidan skulle jag också säga att du kan ha mycket roligare året om med tex en Evo, speciellt när vintrarna är som denna.

Gäller det där med mushrooming bara för R53'orna? Jag blev rekommenderad att kolla upp det för min R56 också...

Kör Mini på sommaren. När vintern kommer så köper du en Quattro för att leka med. När snön smälter så säljer du den igen och kör vidare med Minin. Ett beprövat koncept! :cool:

FEED ME
2010-02-24, 23:20
Haha, sant faktiskt. Säga vad man vill om whinet, men morret och avgaspuffarna är något alldeles extra på R53. Särskilt med ett skönt eftermarknadssystem.

På en R56 JCW behöver du inget eftermarknadssystem. Där får man härligt morr och underbara avgaspuffar som standard!

FEED ME
2010-02-24, 23:22
MINI E.
R56.wav 0 downloads
R53.wav 500 downloads

WTF??
Vad snackar du om?

El-Mini??
Är det din egna privata FTP-server med ljudfiler, eller vad?

Johan W
2010-02-25, 07:24
På en R56 JCW behöver du inget eftermarknadssystem. Där får man härligt morr och underbara avgaspuffar som standard!

+1 :)
Tog dock några hundra mil innan det börjar låta som det ska har jag märkt, riktigt skönt ljud :)

RobertH
2010-02-25, 07:42
+1 :)
Tog dock några hundra mil innan det börjar låta som det ska har jag märkt, riktigt skönt ljud :)

Sant, JCW´n låter fint. Inte lika fint som en R53 med Milltek dock, men fint ändå :D

dvorak
2010-02-25, 08:13
Cooper S:en låter fint på R56 också, speciellt ifall man plockar bort resonatorn! :D

RobertH
2010-02-25, 08:35
Hur gör man det? :D

powernap
2010-02-25, 08:40
Sant, JCW´n låter fint. Inte lika fint som en R53 med Milltek dock, men fint ändå :D

:potd:

RobertH
2010-02-25, 09:09
:potd:
Sen finns det ju andra aspekter såsom "All show - No Go" som går att applicera på R53 ;)

powernap
2010-02-25, 09:26
Sen finns det ju andra aspekter såsom "All show - No Go" som går att applicera på R53 ;)

självklart, men de tomtarna handlar inte tråden om :woot:

;-)

Hobbe
2010-02-25, 11:08
självklart, men de tomtarna handlar inte tråden om :woot:

;-)

Flertalet av dessa "tomtar" putsar på sina R56 i dag :)

rajapruk
2010-02-25, 12:48
WTF??
Vad snackar du om?

El-Mini??
Är det din egna privata FTP-server med ljudfiler, eller vad?

Det var ett kanske lite långsökt skämt. De 500 tillverkade El-minisarna har en feature med inspelat motorljud har jag läst någonstans, och skämtet gick ut på att ingen kör R56:ans ljud i den.

Jag skaffade mig faktiskt MINI till stor del på grund av kompressorwhinet och avgasbluddret, som för mig höjer körupplevelsen något enormt.

FEED ME
2010-02-25, 21:04
Det var ett kanske lite långsökt skämt. De 500 tillverkade El-minisarna har en feature med inspelat motorljud har jag läst någonstans, och skämtet gick ut på att ingen kör R56:ans ljud i den.

Jag skaffade mig faktiskt MINI till stor del på grund av kompressorwhinet och avgasbluddret, som för mig höjer körupplevelsen något enormt.

OK, det hade jag missat att man kan välja ljud på sin E-Mini... Trots att jag är väldigt nyfiken på att testa just en sådan... Jag kommer helt klart att välja R56-ljud i min i alla fall! ;)

Om det nu inte går att välja Gallardo-ljud i den... :rolleyes:

KIT
2010-02-25, 21:58
OK, det hade jag missat att man kan välja ljud på sin E-Mini... Trots att jag är väldigt nyfiken på att testa just en sådan... Jag kommer helt klart att välja R56-ljud i min i alla fall! ;)

Om det nu inte går att välja Gallardo-ljud i den... :rolleyes:

Here you go!

YouTube- Fantasty ALTA Exhaust (http://www.youtube.com/watch?v=_HkkU1QTFZ0)

ola
2010-03-11, 13:47
Köp en GP, på med nya bromsar och ställbara fjäderben och du är hemma.
Eventuellt så bör du förstärka fjäderbenstornen eftersom plåten där är svag och fjäderbenen sjunker in på många R53or. (sök på mushrooming på något engelskt mini forum).

Så skulle jag gjort om jag gjorde om mina MINI äventyr. Men å andra sidan skulle jag också säga att du kan ha mycket roligare året om med tex en Evo, speciellt när vintrarna är som denna.

för att avhjälpa problemet med mushrooming så finns det här numera;
http://www.britalianracing.se/index.php/nyheter/fjaderbensskydd-strut-tower-defenders-cravenspeed.html

FEED ME
2010-03-11, 23:17
för att avhjälpa problemet med mushrooming så finns det här numera;
http://www.britalianracing.se/index.php/nyheter/fjaderbensskydd-strut-tower-defenders-cravenspeed.html

Är mushroomingen ett problem enbart för gamla R53'or, eller även för de nya, fina R55 och R56??

Haugthon
2010-03-14, 08:59
Är mushroomingen ett problem enbart för gamla R53'or, eller även för de nya, fina R55 och R56??

Skall man tro killen på M7 så är det ett stoort problem. men de verkar ju lida av pot holes stora som grand canion. ;) Men visst tittar man på konstruktionen så ser man att det är inte mycket som ska ta upp krafterna som uppstår i fästet.

powernap
2010-03-14, 09:17
Skall man tro killen på M7 så är det ett stoort problem. men de verkar ju lida av pot holes stora som grand canion. ;) Men visst tittar man på konstruktionen så ser man att det är inte mycket som ska ta upp krafterna som uppstår i fästet.

"allt" är stort i landet i väster ;-)

å andra sidan går det faktiskt att svänga med bilen, något fler borde ta efter....


:soffa:

jonaslindell
2010-03-14, 10:19
Jag har hört att det bara är R53 som blir drabbade!?

Rasmus
2010-03-14, 12:47
Jag har hört att det bara är R53 som blir drabbade!?

Schhhhh, inte säga så om R53:an! :nono:
Det är nämligen en av världens få helt felfria bilar - till skillnad från R56:an! :gp: ;) :cool:

Hobbe
2010-03-14, 13:43
Ett fåtal R53 har drabbats.
Flertalet i USA av någon oförklarlig anledning.
Amerikanerna får ge tusan i att köra i "potholes".
Masspsyskos är en annan anledning.
Väntar fortfarande på första fallet i Sverige...

Annars som JonasL säger, inga R55/56/57 med det lilla problemet.
Dessa har andra problem - bilägarna bland annat :D

jonaslindell
2010-03-14, 18:19
FredrikÅ,
Hur går det med bilköpandet? Blev det mini??
Ska du till ringen i pingst?

FredrikÅ
2010-03-24, 21:13
FredrikÅ,
Hur går det med bilköpandet? Blev det mini??
Ska du till ringen i pingst?

Tyvärr ingen Mini. Har försökt komma till skott på en GP eller en nyare
Works hos två olika handlare här i Skånetrakten, men jag vet inte vem
av oss som är längst ifrån verkligheten... ;)

Jag antar att de bilarna kommer att stå till salu i några månader till i alla fall..:rolleyes:

Så, till Ringenkursen i Maj har jag i stället bokat "min" kära Swift Stage 3.

(Sen så har jag kompletterat garaget med en gammal BMW också - men det är en annan historia. :cool:)

Emely&Robert
2010-04-04, 18:58
Har inte en del R56 mekanisk diff?? Att JCW R56 har elektronisk diff vet jag.. Är också lite sugen att skaffa en Cooper S som bus/andrabil

E-diffen ersatte den vanliga på R56 Cooper S i början av 2009.

Ahdin
2010-04-06, 22:04
Bra tråd.
Inte visste jag att lilla Mini klubben hade så många läger.:cool:
R53, R55, R56 osv....
Skämt å sido.
Grymt sugen på en mini också.
Att köpa en Cooper S för runt 100' eller en nyare S för runt 200', det är stor skillnad i pengar.
Får fortsätta scrolla trådar på forumet här, för att komma till eventuell beslut. ;)