handdator

Visa fullständig version : Är fabriken i Oxford värt ett besök?



GustavO
2010-02-11, 08:05
Vi går och grunnar på om man skulle ta en Londontur framåt vårkanten. Och då slog det mig att man kanske skulle ägna en dag åt att bege sig till Oxford och spana in fabriken.

Ni som varit på plats (för jag gissar att det är några stycken); är det värt ett besök? Finns det något att titta på i fabriken? Museum? Fabriksgolv? Utställning? Och Oxford som stad; är den trevlig?

Tips och tycke emottages tacksamt.

Fredrik
2010-02-11, 09:35
Klart ni ska till Oxford och se vart pärlan tillverkades 8)

Jag var där i maj under MINI United och det var en höjdare, vi fick t.om. besöka lackeringsavdelningen, något som inte ens landets premiärminister tillåtits göra under sitt besök på fabriken några månader före oss :D

Utanför fabriken i en gammal fabrikslänga finns ett litet museum med både den klassiska Minin och ett urval MINIs, lite enkelt men väl värd ett besök - en del av bilarna som brukar stå där var antagligen med på United, så jag vet inte exakt vilka modeller de brukar förevisa, men gissningsvis är det en del godbitar ;)

Man ska boka sitt besök minst två månader i förväg för att förvissa sig om plats.
Spana in denna PDF med beskrivning om både fabrik, färdväg och de regler som gäller för besöket:
http://www.bmweducation.co.uk/coFacts/linkDocs/PLANT_TOURS_V3.pdf

Lycka till, och jag är övertygad om att ni kommer att få en toppendag!

Fredrik
2010-02-11, 09:40
Ytterligare info:

MINI Plant Oxford
BMW Group Plant Oxford is the birthplace of MINI. Since the introduction of MINI production at Plant Oxford, the Plant has earnt a reputation as a state-of-the-art manufacturing facility. This is complemented by a well trained, flexible and dedicated workforce.


Since the market launch of MINI in 2001, production increased from a planned volume of 100,000 units a year to more than 230,000 in 2007. Over one million MINIs have been built and delivered to customers worldwide to date.


To book a tour, please contact Plant Oxford directly:


Email: Oxford.Plant-Tours@mini.com
Phone: 01865 825 842 (phone lines are open Monday 3-4pm, Wednesday 10-11am and Friday 9-10am
Fax: 01865 826 750
Post: Plant tours, Communications Dept (TO-K), BMW Group Plant Oxford, Oxford, Oxfordshire, OX4 6NL



Plant Tours cover the body-in-white and assembly areas of the plant. It is strongly advised that members of the public aim to book at least two months prior to your desired visit date due to the popularity of the tours. Children below the age of 14 are not allowed on site for Health and Safety reasons and people with heart pacemakers will not be able to join a tour as our robots can interfere with the pacemaker.

There is a charge for visitors of £12 and a concessionary rate of £10 for students or pensioners. Please note that you should give a minimum of 48 hours’ prior notice of cancellations. Otherwise you may still be charged the applicable fee for the tour.

MartinGBG
2010-02-11, 09:48
Jag vill också spana in fabriken!

Fredrik
2010-02-11, 09:53
Å en länkrackare till :D :
http://www.mini-production-triangle.com/static/en/

Ace
2010-02-11, 16:42
Jag vill också spana in fabriken!

Du får väl fjäska med chefen så han fixar en bjudresa för dig och Jimmie!

Luc!fear
2010-02-11, 21:24
Jag var också där i maj 2009...:galen
Även min bil var med, dock fick han inte komma tillbaka in på fabriksgolvet...
Fanns stor risk att han skull bli förälskat i något lammkött då...

Fredrik
2010-02-12, 08:44
Är ni där runt lunch har de (eller hade åtminstone under United) en liten enkel servering inne i museumet där de hade wraps, mackor, lite bakverk och sådant - nog för att klara sig några timmar men ändå inte gå under av hunger när man besöker MINIfabriken.

Om ni åker dit kanske du skulle kunna skriva ett litet reportage om fler känner sig sugna på en tur dit.

Tänk på att man inte får ha med kamera, vilket inte hindrade det stora japanska gänget som var där samtidigt med oss - de gick helt enkelt omkring med en specialinhyrd kamerakille för att dokumentera deras rundvandring - förmodligen hade de specialtillstånd och fick inte filma i vissa känsliga utrymmen, men ändå. Det såg lite speciellt ut :D

En annan sak är att skorna måste vara helt slutna - inga sandaler eller damskor med öppen tå då svetsloppor ibland kan fara iväg en bra bit från KUKA-robotarna (de heter faktiskt så)!

GustavO
2010-02-12, 08:55
Tusen tack Fredrik för all info. Imponerande detaljkunskap/research. Att läsa allt gjorde ju inte att suget avtog direkt så nu får det bokas en vårtripp.


Även min bil var med, dock fick han inte komma tillbaka in på fabriksgolvet... Fanns stor risk att han skull bli förälskat i något lammkött då...

Sambon får följa med men Alvin får stanna hemma. Han är ju så ung så lammkött hade det iof inte blivit, men han får vänta lite innan han träffar någon. :) Nästa Mini United kanske blir lagom.

Ett klassiskt resereportage i sann "Packad och Glad-anda" utlovas. Mini-fabrik och pubar i Maj månad. :beerchug: - det kan ju inte bli annat än tittarsuccé!

Fredrik
2010-02-12, 08:59
Tusen tack Fredrik för all info. Imponerande detaljkunskap/research. Att läsa allt gjorde ju inte att suget avtog direkt så nu får det bokas en vårtripp.

Sambon får följa med men Alvin får stanna hemma. Han är ju så ung så lammkött hade det iof inte blivit, men han får vänta lite innan han träffar någon. :) Nästa Mini United kanske blir lagom.

Ett klassiskt resereportage i sann "Packad och Glad-anda" utlovas. Mini-fabrik och pubar i Maj månad. :beerchug - det kan ju inte bli annat än tittarsuccé!

:D :beerchug:

dvorak
2010-02-19, 08:25
Glöm inte att åka till Duxford heller om ni ändå är i "närheten". GRYMT flygmuseum!

FEED ME
2010-02-20, 14:28
Jag tycker att det var riktigt roligt att besöka Mini-fabriken förra året!
Mest imponerad av lackeringen, där samma robotar målar alla olika färger. Kul att se bil efter bil rulla in i lackboxen grundfärgad, och rulla ut med olika kulörer... Samt hela infrastrukturen där det kommer delar åkande från alla olika håll för att sedan landa och skruvas ihop till rätt bil. Tänk om de skulle missa och sätta fel motor eller fel utrustning i fel bil - underligt om det aldrig händer...

Fredrik
2010-02-20, 16:55
Betänk då att logistiken nog är rätt bra, för när R56 introducerades monterades de första på samma band som R50/R52/R53 då de fortfarande var i slutet av sin produktionscykel (det finns ju både R56 och R50/R52/R53 som är av årsmodell 2007) så nog var det/är en del som ska klaffa 8)

Mig veterligen har ingen som beställt en modell i viss färg och utrustning fått något annat än just det som var beställt :blink:

GustavO
2010-03-16, 16:35
Det var ju en ganska omfattande process för att bli inbjuden till fabriken; formulär, mail, fler formulär och sedan bekräftelser på det.

Men nu är allt spikat och biljetter är bokade; i slutet av april blir det 5 dagar i London med en avstickare till Oxford där ett tretimmarsbesök i MINI-fabriken väntar. :D

Ska bli riktigt häftigt att se tillverkningen och shoppa loss i fabriksbutiken. Om det blir flygmuseum är osäkert. Resereportage och många bilder (dock inte från fabrikens insida) kan dock utlovas. :lick:

Fredrik
2010-03-17, 06:42
Det var ju en ganska omfattande process för att bli inbjuden till fabriken; formulär, mail, fler formulär och sedan bekräftelser på det.

Men nu är allt spikat och biljetter är bokade; i slutet av april blir det 5 dagar i London med en avstickare till Oxford där ett tretimmarsbesök i MINI-fabriken väntar. :D

Ska bli riktigt häftigt att se tillverkningen och shoppa loss i fabriksbutiken. Om det blir flygmuseum är osäkert. Resereportage och många bilder (dock inte från fabrikens insida) kan dock utlovas. :lick:

Rackarns kul, Gustav - jag är övertygad om att ni kommer och få en härlig resa 8)

GustavO
2010-06-03, 22:48
Lite pinsamt att resereportaget dröjt så länge. Jag hade stora planer om videosessioner och annat. Men Ni får hålla till godo med lite text och bilder. Om det är NMCSs längsta inlägg vet jag inte men det finns mycket att berätta så det är inget att göra. Reading is not mandatory bur recommended! ;)

Vårt Londonäventyret började på onsdagen med flyg till Stansted och sedan flygbuss in till stan, sittandes bredvid en svettig, östeuropeisksnickare från Slovakien som var så fascinerad över att vi kom från samma land som Björn, Benny ”and ze görlz”.

Hur som helst så går två dagar fort i London. Och fortare än vi hann säga ”Two more pints of Guinness, please” så var det fredag. Och jag skulle också förlora min oskuld som vänsteranhängare (inga politiska laddningar utan att köra vänsterstyrd bil på (oftast) vänster sida av vägen). Och det skulle göras i en Opel Signia! :confused: Inte den minsta bilen på marknaden – och långt ifrån den mest spännande. Behaglig och ganska snygg? Ja! Trevlig, eggande, 6-ig, kul, underhållande, pigg? Nope! Hur som helst; tillsammans med GPS:en som var medplockad hemifrån så tog den oss till Oxford – målet för dagen.

Ni som varit där vet vad jag menar! Det kändes riktigt stort när man såg fabriksområdet breda ut sig och man stilla började undra hur det kan krävas så mycket plats för att producera något så litet – och då kör jag ändå en Clubbis. Men det var häftigt att se anläggning – och den fick vi se från alla håll eftersom jag hade glömt kartan som vi fick irra runt längs staketen tills vi hittade rätt port – närmare bestämt 7:an.

”Are you from the MINI Club, or are You from Sweden?” frågade den lille, men synligt korpulente mannen oss. Egentglien både och men jag misstänkte att vi i detta fallet var mest identifierbara som "the Swedes". Det visade sig att mannen som ställt frågan var ingen mindre än Mr Terry Swindon som senare skulle leda oss runt anläggningen. Han hade jobbat på Morris/MINI-fabriken i över 40 år, men var nu pensionär och det enda han sysslade med nu var dessa guidade rundvandringar.

I väntan på att MINI-klubben skulle anlända gick vi runt lite i utställningen och tittade. Ganska sevärt faktiskt! Där fanns allt från en av många Coopers som användes i den nya Italian Job (dubbla rattar så att det såg ut som Mark körde även om han inte gjorde det), Austin Powers sköna Union Jack Cooper samt en förstudie till Clubmannen . Som alltid dock är ju de lite mer överdrivna än seriebilen – påhänget blev inte fullt så märkbart när det var dags att börja sälja den! ;) )

När MINI-klubben från Norwich anlänt fick de ta Iveco-bussen, och vi fick åka betydligt ståndaktigare; en R56:a :p Och första anhalten var sista hallen innan bilen rullade ut (nej, något sinne för pedagogik och logisk följd kan man inte beskylla de för). I denna hallen monterades hela bilen. I ena änden kom det lackade chassiet in, och sedan passerade den stationer som monterade dörrar, soltak, motorer, hjul, instrumentbräda – You name it. I andra änden rullade bilarna ut – klara för inspektion och sedan leverans. Och mitt MINI-hjärta slog hårda och täta slag vid stationen där bilarna startades för första gången. Ganska kul att se en klassiker födas och veta att från och med det ögonblicket kommer den här lilla krabaten skapa så mycket glädje och breda leenden. Och det var ju fräckt att inse att här har ens egen bil slussats runt här ganska nyligen.

Tanken på all logistik kittlar också lite behagligt. Visst – med dagens IT-stöd är det inget konstigt att rätt komponenter kommer på sidobandet exakt samtidigt som karossen rullar fram. Men häftigt är det. Och det är ju dessutom sällan som två identiska uppsättningar hjul eller instrumentbrädor följde varandra. Terry sa ”I usually say that if you see two identical MINIs here, you get one of them for free. But then I got a German boss and when he heard me say that he told me never to say that again. So I am not allowed to say that anymore!” Killen hade humor! :hihi:

När man tittade på alla bilarna slog det också mig hur många bilar det var som hade de gula reflexerna i skärmarna. Så Terry fick svara på frågar hur många som har det, och alltså skeppas till USA och Kanada. Var fjärde bil! Var fjärde bil i denna oändliga rad av bilar går dit. Så det är verkligen något stort på gång, och Cooperspotting i U.S.A är nog en ganska stressande syssla nuförtiden.

Efter denna logistikporr var det dags för chassimonteringen (som sagt; logik?). Här svetsas chassi ihop av icke fackanslutna, icke VABande och framförallt, grymt precisa MINI-arbetare; robotarna. De jobbar snabbt och med otrolig precision och det var häftigt att se dem, där de stod i små burar – 4 och 4 – och jobbade häcken av sig 18 timmar om dygnet. Här fick man också se när transpondern sattes på chassiet. I samma skede som torpedväggen svetsas på kommer också transpondern på som berättar vems bil det är. Fram till dess finns det tre chassi (R55, R56 och cabben) men i och med torpedväggen/transpondern blir den också identifierad som Mr X bil.

Som svensk blev man också lite extra stolt när de visade upp den nya produktionslinjen för Roadstern och Coupén. De ska svetsas ihop av ABB-robotar så där kan vi snacka kvalitetsarbete. Lovar gott för dem modellerna!

Efter det var det tillbaka till utställningshallen där resan hade börjat två timmar tidigare. Vi frågade då Mr Swindon om det inte fanns en merchandiseshop, men det fanns tyvärr inte. ”-Why – are You big MINI fans?” "-Ehhh. Well… We’re here.. And we live in Sweden…” Så han rusade ut, och kom tillbaka efter några minuter med två MINI United-jackor. :nana: Han hade dock tydlig respekt för sin chef från Bayern och nämnde honom återigen: "-Don’t show it on the way to your car. Especially not to my boss!"

Om det inte framkommit, så kan jag varmt rekommendera att åka till Oxfordfabriken. Är man i London så är det ingen stor grej att ta sig dit, och det verkligen en upplevelse (läs dröm) att se en hel hall där hänger MINIsar överallt i taket. Det blir liksom inte vackrare än så.

Vill någon ha tips, råd eller har frågor så bara kom med dem. Annars tycker jag alla som inte har gjort ska planera in en resa till London och Oxford så fort som möjligt.

Cheers! :beerchug:

Hobbe
2010-06-03, 23:34
Ett stort tack Gustav för ditt fantastiska och mycket underhållande reportage!

Den som väntar på något gott... ;)

powernap
2010-06-04, 06:49
Underbar läsning!!!

Fredrik
2010-06-04, 06:56
Suveränt reportage Gustav, och jag är mycket glad att ni fick bese det fantastiska MINI Plant Oxford. Hoppas mina små tips i början av tråden hjälpte er något.

När de frågade vilka ni var (MINI Club or the Swedes) skulle du sagt: The Swedes from the MINI Club :woot: ;)

Snart kommer alltså produktionen igång av tvåsitsiga Roadster (först ut) och Coupé.
Det ska bli spännande att se, och jag tror MINI kommer att få räkna med ökad försäljning under lång tid framöver 8)

Det enda jag saknade på fabriken var just som du säger Gustav en shop med merchandise - visst var utställningshallen med cafeet ok, men att där erbjuda MINIpryttlar till MINIacs som kommer från världens alla hörn måste ju kunna vara ett lysande sätt att få in extra klirr i kassan.

Haugthon
2010-06-04, 07:22
Underbar läsning Gustav! :D

dvorak
2010-06-04, 08:44
Shit vilken fet husbil!! Till och med jag kan tänka mig att campa ifall jag hade en sådan :D

Luc!fear
2010-06-04, 09:14
Kul läsning... man liksom hamnade där igen (var där 2009 under MINI United)
Kunde se det mesta framför mig allt eftersom du skrev...underbart.
Tack för det.
/Dan

Bang
2010-06-04, 09:54
Sweet reportage...
Skulle vara kul å besöka en bilfabrik där man faktiskt älskar bilarna de tillverkar!

Hagatorpet
2010-06-04, 20:01
det ser ut att vara värt ett besök
tack för ett bra reportage

Luc!fear
2013-03-28, 20:15
En kortare film från fabiken i Oxford (http://www.youtube.com/watch?v=7uLYZLZvrHk)

krage
2013-08-17, 22:21
Var och körde runt tre veckor i England i somras och en av alla "Waypoints" var några bilfabriksbesök.
Och vi började med MINI fabriken i Oxford.
Eftersom vi inte visste vilken tid vi skulle passera så hade vi inget bokat utan siktade bara på att besöka "Visitor Center"
som alla fabriker har, titta runt och prata med folket där.
Trodde jag !!!!
Körde runt alltihop men inget hittades. Det finns inget dito hos MINI i Oxford.
Kan det vara BMW's infllytande som bromsar en sådan exponering eller ?
Vi blev lite besvikna på detta och får väl boka in oss, om det blir fler besök dit.

Nästa fabrik på listan var Jaguar i Castle Bromwich, Birmingham.
Där finns ett rejält besökscenter och fabriksbesök var inga problem att ordna, trots vi inte förbokat detta.
Vi blev visade in i nya F-typens nya showroom som inte var litet.

I Malvern besöktes 113 år gamla, fortfarande Engelskt-ägda Morgan fabriken, men det är en historia för sej själv.:)

Luc!fear
2013-08-18, 05:43
Synd ni inte hittade någit att se å MINIfabriken.
När vi var där 2009 hade dom en utställningslokal med en massa bilar och historia.
Kanske det endast var för dom fyllde 50 år det året, men det känns konstigt om så skulle vara fallet.
Synd att ni inte fick se något när ni var så nära.

Nina
2013-08-18, 08:36
Vad synd, har själv haft funderingarna att åka till Oxford.

country
2013-08-19, 16:40
Blir det Linz Österrike nu med Countrymanen ?
Sen har BMW köpt Volvos gamla fabrik i Holland Mera flygresor?