handdator

Visa fullständig version : Känner mig nöjd med beslutet



powernap
2010-02-03, 07:15
Att ställa av bilen under vintern känns mer och mer som ett bra beslut....

Hur går det för alla er som kör i 50 cm snö?

:hihi:

Fredrik
2010-02-03, 07:17
Det går jättebra - MINIn är en suverän vinterbil och det funkar kanon med dubbfria däck, bara man håller en extra flukt på glittertendenser på asfalten så man ser om det är halt eller ej, no probs :buttrock:

Att inte köra MINI på vintern = your loss :mrgreen: ;)

Scitz0
2010-02-03, 07:32
Jodå det går bara fint. Jag gör mitt bästa för att ploga de skånska vägarna fria från snö :)

powernap
2010-02-03, 07:33
Att inte köra MINI på vintern = your loss :mrgreen: ;)

att inte våga köra minin på bana = your loss ;-)

*skönt att det funkar med minin i midvintersverige!!*

powernap
2010-02-03, 07:34
Jodå det går bara fint. Jag gör mitt bästa för att ploga de skånska vägarna fria från snö :)

skicka fakturan till snöröjningen!!!

Fredrik
2010-02-03, 07:53
att inte våga köra minin på bana = your loss ;-)

*skönt att det funkar med minin i midvintersverige!!*

Hehe, kan så vara vad gäller första raden ;)

Ja, faktum är att MINIn känns väldigt trygg och stabil men samtidigt skojig att köra, bara man som sagt håller lite koll på väglaget så går det alldeles utmärkt 8)

Just nu är jag glad att jag inte har sänkt den mer (har sportchassiet på som sänker 15 mm mot original) då det ibland kan vara mittvallar när snöröjningen inte hunnit med, men det är bara att stötta med gasen :galen

arcamone
2010-02-03, 11:24
Alldeles utmärkt även här i Göteborg. Men visst hjälper man snöröjarna med lite plogning av mittfåran. Går bra så länge den står i garage, har ni R56-ägare också problem med dörrar som trilskas (fastnar) vid -10 grader och lägre?

/David

Hobbe
2010-02-03, 11:25
Skrik till när ni har plöjt bort all snö så vi andra vet när vi kan plocka ut våra bilar på vägarna ;)

Fredrik
2010-02-03, 11:33
Alldeles utmärkt även här i Göteborg. Men visst hjälper man snöröjarna med lite plogning av mittfåran. Går bra så länge den står i garage, har ni R56-ägare också problem med dörrar som trilskas (fastnar) vid -10 grader och lägre?

/David

Inte jag personligen men min pärla sover gott i vårat villlagarage varje natt :)

Jag vet dock att andra MINIster haft lite strul med detta.

powernap
2010-02-03, 12:01
Skrik till när ni har plöjt bort all snö så vi andra vet när vi kan plocka ut våra bilar på vägarna ;)

:potd:

Ace
2010-02-03, 17:18
Håller med nappen. Min 740-vintertraktor sladdar på bra i snömodden. Känns skönt att kunna borsta av snön med piasava-kvasten på morgonen utan att bry sig om repor! :=)

Fredrik
2010-02-03, 17:39
Bah, lite snö stoppar inte en sann MINIst :galen ;)

Hjalle works
2010-02-03, 18:13
Har själv försökt att ha bilen i garage nu under vintern men det går bara inte. Jag måste köra varje dag annars får jag abstinens. Riktigt irriterande att bilen drar i snövallen för att den är så låg bara!

Joh@nna
2010-02-03, 18:52
Har än så länge inte haft några större problem att köra min Mini med odubbat här i Göteborg. Den står ute och jag har inte haft några problem med det heller, inget som har krånglat (ta i trä).

Jag är än så länge jättenöjd med mitt Miniköp! :D

rajapruk
2010-02-03, 22:12
Jag gör en perfekt handbromsslide in på min parkering varje dag, synd det inte är vinter jämt!!

Fredrik
2010-02-04, 06:47
Jag gör en perfekt handbromsslide in på min parkering varje dag, synd det inte är vinter jämt!!

:galen :D

Tryggve
2010-02-04, 07:14
Jättenöjd med att inte köra Schmutzi i saltet, i så fall hade jag haft en "Saltn' Pepper White" Mini istället...

Dessutom är det ren fröjd att rulla under bilen och titta på alla vackra icke-rostiga skruvskallar, gulkromade detaljer och sen veta att man inte behöver använda ett familjepack av 5-56 för att byta bromsar :galen

Fredrik
2010-02-04, 08:19
Jättenöjd med att inte köra Schmutzi i saltet, i så fall hade jag haft en "Saltn' Pepper White" Mini istället...

Dessutom är det ren fröjd att rulla under bilen och titta på alla vackra icke-rostiga skruvskallar, gulkromade detaljer och sen veta att man inte behöver använda ett familjepack av 5-56 för att byta bromsar :galen

Jag byter själv inga bromsar, det gör någon mekkunnig mek :)

Själv är min favoritplats förarsätet på MINIn, och jag har aldrig tittat efter några skruvar på undersidan, men alla har vi ju olika intressen ;)

nems
2010-02-04, 09:41
(Jag gör en perfekt handbromsslide in på min parkering varje dag, synd det inte är vinter jämt!!)

jap mitt största nöje på dagen att effter jobbet få handbromsa in på min parkering också!
varje dag blir det snabbare och längre glidningar in på uppfarten :D

snart är det bredstäl hella gatan ner :o

Green Meanie
2010-02-04, 10:32
I like the slow slides around roundabouts. When I drove out of the chaos of snow in our parking at work I managed to get the car to swivel on it own axis....very surprising and wholly cool! I keep off 75 from Farsta to Handen and drive through Länna...car still quite clean...:D

Kör oxå med dubbfria däck utan problem....har inte fastnat en enda gång men har sett stackars rear wheel drive BMW's snurrar.....:cool:

Jozze
2010-02-04, 11:34
Jag kör också i snön med dubbfria däck går finfint men jag väntar gärna tills bönderna har plogat vägarna här på landet, ser ju hur sambons sänkta BMW ser ut när han kommer hem :blink: .
Har endast haft ett problem med fram dörrarna när första kylan kom, då fick jag klättra in genom bakluckan och fram för att starta bilen så den fick stå o bli varm, men inget mer den dess (peppar peppar).
Skulle inte komma på tanken att ställa av bilen bara för det är vinter, jag kör i ur och skur och hoppas på det bästa.

Kanske ska tillägga att min far är bärgare :p

Rasmus
2010-02-04, 15:51
Inga problem med vintern och MINI:n här på ön i vanliga fall men just nu är det så mkt snö att det inte är fysiskt möjligt att köra MINI! Det är till och med så att man drar sig för att köra 4WD just nu. Helt sjukt!

Men hellre för mycket snö än slask, på grund av det där satans saltet som ni använder på fastlandet ;)

JohanH
2010-02-04, 17:24
Används verkligen fortfarande vägsalt? Jag är inte säker på det. Slutade man inte med det för några år sen?

EDIT: http://www.vv.se/vagarna/Sa-skots-vagarna/Vanliga-fragor1/2-Varfor-saltar-Vagverket-trots-alla-de-negativa-effekter-som-forknippas-med-anvandning-av-salt-som-halkbekampningsmedel/Darfor-behovs-saltet/Om-vagsalt/

Hobbe
2010-02-04, 17:44
Det enda salt jag har sett denna vinter är saltkaret på matbordet.

Hobbe
2010-02-04, 17:46
...sedan har jag hört att Robban H och RE använder luktegottsalt när det ska plaskas i badkaret, men det är en annan historia :)

powernap
2010-02-04, 17:47
...sedan har jag hört att Robban H och RE använder luktegottsalt när det ska plaskas i badkaret, men det är en annan historia :)

hahaha.....tror någon av nämnda herrar även har en gul pip-anka.....

Rasmus
2010-02-04, 19:04
Används verkligen fortfarande vägsalt? Jag är inte säker på det. Slutade man inte med det för några år sen?

EDIT: http://www.vv.se/vagarna/Sa-skots-vagarna/Vanliga-fragor1/2-Varfor-saltar-Vagverket-trots-alla-de-negativa-effekter-som-forknippas-med-anvandning-av-salt-som-halkbekampningsmedel/Darfor-behovs-saltet/Om-vagsalt/

Om du läser mellan raderna under rubriken "Alternativ" så står det ju klart och tydligt att dom saltar som satan, men försöker använda andra alternativ när det är möjligt. Att döma av hur vägarna och bilarna ser ut på fastlandet (sett ur en gotlännings perspektiv) är det mkt saltbehandling som sker av era vintervägar.

Här har dom dock sandat några "hål" efter att bilar glidit ner med bakvagnen i dessa hål och pajat både husfasad och bilar :mad:

Rasmus
2010-02-04, 19:05
hahaha.....tror någon av nämnda herrar även har en gul pip-anka.....

Definitivt Robban!!
Min badanka är ju röd…

JohanH
2010-02-05, 12:29
Om du läser mellan raderna under rubriken "Alternativ" så står det ju klart och tydligt att dom saltar som satan, men försöker använda andra alternativ när det är möjligt. Att döma av hur vägarna och bilarna ser ut på fastlandet (sett ur en gotlännings perspektiv) är det mkt saltbehandling som sker av era vintervägar.

Här har dom dock sandat några "hål" efter att bilar glidit ner med bakvagnen i dessa hål och pajat både husfasad och bilar :mad:

Fast det spelar ju ingen roll hos er.- Gotlänningar i allmänhet kör ju en bil som klassas om veteranbil för att inte behöva betala fordonsskatt i en fart om minst 20 km under gällande hastighetsbegränsning. Klart ni inte behöver salt.

Jag brukar jämföra bilister på Gotland och Dalarna (där vi råkar tillbringa en del av somrarna). På Gotland får man se till att snabbt ta sig förbi infödingarna om man vill komma någon vart - i Dalarna handlar det mer om att hålla sig ur vägen när infödingarna dundrar fram.

/J

Rasmus
2010-02-05, 16:02
Fast det spelar ju ingen roll hos er.- Gotlänningar i allmänhet kör ju en bil som klassas om veteranbil för att inte behöva betala fordonsskatt i en fart om minst 20 km under gällande hastighetsbegränsning. Klart ni inte behöver salt.

Jag brukar jämföra bilister på Gotland och Dalarna (där vi råkar tillbringa en del av somrarna). På Gotland får man se till att snabbt ta sig förbi infödingarna om man vill komma någon vart - i Dalarna handlar det mer om att hålla sig ur vägen när infödingarna dundrar fram.

/J
Hahaha! Bra jämförelse :D
Men det är sant, gotlänningarna har Sveriges äldsta bilpark och det beror enligt experterna just på avsaknanden av saltade vintervägar. Bilar som inte rostar lever länge!

Att folk sen kör som …… här är en annan femma. Nu är dessutom farterna sänkta över hela ön. Det ska tydligen bli mindre olyckor då enligt VV, även på de vägar där det aldrig varit en olycka :mad::mad:

powernap
2010-02-05, 18:47
tur för dig att ringen finns nära då ;-)

RobertH
2010-02-05, 21:17
Att folk sen kör som …… här är en annan femma. Nu är dessutom farterna sänkta över hela ön. Det ska tydligen bli mindre olyckor då enligt VV, även på de vägar där det aldrig varit en olycka :mad::mad:

Jag tycker det är helt rätt. Jag röstar för biltullar innanför muren också. Och straffskatt varje dag ni har sol.

Hobbe
2010-02-06, 11:28
Jag röstar för biltullar innanför muren också. Och straffskatt varje dag ni har sol.

+1 :cool: