handdator

Visa fullständig version : Mini Cooper S Cabrio på bana?



MrPlow
2010-01-25, 22:10
Funderar på om jag ska bli med Mini Cooper S Cabrio till sommaren. Har också en liten dröm om att banracea lite... Men det kanske är helt fel bil för det?

Vad säger ni?

RobertH
2010-01-25, 22:44
Den fungerar alldeles utmärkt att nöta bana med så länge du inte har några jätteseriösa ambitioner. Minin är dessutom väldigt lättkörd och förlåtande vid bankörning ifall du inte har så mycket tidigare erfarenhet.

Hobbe
2010-01-26, 02:24
Om bankörning finns på agendan så rekommenderas plåttak.
Tyg skyddar inte lika bra vid tex en rullning och/eller en smäll med föremål.
Ett tygtak har även ett annat syfte än ett plåtak, oftast är syftet att vara nedfällt :)

Själv träffades jag av en fälgbult från en lastbil på Autobahn i Tyskland i min Z4 (E85).
Tur att bilens hardtop satt påskruvad då det blev en ordentlig smäll, och en stor "krater" där fälgbulten träffade (precis ovanför förarstolen...).
Efter den smällen lovade jag mig själv ett ordentligt tak på min nästa bil.

Hobbe
2010-01-26, 02:29
Sedan dröjde bara något år innan Ferrari-Massa ville vara värre och krockade med en fjäder från framförvarande bil under F1-träning.
Den smällen glömmer aldrig Massa heller...

dvorak
2010-01-26, 08:44
Undra om F1 bilar finns att få med tak....

Hobbe
2010-01-26, 09:32
Japp, finns just nu till extrapris på ICA!
(Nu är det ju en himla skillnad på säkerheten överlag mellan F1 och MINI)

MrPlow
2010-01-26, 16:06
Jag har nog inga seriösa ambitioner. Men kanske ta ett bancert och åka på någon racedag!

Hur är styvheten i bilen i förhållande till den med tak?

Lånade en kompis 997 Cab förra sommaren och parkerade den på en lutande uppfart... Kroken som skulle haka fast taket missade med 5 cm... =) Fick köra upp på plan mark och cabba upp...

powernap
2010-01-26, 18:30
välkommen till banan!!!

MrPlow
2010-01-26, 21:47
Vad kostar det att börja racea? Vad behöver man för cert? Vilken bana ska man börja på? Var går man i skola? Många frågor känner jag =)

powernap
2010-01-27, 07:00
*måns kommer snart att svara här*

Hobbe
2010-01-27, 13:19
*måns kommer snart att svara här*

Nja...

Förarlicens Racing kan man ta via tex BMW Sport Club (racingsektionen inom BMW Club Schweden - systerklubben till NMCS).
BMW Sport Club är anslutna till SBF (Svenska Bilsportsförbundet).
En licensutbildning kommer att erbjudas i samband med säsongsstarten på Mantorp i maj.
Mer info kommer så småningom på www.bmwsc.com (http://www.bmwsc.com) .

Enbart cabbar med hardtop är tillåtna av säkerhetskäl på banträffarna BMWSC arrangerar, och dit är NMCS-medlemmar inbjudna.
Därav mitt nja som svar vad det gäller bankörningsmöjligheter för en MINI Cab.
Hardtop finns inte som tillbehör till MINI Cab.

Visst finns det fortfarande möjlighet för bankörning med en MINI Cab i någon form och någonstans, men oavsett vad så är alltid dessa möjligheter med en cab mer begränsade än med en bil med plåttak.
Därav min tidigare rekoomendation: Vill du köra på bana - köp en bil med plåttak.

MrPlow
2010-01-27, 16:15
Låter som jag får flirta med flickvännens mamma och låna hennes S3a om jag ska köra på bana =) Hon har nog inget emot att åka lite cab så länge!

powernap
2010-01-28, 07:56
Låter som jag får flirta med flickvännens mamma och låna hennes S3a om jag ska köra på bana =) Hon har nog inget emot att åka lite cab så länge!

= feltänk...det finns inget roligare än att köra mini på banan!