handdator

Visa fullständig version : Funderar på en Cooper S - igen!



CooperStefan
2010-01-17, 21:31
Hej,

Är en fd Cooper S-ägare som längtar efter att ha en bil med mycket körglädje igen och då ligger ju såklart en ny Cooper S bra till, den här gången är det i så fall en R56 som är aktuellt.

Tyvärr så var mina erfarenheter från tiden med R53:an inte bara positiva utan det var ganska mycket småstrul med den 03:a jag hade och nu när jag läser på forumet så verkar det som det är en del problem med R56:an också. Vad säger ni ägare? Vad är era erfarenheter? Jämför gärna med andra bilar ni haft.

Hur mycket jag än tycker om att köra bil så hatar jag att oroa mig för fel och besöka verkstäder ännu mer!

/Stefan

Fredrik
2010-01-18, 06:55
Stefan, jag är visserligen MINIfierad ut i fingerspetsarna men (med undantag för kamkedjerasslet) har jag inte haft några problem med min R56 S.


Jag tror du lugnt kan skaffa dig en R56 och njuta av livet igen 8)

dvorak
2010-01-18, 08:18
Min bil har också varit bra. Inga direkta fel, fönsterhissarna krånglade men fixades på garanti.

Nu har bilen snart 5000 mil på mätaren

ola
2010-01-18, 08:49
samma här supernöjd med både de R50 och R55 jag haft/har. inga problem annat än de man alltid kan förknippa med bilar , dvs nån gång då och då går ju något sönder, men MINI är de mest felfria bilar jag har haft iallafall.

dvorak
2010-01-18, 09:37
Daf66 Cab-73
Simca1100-74
AlfaGTV-84,
Alfa33-84
Peugeot307CC-04,
Alfa75 2,0 -84,
Alfa75 2,0-86

Härliga bilar (speciellt Simcan och GTVn!), men det låter inte riktigt som att byggkvalitét är högsta prio i dina bilval Ola ;)

Hobbe
2010-01-18, 09:51
... men det låter inte riktigt som att byggkvalitét är högsta prio i dina bilval Ola ;)

Touché! :D

MINI kommer att upplevas som en felfri bil i den samlingen.
(Fast Peugeout 307CC har jag viss positiv erfarenhet av själv)

ola
2010-01-18, 10:23
Daf66 Cab-73
Simca1100-74
AlfaGTV-84,
Alfa33-84
Peugeot307CC-04,
Alfa75 2,0 -84,
Alfa75 2,0-86

Härliga bilar (speciellt Simcan och GTVn!), men det låter inte riktigt som att byggkvalitét är högsta prio i dina bilval Ola ;)

haha , ja det ser ju onekligen ut som det! fast om man jämför med de tyska krakarna jag har haft då.. Opel, Ford, VW och i synnerhet Audi så är MINI rena undret av felfrihet..

Cervantes
2010-01-18, 10:33
haha , ja det ser ju onekligen ut som det! fast om man jämför med de tyska krakarna jag har haft då.. Opel, Ford, VW och i synnerhet Audi så är MINI rena undret av felfrihet..

Har haft en del audi och vw och där skulle jag inte snacka om någon kvalité direkt.. Krävs inte mycket för att överträffa det :)

Inne på min första BMW och där förväntar jag mig ett uppsving från föregående tyskar! Men om jag köper en mini så skulle bara charmen i bilen förlåta en del strul :D

CooperStefan
2010-01-18, 11:38
Kul att läsa era svar och att ni verkar ha lite problem med bilarna!

Hur är det med kamkedjerasslet? Är det löst och tar BMW det på goodwill-garanti om nybilsgarantin gått ut?

Är det någon som har några nyheter om faceliften? Är det stora förändringar av designen och när kommer den?

RobertH
2010-01-18, 11:47
Då får väl jag, i vanlig ordning, komma och krossa myten om den felfria minin. :D

Jag är inne på min andra MINI och jag väl i snitt haft ett problem i månaden med mina bilar. Den har varit inne för fix av kamkedjerasslet senast i april, men problemet kvarstår. Inget nytt har kommit fram om goodwill och BMW har inte heller svarat på våra brev.

Men men, det är såklart värt det ändå. Det ska göra ont att köra MINI.

När det gäller faceliften så vet vi i alla fall att motorerna blir starkare. (+9hk på "S" har jag för mig) I övrigt ska det väl främst vara interiöra skillnader.

Fredrik
2010-01-18, 11:48
Kul att läsa era svar och att ni verkar ha lite problem med bilarna!

Hur är det med kamkedjerasslet? Är det löst och tar BMW det på goodwill-garanti om nybilsgarantin gått ut?

Är det någon som har några nyheter om faceliften? Är det stora förändringar av designen och när kommer den?

Kamkedjerassel: några har fått det på goodwill, men är osäker på om alla fått det.
Det verkar som att den del vi som fått våran utbytt mot nu uppdaterats igen, men jag har ingen närmare info - det skrevs ett officiellt brev från oss som hade detta problem men vi hörde aldrig av BMW i frågan.

Facelift: Förmodligen endast små designförändringar (exakt vad eller vilka är ännu oklart, om ens några), men motorerna får några hästar till - S får enligt uppgift 184 hästar mot tidigare 175 (+9 hk). Faceliften introduceras under året, vanligast är att kommande modellår (2011) får uppdateringen och BMW/MINI byter modellår i september om jag minns rätt.

CooperStefan
2010-01-18, 12:00
Då får väl jag, i vanlig ordning, komma och krossa myten om den felfria minin. :D

Jag är inne på min andra MINI och jag väl i snitt haft ett problem i månaden med mina bilar. Den har varit inne för fix av kamkedjerasslet senast i april, men problemet kvarstår. Inget nytt har kommit fram om goodwill och BMW har inte heller svarat på våra brev.

Men men, det är såklart värt det ändå. Det ska göra ont att köra MINI.

Tyvärr påminner detta om tiden med den 03:a jag hade :(

Finns det några bilder på faceliften ännu?

Fredrik
2010-01-18, 12:05
Nej, inga bilder ännu utan enbart den info jag (och Robban) skrev om ovan.

dvorak
2010-01-18, 13:05
Då får väl jag, i vanlig ordning, komma och krossa myten om den felfria minin. :D

Jag är inne på min andra MINI och jag väl i snitt haft ett problem i månaden med mina bilar. Den har varit inne för fix av kamkedjerasslet senast i april, men problemet kvarstår. Inget nytt har kommit fram om goodwill och BMW har inte heller svarat på våra brev.

Men men, det är såklart värt det ändå. Det ska göra ont att köra MINI.

När det gäller faceliften så vet vi i alla fall att motorerna blir starkare. (+9hk på "S" har jag för mig) I övrigt ska det väl främst vara interiöra skillnader.

Jag är lite nyfiken eftersom min bil har varit bra...

Ett fel i månaden låter riktigt jobbigt, men vad är det som strular mest med din bil?

RobertH
2010-01-18, 13:18
Jag har inte hela listan här, men några saker: (endast nya bilen, ägd i ca 15 mån):

Fukt i dimljus, lister som lossnat, byte av huvudbromscylinder, knak i instrumentpanel och inredning, rassel från kamkedjan, defekt backsensor, servicelampor som lyser och blinkar utan anledning (t.ex. bromsbyte 400 mil efter byte), trasig lamphållare för skyltbelysningen (fick byta hela listen på bakluckan).

Det är vad jag kommer på nu. Den har iofs hållt ganska bra det sista halvåret. Felen ovan är dock inte ens hälften av de problem jag hade med förra bilen, så R56 skulle jag väl försiktigt kalla för en bättre bil än R53 enligt mina erfarenheter.

powernap
2010-01-18, 13:23
känner inte alls igen ovanstående....

detta är oxo min andra bil, men som entusiast av körglädje så har jag hållit mig till R53

allt har funkat, förutom en drivknut var på bilarna, kanske pga körstil och banåkning

inget förutom knak o knirr i paneler kan dömas till en i övrigt felfri miniperiod.
men då ska man kanske betänka att jag inte håller på med fisåkning mellan rödljus speciellt mycket....

Ace
2010-01-18, 18:52
Kamkedjeproblemen har väl funnits sedan -07 på Cooper S eller?
Skulle vara märkligt om MINI endast focuserat på dom 9hk dom lagt till och struntat i rasslet. Måste väl finnas någon tekniker på MINI som löst det problemet?
Annars kan man ju fundera på hur företaget leds. Det har ju varit den största snackisen på forum runt om i världen.

Har själv en R53 som jag endast haft problem med en fönsterhiss och med styrservon.
Det senare gick på försäkringen då det skulle kostat 17000:- att byta.

loop
2010-01-18, 19:35
Som det värkar har de löst probelment i de nya motorerna

http://www.motoringfile.com/2010/01/15/mini-solves-the-cold-start-problem-again/

Kongo
2010-01-18, 20:24
Felfri har min inte varit, men den har ju åtminstinde alltid startat hittills

6500 mil
2 omgångar bussningar till krängningshämmaren bak
Lite problem med sidorutorna
Byte av kamrem pga oljud
Turbobyte pga oljud men det oljudet jag pratade om är fortfarande kvar... (nej robban det är inte dieselknacket jag syftar på)
Galvsläpp på bakluckorna
Knirr och knarr från inredning (min 30000 milade bmw var det inget knirr och knarr i)

Annars har den funkat bra förutom att jag tyvärr råkat ut för en massa kassa "mekaniker"

Jajustja ena bakluckan slutade fungera en kort tid efter att bilcentralen varit där och pillat... om det beror på de eller om elkontakterna korroderade utan deras hjälp vet jag ej

xCooPx
2010-01-20, 10:48
Min R56 med ca 5200mil på mätaren har fungerat förträffligt förutom två irriterande saker:

1. Förardörren upplevdes av bilen som fortfarande öppen även om den var stängd. Åtgärdades av BMW Solna genom att byta ut sensorn i dörren (tydligen känt fel)

2. Konstruktionsfel(?) - R56 -08 (och framåt?) saknar gummilister i dörrarnas nederkant, oklart varför men antar att man tycker att de inte gjorde någon skillnad. Upplever iaf att mina upplysta instegslister blir smutsiga snabbare. Inte så stort problem att jag har beställt gummilisterna och satt dit dem själv, men ändå ett irritationsmoment för en perfektionist.

Green Meanie
2010-01-20, 16:54
Cam job done with goodwill. Fuel pump changed with goodwill. Tail gate was out of alignment when I bought it...could see the big gap on one side..guarantee job. Rattle in instrument panel still fffing there every so often...my biggest annoyance...despite BMW changing things and not really looking for the problem..otherwise the car starts every time even on the coldest day...but dont bank on yer windows working..the glass freezes to the rubber seal every time. :( Drive it every day and its a real work horse, coping with all the weather thrown at it. Heater whistles though, when getting the interior warmed up! Love the thing and thats why its called The Green Meanie.:mrgreen:

CooperStefan
2010-01-21, 21:39
Låter ju ganska bra det här ändå, ingen bilmodell är ju fri från fel. Ok, kanske någon japansk då...

Får kanske ta en provtur och se om bilen är lika rolig som jag minns den.

loop
2010-01-22, 14:54
Om du provkör en, var berädd att köpa en :-)

Green Meanie
2010-01-24, 15:50
opps..spoke too soon. BIG piece of paint fell off my drivers side mirror.:mad:

Have to talk to BMW i guess...