handdator

Visa fullständig version : Vad ska en ny mini ha?



Cervantes
2010-01-12, 09:52
Hej alla!

Går i funderingarna att beställa en Mini cooper D. Bilen ska i första hand bli en pendlarbil för att ta mig till jobbet, men även vara familjens andra bil. Satt å titta i prislistan på tillbehör men tänkte jag skulle höra mig för med er som kan..

Vad för tillbehör tycker Ni man ska ha om man beställer en mini? I paket väg skulle det bli pepper paketet ( som var nedsatt 10k just nu ) Vad mer bör man ha? Dels för att trivas med bilen och dels för att den ska va lättsåld om några år?

Tack på förhand

GustavO
2010-01-12, 10:20
Härligt att Du går i köptankar. Jag är nybliven MINI-ägare så det finns många med betydligt mer erfarenhet i ämnet än jag men eftersom jag precis köpt en ny så kanske jag kan vara behjäplig till viss del i alla fall.

Det är ju väldigt individuellt vad som är viktigt att ha. Men ett tips är att kolla JOBBARGUBBENs inlägg "utrustningsval i ny bil?" - där finns många svar.

Beträffande paket är Chillipaketet ett minimum tycker jag. Och för andrahandsvärdet tror jag att ACC, multifunktionsratt (med farthållare) och för allt i världen urkopplingsbar airbag (kostar 400:- när man beställer ny, och tusenlappar om det ska göras i efterhand) är bra tillägg.

Men som sagt; kolla ämnet ovan. Och frågor besvaras ofta och gärna av folk här på forumet så har du undringar; bring it on! Ens passion blir man ju aldrig trött på att diskutera! :p

Fredrik
2010-01-12, 10:24
Chilipaketet har många ansett som det viktigaste, men allt är i slutändan upp till tycke och smak.
Även panoramataket är extra eftersökt.

Vad gäller ACC kontra AC är det även här skillnad då många MINIster (inkl. jag) har nöjt sig med AC, men även det är givetvis en smakfråga.

Lycka till med att speca din bil (det är ju ett angenämt "problem"), och för att göra det hela ännu jobbigare så kan du sitta och laborera med färgväljaren - besök www.MINI.se och gå in på den modell du önskar och se vad just du vill ha för färgkombo på din Cooper D 8)

Cervantes
2010-01-12, 10:57
Är inte bara ett angenämt problem när man försöker hålla sig till en förutbestämd budget :banghead:

Tanken var att bilen inte skulle komma över 200k då det är "extra bilen" Ang, chilipaketet så spräcker det min budget tyvärr även om det är mycket trevligt i det.

Det jag har tänkt hittills är väl pepper paketet, klimat automatik, multifunktionsratt, lack, deaktiv airbag och elvärmda speglar / spolar munstycken. Något jag missat som man bör ha?

Haugthon
2010-01-12, 11:28
Är inte bara ett angenämt problem när man försöker hålla sig till en förutbestämd budget :banghead:

Tanken var att bilen inte skulle komma över 200k då det är "extra bilen" Ang, chilipaketet så spräcker det min budget tyvärr även om det är mycket trevligt i det.

Det jag har tänkt hittills är väl pepper paketet, klimat automatik, multifunktionsratt, lack, deaktiv airbag och elvärmda speglar / spolar munstycken. Något jag missat som man bör ha?

Allt det ovan och Xenon!

Cervantes
2010-01-12, 11:50
Allt det ovan och Xenon!

Ja Xenon har jag funderat på om man ska ha eller inte :)

Cervantes
2010-01-12, 11:53
och för att göra det hela ännu jobbigare så kan du sitta och laborera med färgväljaren - besök www.MINI.se och gå in på den modell du önskar och se vad just du vill ha för färgkombo på din Cooper D 8)

Är tyvärr inte bara mitt beslut med färgen, måste låta frugan få nått att säga till om så jag lyckas övertala henne :D

GustavO
2010-01-12, 11:56
Tanken var att bilen inte skulle komma över 200k då det är "extra bilen" Ang, chilipaketet så spräcker det min budget tyvärr även om det är mycket trevligt i det.


Har du kollat med en återförsäljare vad de tar för Chillipaketet nu? När jag beställde i slutet på november kostade det 4.900:-. Så det lär inte spräcka Din budget om Du har 200k att spendera.

Tänk också på att i dessa tider, om du dessutom inte har inbyte, så är det köparens marknad. Så mitt råd är att speca upp vad du vill ha, begära in offerter från olika återförsäljare på den konfigurationen och sedan börja deala. :banana:

Cervantes
2010-01-12, 11:59
Har du kollat med en återförsäljare vad de tar för Chillipaketet nu? När jag beställde i slutet på november kostade det 4.900:-. Så det lär inte spräcka Din budget om Du har 200k att spendera.

Tänk också på att i dessa tider, om du dessutom inte har inbyte, så är det köparens marknad. Så mitt råd är att speca upp vad du vill ha, begära in offerter från olika återförsäljare på den konfigurationen och sedan börja deala. :banana:

Nä har faktiskt inte kollat det, fick pris på 5000.- på pepper däremot. Har inbyte men det är ett ganska tacksamt sådant så det lär inte förstöra. Självklart ska jag pruta, vet ungefär vad som är att förvänta sig från bmw så borde ligga runt samma hos Mini kan man tro :)

Haugthon
2010-01-12, 12:50
Ja Xenon har jag funderat på om man ska ha eller inte :)

Jag hyrde en clubman utan xenon en ggn, och jag blev förskräkt! Den hade samma ljusbild som min mazda 323 från 88 :eek:

Fredrik
2010-01-12, 13:37
Xenon ska du absolut ta, spar in på ACC och ta AC istället (tro mig, fullt tillräckligt) och lägg pengarna på Xenonljus - skillnaden är enorm!

Cervantes
2010-01-12, 14:30
Tog faktiskt och ringde och fråga om chilipaketet och prisskillnaden va nästan obefintlig! tack för det tipset!! :bowdown::bowdown:

Xenon låter ju alla rörande överrens om att man bör ha så får nog räkna in det mé :)

Kongo
2010-01-12, 20:25
Välkommen hit :)

Är inte AC standard nu? och Chili uppgraderar till ACC?

Om det finns pengar skulle jag utöver Chili, minst välja till: multiratt (f-hållare), vita blinkers, xenon, uppvärmda backspelgar och en bättre stereo än den billigaste

Cervantes
2010-01-12, 20:37
Välkommen hit :)

Är inte AC standard nu? och Chili uppgraderar till ACC?

Om det finns pengar skulle jag utöver Chili, minst välja till: multiratt (f-hållare), vita blinkers, xenon, uppvärmda backspelgar och en bättre stereo än den billigaste

Tack :)

Nä ac är inte standard, men ingår med pepper och chili. Farthållare är ett måste! Pendlar 10 mil om dagen så farthållaren är värd sin vikt i guld :)

Stereo och blinkers och sånt är ju lätt att byta i efterhand sen om man inte är nöjd.

ola
2010-01-12, 22:11
Tack :)

Nä ac är inte standard, men ingår med pepper och chili. Farthållare är ett måste! Pendlar 10 mil om dagen så farthållaren är värd sin vikt i guld :)

Stereo och blinkers och sånt är ju lätt att byta i efterhand sen om man inte är nöjd.

stereon är INTE lätt att byta i efterhand!!
bil utan chilipaket är väl i princip osäljbar som beggad.. om jag inte missminner mig så är en viktig grej på chili att passagerarstolen är justerbar i höjdled..

Cervantes
2010-01-13, 04:59
stereon är INTE lätt att byta i efterhand!!
bil utan chilipaket är väl i princip osäljbar som beggad.. om jag inte missminner mig så är en viktig grej på chili att passagerarstolen är justerbar i höjdled..

Nä jag tänkte på högtalarna :) Såg ut som att stereon va samma som bmws standard och den är ju helt ok om man bara skvalar radio..

Justerbar passagerarstol ingick i både chili och pepper men iom att jag vill ha farthållaren så va det iprincip ingen prisskillnad på paketen så då är det ju ett lätt val :D

CooperStefan
2010-01-13, 16:14
Är det någon som vet om kampanjen på Chili-paketet även gäller Cooper S?

Cervantes
2010-01-13, 16:49
Är det någon som vet om kampanjen på Chili-paketet även gäller Cooper S?

Har svårt att tänka mig att den inte skulle göra det, men det är nog bara ringa och höra med dem :)

Fredrik
2010-01-14, 06:51
Är det någon som vet om kampanjen på Chili-paketet även gäller Cooper S?

Kolla med Jocke på MINI Stockholm: 08-735 39 27 tar dig direkt till honom 8)

Jocke N
2010-01-14, 10:15
Är det någon som vet om kampanjen på Chili-paketet även gäller Cooper S?

Kampanjerbjudandet på Chilipaket gäller även på Cooper S. Tills vidare... Inväntar besked från BMW Sverige huruvida kampanjen fortlöper under Q1 2010. Men än så länge ligger den kvar...

JOBBARGUBBEN
2010-01-20, 17:08
Jag säger bara ..automatlåda... ootroligt underskattat i en busbil som denna.
bara att styra och gasa, precis som en gocart:p:

Provkör en automat, det kommer du inte att ångra.