handdator

Visa fullständig version : Johan W: Mini Clubman JCW - R55 - Astro Black



Johan W
2009-09-18, 20:29
http://www.miniclub.se/picture.php?albumid=50&pictureid=1497

Namn: Johan W
Medlemsnummer: 1
Stockholm
Mini Clubman JCW Factory 2008
Astro Black / Silver
Namn: Harvey

Utrustning:
* Chilipaket
* Chrome Line exteriör
* velourmattor
* höjdinställning av passagerarstolen fram
* klimatanläggning
* dimstrålkastare fram
* förvaringspkt
* färddator
* belysningspkt
* tyg-/läderklädsel
* sportstolar.)
* klimatautomatik
* mulrifunktionsratt
* farthållare

* Chrome Line interiör
* Tak & sidobackspeglar i silver
* C-stolpe i silver
* rökarpaket
* Bonnetstripes - silver
* glastaklucka
* deaktivering passagerar airbag
* radio/CD MINI Boost
* Colour Line dark grey
* armstöd fram
* mobiltelefonförberedelse med Bluetooth- & USB-anslutning
* tyg-/läderklädsel Ray Carbon - svart
* LM-fälg Cross Spoke Challenge - 17"

Jahopp, då har man trillat dit igen efter några snesteg hos koncernsyskonen ;)
För er som inte känner till det startade jag en gång i tiden upp embryot för NMCS, hängde lite på Mini2 när man väntade på sin första Mini 2001 och ville ha en svenskt forum att snacka lite skit i vilket mynnade ut i ett forum som hette Coopersweden.se och på den vägen är det :)

Första bilen, Mini Cooper R50, beställdes veckan efter Sverigepremiären 2001, fick den i början på 2002. Blev bland annat en Stockholm-Paris t.o.r. med den bilen :) Sedan kom S:en på hösten sedan var det kört, Coopern såldes och en S beställdes i September 2002, fick den i maj 2003 9 månader senare :(.
Fick en provtur med "Dalhems-Jocke" och hans modifierade Mini sedan var det kört igen och tid bokades hos Kelleners Sport för lite modifieringar ;)
Bilen finns förrästen kvar här i klubben
. Nordquist: Mini Cooper S -03 - New MINI Club Sweden (http://www.miniclub.se/showthread.php?t=6154)

Leverans om nån vecka, tyvärr hade dom lyckats repa till kofångaren i hallen men detta ska åtgärdas innan jag sätter tänderna i den.

Första bilden på bilen, kass kvalité med Iphone, bättre kommer efter leverans

Kongo
2009-09-18, 21:28
Kul, välkommen tillbaka :)

RobertH
2009-09-18, 23:54
Härligt Johan!

Andersson
2009-09-19, 01:11
trevligt trevligt :D

ola
2009-09-19, 06:56
:D åhh en Clubman JCW polare! välkommen åter!

powernap
2009-09-19, 07:09
:buttrock:

härligt....

Fredrik
2009-09-19, 07:32
Skönt att grundaren av CooperSweden, embryot till dagens New MINI Club Sweden åter rattar MINI efter några felsteg :woot: ;)

Kul att du återigen kör MINI, Johan 8) 8) 8)

Johan W
2009-09-19, 10:31
Man tackar :)
Har ju smugit runt lite på träffarna men nu kan man ju vara med på riktigt :)
Mer info och bilder kommer när jag fått bilen, med lite tur i slutet av nästa vecka..

NickeNorrlänning
2009-09-19, 18:57
Grattis, grattis!

Mini Clubman Astro Black Owners Club!!! Respect!

Haugthon
2009-09-19, 19:24
Det där kan vara min drömbil!!!!! Grattis till en asfet underbart häftig clubman

:galen:galen:galen:galen:galen:galen:galen:galen:g alen:galen

är ett par lååååånga timmar minuter sekunder kvar till Harvey hämtas... Ingenting är som väntans tider....

Kongo
2009-09-19, 20:15
Vad blev det för diff?

Johan W
2009-09-19, 21:05
Grattis, grattis!

Mini Clubman Astro Black Owners Club!!! Respect!

Word! ;)

Johan W
2009-09-19, 21:06
Det där kan vara min drömbil!!!!! Grattis till en asfet underbart häftig clubman

:galen:galen:galen:galen:galen:galen:galen:galen:g alen:galen

är ett par lååååånga timmar minuter sekunder kvar till Harvey hämtas... Ingenting är som väntans tider....

Jepp, dock max nån vecka eller två, min gamla S fick jag vänta 9 månader på det sög ;)
Men det kliar helt klart i gasfoten :galen

Johan W
2009-09-19, 21:07
Vad blev det för diff?

ELDC, enda alternativet på JCW, går inte att beställa med mekaniska diffen

Björn P
2009-09-20, 11:13
Grattis Johan!

Tycker du har gjort ett klockrent val. JCW-drivlinan fungerar klockrent och Astro Black är en färg som vinner i längden.

/Björn P

Hobbe
2009-09-20, 11:37
Ja se där.
Nu saknas bara ett par gamlingar till så är vi tillbaka där vi startade :)

Johan W
2009-09-20, 18:36
Ja se där.
Nu saknas bara ett par gamlingar till så är vi tillbaka där vi startade :)

Vadå gammal? http://www.mysmiley.net/imgs/smile/characters/character0032.gif

;)

dvorak
2009-09-20, 19:15
Grattis Johan! Den ser fin ut!

Johan W
2009-09-24, 12:49
Om allt går som det ska kör man Mini igen imorgon kväll ;)
Bilen var tillbaka från lack nu iaf och stod på verkstaden för kontroll + leveransfix
Så försvinner BMWn imorgon blir det direkt till Solna för uthämtning...

powernap
2009-09-24, 13:12
tjohooooo....välkommen tillbaka på riktigt :-)

Johan W
2009-09-25, 17:36
Hoho, bilder kommer, ska ut och åka lite först ;)

Ace
2009-09-25, 17:46
Hoho, bilder kommer, ska ut och åka lite först ;)

Härligt!

Johan W
2009-09-25, 21:14
http://www.miniclub.se/album.php?albumid=54

Leveransbilder :)

Aleckz
2009-09-26, 00:15
Grattis till en galet fin bil!

RobertH
2009-09-26, 00:30
Ser bra ut!

Fredrik
2009-09-26, 08:28
Härligt Johan - grattis grattis!

powernap
2009-09-26, 09:08
ser fram emot att beskåda skönheten på mantorp.....

Haugthon
2009-09-26, 09:25
FI F¤#1N! :drool3::mygod::drool3:

Som killen på bild #1 man får gåshud!

Grattis!!!

Mantorp it is!

powernap
2009-09-26, 09:57
Mantorp it is!

skicka in anmälan...det är nog inte för sent ännu...

johan: den första bilden är ju klockren, i husets fönster mitt emot speglar sig "mini stockholm"

Johan W
2009-09-26, 18:41
Tack allihopa, 27mil avklarade ;)
Känns bra hitills, dock ramlade ena gummilisten till rutan av idag? Sett att fler stött på det, röststyrningen för mobiltelefonen är på tyska av nån anledning :P

Annars är det riktigt kul, avgasystemet är lite tystare än jag trodde men verkar som det blir bättre med tiden (mao låter lite trevligare). Riktigt kul bil annars :)

MaryJay
2009-09-27, 13:03
Grattis, grattis!

Mini Clubman Astro Black Owners Club!!! Respect!

Jag håller med, välkommen! Grattis till en jättefin bil! :)

Johan W
2009-09-28, 19:29
Första modifieringen klar :)
Mikrofonen till BT-handsfreen sitter på höger sida uppe i taket, antagligen p.g.a. dom där engelsmännen vanligtvis sitter och kör på den sidan av nån anledning.

Fått lite klagomål på att man låter långt borta osv, hittade då den här tråden http://www.northamericanmotoring.com/forums/navigation-and-audio/124952-how-to-move-the-bluetooth-microphone.html hur man flyttar mikrofonen till vänster sida istället.

Instruktionerna fungerade bra så nu sitter man med mikrofonen på vänster sida samt skinnflådda fingrar (konstigt nog fick jag precis in fingrarna i hålen i taket, fick dock inte ut dom utan fastna hela tiden, och av en tillfällighet hade dom gjort insidan av hålen fulla av vassa kanter :P)

Andersson
2009-09-28, 22:09
Första modifieringen klar :)
Mikrofonen till BT-handsfreen sitter på höger sida uppe i taket, antagligen p.g.a. dom där engelsmännen vanligtvis sitter och kör på den sidan av nån anledning.

Fått lite klagomål på att man låter långt borta osv, hittade då den här tråden http://www.northamericanmotoring.com/forums/navigation-and-audio/124952-how-to-move-the-bluetooth-microphone.html hur man flyttar mikrofonen till vänster sida istället.

Instruktionerna fungerade bra så nu sitter man med mikrofonen på vänster sida samt skinnflådda fingrar (konstigt nog fick jag precis in fingrarna i hålen i taket, fick dock inte ut dom utan fastna hela tiden, och av en tillfällighet hade dom gjort insidan av hålen fulla av vassa kanter :P)


Detta måste jag testa, håller på att bli tokig på att folk inte hör vad man säger så jag har slutat använda sk*ten och ångrar att jag valde till denna grej men nu kanske det kan bli ändring på det...:D Tack!

Särås
2009-09-29, 10:28
Ska man säga välkommen tillbaka då kanske! :)

Christoffer berättade förra veckan att det var på g!
Känns det bra då?
När spårar det ut då?
mvh Jimmy Särås

ola
2009-09-29, 14:59
Första modifieringen klar :)
Mikrofonen till BT-handsfreen sitter på höger sida uppe i taket, antagligen p.g.a. dom där engelsmännen vanligtvis sitter och kör på den sidan av nån anledning.

Fått lite klagomål på att man låter långt borta osv, hittade då den här tråden http://www.northamericanmotoring.com/forums/navigation-and-audio/124952-how-to-move-the-bluetooth-microphone.html hur man flyttar mikrofonen till vänster sida istället.

Instruktionerna fungerade bra så nu sitter man med mikrofonen på vänster sida samt skinnflådda fingrar (konstigt nog fick jag precis in fingrarna i hålen i taket, fick dock inte ut dom utan fastna hela tiden, och av en tillfällighet hade dom gjort insidan av hålen fulla av vassa kanter :P)

jäklars vad bra att det går att lösa det oerhört kassa ljudet som blir i BT:n , så nu vet jag vad jag ska göra när jag bilköar mig hem genom stan.. :-)

Björn P
2009-09-29, 15:46
Annars är det riktigt kul, avgasystemet är lite tystare än jag trodde men verkar som det blir bättre med tiden (mao låter lite trevligare). Riktigt kul bil annars :)

Nu är det i o f s säkert olika avgassystem i mångt och mycket på HB och Clubman, men jag kan glädja dig att det krävs en del uppvärmningsmil för att få igång systemet ordentligt. Nu vrålar och bluddrar det hur härligt som helst!

/Björn P

Johan W
2009-09-29, 17:16
Ska man säga välkommen tillbaka då kanske! :)

Christoffer berättade förra veckan att det var på g!
Känns det bra då?
När spårar det ut då?
mvh Jimmy Särås

Spårar ur vettesjutton ;)
Är ju bruksbil som ska rulla några mil om året så kommer nog ta det lugnt på trimfronten.
Sänkning blir det nog till sommaren, är också sugen på JCW-fronten med break ducts. JCW-vingen, alcantara-ratten osv. osv. Nått hittar man alltid på ;)

Johan W
2009-09-29, 17:17
jäklars vad bra att det går att lösa det oerhört kassa ljudet som blir i BT:n , så nu vet jag vad jag ska göra när jag bilköar mig hem genom stan.. :-)

Nu kan man hålla normal samtalston och motparten hör faktiskt vad man säger, inte alls dumt :)

Johan W
2009-10-04, 18:49
Facit efter dom första 150milen :)
Snittförbrukning, 0,85l/milen på båda första tankarna vilket är helt ok tycker jag (nästan uteslutande stockholmstrafik, (snitthastighet typ 35km/h) samt en del motorväg (120km/h) typ.

Fel/problem:
*Tappade gummilisten bak på höger bakdörr nästan direkt (ny beställd)
* Igår slutade clumandörren att fungera, låsmekanismen verkar kärva så man får manuellt dra ut "klacken" i nederkant för att få upp dörren. Får se om jag kan ordna det själv eller om verkstaden gör det.
*Knarr/gnissel (troligvis från ena baksätesmekanismen) ska kolla upp det mer noggrant

Annars är jag glatt överaskad av utrymmet, vi lastar in vår fullstora Brio-barnvagn med sitdel utan att behöva fälla något. Vi fick också in en barnmatstol utan problem häromdagen.
(Bifogad bild)

Har också hunnit med en Miniträff med familjens bilar ;)
http://www.miniclub.se/album.php?albumid=57

Haugthon
2009-10-04, 18:56
Facit efter dom första 150milen :)
Snittförbrukning, 0,85l/milen på båda första tankarna vilket är helt ok tycker jag (nästan uteslutande stockholmstrafik, (snitthastighet typ 35km/h) samt en del motorväg (120km/h) typ.

Fel/problem:
*Tappade gummilisten bak på höger bakdörr nästan direkt (ny beställd)
* Igår slutade clumandörren att fungera, låsmekanismen verkar kärva så man får manuellt dra ut "klacken" i nederkant för att få upp dörren. Får se om jag kan ordna det själv eller om verkstaden gör det.
*Knarr/gnissel (troligvis från ena baksätesmekanismen) ska kolla upp det mer noggrant

Annars är jag glatt överaskad av utrymmet, vi lastar in vår fullstora Brio-barnvagn med sitdel utan att behöva fälla något. Vi fick också in en barnmatstol utan problem häromdagen.
(Bifogad bild)

Har också hunnit med en Miniträff med familjens bilar ;)
http://www.miniclub.se/album.php?albumid=57

Äpplet faller inte långt ifrån trädet :p

Jocke
2009-10-13, 19:26
Ja se där.
Nu saknas bara ett par gamlingar till så är vi tillbaka där vi startade :)

Även jag riskerar nog att få återfall... Det har bara gått ett par månader sedan jag sålde min trotjänare. Har redan varit och klämt lite på en viss GP...

Jocke (old school)

JohanH
2009-10-13, 19:34
Äpplet faller inte långt ifrån trädet :p

Om man kan historian så tror jag att vad du menar med äpplet nog är trädet...:)

Fredrik
2009-10-13, 19:34
Även jag riskerar nog att få återfall... Det har bara gått ett par månader sedan jag sålde min trotjänare. Har redan varit och klämt lite på en viss GP...

Jocke (old school)

Hehe :D

Du är givetvis mycket välkommen åter till oss, Jocke :happy:

powernap
2009-10-14, 07:12
hehe...ser ut att bli en intressant 2010......

många banträffar o lite däckspark "det var bättre förr"

Johan W
2009-10-27, 15:18
Förra veckan var jag inne en sväng på Solna för ny list för bakrutan, idag var jag inne igen för att få ny vajer i clubmandörren. Känns redan som man är stamgäst på service ;)

Råkade tappa stripsen på huven igår också ?!? Blåste lite på dom med en hårrtork så dom ramlade av... Hmm aja får se vad vi hittar på istället ;)

Torsdag blir det lackförsegling och sedan börjar det bli dags för att få på vintermackorna också.

Ska försöka mig på lite seriösare bilder efter jag får tillbaka bilen från lackförseglingen

Fredrik
2009-10-27, 16:23
"Lite seriösare bilder" - herregud människa, dina bilder i det stora garaget är bland de snyggaste på hela forumet, Johan 8)

Däremot kan du få plåta min MINI i samma garage vid tillfälle :galen ;)

powernap
2009-10-28, 07:20
"Lite seriösare bilder" - herregud människa, dina bilder i det stora garaget är bland de snyggaste på hela forumet, Johan 8)

Däremot kan du få plåta min MINI i samma garage vid tillfälle :galen ;)

kom till nån banträff nångång, där är johan med sin kamera och all sin talang ;-)

nä just det, det svänger ju där ;-) så det går ju inte :lol:

myhre
2009-10-28, 17:55
snygg clubman

Johan W
2009-11-01, 22:49
Lite bilder innan vinterdhjulen åkte på :)
http://jowaphoto.net/pics/JCW/JCW_021.jpg

http://jowaphoto.net/pics/JCW/JCW_015.jpg

http://jowaphoto.net/pics/JCW/JCW_024.jpg

http://jowaphoto.net/pics/JCW/JCW_031.jpg

Lite tråkigt med fler garagebilder, har dock sin förklaring
Lite varmare än att stå ute
Inte haft tid när det varit ljust ute
bla bla bla massa andra bortförklaringar ;)

Haugthon
2009-11-02, 06:32
:eek::mygod::drool2:

Björn P
2009-11-02, 07:25
Fina garagebilder. Ungefär som min garagebild jag tog i förra veckan. ;)

Det måste ha varit ett projekt att få ut alla andra bilar från garaget för fotosessionen. :o

/Björn P

Johan W
2009-11-02, 14:34
Fina garagebilder. Ungefär som min garagebild jag tog i förra veckan. ;)

Det måste ha varit ett projekt att få ut alla andra bilar från garaget för fotosessionen. :o

/Björn P

Blev inspirerad av din garagebild :)

Jepp, var en hel del jobb att kasta ut alla andra ;)


Faktiskt en av anledningarna att jag plåtat lite bilder i det garaget är att jag brukar få ha det för mig själv om man kommer rätt tid, mao kan man stå i lugn och ro och bra belysning så länge man behagar, dock börjar det bli rätt kallt där också på kvällarna ;)

Hobbe
2009-11-02, 15:30
OBS blingvarning!
Nu är jag normalt inte någon stripes-fanatiker, men då bilen är ganska svart runt om så skulle det se snyggt ut med lite ränder på motorhuv och baklucka i takets färg :)

Johan W
2009-11-02, 15:41
OBS blingvarning!
Nu är jag normalt inte någon stripes-fanatiker, men då bilen är ganska svart runt om så skulle det se snyggt ut med lite ränder på motorhuv och baklucka i takets färg :)

Finns lite bling på planeringsstadiet ;)
Har funderat på något i den här stilen i silver, vi får se vad som händer.

http://www.streetside.se/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=147&zenid=84f1239718a73b06e2d6ece3348077d4

Önskelistan annars:
Exteriört
* Sänkning
* 17" Blir kvar men ska nog försöka få på bredare däck är 205/45 17" Får se vad det blir
* Tona rutorna
* JCW Takvinge
* JCW Front med uttag för bromskylning

Interiört
* JCW Alcantararatt
* Whalen Shiftknob

Övrigt
R-däck

Listan blir längre och längre ;)

Kongo
2009-11-02, 18:45
Lite bilder innan vinterdhjulen åkte på :)
http://jowaphoto.net/pics/JCW/JCW_021.jpg

http://jowaphoto.net/pics/JCW/JCW_015.jpg

http://jowaphoto.net/pics/JCW/JCW_024.jpg

http://jowaphoto.net/pics/JCW/JCW_031.jpg

Lite tråkigt med fler garagebilder, har dock sin förklaring
Lite varmare än att stå ute
Inte haft tid när det varit ljust ute
bla bla bla massa andra bortförklaringar ;)

Vafasiken du har ju photoshopat :mrgreen:

Snygga förutom det då ;)

Johan W
2009-11-02, 19:08
Vafasiken du har ju photoshopat :mrgreen:

Snygga förutom det då ;)

Marginellt Photoshoppande ;) Lite nivåer, lite skärpning och så har jag clonat bort nån logga :P

Johan W
2009-11-21, 23:30
Lekte budbil häromdagen, 4st stationära PC i karton, 1 UPS 5-6 mindre paket + lite annat kul gick, men mycket mer hade nog varit jobbigt ;)
Får ta nån bild med barnstol + barnvagen ilastad också :)

dvorak
2009-11-22, 11:14
Haha, grymt!

Så såg min bil ut igår fast med ett flyttlass då. Det går in mycket i Clubmannen med lite vilja bara :)

Johan W
2009-12-16, 21:03
Hopp... då åkte man på sitt livs dyraste parkering. Skulle lämna ett paket till en kund, parkerade på regeringsgatan i måndags och sprang upp 15min.
När jag kom ner och satte mig i bilen såg jag att höger spegel stod fel, börjar ana oråd... Gick ut och kollade backspegeln och såg en del repor och annat... skit tänker jag, börjar kolla resten... Då ser man att nått jävla miffo har kört in i bilen och lyckats repa upp hela clubmandörren samt en bit in på höger skärm samt skärmbreddaren åt helvet...
5400:- i Självrisk lär det kosta,
GOD jävla JUL

Är nog tur att man aldrig får tag i dom där smitarna, gör man det lär man göra sig själv och andra olyckliga...

Fredrik
2009-12-16, 21:08
Sådant där är inte kul - lider med dig, Johan :(

Om man får tag på dem så :mad:

Rasmus
2009-12-16, 21:56
Fy fan vad surt! Jag håller tummarna för att du har det där tillägget som ger lägre självrisk vid sådana här skador. Jag betalade 1 000 kr (eller om det var 1 500) när min bil blev pajad på parkeringen...

MaryJay
2009-12-16, 23:49
Riktigt surt... Lider med dig! Ingen rolig julklapp direkt. :(

Hobbe
2009-12-17, 00:57
Trist Johan.
Jag gissar på att det är Stockholms värstingar dvs lokalbussarna som har varit framme.

MrCooper
2009-12-17, 14:19
Man blir ju bara så trött! :mad:
Inte nog med att man skall ut med massa pengar, man blir av med sin bil också...

Lider med dig.

Kongo
2009-12-17, 20:15
Hopp... då åkte man på sitt livs dyraste parkering. Skulle lämna ett paket till en kund, parkerade på regeringsgatan i måndags och sprang upp 15min.
När jag kom ner och satte mig i bilen såg jag att höger spegel stod fel, börjar ana oråd... Gick ut och kollade backspegeln och såg en del repor och annat... skit tänker jag, börjar kolla resten... Då ser man att nått jävla miffo har kört in i bilen och lyckats repa upp hela clubmandörren samt en bit in på höger skärm samt skärmbreddaren åt helvet...
5400:- i Självrisk lär det kosta,
GOD jävla JUL

Är nog tur att man aldrig får tag i dom där smitarna, gör man det lär man göra sig själv och andra olyckliga...

Du stog ju parkerad, gör en polisanmälan. Hade du några vittnen? Berätta för försäkringsbolaget att det är en parkeringsskada, då är självrisken "bara" 1840(tror jag det var, om du nu lyckas övertyga fb) Om du har hyr bil xtra, eller vad försäkringstillägget heter, och du får en chef att skriva att du behöver bilen i tjänsten behöver du endast betala 1/3 av kilometerkostnaden på hyrbil under tiden den är hos plåtis. Lycka till

Been there, done that :mad:

Oerhört jävla trist :(

Kongo
2009-12-17, 20:18
man blir av med sin bil också...



Det är ju det enda positiva, man får ju chansen att ha en bil med kvalite och komfort som hyrbil :mrgreen:

Johan W
2009-12-17, 21:56
Ska kolla upp lite så fort jag kan, polisanmälan och allt är gjort, dock svårt att få det som parkeringsskada nu för tiden (2150:- tror jag det kostar)

Inga plåtskador vad jag kan se, lacken är repad men det är snudd på att det går att polera bort. Mao kanske det är billigare att fixa än att dra in försäkringsbolaget, vi får se hur det slutar. Hoppas kunna smita förbi nån verkstad och få skadan bedömd...

Fredrik
2009-12-18, 06:49
Jag åkte på en parkeringsskada utanför jobbet i somras.
På förardörren var det en tjusig repa, ca 20 cm lång, som dessutom tryckts in ca 5 mm.

När jag häromdagen klev ut från jobbet såg jag vad som möjligen hade skadat min MINI - en postvan stod på parkeringen och ungefär i samma höjd jag fick skadan sitter ju en liten metallstege de kan använda för att kliva in i utrymmet bak - jag fick liksom en känsla....:mad:

Jag betalade 2300 för en lack och då fixade de allt. Jag var lite orolig för färgskiftning då Laser Blue är en svår färg att få till (enligt "GT"-Paul) men de gjorde ett kanonjobb på Skällsta Billack i Bro.

Johan W
2010-01-10, 20:28
Dags för första verkstadsbesöket också, har märkt av en hel som jag misstänker är kallstartskramlet. Återkommande om man kör en kort sträcka och sedan ställer bilen några timmar. Var rätt väntat eftersom bilen är en -08:a

Kul med den officiella hållningen att man inte känner till att det är ett utbrett problem, dock sas det mellan raderna att det har varit inne en hel del Mini med missljud.
Aja vi får se vad dom hittar :)

RobertH
2010-01-10, 22:33
Be att få numret på den nya spännaren om de byter den. Våra som skulle vara så bra och av senaste version hjälpte bara i några månader.

Fredrik
2010-01-11, 07:16
Japp, min låter värre än en skallerorm på morgnarna, och då står jag ändå i (kall)garage.

På dagarna står nu min pärla vid en motorvärmarstolpe och det är något bättre, men det låter ändå om den.

Precis som Robban säger så var det bra i några månader, ska ta upp problemet på TotalMINI och se om de har några inputs om liknande problem eller nya spännare.

powernap
2010-01-11, 11:31
Japp, min låter värre än en skallerorm på morgnarna, och då står jag ändå i (kall)garage.

På dagarna står nu min pärla vid en motorvärmarstolpe och det är något bättre, men det låter ändå om den.

Precis som Robban säger så var det bra i några månader, ska ta upp problemet på TotalMINI och se om de har några inputs om liknande problem eller nya spännare.

köp R53 :-)


:cool:

Fredrik
2010-01-11, 11:33
köp R53 :-)


:cool:

Nejdå, jag trivs så bra med min R56 så :drive: 8)

Johan W
2010-01-25, 18:02
Ska få tillbaka bilen imorgon, dom har besällt en kamkedjespännare med mer "fjong" som dom utyckte det ;)

Så blir den en mjukvaruuppgradering också, kliman har spökat litegrann så vi får hoppas att det råder bot på problemen :)

RobertH
2010-01-25, 20:29
Kan du försöka ta reda på vilket artikelnummer spännaren du fått har?

Johan W
2010-01-25, 21:14
Kan du försöka ta reda på vilket artikelnummer spännaren du fått har?

will do, går väl rykten om ännu en ny version av fixen ska ha släppts nyligen

RobertH
2010-01-25, 21:43
Precis, därför extra intressant!

Johan W
2010-01-26, 17:05
Puma: 10686850-10
art nr kedjespännare: 11317597895

RobertH
2010-01-26, 19:03
Tusen tack!

Då kan vi konstatera att de har fått fram minst en ny variant sedan jag och R.E var inne med våra omkring maj förra året.

Frågan är - ska man försöka få detta på någon form av förlängd garanti, ev. garanti på garantiarbete som de själva hävdar att de inte lämnar?

powernap
2010-01-26, 19:15
tycker jag absolut, det ÄR ett fabrikationsfel, och på den delen det varit fel på borde det gå att få förlängt, kanske hela drivlinan, man vet ju aldrig vad som påverkat.....

Johan W
2010-01-26, 19:28
tycker jag absolut, det ÄR ett fabrikationsfel, och på den delen det varit fel på borde det gå att få förlängt, kanske hela drivlinan, man vet ju aldrig vad som påverkat.....

Dom borde gå med på det kan man tycka, uppenbarligen ett konstruktions/fabrikationsfel, enligt BMW är ju själva jobbet att byta spännaren rätt lätt. mao det är inte som att byta turbo eller nån dyrare komponent.

Johan W
2010-01-26, 19:49
Hmm.. sitter och funderar på fösta uppgraderingen http://www.minisport.com/bmw-mini/mini-parts/52100446774_4.jpg
Om det är nått i Minin jag aldrig gillat så är det stolarna, visst dom fungerar men får ont i ryggen efter nån timme och dynan är för kort...

powernap
2010-01-27, 07:11
sluta fundera!!!!!

:cool:

Andersson
2010-01-27, 08:45
Hmm.. sitter och funderar på fösta uppgraderingen http://www.minisport.com/bmw-mini/mini-parts/52100446774_4.jpg
Om det är nått i Minin jag aldrig gillat så är det stolarna, visst dom fungerar men får ont i ryggen efter nån timme och dynan är för kort...

Jag håller med, Stolarna är verkligen ingen hit. saknar sportstolarna i min e46a varje dag. Även om dom inte var de bästa jag testat så var de iaf långt mycket bättre.

Den där stolen ser trevlig ut, vad kostar den?

Johan W
2010-01-27, 14:20
Jag håller med, Stolarna är verkligen ingen hit. saknar sportstolarna i min e46a varje dag. Även om dom inte var de bästa jag testat så var de iaf långt mycket bättre.

Den där stolen ser trevlig ut, vad kostar den?

Det är JCW Alcantara sportstolen (som bl.a. Erik har i sin) Finns i skinn också, listpris hos BMW 16400-17500:- /st :(
Kostar tydligen 250:- extra med nya loggan också ;)
Fördelen är att dom är kompletta med Airbag, dom är fällbara osv.
Ska försöka förhandla fram nått bra pris, försökte också buda på dom som sitter i den röda hos BMW Solna, Men Jocke var svårflörtad ;)

förövrigt är det den här stolen i grund och botten
http://www.recaro-seats.co.uk/sport-seats/sportster-cs.php

Kongo
2010-01-27, 18:21
Hmm.. sitter och funderar på fösta uppgraderingen http://www.minisport.com/bmw-mini/mini-parts/52100446774_4.jpg
Om det är nått i Minin jag aldrig gillat så är det stolarna, visst dom fungerar men får ont i ryggen efter nån timme och dynan är för kort...

::drool::drool::drool::drool:

Funkar stolarna verkligen om man får ont i ryggen efter ett tag? ;)

Johan W
2010-01-27, 18:58
::drool::drool::drool::drool:

Funkar stolarna verkligen om man får ont i ryggen efter ett tag? ;)

Man kan ju alltid intala sig det ;)

Andersson
2010-01-31, 11:43
Det är JCW Alcantara sportstolen (som bl.a. Erik har i sin) Finns i skinn också, listpris hos BMW 16400-17500:- /st :(
Kostar tydligen 250:- extra med nya loggan också ;)
Fördelen är att dom är kompletta med Airbag, dom är fällbara osv.
Ska försöka förhandla fram nått bra pris, försökte också buda på dom som sitter i den röda hos BMW Solna, Men Jocke var svårflörtad ;)

förövrigt är det den här stolen i grund och botten
http://www.recaro-seats.co.uk/sport-seats/sportster-cs.php

Såg det efter en stunds funderande, Jo jag skulle fan vilja ha dom där jag med men priset är lite svårmotiverat för egen del. Det största problemet är ju att man vill ha två för att det ska se bra ut, men egentligen räcker det med en till mig som kör ;)

Men om vi gör ett gruppköp på minst 6 stolar (Scitz0 är också sugen tror jag) kanske vi kan få värsta kompis kompis priset :D :rolleyes:

CooperStefan
2010-01-31, 12:48
Fördelen är att dom är kompletta med Airbag, dom är fällbara osv.


Är de verkligen fällbara? Jag har fått intrycket att de inte är det när jag kollade på dem på MINI Solna.

Hoppas att jag har fel eftersom det gör ju stolarna till ett fungerande alternativ även till vardags.

Johan W
2010-01-31, 13:58
Är de verkligen fällbara? Jag har fått intrycket att de inte är det när jag kollade på dem på MINI Solna.

Hoppas att jag har fel eftersom det gör ju stolarna till ett fungerande alternativ även till vardags.

Jepp, dom går att fälla, sitter en spärr precis som på orginalstolarna, skenorna under är också anpassade så stolen åker fram precis som orginal också :)

CooperStefan
2010-01-31, 19:03
Jepp, dom går att fälla, sitter en spärr precis som på orginalstolarna, skenorna under är också anpassade så stolen åker fram precis som orginal också :)

Ok, där ser man! Innebär det att alla inställningsmöjligheter finns kvar? Upp/ner och fram/bak?

Johan W
2010-01-31, 19:29
Ok, där ser man! Innebär det att alla inställningsmöjligheter finns kvar? Upp/ner och fram/bak?

Njae, inte riktigt, fram bak är precis som vanligt. Upp/ner/lutning justeras är stolen monteras, mao med skruvar, (finns intruktioner vilka hål skruvarna ska sitta i beroende på längd på föraren. Detta justeras in av verkstaden vid montering, dock är det nog inga större problem att göra själv senare heller. Dock inget man gör innan man åker iväg ;)

Johan W
2010-02-02, 15:51
Hittade den här PDF:en liggandes, förklarar en del?

/Johan

CooperStefan
2010-02-03, 21:04
Hittade den här PDF:en liggandes, förklarar en del?

/Johan

Ja, det var utförlig information. Tack! :)

Den röda på Mini Stockholm verkar såld så du kan inte bjuda mer på de stolarna. ;) Någon här som köpte den?

Fredrik
2010-02-03, 21:28
Den röda på Mini Stockholm verkar såld så du kan inte bjuda mer på de stolarna. ;) Någon här som köpte den?

Hobbe :???:

Andersson
2010-02-03, 21:33
Hobbe :???:

:potd:

Bara att inse :gp: tillhör stenåldern, länge leve det moderna...

Johan W
2010-03-10, 15:13
Då har man börjar fundera på vad för kul man ska ha till kommande säsongen.
Först var jag helt inne på John Cooper Works Sport Suspension kit, oturligt nog finns det inte till Clubman så det var inte så mycket att göra :(
Första prio blir nog R-däck, nått coiloverkit (KW variant 3 eller 2) ryms nog inte i budgeten innan sommaren så i värsta fall blir det sänkfjädrar den här säsongen.
Ställbara topplagringar står på önskelistan också så jag håller på att kolla runt lite, JCW stolen står rätt högt på listan också med tanke på att jag använder bilen en hel del.
Mätare för oljetemp + nån mätare till kunde vara trevligt också.
JCW front med kylkanaler finns också med i listan
Fan att inte tomten kommer till sommaren ;)

Hmm.. vi får se var det slutar :P

Cullin
2010-03-10, 15:37
Jag håller med om stolarna, JCW-stolen i Alcantara är inte alls dum.

Bra pris här:

http://www.minigenuineparts.co.uk/mini-parts/info_BM52.10.0.446.774.html

Och här:

http://www.minisport.com/bmw-mini/mini-parts/info_BM52.10.0.446.774.html


Håller med om att orginalstolen inte är den bekvämaste.

Tyvärr så har jag också lite svårt att motivera en investering på 25.000-30.000:- ...

Kan ju alltid köpa vanliga Recaron, men det kanske skiljer i utförande:

http://www.recaro-seats.co.uk/sport-seats/sportster-cs.php

Ska bli kul att följa dina uppdateringar!

Johan W
2010-03-17, 20:35
Verkar som det blir Yokohama A048:or som det ser ut nu, var inte på Dunlop Direzza 03G men verkar som det är 3månaders leveranstid så dom lär dyka upp mitt i säsongen :\
215/45 R17 blir det iaf.

Börjat kolla på fälgar också, speciellt från England eftersom pundet är så billigt nu vilket betyder drygt 6500:- för en uppsättning 17"

Vad tror ni?

Rota Boost/Torque i 7.5x17"

Blir nog orginalchassi tills vidare, funderar dock på ny kränghämmare bak samt ställbara topplagringar fram för att få lite bättre camber

;)

FEED ME
2010-03-17, 21:21
Tja

Var köper du Yokohama A048? Du vet att jag säljer dessa också...?

Mvh Erik



Verkar som det blir Yokohama A048:or som det ser ut nu, var inte på Dunlop Direzza 03G men verkar som det är 3månaders leveranstid så dom lär dyka upp mitt i säsongen :\
215/45 R17 blir det iaf.

Börjat kolla på fälgar också, speciellt från England eftersom pundet är så billigt nu vilket betyder drygt 6500:- för en uppsättning 17"

Vad tror ni?

Rota Boost/Torque i 7.5x17"

Blir nog orginalchassi tills vidare, funderar dock på ny kränghämmare bak samt ställbara topplagringar fram för att få lite bättre camber

;)

FEED ME
2010-03-17, 21:26
Jepp, dom går att fälla, sitter en spärr precis som på orginalstolarna, skenorna under är också anpassade så stolen åker fram precis som orginal också :)

Exakt. Och inte att glömma: Det är värme i stolarna också! Jag testade att trycka på värmeknappen mest på skoj. Förväntade mig inte att det skulle hända något... Men värmen kom lika snabbt som i originalstolarna!

Johan W
2010-04-14, 21:44
Då är "race-fälgarna" beställda iaf, blev Rota Torque i Gunmetall

7.5x17" Skodda med Yokohama A048 215/45 17"
http://www.rotawheels.com/images/products/torque_3.jpg

Dök upp en annan kul leksak idag också, (lite bilrelaterad)
http://i42.tinypic.com/nbpvg5.jpg

Ace
2010-04-14, 22:47
Dom fälgarna var äckligt snygga! GUNMETAL IS THE SHIT! :)

dvorak
2010-04-14, 23:39
Jäpp, äckligt snygga var ordet!

Haugthon
2010-04-15, 06:51
Mmmm gun metal.... :drool:

powernap
2010-04-15, 07:00
När börjar det spåra ur då?? ;-)

Johan W
2010-04-15, 11:37
När börjar det spåra ur då?? ;-)

Har ju börjat gå åt fel håll, blir det sen en tjänstebil via jobbet i höst vet man aldrig vad som händer ;)

Tanken nu är ju fjädrar, camberplates, kränghämmare bak. Får dock se lite efter första bankörningen hur allt lirar (orginal med R-däck)
Sitter med en tandläkarräkning på 7195:- i fickan också vilket inte direkt hjälper till :(

arcamone
2010-04-15, 11:51
Sitter med en tandläkarräkning på 7195:- i fickan också vilket inte direkt hjälper till :(

Med den summan hoppas jag att du inte har något "original" kvar i käften :p

Johan W
2010-04-15, 11:56
Med den summan hoppas jag att du inte har något "original" kvar i käften :p

Kittad med ny krona och några lagningar ;)

powernap
2010-04-15, 12:04
Har ju börjat gå åt fel håll, blir det sen en tjänstebil via jobbet i höst vet man aldrig vad som händer ;)



tjänstebil brukar vara riktigt bra bränsle för urspårningar :-) håller tummarna :woot:

Hagatorpet
2010-04-15, 18:18
Det var attan vad du kostar på dig själv :rolleyes:

Kittad med ny krona och några lagningar ;)

Johan W
2010-04-21, 16:39
Idag kom en överaskning, 4 paket :)

http://www.miniclub.se/picture.php?albumid=101&pictureid=1927


Vad kan det vara?

http://www.miniclub.se/picture.php?albumid=101&pictureid=1928



Nya "Racefälgarna" Rota Torque 7.5x17" i Gunmetall, 7,8kg (inte lättast men helt ok)
http://www.miniclub.se/picture.php?albumid=101&pictureid=1929

Tack till Gand.nu för snabb leverans, beställda 14 April och dök upp i morse (21:a)

Björn P
2010-04-21, 17:20
Snygga fälgar. Lirar bra med bilens färg!

powernap
2010-04-21, 20:32
Idag kom en överaskning, 4 paket :)

http://www.miniclub.se/picture.php?albumid=101&pictureid=1927


Vad kan det vara?

http://www.miniclub.se/picture.php?albumid=101&pictureid=1928



Nya "Racefälgarna" Rota Torque 7.5x17" i Gunmetall, 7,8kg (inte lättast men helt ok)
http://www.miniclub.se/picture.php?albumid=101&pictureid=1929

Tack till Gand.nu för snabb leverans, beställda 14 April och dök upp i morse (21:a)

snyggt....fick du bra pris av andreas?

Hagatorpet
2010-04-21, 21:02
Ricktigt snygga fälgar!!!
Mina jag köpt var nog betydligt billigare men så har jag ju fått lämna in dom på lackering...
och sen visade det sig att centrumhålet var 2 mm förlitet :mad:
Då får dom nylackade fälgarna först passera en svarv innan jag kan montera däcken för att sedan skruva på dom på bilen:uglyhammer:
Det blir nog billigare :confused: att köpa riktiga på en gång

Johan W
2010-04-21, 21:09
snyggt....fick du bra pris av andreas?

Tror det, har inte fått räkningen än, men fick iaf medlemsrabatt. Blev några spänn dyrare än att beställa t.ex. från England men rätt bekvämt :)

Johan W
2010-04-21, 21:16
Ricktigt snygga fälgar!!!
Mina jag köpt var nog betydligt billigare men så har jag ju fått lämna in dom på lackering...
och sen visade det sig att centrumhålet var 2 mm förlitet :mad:
Då får dom nylackade fälgarna först passera en svarv innan jag kan montera däcken för att sedan skruva på dom på bilen:uglyhammer:
Det blir nog billigare :confused: att köpa riktiga på en gång

Kan bli så ibland ;) Var ute och provmonterade en fälg i snöstormen bara för att testa och det såg bra ut, gott om utrymme runt bromsarna och ser inte ut att ta i någonstans :)

http://www.miniclub.se/picture.php?albumid=101&pictureid=1931

Hagatorpet
2010-04-21, 21:45
Kan bli så ibland ;) Var ute och provmonterade en fälg i snöstormen bara för att testa och det såg bra ut, gott om utrymme runt bromsarna och ser inte ut att ta i någonstans :)

http://www.miniclub.se/picture.php?albumid=101&pictureid=1931

Och snygga är dom:D

RobertH
2010-04-22, 07:45
Grymt fräscha!

Johan W
2010-05-01, 22:49
Däcken och fälgarna monterade, stripes på G från Robban sen har jag lite annat smått och gott på G :)

Haugthon
2010-05-01, 22:55
Däcken och fälgarna monterade, stripes på G från Robban sen har jag lite annat smått och gott på G :)

:galen hatten av!

dvorak
2010-05-04, 07:51
Snyggt Johan!


Rejsa-märket är inte dumt heller! ;)

powernap
2010-05-04, 07:53
är inte tanken att bromsoken ska vara röda ;-)


urläckra fälgar!!!! :handen:

Hagatorpet
2010-05-04, 08:40
är inte tanken att bromsoken ska vara röda ;-)


urläckra fälgar!!!! :handen:

dom är röda :D det är bara så att dom speglar sig i färgen från fälgarna :rolleyes:

Robsa
2010-05-06, 00:09
Fälgarna satt sjukt snyggt på bilen! Inte sett så många coopers me de fälgarna, då rota oftast brukar sitta på riskokare:P Men detta var grymt!

Johan W
2010-05-06, 08:39
Fälgarna satt sjukt snyggt på bilen! Inte sett så många coopers me de fälgarna, då rota oftast brukar sitta på riskokare:P Men detta var grymt!

Många kör ju team dynamics, men en grej som fällde avgörandet för mig är att Rota är 7.5" breda istället för 7" som dom flesta andra 17", sen att dom såg helt ok var ju bonus ;)

En bild till jag glömde att ladda upp:
http://www1.garaget.org/archive/1/627/169966/169966-1876300.jpg

powernap
2010-05-06, 08:52
bredare fälg-ger ofta bredare däck = dyrare däck OCH tidstillägg i minicup :woot: ;-)

jag kör på 7 tums bredd........
205or räcker länge...


tycker dock din färgcombo är klockren!!

Johan W
2010-05-09, 20:03
Work in progress, nu ännu snabbare ;)
http://img641.imageshack.us/img641/5715/bildin.jpg

dvorak
2010-05-09, 20:10
Rejsigt!! Helt åt rätt håll.

Dekaltrim helt enligt Måns filosofi! :D

Hagatorpet
2010-05-09, 20:11
Work in progress, nu ännu snabbare ;)
http://img641.imageshack.us/img641/5715/bildin.jpg

Snyggt :cool:

MrCooper
2010-05-09, 20:29
Nice. Gillar när man har den smalare randen också. Blev det något på bakluckan med?
Va de främre stripsen lite svängda? Har ingen S så jag antar att det blir problem på min huv om man har två helt raka linjer i o m att huven är välvd och jag har inget "scope".

Johan W
2010-05-09, 21:00
Nice. Gillar när man har den smalare randen också. Blev det något på bakluckan med?
Va de främre stripsen lite svängda? Har ingen S så jag antar att det blir problem på min huv om man har två helt raka linjer i o m att huven är välvd och jag har inget "scope".

Kommer stripes hela vägen ner samt på bakluckan också, dock är det bara detta jag hunnit med än så länge. Huven på S:en är också välvd, alla strecken är raka, dock så hjälper ju scopet till lite för att få det bra så att säga

RobertH
2010-05-09, 21:03
Det blev ju bra det där! Kul att se den modellen med lite mindre avstånd mellan stripesen också, det blir lite annorlunda.

Johan W
2010-05-17, 20:53
Lite mer "styling"
Fan man börjar ju bli som Hobbe snart ;)


Innan
http://img217.imageshack.us/img217/7303/bild1z.jpg




Hmm, saknas något?
http://img594.imageshack.us/img594/6818/bild2j.jpg



Krom väger säkert ;) Säkert minst 10km/h till på Mantorps långa raka :D
http://img180.imageshack.us/img180/214/bild3x.jpg

dvorak
2010-05-17, 21:20
Grymt snyggt!

Köp lite Plastidip av Ola nu och gå på ringarna runt lamporna nu! Våga vägra krååååååm! :D

dvorak
2010-05-17, 21:20
Grymt snyggt!

Köp lite Plastidip av Ola och gå på ringarna runt lamporna nu! Våga vägra krååååååm! :D

Cullin
2010-05-17, 21:22
Jäkligt snyggt blir det när den svarta listen kommer på plats - det är ngt alla Mini-ägare borde göra.

Hobbe
2010-05-17, 21:31
Låt RobbanH stajla vrålåket åt dig så kommer du att upptäcka hur mycket du har glömt att göra... :D

Johan W
2010-05-21, 23:01
I brist på delar att mecka på bilen var jag ute en sväng och testade nya objektivet litegrann (Nikkor 16-85 VR) på gamla vanliga stället i ett garage. (ja jag ska försöka hitta nått nytt ställe nån gång ;)

http://img693.imageshack.us/img693/6425/dsc0115edit.jpg

http://img22.imageshack.us/img22/4892/dsc0118edit2.jpg

http://img217.imageshack.us/img217/9516/dsc0121edit.jpg

Cullin
2010-05-21, 23:50
stiligt som bara den...

loop
2010-05-22, 08:01
Riktigt Najs

Hagatorpet
2010-05-22, 08:24
verkar vara gott om plats :D är det eget garage :cool:

Johan W
2010-05-22, 08:54
verkar vara gott om plats :D är det eget garage :cool:

Man vill ju inte få dörruppslag ;)

Är faktiskt ett parkeringsgarage i ett köpcentrum i närheten, brukar vara helt folktomt lite senare på kvällen = lugn och ro och fota.

Johan W
2010-05-31, 15:08
Testade lite Challenge i helgen, tyvärr samma väder som Mantorp... Regn, har fortfarande inte testat 048:orna rejält på torr asfalt än ;)
Fastnade på bild iaf
http://jonas.fosselius.org/20100529/slides/DSC_0022.JPG


http://jonas.fosselius.org/20100529/slides/DSC_0071.JPG
Tog ett par blöta filmer med min GoPro också :)

YouTube- Challange Lunda 2 (http://www.youtube.com/watch?v=ibnKIAvSfNs)

http://www.youtube.com/watch?v=Jp1NaSfzcyE

Kom fram till att chassit är för mjukt för konbana iaf, höll på att bli åksjuk ;)

Johan W
2010-08-05, 10:19
Varit lugnt på uppdateringsfronten på sistonde p.g.a. bland annat tight budget på grund av mammaledig flickvän och annat ;)
Ett par sänkfjädrar från KW har åkt på iaf och igår beställde jag nya belägg från PEAN, blir Carbotech XP10 fram.
Tog ett par snabba bilder också med sänkningen på plats ;)
http://www1.garaget.org/archive/1/627/169966/169966-2005957.jpg

http://www1.garaget.org/archive/1/627/169966/169966-2005959.jpg

http://www1.garaget.org/archive/1/627/169966/169966-2005961.jpg

http://www1.garaget.org/archive/1/627/169966/169966-2005962.jpg

dvorak
2010-08-05, 13:01
Jösses vilket lyft! Den ser så mycket bättre ut!

Hagatorpet
2010-08-05, 14:01
Jösses vilket lyft! Den ser så mycket bättre ut!

Lyft??? den är ju sänkt :D
när jag ser din bil ångrar jag att jag inte tog en svart, den är mycket fin

Erik Börnstedt
2010-08-06, 08:52
Bra beslut av beläggen Johan.
Får du på dem före helgen?


MVH Erik

Johan W
2010-08-06, 10:24
Bra beslut av beläggen Johan.
Får du på dem före helgen?


MVH Erik

Jo Per skickade dom igår så eventuellt har jag dom idag, såg nu att bakbeläggen inte var så farligt slitna som jag trodde först men belägg går ju alltid åt ;)

Johan W
2010-08-06, 23:15
Nya beläggen monterad idag, var ute en sväng och körde in dom lite. Och jäklar vad dom bettar när dom är varma :) Blev en ny uppsättning bak också från stoptech. Får se hur dom fungerar :)

Johan W
2010-08-18, 11:08
Lite funderingar efter helgen på Emmaboda och Knutstorp.

Chassi: Finns nog lite mer att göra, stora bitarna som jag tror hjälper till är att få till mer Camber fram (-1 grad idag) samt kränghämmare bak. Körde Gunnars bil och det var helt klart skillnad, den bilen gick dit man ville men min känns fortfarande som man får brottas en hel del för att få den dit man vill.

Bromsar: Funkade helt ok med nya beläggen, men efter 8 varv i Mini Cup så började pedalen ta längre och längre ner (antagligen kokade orginalbromsvätskan).
Så stålomspunna slangar, bättre bromskylning samt bättre bromsvätska kommer man nog en bit på vägen i :)

Passade också på att köra en dynotest för att få en "baseline" vad bilen presterar original, slutbeskedet blev 213hk/280Nm mao ett par hästar över uppgiven effekt. Dynon ska vara ganska exakt eftersom den monteras direkt på naven på drivhjulen, mao inga däck som kan slira osv.
Har dock funderingar på om utväxlingen stämmer, gav dom siffrorna och dom räknade ut en ratio på 3,460, kollade t.ex. Alta som kör samma dyno och dom kör med 4.100 nånting.

En lite film :)

YouTube- Dyno Pull (http://www.youtube.com/watch?v=jjEqsflcn5o)

Förövrigt rätt lungt på uppdateringsfronten, eventuellt ett Milltekgrenrör på G
Ska fixa till lackskadan snart, troligvis i September nångång.

dvorak
2010-08-18, 11:49
Bromskylning är viktigt på R56. Jag tog bort dimljusen och satte dit slangar som mynnade ut i hjulhuset. Det blev stor skillnad, jag fick till och med originalbeläggen att fungera hyffsat på Falkenberg ihop med R-däck.

Dock var jag försiktig på bromsarna då jag inte ville glasera originalbeläggen, men förra säsongen var katastrof utan kylning. På ringen hade jag XP10 och då lirde bromsarna riktigt bra ihop med kylkanalerna

KIT
2010-08-20, 09:01
Bromskylning är viktigt på R56. Jag tog bort dimljusen och satte dit slangar som mynnade ut i hjulhuset. Det blev stor skillnad, jag fick till och med originalbeläggen att fungera hyffsat på Falkenberg ihop med R-däck.

Dock var jag försiktig på bromsarna då jag inte ville glasera originalbeläggen, men förra säsongen var katastrof utan kylning. På ringen hade jag XP10 och då lirde bromsarna riktigt bra ihop med kylkanalerna

Fasen, det där var ju riktigt smart, funderar på att göra detta på mitt jcw intag (är ju ändå demolerat nu efter superstage och lite för snäv kurvtagning :-)) Min tanke är att ta bort dimljusen och sätta i slang och sedan ordna dioder a la audi istället för positionsljus, kan nog bli grymt....
Var köpte du slangarna och några tips på vägen?

dvorak
2010-08-20, 09:19
Jag köpte detta kit i 3".

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Braking/Ducts_&_Ducting_Hose/Revotec_Cold_Air_Feed_Kit/1721/3547

Jag hade en bättre idé först, men 3"-slangen var för stor. Så jag ska byta den till ett mindre kit. Jag ska leta upp en bild på min ursprungliga idé.

Det blir mycket bättre flöde än JCW-kittet, det är ju stort som ett sugrör. Inte kontstigt för det är väldigt trångt bakom. Tar man bort dimljusen så blir det genast mycket bättre, då är inte behållaren till spolarvätskan ivägen.

Johan W
2010-09-06, 17:55
Nu sitter iaf en ny downpipe på plats efter en hel del meckande (det är trångt under huven ;) Blev ett Millteksystem med ny kat, väldigt positiv än så länge. MKT trevligt ljud, lite bättre respons samt bättre varvvillighet på toppen. Effektmässigt kan jag inte uttala mig, några hästar borde det blivit.
Men kombinationen Milltek downpipe + orginal JCW-system är helt klart som gjorda för varann ;)

Ska in på service imorgon och få nya tändstift...
Skönt att man behöver åka två gånger till verkstaden för service, tändstift har dom inte i lager trotts att det ingår i servicen... Var där i fredags och fick ny olja, filter, mikrofilter samt bromsvätska, skulle fått nya stift men dom fanns som sagt inte hemma (trotts att services bokades för nån månad sen)

Johan W
2010-09-17, 19:54
Kört drygt hundra mil med nya downpipen, enda problemet är att jag fick en gul lampa på instrumentpanelen (CEL). Det lustiga var att tjejen som körde första gången med dp:n och fick en motorlampa efter knappt två mil ;) Felkoden var nått med CAT-efficiency, mao inte tillräcklig rening. Får se vad som händer framöver

Lösningen blev följande:
http://www.plxdevices.com/products/fuelsaving/kiwi_wifi.png
(Köpt av Scitz0)

Tillsammans med REV mjukvara för Iphonen
http://www.devtoaster.com/products/rev/

Riktigt läkert, klarar bland annat att släcka just felkoder och annat :)
Har inte dykt upp igen efter det heller.
Andra balla grejer man kan se är laddtryck, insugstemp, kylvattentemp, förtändning, bränsletryck, momentanförbrukning, insugstryck, förbrukning m.m. i realtid + loggning
Klart kul leksak :)

Hobbe
2010-09-17, 20:05
Användandet av Iphone tycker jag reglementsgruppen borde reglera inför 2011...

:D

Johan W
2010-09-17, 20:31
Går inte trimma med Iphonen än men vem vet ;)

Johan W
2010-09-22, 19:56
Ett par snabba filmer från Daniel som filmade lite med sin HTC på Lunda, måste säga att jag tycker bilen låter rätt skönt faktiskt, rätt speciellt ljud :)

YouTube - JWC Clubman with milltek downpipe... (http://www.youtube.com/watch?v=4QD4VTOJEck)

YouTube - Clubman JVC (http://www.youtube.com/watch?v=uph_1CeBqAE)

powernap
2010-09-22, 20:16
Med det (O)ljudet borde du vinna på åsen ;-)

MrCooper
2010-09-22, 20:18
Hehe, nu låter den riktigt gott. Hur är det i kupén? Går det att åka i motorvägsfart?

Johan W
2010-09-22, 20:27
Det är det som är så skönt, ingen skillnad om man bara "glider", mao hörs inte avgasludet i motorvägsfart, Låter dock skönt när man gasar till och på WOT (wide open throttle)
Har lite problem med CEL-lampan men tror jag har en lösning på det :)

MrCooper
2010-09-22, 20:55
Grymt! Kommer ihåg hur min gamla R53:a lät när Helan, som köpte den av mig, bytte till Milltek helsystem inkl kat. :drool:

ola
2010-09-23, 08:07
fan för dig ! nu måste jag ju köpa ett downpipe oxå....

Erik Börnstedt
2010-09-23, 10:25
Och efter att ha nyss hört bilen utanför mitt jobb....
Så blev tanken direkt "vill också ha" :=)

Riktigt skönt morr i motorn.

MVH Erik

ola
2010-09-23, 10:54
beställt....

Haugthon
2010-09-23, 15:50
beställt....

hihi...

Johan W
2010-09-23, 19:01
beställt....

Bra köp :) helt klart riktigt kul modifiering

Stephand
2010-09-24, 08:45
Lösningen blev följande:
http://www.plxdevices.com/products/fuelsaving/kiwi_wifi.png
(Köpt av Scitz0)

Tillsammans med REV mjukvara för Iphonen
http://www.devtoaster.com/products/rev/

Riktigt läkert, klarar bland annat att släcka just felkoder och annat :)
Har inte dykt upp igen efter det heller.
Andra balla grejer man kan se är laddtryck, insugstemp, kylvattentemp, förtändning, bränsletryck, momentanförbrukning, insugstryck, förbrukning m.m. i realtid + loggning
Klart kul leksak :)

En sådan måste jag ha, pryltok som man är, funkar den till alla fordon med ODB II utag för då är den klockren?

Ace
2010-09-24, 15:21
Men kombinationen Milltek downpipe + orginal JCW-system är helt klart som gjorda för varann ;)


Undra ifall det även gäller R53? :) Blir lite sugen då jag har JCW GP-catback men original grenrör.

Andersson
2010-09-25, 09:10
Ett par snabba filmer från Daniel som filmade lite med sin HTC på Lunda, måste säga att jag tycker bilen låter rätt skönt faktiskt, rätt speciellt ljud :)

YouTube - JWC Clubman with milltek downpipe... (http://www.youtube.com/watch?v=4QD4VTOJEck)

YouTube - Clubman JVC (http://www.youtube.com/watch?v=uph_1CeBqAE)

Låter ju precis som min bil, eller inte. :( Grymt ljud måste jag säga!

Johan W
2010-09-27, 10:31
En sådan måste jag ha, pryltok som man är, funkar den till alla fordon med ODB II utag för då är den klockren?

Ska göra det, dock är det lite beroende på fordon vad man kan läsa av/göra. Mao beror på vad bilen skickar via ODB II.
Minin klarar ju en del (laddtryck, förbrukningar, insugstemp, bränsletryck, förbrukningar m.m.) Går även att nolla en del CEL-lampor

Johan W
2010-09-27, 10:33
Nu är bilen på lack för att fixa lackskadan jag fick förra året, fick en Mercedes A-klass som hyrbil, jäklar vilken kontrast. Noll styrkänsla, skum växellåda, skum koppling, hög som ett hus, känns som man ska välta i varje gathörn osv...
Längtar redan efter att få tillbaka Minin ;)

Stephand
2010-09-27, 12:25
Ska göra det, dock är det lite beroende på fordon vad man kan läsa av/göra. Mao beror på vad bilen skickar via ODB II.
Minin klarar ju en del (laddtryck, förbrukningar, insugstemp, bränsletryck, förbrukningar m.m.) Går även att nolla en del CEL-lampor

Har redan beställt en nu:D, och vad jag förstått efter att läst på på lite olika forum så kan den även användas för mappning beroende på vilken programvara man använder.

Tex så ska den funka med Tune Boy som används till en del mc-modeller.

Johan W
2010-10-02, 19:35
Hittade en mer långsiktig lösning, finns dock inte till europeiska bilar än men är på G :)
http://www.altaperformance.com/shared/images/frontpage/aug10/aug24_01.jpg
http://www.altaperformance.com/products/show/683/ALTA-AccessPORT
Om den gör hälften av det som är utlovat så är det allt man behöver
Dom har tydligen knäckt ECUn helt nu, man kan t.ex. köra en helt annan mapp när man trycker på sportknappen (dvs mer eller mindre effekt osv) Riktigt coolt
Sen har också RMW anslutit sig till alta (en av dom mest kända och välrenomerade MINI-tuners som finns i USA)

ola
2010-10-02, 21:34
Hittade en mer långsiktig lösning, finns dock inte till europeiska bilar än men är på G :)
http://www.altaperformance.com/shared/images/frontpage/aug10/aug24_01.jpg
http://www.altaperformance.com/products/show/683/ALTA-AccessPORT
Om den gör hälften av det som är utlovat så är det allt man behöver
Dom har tydligen knäckt ECUn helt nu, man kan t.ex. köra en helt annan mapp när man trycker på sportknappen (dvs mer eller mindre effekt osv) Riktigt coolt
Sen har också RMW anslutit sig till alta (en av dom mest kända och välrenomerade MINI-tuners som finns i USA)

har den första på väg i posten till mig, ska provas ut här innan den släpps till hela europa , funkar allt som det ska så kommer den kunna köpas i sverige endast via Britalian Racing för 8995 kr inom någon månad. Finns mycket kul features på denna! mer info kommer!

Johan W
2010-10-02, 22:08
har den första på väg i posten till mig, ska provas ut här innan den släpps till hela europa , funkar allt som det ska så kommer den kunna köpas i sverige endast via Britalian Racing för 8995 kr inom någon månad. Finns mycket kul features på denna! mer info kommer!

Coolt, let me know så fort du har några detaljer :)

dvorak
2010-10-02, 22:11
En sådan beställde jag förra veckan från Outmotoring. Vi kom sedan på att den inte fungerade i Europa än. Får hoppas att alta ställer upp med en mapp, eftersom den redan är inköpt

Johan W
2010-11-15, 20:23
Efter varit i Kontakt med Alta en del under en period damp det ner en tidigt julklapp till Harvey (och mig)
http://img576.imageshack.us/img576/1854/img0856fr.jpg

Första testet gick dock inget vidare men uppdatering är på G som ska lösa problemet :)

powernap
2010-11-15, 20:54
hårda klappar e bäst!!!! :cool:

Johan W
2010-12-02, 15:39
Fått första fungerande mappen från Alta inatt, typiskt så är det snorlhalt i hela Sthlmsområdet men....


hihi :P

Erik Börnstedt
2010-12-02, 20:27
Fan du måste ju bara bjuda på ett åk när det är torrt och allt lirar!!! :)

Hade varit kul att ta en standard JCW i sommar från oss och testa mot din, för att se skillnaden.

MVH Erik

MrCooper
2010-12-02, 20:29
Fått första fungerande mappen från Alta inatt, typiskt så är det snorlhalt i hela Sthlmsområdet men....


hihi :P

Spännande. Det blir snart vår ;)

Johan W
2010-12-02, 20:54
Fan du måste ju bara bjuda på ett åk när det är torrt och allt lirar!!! :)

Hade varit kul att ta en standard JCW i sommar från oss och testa mot din, för att se skillnaden.

MVH Erik

Jo, finns fortfarande lite justeringar att göra dock, fick några felkoder som dom kollar på nu, men en spontan känsla var att 6:an är ungefär som 4:an original :)
Men riktigt roligt :)

Var steg 1 som jag testade lite
http://www.altaperformance.com/shared/images/dynos/r56/accessport/jcwstage1.jpg

yonasu
2011-02-08, 16:06
Nu är det vår!!!!

Hur har det gått, har du testat köra något? mappat klart?
Jag har ännu en gång börjat fundera på mappning, nu lagom inför våren, så då undrar jag om du stött på några problem med alta accessmap eller om det bara är grönt ljus brumm brumm :)

Johan W
2011-02-08, 17:14
Jodå kört litegrann, fortfarande ett par felkoder, borde lösas framöver.
Dock inte helt nöjd med Altas senaste svar, som delvis hänvisade till Cobb (dom som gör APn) om att släcka dom sista koderna. Vet inte om dom misstolkade min fråga men jag får gå på igen snart.
Felkoderna ska dock inte vara någon vara utan mer ett skönhetsfel, har dock inte märkt något skumt heller.

Verkar dock vara närmare med en fungerande AP till JCW än till S:en eftersom S:en saknar MAF-sensor som JCWn och amerikanska S har. (2010 frammåt har MAF-sensor)

Svårt att säga annars med tanke på grepp-problem (underlag+vinterdäck, testade lite med en Performancebox i förra veckan.) Och fick i stort sätt samma tider som i våras
Dock med en instressant skillnad.
100-200 19s
3:an 100-150 6.4s
4:an 100-150 7.0s
5:an 100-150 7.0s

Borde ju bli annorlunda om man slipper grepp-problem upp till 150? ;)

yonasu
2011-02-09, 20:22
Mailade och frågade.

"Jonas,

Thanks for your interest in ALTA! I'm sorry, the ALTA AccessPORT isn't compatible with European cars yet. We are working on it still, and have a few in Europe for testing now. If you have any more questions, let me know, thanks!"

Doh.. antar att jag får se mig om på andra håll istället.
Ska bli kul att följa din effektökning iaf :)

Johan W
2011-04-02, 16:07
Nytvättad med nya sommardäck på :)

Hagatorpet
2011-04-02, 17:19
Ser fint ut :D

Haugthon
2011-04-02, 17:53
Kaxig bild med snövallar höga som Mexikaner i bakgrunden :)

Johan W
2011-04-12, 19:49
Dök upp ett paket idag iallafall, nu blir det äntligen ett nytt huvskop monterat efter det gamla flög av nån gång förra året :D
768176827683

Blev en ny kort antenn också.

Annars pågår diskussionerna med Alta, väntar på besked om dom kan lösa sista CEL-lampan,
Får ett CEL som var lite svåridentifierad, men efter lite efterforskningar hittade jag en skillnad mellan USA-spec och Euro spec som orsakar felkoden.

USA Spec
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=MF73&mospid=50031&btnr=16_0684&hg=16&fg=10

Euro Spec
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=MM91&mospid=50961&btnr=16_0683&hg=16&fg=10

Verkar vara "Leak diagnosis pump" som orsakar problemet eftersom denna inte finns på våra bilar.
Dock bara ett skönhetsfel, inget som påverkar funktionen.

Johan W
2011-07-23, 20:00
Lite kul, bestämde mig i sista minuten att dra ner till ett flygfält i södermanland. Där det skulle göras ett event för att testa prestanda mellan bilar, då främst BMW 1M mot likande bilar, nu hade kopplingen gått sönder på BMWn igår så den kunde inte medverka, dock en drös andra bilar som Shelby GT500, Merca AMG C63, Porsche Turbo, Audi R8 V10.

Var också lite normalare bilar på plats såsom Golf R, Focus RS, RS500, Renault Megane RS m.fl.
Man kör rullande start från 50km/h och bränner så fort man kan ner för flygfältet till slutet där man bromsar in. Dom snabbaste bilarna har drygt 280-290km/h på mätaren som jämförelse.

Hade inte tängt köra men ramlade in på ett bananskal.
Körde 2 vändor mot nya Renault Megane RS (250hk) och vann båda (ganska jämnt) Körde 1 repa mot en Focus RS500 (350hk) vilket slutade med torsk.
Körde 1 vända mot en Golf R också (300hk) vilket var förvånadsvärt jämnt, jag förlorade med knappt en billängd och sluthastigheten var drygt 220km/h mätarfart.
Borde stämma bra då jag borde ha drygt 230-235hk på drivhjulen

Körde en vända också med Performanceboxen vilket gav 100-200 på 20s blankt. 100-150 på drygt 5s så helt klart segt 150-200
Hmm ny IC och steg 3 mjukvaran ;)


Fick också åka med i en gammal medlems småvässade Shelby GT500, den gjorde 100-200 på 8.8s lite skillnad, den gick rätt bra ;)

Ace
2011-07-23, 20:24
"En Gammal Medlem"???? Nu blir man nyfiken.
Inga filmklipp du kan bjuda på från träffen?

Johan W
2011-07-23, 20:45
Lär dyka upp snart på http://www.youtube.com/user/m5boarddotcom
Halva grejen med dessa events är just att filma :)

Har en bekant som var med i Miniklubben förut med en Kellener-vässad JCW och körde diverse banträffar. Nu kör han Mustang istället, borde väl vara nånstans 500+ hästar i den (drevad kompressor, mjukvara, grenrör m.m.)
Sett siffror på 600+ med liknande modifieringar men den har inte varit i dyno

Ace
2011-07-26, 15:04
http://youtu.be/N1H4UW9CCc4

Men inte såg
jag något klipp med din kombi?

Johan W
2011-07-26, 19:43
får tjata, tyvärr blir man inte prioriterad men det filmades iaf mot Golf R:en RS500:an och Renaulten

Johan W
2011-08-14, 19:29
Försökte göra ett litet ljudtest med Millteken på :)
http://www.youtube.com/watch?v=UyxEOUGSPNU
Ska försöka göra en bättre ljudupptagning med kamera monterad på bilen

Gustav2000
2011-08-15, 18:29
Härligt att se att du fixat huven!

Kul filmer. Altid kul med egentillverkat.