handdator

Visa fullständig version : Licensdags!



Andersson
2009-09-11, 08:50
Nu ska jag ge mig iväg till Sviestad för att ta licens så att jag kan vara med och leka med er andra på olika banträffar sen. :D

Återkommer med rapport ikväll...

login
2009-09-11, 09:15
Neeeej. Vill också ta licens. Hur ofta brukar det finnas licens kurser?

Ace
2009-09-11, 09:19
Härligt!
Undra vad det blir för sås till lunchen?
(Du fattar när du varit på kursen :) )

Björn P
2009-09-11, 09:54
Härligt!
Undra vad det blir för sås till lunchen?
(Du fattar när du varit på kursen :) )

Ha, ha. Bra där Ace. Vi får väl också hoppas för Anderssons skull att Rejs-Kåge drar några stories. En minnesvärd dag, helt enkelt!

/Björn P

Ace
2009-09-11, 10:02
Rejs-Kåge var ju inte jätteförtjust i framhjulsdrift! ha ha
Det stod nog BMW tatuerat innanför ögonlocken på honom!

Fredrik
2009-09-11, 10:15
Kör så det ryker, Andersson :drive:

Hobbe
2009-09-11, 10:21
Neeeej. Vill också ta licens. Hur ofta brukar det finnas licens kurser?

Östergötlands Bilsportsförbund (Linköping), dvs Svenska Bilsportförbundets distrikt i Östergötland, brukar erbjuda licensutbildning ca en gång per månad under säsongen.
http://www.ostergotlandsbf.se/kurser.htm

login
2009-09-11, 10:26
åååå så var sista 2/10. Samma dag som jag skall fira min 25 födelsedag. Hmmm undra om man skall omboka??

Andersson
2009-09-11, 22:55
Då var man hemma igen. Har varit en trevlig dag. Orkar inte skriva någon roman nu så jag återkommer med det senare...

Hobbe
2009-09-14, 16:08
Orkar du nu då?

powernap
2009-09-15, 07:44
Orken tröt nog på banan :banana:

Andersson
2009-09-15, 22:34
Orkar du nu då?

Imorgon ska jag vara ledig så då ska jag nog orka skriva några rader om det hela... :D

Kongo
2009-09-19, 20:19
Vi vill veta vad det blev för sås, NU! :mad:

powernap
2009-09-20, 09:04
Vi vill veta vad det blev för sås, NU! :mad:

i hösttider går min gissning till svampsås....

Hobbe
2009-09-20, 11:03
Sover Andersson fortfarande?

RobertH
2009-09-20, 19:29
Han jobbar till 22,30 idag :)

Kongo
2009-09-21, 18:37
Men för hewete Andersson

Kan meddela att det var dåligt med sås och så hade sven-olof? blandat ihop mig och Björn? Var det inte du som var ivrig iväg när vi övade rullande start?

Hobbe
2009-09-22, 09:38
Det är inte mycket fart i Andersson...

powernap
2009-09-22, 09:48
farten kanske glömdes i o m såsintaget......

Andersson
2009-09-22, 21:38
Haha ni är för roliga. :)

Har inga större ursäkter för att jag inte skrivit något här, tänkte faktiskt göra det i söndags kväll men då hade datorn pajat. Nu är den åter up and runing så imorgon kväll ska jag ge er en rapport, Jag lovar! :D

Fredrik
2009-09-23, 06:48
Idag är det imorgon - inväntar med spänning herr Anderssons rapport :cop:

Hobbe
2009-09-23, 13:09
Andersson sover...igen.

powernap
2009-09-23, 13:59
som vanligt?? så SÅSAR han lite tycker jag.....

dvorak
2009-09-23, 14:09
som vanligt?? så SÅSAR han lite tycker jag.....

Har du tänkt på den länge????

Hobbe
2009-09-24, 17:08
*host*

Fredrik
2009-09-24, 17:09
*host*

Prosit!

powernap
2009-09-24, 17:38
Har du tänkt på den länge????

nä, det var tämligen spontant.....

gesundheit alla fredagsälskare....ooops fel tråd.

Hobbe
2009-09-28, 23:32
*host*

Hobbe
2009-09-29, 17:45
*prosit*

Kongo
2009-09-29, 18:51
Nu ska vi sammanfatta:
1. Andersson kan inte redogöra för hur det var.
2. Han har alltid något annat att göra när det är dags för körning
3. Han har inte kunnat visa mig någon licensen någon gång av alla gånger jag träffat honom på Ica

Sniff sniff, luktar bluff, likt Fredriks (d.ä.) påstådda "familj"

Andersson
2009-09-29, 22:06
Nu ska vi sammanfatta:
1. Andersson kan inte redogöra för hur det var.
2. Han har alltid något annat att göra när det är dags för körning
3. Han har inte kunnat visa mig någon licensen någon gång av alla gånger jag träffat honom på Ica

Sniff sniff, luktar bluff, likt Fredriks (d.ä.) påstådda "familj"

Haha denna tråd är mitt dålig samvete samtidigt som det är lite roligt! Men imorgon kommer det både bilder och text för då hade jag tänkt vara ledig från jobbet! :stare

dvorak
2009-09-29, 22:20
Jaja, det har vi hört förut.... ;)

Hobbe
2009-09-29, 22:35
Jaja, det har vi hört förut.... ;)

:owned:

powernap
2009-09-30, 07:18
imorgon, igår, blir ju idag.....

håller stenkoll, eftersom vi inte vet vilken sås som serverades....

Andersson
2009-09-30, 22:35
Nu var det då äntligen dags för mig att ge er en rapport om hur Licenskursdagen på Linköpings Motorstadion var för mig och Egon.

Eftersom vi började först strax efter lunchtid blev det en ordentligt sovmorgon för mig och Egon innan vi rullade iväg dom ca 20 mil vi hade framför oss. Kvällen innan hade jag haft framme putstrasan så att man skulle slippa skämmas på kursdagen. När vi närmade oss började Egon bli lite småhungrig så det blev ett stopp på Statoil några kilometer innan banan för att utfodra honom. (bild 1)

Vid pumpen bredvid Egon stod en avlägsen släkting till Egon och matades med blyfritt av högsta kvalitét, hmm en sådan skulle man kunna ha som långfärdsbil... (bild 2)

Väl framme på banan så blev det till att hälsa på de andra deltagarna över en kopp kaffe innan det var dags att sparka igång kursen. Kursledare för dagen var Sven-Olof Sandberg och vid hans sida som instruktör fanns en kille som jag tyvärr glömt namnet på.

De första timmarna var det teori som stod på schemat. Först lite regler osv. senare fortsatte det med genomgång av allt från flaggor till spårval.

I böjan av dagen när dagens agenda presenterades så fick vi veta att en sen lunch skulle serveras och att den skulle innehålla någon form av sås som var en överraskning fram till servering. Detta för att Sven-Olof tydligen säger åt dom att ta vad som finns hemma. Är det ingen bra sås så betalar han inte.. :rolleyes: :)

Nåväl när vi väl fick maten så blev jag inte riktigt klok på det hela för någon sås såg jag inte direkt till så jag förmodar att maten blev gratis för ÖBF.

Mär vi käkat klart började Egon och de andra bilarna bli trötta på att bara stå och ljuga för varandra på parkeringen och ville komma ut på banan....

Sagt och gjort, Vi rensade ur bilarna på lösa föremål, (detta hade jag redan gjort hemma till 80%) men vissa verkade ha med sig halva sitt bohag...) När detta var klart och sittställningar mm var genomgångna rullade vi ut på banan...

Där började vi med att köra i grupp och stanna i varje kurva för att gå igenom spårval osv. Efter att gjort detta klart åkte vi ett antal varv på led efter en instruktör för att få känna på idealspår. Detta var mycket lärorikt för mig som aldrig kört bana på riktigt innan. När detta var klart fick vi börja köra på "riktigt" ett antal var i taget. Både med och utan instruktör. Det var förstås hur kul som helst och alla höll ganska bra tempo. Lite för bra tyckte någon... :rolleyes:

Jag tycker Egon gjorde bra ifrån sig för att vara 100% orginal utöver lite mer effekt. Men det är klart att det finns mycket man vill göra med bilen och att man kanske skulle köpt en med ett S på luckan istället för ett D men det är ju lite kul att få fart på en Dieselbuss bland alla andra bensinare på kommande banträffar. Jag tror att begränsningarna länge kommer sitta i mig och inte i bilen... Det var iaf många deltagare som var nyfikna på Egon och ville titta lite närmare på honom.

När vi sen hade kört ett antal varv var det dags för att öva på rullande start samt stående start. Kongo blev utpekad som den som haft svårt att hålla rätt fart i denna övning, något som han dock har förnekat i denna tråd såhär i efterhand. :eek:

Vad var det för bilar som var med då?

Vi var en ganska liten grupp på typ 7 bilar och i denna fanns utöver Egon. En BMW 325 E91, En snabb lite gul Lotus som gick grymt fint. Mazda Miata, Porsche Boxster med några år på nacken mm. Skabbigast var nog en gammal Peugot cab som var typ 20 år gammal. Denna drog av någon gång samt tappade ut massa olja. :stare
Egon i depån (Bild 3)

När körningen var avklarad var det dags för macka (utan sås) och sedan lite teorifrågor för att som om vi fattat något. Efter det fick vi våra intyg och därefter var det tack och hej!

Intyg så Kongo håller sig lugn. (bild 4)

Klockan var ny slagen 22:00 så jag var ganska trött och ville hem så det där ägget att ha under gasen blev nog kvar i Linköping. När jag kom hem hade jag en snittförbrukning från Statoil innan kursen tills jag var hemma på 1,1 liter milen. Det här med att köra på fabriksuppgivna 0,41 vid blandad körning och att vara racerförare verkar inte vara en ekvation som går ihop... :rolleyes:

Detta var väl allt från mig och licenskursen.

Roligt var det att komma ut på bana och jag ser verkligen fram emot många körningar framöver både med Egon och om några år med någon betydligt mer rejspreppad MINI när man fått ännu mer blodad tand...

Hobbe
2009-10-01, 01:56
Så där ja, med 25 minuter till godo...

Det var väl inte så svårt att hamra ned på tangentbordet? :)

Björn P
2009-10-01, 07:39
Ingen sås alls? Vilket antiklimax. :D

Kul skrivet Andersson!

/Björn P