handdator

Visa fullständig version : Uppgradering av forum 090902



Scitz0
2009-09-02, 03:49
Hej!

I denna tråd kan ni komma med feedback(positiv som negativ) om allt som berör uppgraderingen beskrivet i Forum uppgradering utförd! (http://www.miniclub.se/showthread.php?p=96099)

login
2009-09-02, 06:35
Undrar bara vart man hittar de bilder som man har laddat upp på sidans image host?

powernap
2009-09-02, 07:24
ser nytt o fräscht ut, 2009ish....vid en första anblick, bra jobbat ola

RobertH
2009-09-02, 07:55
Verkar fungera bra här också så här långt!

Fredrik
2009-09-02, 08:24
Helt enkelt lysande, Ola - mycket bra jobbat :happy:

Rasmus
2009-09-02, 08:39
Jag är lite osäker på inläggens formatering, med användarinformationen mellan varje inlägg. Tycker det stör att man måste rulla förbi den "raden" för varje inlägg man läser, men om man tänker skriva en novell är det kanske nice att ha långa meningar innan radbrytningen kommer ;)

Rasmus
2009-09-02, 08:41
Så här står det om man är gäst på forumet och inte loggat in:


För att se länkar och bilder i signaturen måste du ha skrivit minst 10 inlägg (0 skrivna).

För att se länkar och bilder i signaturen måste du ha skrivit minst 10 inlägg (0 skrivna).

För att se länkar och bilder i signaturen måste du ha skrivit minst 10 inlägg (0 skrivna).
::
För att se länkar och bilder i signaturen måste du ha skrivit minst 10 inlägg (0 skrivna).

(ovanstående är från powernaps signatur)

dvorak
2009-09-02, 08:43
Ser bra ut, får ta ett litet tag att vänja mig lite bara :)

JockeO
2009-09-02, 09:01
1.
Jag tror att min lilla bild i min signatur har försvunnit, d v s är ej synlig i mina inlägg.
(Jag kan se den då jag går in och kollar i min profil.)

2.
Går det att återgå till att medlemmens namn/avatar ligger till vänster om inlägget, istället för ovanför inlägget som det är nu? Trådarna blir långa nog ändå och bredden på skärmen kan nyttjas bättre då. (Ni IPhone-surfare får väl fixa en WAP-version istället)

/M v h, JockeO

Edit:
Nu verkar in signaturbild synas, men inte i ALLA mina inlägg från förr. Konstigt...
Borde inte den här tråden ligga under forumdelen för forumet istället för "allmänt"..?

powernap
2009-09-02, 09:27
Så här står det om man är gäst på forumet och inte loggat in:



(ovanstående är från powernaps signatur)

*ge fan i o rodda på min postcount bara* ;-)

Fredrik
2009-09-02, 09:28
*ge fan i o rodda på min postcount bara* ;-)

:lol: Rep points for that :D ;)

Scitz0
2009-09-02, 11:47
Jag satte nu att den skall använda den gamla modellen med användarinfo till vänster igen. Var inte säker på vilket som föredrogs så jag satte vad som var standard i den nya. Men det är detta denna tråd är till för så all feedback är välkommen.

Scitz0
2009-09-02, 11:51
Undrar bara vart man hittar de bilder som man har laddat upp på sidans image host?
Jag gick ut med denna info när jag la upp tråden om uppgraderingen på huvudsidan för en vecka sedan. Att just alla bilder uppladdat till VB Image host kommer att försvinna och att man skulle plocka ner de bilder man ville behålla för att sedan ladda upp på nytt.

Era Album hitter ni för övrigt under Nätverk i menyn.

Björn P
2009-09-02, 11:52
Jag satte nu att den skall använda den gamla modellen med användarinfo till vänster igen. Var inte säker på vilket som föredrogs så jag satte vad som var standard i den nya. Men det är detta denna tråd är till för så all feedback är välkommen.

Skönt. Min autistiska sida tycker det är bättre med hur det var innan vad gäller användarinfon.

Jag har dock noterat att vårt fina NMCS Galleri har "försvunnit". Kanske kan vara bra att lägga upp på startsidan igen.

/Björn P

Scitz0
2009-09-02, 12:02
Lägger tillbaka så länge... vore kanske en ide att få över det här till forumet nu när vi har ett bra fungerade bildsystem?

Scitz0
2009-09-02, 12:05
Tillbaka nu

Luc!fear
2009-09-02, 18:48
När jag "loggar in" & sen klickar på nya inlägg hamnar allt under "Ämnena nedan har inte blivit uppdaterade sedan ditt senaste besök men innehåller fortfarande olästa inlägg." trots att jag ser att flera inlägg är helt nya ...
Vad kan ha hänt?
GIllar inte heller att våra avatarer m.m. hamnar ovanför istället för vid sidan om varje nytt inlägg...blir mycket mer att skrolla..
Har ingen uppfattninga om "garaget" då jag inte satt mig i i ämnet ännu...
/Dan

Scitz0
2009-09-02, 19:46
När jag "loggar in" & sen klickar på nya inlägg hamnar allt under "Ämnena nedan har inte blivit uppdaterade sedan ditt senaste besök men innehåller fortfarande olästa inlägg." trots att jag ser att flera inlägg är helt nya ...
Vad kan ha hänt?
GIllar inte heller att våra avatarer m.m. hamnar ovanför istället för vid sidan om varje nytt inlägg...blir mycket mer att skrolla..
Har ingen uppfattninga om "garaget" då jag inte satt mig i i ämnet ännu...
/Dan
Det första vet jag inte varför det blir så... men hör av dig om det fortsätter att klydda framöver.
Sen det här med att användarinfon hamnar överst och inte vid sidan om ändra jag för många timmar sedan.
Du lägger upp garaget genom att gå in i din kontrollpanel så hittar du det överst i menyn till vänster.

dvorak
2009-09-02, 19:55
När jag "loggar in" & sen klickar på nya inlägg hamnar allt under "Ämnena nedan har inte blivit uppdaterade sedan ditt senaste besök men innehåller fortfarande olästa inlägg." trots att jag ser att flera inlägg är helt nya ...
Vad kan ha hänt?
GIllar inte heller att våra avatarer m.m. hamnar ovanför istället för vid sidan om varje nytt inlägg...blir mycket mer att skrolla..
Har ingen uppfattninga om "garaget" då jag inte satt mig i i ämnet ännu...
/Dan

Testa att rensa alla cookies och historik från Miniclub.se

Logga sedan in igen

MINA
2009-09-02, 20:12
Saknar en post till att rösta på !
*Vet Ej ! Hade precis lärt mej dom gamla funktionerna.Tar tid för mej innan jag har satt mej in i allt nytt och modernt.

MINA
2009-09-02, 21:51
Saknar en post till att rösta på !
*Vet Ej ! Hade precis lärt mej dom gamla funktionerna.Tar tid för mej innan jag har satt mej in i allt nytt och modernt.

Rätt kul att utforska det nya i varje fall.
ETT FOTOALBUM TILLAGT SAMT ÖPPNAT EN NY SOCIAL GRUPP

Scitz0
2009-09-02, 22:08
Jag byta nu även ut Garage text länken i postbit(användarinfon vid varje inlägg) mot en minibil för de som lagt upp ett garage... vad tycks?

RobertH
2009-09-02, 22:48
När jag "loggar in" & sen klickar på nya inlägg hamnar allt under "Ämnena nedan har inte blivit uppdaterade sedan ditt senaste besök men innehåller fortfarande olästa inlägg." trots att jag ser att flera inlägg är helt nya ...
Vad kan ha hänt?
GIllar inte heller att våra avatarer m.m. hamnar ovanför istället för vid sidan om varje nytt inlägg...blir mycket mer att skrolla..
Har ingen uppfattninga om "garaget" då jag inte satt mig i i ämnet ännu...
/Dan

Den där "featuren" hade jag i gamla forumet också, tror inte det är något nytt.

Fredrik
2009-09-03, 06:56
Jag byta nu även ut Garage text länken i postbit(användarinfon vid varje inlägg) mot en minibil för de som lagt upp ett garage... vad tycks?

Snyggt Ola :happy:

Luc!fear
2009-09-03, 08:53
Funkar igen som förr...Vet ej varför...
/Dan

Sverre
2009-09-03, 20:46
Undrar bara vart man hittar de bilder som man har laddat upp på sidans image host?


Jag gick ut med denna info när jag la upp tråden om uppgraderingen på huvudsidan för en vecka sedan. Att just alla bilder uppladdat till VB Image host kommer att försvinna och att man skulle plocka ner de bilder man ville behålla för att sedan ladda upp på nytt.

Era Album hitter ni för övrigt under Nätverk i menyn.

Prøver å gjøre meg godt kjent med den omfattende saiten. Den er veldig bra, men svært omfattende. Tar tid og sette seg inn i alle detaljene.

Har noen bilder fra Mini-treffen som kanskje er av interesse for noen.
Hvor legger jeg de ut, - eller skal de sendes til en "foto-ansvarlig" på saiten?

Ace
2009-09-04, 08:12
GIllar inte heller att våra avatarer m.m. hamnar ovanför istället för vid sidan om varje nytt inlägg...blir mycket mer att skrolla..

/Dan

Min avatar är på sidan! Kör med Google Chrome som webläsare. (den klart bästa om du frågar mig)
En bra funktion med det nya forumet är att STORA bilder anpassar sig automatiskt till en mer lämplig storlek.
Bra jobbat Ola!

Ace
2009-09-04, 08:17
Prøver å gjøre meg godt kjent med den omfattende saiten. Den er veldig bra, men svært omfattende. Tar tid og sette seg inn i alle detaljene.

Har noen bilder fra Mini-treffen som kanskje er av interesse for noen.
Hvor legger jeg de ut, - eller skal de sendes til en "foto-ansvarlig" på saiten?

Gå in på Bild-videotråd: SVERIGETRÄFFEN 29-30 aug - New MINI Club Sweden (http://miniclub.se/showthread.php?t=7806) ........
Klicka på "Post Reply".
Scrolla ner en bit och klicka på "Hantera Bifogade Filer"
Klicka på "Välj fil".
När du valt ut dina kort klickar du sedan på "Ladda upp"

Ganska lätt eller hur?

//Robban

RobertH
2009-09-04, 09:15
Min avatar är på sidan! Kör med Google Chrome som webläsare. (den klart bästa om du frågar mig)
En bra funktion med det nya forumet är att STORA bilder anpassar sig automatiskt till en mer lämplig storlek.
Bra jobbat Ola!

Ola bytte tillbaka detta förut, så den ska visas "the old way" för alla.

MINA
2009-09-04, 18:09
När jag tittar i fotoalbumen skulle jag önska en automatisk visning av samtliga kort i albumet.
Finns det en möjlighet att fixa detta skulle jag bli ÄNNU GLADARE:D

Vänligen Martin Andersson

Scitz0
2009-09-04, 19:25
Du vill alltså inte att det läggs över flera sidor utan ha allt på en sida?
Kan se både fördelar och nackdelar med detta. Skulle det vara väldigt många bilder i albumet så kan det ta lång tid att ladda och bli oöverskådligt.

Vad tycker ni andra?

MINA
2009-09-04, 19:35
Vet ej om du svarade på mitt inlägg men tanken var att jag inte skulle behöva klicka på nästa kort,nästa kort,nästa kort,hela tiden?

Scitz0
2009-09-04, 19:48
Hmm, du får ju en miniatyrbild av "alla" kort(kan delas upp på flera sidor om många) när du går in i ett album, och klickar du på bilden så öppnas en sida för denna bild och under kommer kommentarerna till denna bild. Vill du att bilden ska förstoras direkt i albumet och inte öppna en ny sida som det gör nu? Inte helt med på hur du vill ha det.

MINA
2009-09-05, 09:18
Hmm, du får ju en miniatyrbild av "alla" kort(kan delas upp på flera sidor om många) när du går in i ett album, och klickar du på bilden så öppnas en sida för denna bild och under kommer kommentarerna till denna bild. Vill du att bilden ska förstoras direkt i albumet och inte öppna en ny sida som det gör nu? Inte helt med på hur du vill ha det.

Hm , vill att bilden ska förstoras när jag klickar på en liten bild och sedan ska det gå att välja en fuktion som jag kallar bildspel då skall alla bilder från albumet visas löpande och i sin stora version.

Scitz0
2009-09-05, 09:41
Det du önskar går tyvärr inte att uppfylla med nuvarande album system(inbyggda i vbulletin). Det finns andra att använda typ http://www.photopost.com/ eller http://www.photoplog.com men de kostar pengar och jag vet inte om det är någon som är värt att satsa på. Tycker faktsikt den inbyggda fungerar bra nog men det kan man ju ta upp till diskussion.

MINA
2009-09-05, 10:19
Det du önskar går tyvärr inte att uppfylla med nuvarande album system(inbyggda i vbulletin). Det finns andra att använda typ http://www.photopost.com/ eller http://www.photoplog.com men de kostar pengar och jag vet inte om det är någon som är värt att satsa på. Tycker faktsikt den inbyggda fungerar bra nog men det kan man ju ta upp till diskussion.

Ingen fara jag klarar mej utan.
Men du ville vi skulle tycka något och det gjore jag :rolleyes:

Scitz0
2009-09-05, 11:06
Ingen fara jag klarar mej utan.
Men du ville vi skulle tycka något och det gjore jag :rolleyes:
Helt rätt, vill ha alla synpunkter... en del går att fixa direkt, en del tar vi upp till diskussion och del förkastar vi :)

Scitz0
2009-09-07, 12:56
MINA, som du kan se så har jag nu gjort lite för att förbättra bildsystemet.

Nytt album hack... - New MINI Club Sweden (http://www.miniclub.se/showthread.php?t=7866)

RobertH
2009-09-07, 13:29
Funkar grymt bra här! Kul att man kan kommentera bilderna också.

RobertH
2009-09-09, 10:07
Har nu breddat sajten något samt ändrat så att endast 4 garage visas samtidigt i bredd på framsidan. Det femte garaget puttade ut wrappern så att headern såg konstig ut och sidan hoppade fram och tillbaka i bredd.

Verkar funka bättre nu. Resten tar vi när Rasmus vaknat till liv.

RobertH
2009-09-09, 10:10
Jag breddar den till 950px, så kan du testa att lägga in album i headernaven. Borde funka!

Ska be Rasmus att fixa en ny header lite snabbt så fort han har fiskat klart för dagen.

Rasmus
2009-09-09, 15:11
Jag breddar den till 950px, så kan du testa att lägga in album i headernaven. Borde funka!

Ska be Rasmus att fixa en ny header lite snabbt så fort han har fiskat klart för dagen.

Jajemen, det fixar jag. Ska som sagt var bara flugfiska klart för dagen.
Det blåser så in i h-vete här i fjällen så jag jobbar nog hellre än fiskar ikväll/inatt!! :-x:-x:-x:mad::mad::mad:

RobertH
2009-09-09, 16:33
Bra!

Ola - har några fler synpunkter på garagemodulen. Jag kan inte hitta något sätt för admin/moderator att gå in och ändra, ta bort bilder eller moderera i denna. Det är ingen höjdare kanske om någon lägger in något olämpligt?

Fredrik
2009-09-09, 17:37
Bra!

Ola - har några fler synpunkter på garagemodulen. Jag kan inte hitta något sätt för admin/moderator att gå in och ändra, ta bort bilder eller moderera i denna. Det är ingen höjdare kanske om någon lägger in något olämpligt?

Bra påtalat där Robban, det är viktigt!
Ola, funkar det?

RobertH
2009-09-09, 17:49
Är ganska säker på att det inte går, men han kanske kan framföra det som en synpunkt till sina nya polare på DTO :D

Scitz0
2009-09-09, 18:27
Det är fler som kommerterat detta på deras forum, kommer i nästa release. Blir nog i slutet på september.

Hans-G
2009-09-10, 15:23
Grymt snygg vinjett på sajten!!! Bra jobbat med sajten som helhet också! :happy:

Scitz0
2009-09-10, 16:09
Grymt snygg header, bra jobbat R.E :)

Scitz0
2009-09-10, 16:29
Bilder & album har nu fått sitt eget hem i menyn, vad tycks?
Finns kanske andra man kan lägga in i någon av popup menyerna, typ nya inlägg under sök osv?

RobertH
2009-09-11, 14:20
Klockrent!

Nya inlägg vet jag att många använder som första klick när de kommer in. FAQ´n kanske däremot skulle kunna flyttas in under snabblänkar eller något. Men det ser bra ut som det gör nu också tycker jag.

Har bytt ut garageknappen mot en lite tydligare "mitt garage". Rasmus kanske vill göra en snyggare knapp senare dock, men den är lite mer användarvänlig och förklarande än bilen som var innan. Funkar det?

RobertH
2009-09-11, 14:27
Fick en idé till.

Vad sägs om att länka headerbilden till startsidan istället för forum, och sen ta bort "startsidan" från menyn?

Scitz0
2009-09-11, 15:14
Klockrent!

Nya inlägg vet jag att många använder som första klick när de kommer in. FAQ´n kanske däremot skulle kunna flyttas in under snabblänkar eller något. Men det ser bra ut som det gör nu också tycker jag.

Har bytt ut garageknappen mot en lite tydligare "mitt garage". Rasmus kanske vill göra en snyggare knapp senare dock, men den är lite mer användarvänlig och förklarande än bilen som var innan. Funkar det?
Ser bra ut, som du säger kan ju R.E fixa en snyggare bild senare. Bra!


Fick en idé till.

Vad sägs om att länka headerbilden till startsidan istället för forum, och sen ta bort "startsidan" från menyn?
Låter som en vettig ide, ska titta på det direkt

dvorak
2009-09-11, 15:17
Gött Ola!!

Här var det stiligt när man tittade in idag! :)

Scitz0
2009-09-11, 15:19
Fick en idé till.

Vad sägs om att länka headerbilden till startsidan istället för forum, och sen ta bort "startsidan" från menyn?
Fixat!

Scitz0
2009-09-11, 15:34
FAQ är nu inflyttat under Snabblänkar

RobertH
2009-09-11, 18:45
Kanonbra!

Jag har börjat byta ut knapparna till svenska. Kommer titta vidare på översättningarna runt om på sajten under helgen.

Scitz0
2009-09-11, 19:15
Garage modulen saknar möjlighet till full översättning, detta är planerat till nästa release.

RobertH
2009-09-11, 19:20
Okej bra, då slipper jag slita mitt hår :D

loop
2009-09-15, 07:29
Hur gör man om man vill att en bild skall vara en länk till en annan hemsida?
Så här gjorda jag på gammla sidan
URL="http://www.salarfk.se"]IMG]http://www.svensktmodellflyg.se/users/461/Mosq_logo.jpg[/IMG] [/URL

Scitz0
2009-09-15, 08:39
Hur gör man om man vill att en bild skall vara en länk till en annan hemsida?
Så här gjorda jag på gammla sidan
URL="http://www.salarfk.se"]IMG]http://www.svensktmodellflyg.se/users/461/Mosq_logo.jpg[/IMG] [/URL
Vår resize mod gör detta omöjligt tyvärr. Frågan är om man skall ta bort det för signaturer. Jag gör denna justering så får vi se om vi går tillbaka till att använda resize modden för signaturer igen eller inte.

RobertH
2009-09-15, 09:32
Den la ju en border runt a hrefade bilder i folks signaturer, så jag tycker att detta beslut är helt korrekt!

loop
2009-09-15, 10:32
Nu fuckar det bra, peronligen tycker jag detta är bättre

Scitz0
2009-09-20, 00:09
Album sidan har nu fått sig en uppdatering, hitta ett trevligt litet hack på vb.org som gör om sidan till vad jag tycker något bättre. Tidigare kunde man inte se alla album utan enbart de fem sist uppdaterade. Finns även en sökfunktion osv. Har inte provat ut det så mycket så hör av er hur det funkar.

Johan W
2011-08-01, 17:31
En liten fundering. Är det bara jag som tycker forumet har blivit lite segt/slött på sistonde? Var är siten hostad för tillfället?

Hagatorpet
2011-08-01, 17:45
för mig är det segt som attan
men det kan vara bra för då är ju jag snabbare än datorn
för en gångs skull :)

Haugthon
2011-08-01, 17:52
Slött som f#n! Å då är det inte min dator för den är flång ny. ;)

Johan W
2011-08-01, 18:08
Rätt ojämnt också, för en stund sen tog det ungefär 30s att öppna sidan och 20s att posta ett nytt inlägg, nu flyter det hyffsat

Scitz0
2011-08-02, 00:57
Detta fenomen har jag upplevt ända sedan vi flytta siten till oderland för kanske två år sedan.
Ibland fungerar det perfekt, ibland segt och ibland får jag tom timeout.

Det som är konstigt är att Oderland är en välkänd och populär host vilket inte borde innebära bekymmer. Har haft planer att flytta sidan till binero som jag har bra erfarenhet av sedan tidigare. Ett ämne som styrelsen får diskutera vidare.

Johan W
2011-08-02, 21:04
Skumt, fick Error 500 ett rätt bra tag igår också, mao server error

Haugthon
2011-08-02, 22:02
Skumt, fick Error 500 ett rätt bra tag igår också, mao server error

Det får jag 6ggr av 10 när jag försöker öppna sidan. :(

Johan W
2011-08-02, 22:03
Låter som vi får lyfta detta i styrelsen så fort semestrarna och annat är över (typ nästa vecka)

Scitz0
2011-08-02, 22:03
Vi tar det vidare i den rapporterade tråden. Se mitt svar där.

MaryJay
2011-08-03, 07:26
Märker också att det är segt som tusan. Vissa gånger struntar jag ens i att kolla forumet för det tar flera minuter att få fram startsidan. För mig har det inte varit så i mer än nån månad ca.

Hobbe
2011-08-03, 08:58
+1 på att det är riktigt segt innan man kommer fram till www.miniclub.se (http://www.miniclub.se) i sajbervärlden.
Är sajten "reroutad" via en massa gamla alias som coopersweden?

Hobbe
2011-08-04, 22:47
Nu går det rrrrrrrrriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiikkkkkkkkkkkkkkkttttt tttttttiiiiiiiiiiigggggggggggggttttttttttttt trögt med allting på forumet :(

Nina
2011-08-09, 07:06
Ja det tar ju väldigt lång tid att ladda forumet. Vad spökar?

Scitz0
2011-08-09, 10:38
Vi är inte helt säkra på vad som orsakar det men vi har ett par ideer vi ska testa för att se om det löser problemet.

Nina
2011-08-09, 14:36
Tack. Man orkar inte sitta och vänta när det tar för lång tid och kliver ur till andra sidor.

Förresten har jag ibland fått felmeddelande när jag ska posta, ser ut som de fel man brukar få läsa när databasen spökar.

jronnblom
2011-08-09, 18:21
Jopp,

Finns två förklaringar.

1. Den gemensamma servern (antar att vi delar server och databas med andra) för långsam.
2. Forumet/databasen är korrupt eller har någon dålig plugin/addon aktiverad.

Förklaring 1 är den mest troliga. Och Oderland måste vara medvetna om att det går långsamt för jag antar att de har många case i sin helpdesk om långsamma siter där alla ligger på samma server ;)

-J

jronnblom
2011-08-09, 18:21
Jopp,

Finns två förklaringar.

1. Den gemensamma servern (antar att vi delar server och databas med andra) för långsam.
2. Forumet/databasen är korrupt eller har någon dålig plugin/addon aktiverad.

Förklaring 1 är den mest troliga. Och Oderland måste vara medvetna om att det går långsamt för jag antar att de har många case i sin helpdesk om långsamma siter där alla ligger på samma server ;)

-J

jronnblom
2011-08-10, 10:59
Så här ser svarstiderna för webservern ut:

http://www.ronnblom.se/filer/miniclub.se.svarstider.png

OBS! Detta är mätt mot startsidan som kan vara tyngre än själva forumet beroende på plugins osv.

Svarstiden för DNS är 120 ms och högsta uppmätta svarstiden är på 250 ms.

-J

Scitz0
2011-08-10, 22:49
Fick detta från tekniker på oderland igår.

Vi märkte ett prestandaproblem idag på en av våra lagringslösningar som vi kommer att försöka ordna.
Borde vara en del skillnad inom 1-2 dygn.
Vi får väl se om det gör någon skillnad, annars får vi överväga att flytta sidan till annan host.

Kul med lite grafer på prestandan, inte lika kul att läsa grafen dock :(

Scitz0
2011-08-10, 22:49
Fick detta från tekniker på oderland igår.

Vi märkte ett prestandaproblem idag på en av våra lagringslösningar som vi kommer att försöka ordna.
Borde vara en del skillnad inom 1-2 dygn.
Vi får väl se om det gör någon skillnad, annars får vi överväga att flytta sidan till annan host.

Kul med lite grafer på prestandan, inte lika kul att läsa grafen dock :(

Hagatorpet
2011-08-11, 10:46
Idag har det funkat kanon tycker jag :D

GustavO
2011-08-11, 13:02
...men jag har fått Server Error 500 nu ett tag. Och nu går det låååååååångsamt igen.
Sållar mig till mängden som konstaterar att vi måste göra något.

Scitz0
2011-08-13, 11:17
Vi skulle nu behöva ha in lite nya rapporter på hur det fungerar, det har gjorts en del hos oderland för att lösa problemet.

jronnblom
2011-08-13, 12:04
Hej,

Så här ser det ut från pingdom. Responstid sista dagen:

http://www.ronnblom.se/filer/miniclub.se.110813.1dag.png

Sista veckan (inte riktigt då jag inte mätt så länge)

http://www.ronnblom.se/filer/miniclub.se.110813.vecka.png

Och uptime beräknat enligt pingdom

http://www.ronnblom.se/filer/miniclub.se.110813.uptime.1vecka.png

Graferna kan dock inte säga hur siten upplevs och om de har gjort förändringen nu i morse så ser det än så länge bra ut.

-J

Scitz0
2011-08-13, 12:34
Ok, vi ger det en-två dagar.... sen får du gärna posta graferna igen :)

Var sker mätningen ifrån förresten?

jronnblom
2011-08-13, 13:50
Hej,

Pingdom har sina mätburkar lite överallt på jorden. Här är en lista på de jag använder:

Amsterdam 2, Netherlands
Atlanta, GA
Calgary, Canada
Charlotte, NC
Chicago, IL
Copenhagen, Denmark
Dallas 4, TX
Dallas 5, TX
Dallas 6, TX
Denver, CO
Frankfurt, Germany
Herndon, VA
Houston 3, TX
Las Vegas, NV
London 2, UK
London, UK
Los Angeles, CA
Madrid, Spain
Manchester, UK
Milan, Italy
Montreal, Canada
New York, NY
Newark, NJ
Paris, France
Prague, Czech Republic
San Francisco, CA
Seattle, WA
Tampa, FL
Vienna, Austria
Washington, DC
Zurich, Switzerland

-J

Johan W
2011-08-14, 21:17
Verkar fortsätta att strula, fått en massa error 500 under dagen

Scitz0
2011-08-14, 21:55
Ok, jag tycker den känns väldigt ojämn. Ibland går det riktigt snabbt och bra men ibland är den extremt långsamt. Det kan gå sekunder mellan snabb och seg. Får error 500 för att sekunden senare ladda direkt. Vi får nog se över andra alternativ än oderland.

Johan W
2011-08-14, 21:56
Ok, jag tycker den känns väldigt ojämn. Ibland går det riktigt snabbt och bra men ibland är den extremt långsamt. Det kan gå sekunder mellan snabb och seg. Får error 500 för att sekunden senare ladda direkt. Vi får nog se över andra alternativ än oderland.

Jepp, helt klart. Nu t.ex. går det som aldrig förr, en stund sen gick det inte alls ;)

Björn P
2011-08-15, 07:43
Kan någon förklara varför forumet funkar fint från tapatalk och inte från "vanliga" nätet?

Scitz0
2011-08-15, 10:04
Kan någon förklara varför forumet funkar fint från tapatalk och inte från "vanliga" nätet?
Access:ar bara databasen, mycket mindre att ladda, dvs inga bilder, html sidor eller något sånt.

Scitz0
2011-08-15, 10:38
Fast jag måste säga, jag har inte fått några error 500 sedan förändringen i fredags... känns helt klart bättre från min isp(bahnhof) iaf.

jronnblom, har du lite nya grafer att presentera :) ?

jronnblom
2011-08-15, 11:08
Sista 24h från köpenhamn:

http://www.ronnblom.se/filer/miniclub.se.110815.response.kopenhamn.png

Sista 24h från hela världen:

http://www.ronnblom.se/filer/miniclub.se.110815.response.varlden.png

Sista veckan från köpenhamn

http://www.ronnblom.se/filer/miniclub.se.110815.response.1v.kopenhamn.png

Som jag tolkar graferna (och även upplever det) så är det ingen förändring mot tidigare.

Svårt att tolka graferna då jag inte riktigt vet när det är som högst aktivitet. Är det på helgerna? Måndag kväll? Och om det regnar den kvällen eller om det är strålande sol hur påverkar det folks surfvanor.

Det ända man kan säga med säkerhet är att med så höga toppar så är något skumt.

-J

jronnblom
2011-08-15, 11:13
Oderland har ju ett bra rykte som webhotell enligt Internet.

Vad säger de om graferna?

Finns det ett samband i tid?

Hög CPU belastning på servern?
Hög disk I/O på webservern?
Hög disk I/O på mysqlservern (om det är olika)?
Om allting körs via ett SAN isf lokal disk är det hög disk I/O på det vid denna tid?

-J

Scitz0
2011-08-15, 11:39
Jag ska dra detta vidare med orderland och se vad de har att säga.

Scitz0
2011-08-15, 19:20
Jag kommer att stänga ner sidan några timmar i natt för uppgradering. Kommer inte att förbättre responstiden men buggfixar är alltid bra :)

Har även stängt av FB kopplingen just nu, fanns indikationer att det kunde ha med det att göra. Får se om det gör någon skillnad.

Scitz0
2011-08-15, 22:34
Jag får nog skita i uppgraderingen av sidan. Som det är nu time:ar den ut på tok för mycket för att det ska vara säkert. Vill inte att den ska tappa kontakten mitt i uppgraderingen.

Hobbe
2011-08-18, 17:09
Ursäkta men jag har pga konstanta driftstörningar tröttnat på att ens försöka posta något inlägg.

Jag återkommer till detta forum om/när det fungerar igen.

Björn P
2011-08-18, 18:45
Äntligen blev vi av med Hobbe! ;)

Scitz0
2011-08-18, 19:38
Hehe... jag kan förstå din frustration!
Jag har själv enorma problem att nå sidan och det blir ofta dubbel och även trippelpost titt som tätt.

Jag jobbar på en ny lösning. Ska flytta sidan till en VPS istället för vanlig webbhotell lösning.
Det kommer med andra ord bli bättre väldigt snart.

Björn P
2011-08-18, 21:30
Du är en klippa Ola!!

Hans-G
2011-08-18, 21:42
Hoppas det blir VÄLDIGT snart - jag behöver lite fler deltagare till vår utfärd i nästa vecka och då är ju en förutsättning att man läst om eventet och kunnat anmäla sig. ;)

Fredrik
2011-08-18, 21:58
Du är en klippa Ola!!

En självklar +1 på den, Ola kommer att få en del jobb med detta.
Håll ut kära medlemmar, den som väntar på något gott... 8)

MrCooper
2011-08-19, 07:57
Gött é d!

Ola for President!

Började bli riktigt jobbigt nu. Hoppas att det löser sig snart.....

Minid
2011-08-19, 10:16
Ja hoppas de löser sig snart, lånar tråden lite. Jag försöker lägga upp ett garage, har fyllt i allt och laddat upp olika bilder, men garaget " syns inte " då jag inte laddat upp någon huvudbild?
Det ligger 3 bilder under huvudbild och har testa lägga in bilder under modifikationer också, men utan resultat?

Hur gör jag?

Hobbe
2011-08-19, 10:20
Min kritik är inte riktad mot Ola utan vår s.k. "service provider" om nu någon råkade tro detta.
Ola gör säkert vad han kan.

KIT och jag sticker ned till Anderstorp inom ett par timmar, och Rock-Ola ska tävla på Ring Knutstorp.
Övriga kan hjälpa Ola med forumet, eller fortsätta putsa på kromet ;)
Vi hörs!

Scitz0
2011-08-19, 11:35
Ja hoppas de löser sig snart, lånar tråden lite. Jag försöker lägga upp ett garage, har fyllt i allt och laddat upp olika bilder, men garaget " syns inte " då jag inte laddat upp någon huvudbild?
Det ligger 3 bilder under huvudbild och har testa lägga in bilder under modifikationer också, men utan resultat?

Hur gör jag?
Se PM!

Scitz0
2011-08-19, 11:39
Forumet kommer ligga nere i kanske 24h medan dns:er pekas om osv. Detta kommer förmodligen ske väldigt snart så om ni möts med en blank sida där det står någon fyndig kort text så vet ni att det är på gång.

Jag vill bara testa lite mer först innan jag pekar om och flyttar databas/hemsida så jag vet att allt blir rätt.

Det kommer garanterat vara något som man missat så när det väl är uppe igen så får ni gärna skriva några rader om det. Men jag kommer öppna en ny tråd för det sen.

Scitz0
2011-08-20, 12:33
För kommentarer/synpunkter efter flytten av hemsidan skriv i denna tråd istället:
http://www.miniclub.se/showthread.php?10681-Vi-har-tagit-NMCS-ut-i-molnet!

Stänger härmed denna tråd!