handdator

Visa fullständig version : Coilover justering



Scitz0
2009-06-08, 21:39
Som några av er kanske sett i min biltråd så pågår det lite arbete med kärran. Det uppkom då ett par frågetecken, bland annat en del om justering av coilovers.

Den största funderingen gäller hur man som "nybörjare" borde ställa in rebound och compression(skilda justeringar på mina) på en en r56. Jag förstår att det skiljer beroende på vilka prylar man klistrat på och hur dessa är inställda. Men det måste väl ändå finnas några riktlinjer man kan följa. Tex förhållande mellan compression och rebound, fram och bak osv. Mina kan ställas i 18 steg, från fabrik ligger det ungefär på mitten.

En annan fundering jag har gäller coilovers där bak, de som har någon justering på toppen... finns eg. bara två möjligheter då som jag kan se, borra hål rakt igenom bilen ner till den(kommer inte bli snyggt) eller montera ner den för att göra justering. Ingen av alternativen är särskillt kul. Någon som har ett liknande läge som känner för att dela med sig hur de löst det?

Med tanke på jobbet att montera ner coilovern för att justera i efterhand så vore jag glad för alla tips på hur jag bäst ställer in ett hyfsat startläge att jobba vidare från innan jag monterar dit dem.