handdator

Visa fullständig version : Drivknutar och axlar anpassade för racing



Hobbe
2009-05-05, 12:13
Finns det ett sådant intresse så kontakta mig.
GKN Motorsport i Sverige säljer till bla världens rallyteam, och är samarbetspartners till BMW Sport Club, vilket innebär att NMCS kan åka "snålskjuts" även här.
Det finns raceanpassade pryttlar till MINI:n.
http://www.gknservice.com/global/motorsport.html

GKN tillverkar en hel del produkter som sitter original i bla BMW:s M-bilar, bla diffarna, så det är alltså inget "källarföretag".

Trimmade MINI:sar kan få problem med knutar och axlar.
Inte vanligt men det finns exempel, speciellt vad det gäller förhållandet vråltrimmad och bankörning med mycket sväng.

Själv planerar jag att göra en proaktiv åtgärd inom det närmaste året.

powernap
2009-05-05, 13:23
kan vara av intresse....

Ace
2009-05-05, 16:40
Vad mer specifikt är det som händer vid vråltrim och bankörning med knutar och axlar?
Är dom lite i klenaste laget eller?
Vågar jag trimma min "S" med 8500mil på mätaren?

Nordquist
2009-05-05, 16:59
S:ens axlar väl ganska rejäla. Okej, extremt effekt sliter ju på det mesta. Men vanligt trimm kan väl knappast göra något. Men vanliga coopern kan väl isåfall lida av dåliga axlar om man ska pressa dom hårt. Iallfall vad jag läst.

Hobbe
2009-05-05, 17:06
Ace,

Allt på MINI:n är inte byggt för att hålla emot "oändligt" med kraft.
Kopplingar och drivknutar har både flugit och farit när tex "rattlås"-Nisse står vid rödljuset och gasar hela dagen.
Dessutom pressas material till sitt yttersta under seriös bankörning.

Klart du vågar trimma din MCS, men du har tex en kompis med 286 hk som har fått problem vid bankörning med drivlinan.
Allt funkar med måtta.

Ace
2009-05-05, 21:51
Menar du Karl-E? Men den var ju grym iofs!

Hobbe
2009-05-06, 01:10
Menar du Karl-E? Men den var ju grym iofs!

Nä, inte K.E.

BADaniel
2009-05-06, 20:57
S:ens axlar väl ganska rejäla. Okej, extremt effekt sliter ju på det mesta. Men vanligt trimm kan väl knappast göra något. Men vanliga coopern kan väl isåfall lida av dåliga axlar om man ska pressa dom hårt. Iallfall vad jag läst.

Jag lyckades köra av mina drivaxlar 2 gånger mad ganska moderat effekt och enligt engelsmännen kände dom till problemet från deras raceserie i England...
MINI Sverige antydde att min bil inte va den första heller så visst finns/fanns problemet.

Christian
2009-05-12, 22:29
Jag fick V drivknut bytt efter bara några hundra mil, utan en ända minut på bana.....

Inget ovanligt vad det jag fick höra då...