handdator

Visa fullständig version : Coilover fråga



Scitz0
2009-03-18, 22:05
Jag har en fundering som någon här kanske kan ge ett bra pedagogiskt svar på. Jag har tittat lite på att kanske till hösten byta ut mina eibach sänk/prestanda fjädrar mot kw coilovers. De jag velat lite emellan är v2 och v3, det som skiljer dem åt för de som inte har koll är ju att man på v3 även kan ställa komprimering förutom höjd och dämpning. Så min fråga är eg. var som innebär med att justera komprimeringen, hur skiljer det sig från att justera dämpningen osv.?

Om ni känner till någon hemsida där det förklaras på ett bra sätt så går det hur bra som helst också :).

FEED ME
2009-03-19, 00:11
Här finns det väldigt mycket kvalificerad information, för den som orkar läsa...

http://hem.passagen.se/hemipanter/

Scitz0
2009-03-19, 01:24
Tack för länken, men det var ganska svårt att urskilja svaret på min fråga via den hemsidan. Så jag uppskattar fortfarande en bra beskrivning över det hela om det finns tillgängligt eller kan göras tillgängligt.

Scitz0
2009-03-19, 02:49
Har nu suttit och googlat i en timme... man lär sig mycket :)
Sjukt trött just nu så går inte att samla in mer info men jag tror jag fattat hela konceptet nu. Hitta bland annat denna (http://www.koni-na.com/pdfcatalogs/KONIMotosportCatalog.pdf) pdf från koni som på sida 13/14 beskrev hur man på ett bra sätt kan ställa in sina coilovers. I princip kan man om jag fattat det rätt lite enkelt säga att dämpning är när coilovern ska återgå till sitt ursprungsläge(expandera) och komprimeringen är tvärt om, dvs helt enkelt hur hårt den komprimeras. Men det verkar inte vara någon lätt process att ställa in korrekt för en nybörjare ;).

Scitz0
2009-03-19, 14:05
Fortsatte mitt googlande nu på morgonkvisten(middagstid för vissa ;) och jag är lite kluven i frågan om coilover.

I dagsläget kör jag på standard dämpare med Eibach (http://www.lohen.co.uk/shop/proddetail.php?prod=EibachSpringsGen2) sänkfjädrar. Jag har dock bestämt mig för att förbättra väghållningen i min mini nu när det blir några åk på bana. En sak att tillägga är ju att bilen fortsatt primärt kommer att användas som bruksbil.

Jag börja först kolla på kw v2 och v3 för de verka grymma med bra inställningsmöjligheter. Det är lätt att förlora sig och man kommer snabbt ifrån vad syftet med uppgradering är. Jag kan direkt säga att jag inte kommer att ligga under bilen och justera en massa för varje banåk och olika banor utan när jag satt en inställning så kommer den förmodligen att sitta så för all framtid. Detta har gjort att jag börjat fundera på om jag verkligen behöver alla dessa inställningsmöjligheter som v2 och v3 erbjuder.

Jag är således nu mer inne på spåret att antingen behålla mina Eibach fjädrar(sänker 25-30mm) och istället bara uppgradera dämparna till tex dessa koni (http://www.lohen.co.uk/shop/proddetail.php?prod=KoniFSDdampersG2).

Det andra alternativet är kw v1(endast höjdjustering, 30-55mm) och göra mig av med Eibach fjädrarna. KW alternativet är kanske någon tusenlapp dyrare i slutändan men inga större skilnader.

Vad hade ni gjort av de alternativen ovan?
Eller ni hade absolut rekommenderat v2/v3 iaf fast jag inte kommer justera en massa?

Sen behöver ni inte nämna krängningshämmare osv. för det har jag redan planer för ;) utan det här gäller fjädring/dämpning.

Hobbe
2009-03-19, 14:32
Söndag,

Undvik avancerade ställbara coilovers om huvudsyftet med din bil är vanligt brukande.
Du kommer garanterat inte att utnyttja alla ställbara möjligheter.

Vill du ändå ha ställbara coilovers så kan jag rekommendera Bilstein PSS9.
Mycket enkla att justera när/om andan faller på.
Själv hade jag dessa på både min gamla MINI och Z4.

Scitz0
2009-03-19, 14:39
Söndag,

Undvik avancerade ställbara coilovers om huvudsyftet med din bil är vanligt brukande.
Du kommer garanterat inte att utnyttja alla ställbara möjligheter.

Vill du ändå ha ställbara coilovers så kan jag rekommendera Bilstein PSS9.
Mycket enkla att justera när/om andan faller på.
Själv hade jag dessa på både min gamla MINI och Z4.
Ok, var väl ungefär vad jag kom fram till... att skippa kw v2/v3, men vad tror du om kw v1 vs eibach fjädrar + koni dämpare? ... eller du skulle hellre rekommendera dessa Bilstein PSS9 framför dessa två alternaktiv? ... hur ligger dessa Bilstein prismässigt jämfört med mina två alternativ som går loss på ca 8-9kkr? Har för övrigt hört att vissa anser att Bilstein är lite väl mjuka jämfört med kw för bankörning men det finns ju många tycken när det gäller sådant här.

Hobbe
2009-03-19, 14:48
Bilstein PSS9 är enligt mig riktigt bra.
Prislapp: Strax under 20000 Kr om jag minns rätt.

Jag har inte använt KW V2 eller V3 så jag kan inte uttala mig om dessa, mer än att PSS9 är betyligt lättare att justera inställningar på. Inga verktyg behövs för att göra detta. En tumme och ett pekfinger är allt som behövs...
Däremot sitter KW Competition på GP:n numera, till min stora glädje, men dessa är inte för vanligt bruk.

Scitz0
2009-03-19, 14:51
Ok tack, 20kkr är lite väl i överkant för min del så det får bli något av mina alternativ... förmodligen kör jag på koni dämparna och behåller mina eibach fjädrar om ingen har en bra anledning för att satsa på kw v1 eller liknande coilover i samma prisklass.

ola
2009-03-19, 14:58
Ok tack, 20kkr är lite väl i överkant för min del så det får bli något av mina alternativ... förmodligen kör jag på koni dämparna och behåller mina eibach fjädrar om ingen har en bra anledning för att satsa på kw v1 eller liknande coilover i samma prisklass.

det kan vara så att jag har Koni till ännu bättre pris än de som Lohen har.. jag återkommer när jag vet det.

Scitz0
2009-03-19, 17:15
det kan vara så att jag har Koni till ännu bättre pris än de som Lohen har.. jag återkommer när jag vet det.
Det vore fint, men som jag nämnt till dig tidigare så handlar det först om mitten/slutet på sommaren eller till hösten... för mycket nu i vår med fälgar, r-däck, licens och united m.m. Men det skadar ju inte att veta om du har möjlighet att fixa dem till ett bra pris :).

Scitz0
2009-03-20, 02:02
Det har varit mycket fram och tillbaka men det brukar vara så när man funderar på uppgraderingar ;) ... har nu kollat upp de här koni fsd och de är gjorda för att användas ihop med orginalfjädrar och skall enligt många trådar i olika forum inte passa särskilt bra ihop med sänkfjädrar. Råder dock lite delade meningar om detta men för att vara på säkra sidan har jag nog beslutat mig för att satsa på kw v1 iaf.

powernap
2009-05-01, 11:12
beslut är alltid bra :-)


jag är bra spänd på hur min väghållning kommer upplevas på mantorp den 15-16 maj.....