handdator

Visa fullständig version : NMCS Nättidning



RobertH
2009-01-23, 16:04
Det har pratats lite tidigare om att dra igång en klubbtidning för NMCS. Nu har vi hittat ett gränssnitt som vi tycker har potential att föra detta projekt framåt.

Vi skulle dock vilja ha lite feedback på följande:

1. Vi söker projektledare, någon som vill vara ansvarig för innehåll främst när det gäller textmaterial. Alla är välkomna att anmäla intresse.

2. Vi söker reportrar. Antingen om man vill välja ett specialområde eller kanske bara rapportera från träffar, officiella MINI-events och liknande. Gärna med en kamera i bagaget. Alla är välkomna att anmäla intresse.

3. Finns det behov av en liten klubbtidning? Är idén bra?

4. Förslag på innehåll. Vad vill ni läsa om?

Kongo
2009-01-23, 17:25
Kan vi inte bara byta namn på Lestrup magazine? ;)

Vad ska en klubbtidning tillföra? Med tanke på medlemsantalet så känns det kanske lite mycket med en tidning. Det går inte att få med någon Mini-del i BMWCS tidning istället?


Med tanke på att repotage blir bättre med bilder så föreslår jag att våran evenemangsansvariga inte får bli reporter ;)

powernap
2009-01-23, 17:32
Med tanke på att repotage blir bättre med bilder så föreslår jag att våran evenemangsansvariga inte får bli reporter ;)

:owned: :soffa:

Andersson
2009-01-23, 17:40
Jag tycker det låter som en bra idé. Kongos tanke gällande bmwcs känns dock inte så tokig, Nu vet jag inte vad tanken är gällande antal utgåvor/år osv men blir det för ofta kanske det blir svårt att fylla en tidning. Men nu ska jag inte vara negativ, Klart NMCS ska ha EGEN en tidning:)

Gällande innehåll så tycker jag självklart fokus ska ligga på MINI och allt som hör där till. (träffar, nyheter, reportage om medlemmar osv.) men ett och annat reportage om något annat är aldrig fel, bara det inte blir för mycket.

Jag räcker upp handen för att hjälpa till som reporter. Typ träffreportage osv. (med förutsättning att jag för köpt en bil av rätt märke en vacker dag.)

RobertH
2009-01-23, 18:02
Kul!

Tanken var väl mer 5-8 sidor eller något sånt, snarare än ett tjockt dubbelnummer. En gång i kvartalet kanske är lagom?

Christian
2009-01-23, 18:09
I PDF format ???

Andersson
2009-01-23, 18:17
Kul!

Tanken var väl mer 5-8 sidor eller något sånt, snarare än ett tjockt dubbelnummer. En gång i kvartalet kanske är lagom?

Tycker jag låter rimligt.

Fredrik
2009-01-23, 19:51
Med tanke på att repotage blir bättre med bilder så föreslår jag att våran evenemangsansvariga inte får bli reporter ;)

:happy: 8)

Johan W
2009-01-23, 22:28
Kan nog hjälpa till med lite bilder om intresse finns :)

RobertH
2009-01-24, 00:58
Låter bra det!

Fler frivilliga? Vi bör ju ha någon "reporter" i varje större region för att täcka upp träffar osv.

rogeraberg
2009-01-24, 03:31
Papperstidningen är död, papperstidningen på nätet känns...onödig :)

Eftersom jag har rätt mycket erfarenhet av bloggar och framförallt vad det krävs för att hålla igång sådana och andra publikationer så föreslår jag detta:

- Vi startar klubbens tidning i form av en blogg, rent tekniskt. Hanteringsmässigt är det överlägset, det är enkelt att vara flera redaktörer, oerhört enkelt att starta och underhålla, snyggt och enkelt. Utseendemässigt behöver det inte se ut som en blogg, det finns flertalet teman som är tidningsmässiga. Innehållsmässigt ska det inte vara en dagbok, utan tidning.

- Massor med tekniska fördelar finns med bloggen, förutom att det är enkelt. Man kan kommentera, tagga, kategorisera osv.

- Innehåll blir som föreslaget reportage, men jag tycker även att nyheter från Mini-världen ska upp - som tex informationen i tråden och de nya färgerna som är aktuell nu. Men vi använder också forumet för material, när en intressant tråd känns färdig skriver någon av oss ihop en artikel utifrån den. Det kan vara en presentation av någons bil, en sammanställning av vilka vinterdäck man bör satsa på, beskrivning av ett problem (och dess lösning), guider över hur man gör installationer av tex baslåda osv osv. The best of the forum helt enkelt, i form av artiklar istället för diskussioner.

Då tror jag att vi kan fånga den vilja som verkar finnas att göra reportage, samtidigt som vi får ett excellent arkiv och samtidigt som vi får ett ypperligt ställe att visa hur kul det är att köra Mini och att klubben är något man bör vara med i - det är ju ett ypperligt ställe för sponsorer att berätta om deras erbjudanden också :)

JohanH
2009-01-24, 08:15
Enda nackdelarna med bloggen är att den är svår att ta med sig på muggen och sprida från ett "bokbord" på en mässa. Men i övrigt håller jag med Roger. Bloggen kan naturligtvis integreras på samma domän som forumet vilket även Stephens bildarkiv bör göras. Men vem har tid och lust att rätta tekniken?

Ace
2009-01-24, 08:28
Bra ide med blogg! Men visst hade det varit nice med en egen tidning! Kostnadsfråga dock.

JohanH
2009-01-24, 09:07
Bra ide med blogg! Men visst hade det varit nice med en egen tidning! Kostnadsfråga dock.

Om nu vi ska bidra mer till miljöförstöringen än vi redan gör så är det superenkelt att publicera ett tidningsnummer av bloggartiklarna som folk skrivit...

RobertH
2009-01-24, 11:27
Papperstidning har nog aldrig varit aktuellt ändå, utan då snarare en nätversion.

Men bloggidén kanske inte är så dum. Frågan är hur vi ska sätta upp det. Man vill ju helst ha allt integrerat.

rogeraberg
2009-01-24, 20:54
Enda nackdelarna med bloggen är att den är svår att ta med sig på muggen och sprida från ett "bokbord" på en mässa. Men i övrigt håller jag med Roger. Bloggen kan naturligtvis integreras på samma domän som forumet vilket även Stephens bildarkiv bör göras. Men vem har tid och lust att rätta tekniken?

Har inte du en iPhone ffs? :D

Wordpress kör man enklast (men med minst möjligheter till egna templates) på wordpress.com, går att styra tex blog.miniclub.se dit. Installation på egen server ska vara lätt match även om det inte är min påse.

Gjorde ett snabbt test:
http://newminiclub.wordpress.com/

Säg till om ni vill prova att göra inlägg så bjuder jag in er.

Bildarkiv borde läggas på Flickr faktiskt. Finns ingen anledning att göra något eget där heller.

RobertH
2009-01-24, 21:03
Vi borde kunna få till en lösning att iframa in en blogg på sajten. Jag och R.E har gjort några liknande saker tidigare som blivit riktigt bra.

Helst ska man ju inte behöva lämna miniclub.se eller öppna en massa nya fönster, och det slipper vi ju då.

rogeraberg
2009-01-24, 21:08
Vi borde kunna få till en lösning att iframa in en blogg på sajten. Jag och R.E har gjort några liknande saker tidigare som blivit riktigt bra.

Helst ska man ju inte behöva lämna miniclub.se eller öppna en massa nya fönster, och det slipper vi ju då.

Som sagt, det går alldeles utmärkt att styra blog.miniclub.se (tex) till wordpress.com om man vill göra det :)

JohanH
2009-01-24, 21:10
Har inte du en iPhone ffs? :D

Ratta blev rätta, så enkelt var det avslöjat :)

RobertH
2009-01-24, 21:32
Som sagt, det går alldeles utmärkt att styra blog.miniclub.se (tex) till wordpress.com om man vill göra det :)

Ja det är klart, men det var inte det jag menade.

rogeraberg
2009-01-24, 22:24
Ja det är klart, men det var inte det jag menade.

Tyvärr är iframe inte en så bra lösning eftersom det strular så fort man vill länka direkt till något :(