handdator

Visa fullständig version : Lestrup och MINI Challenge i Tyskland 2009



Fredrik
2008-11-30, 21:39
Jag har haft förmånen att få lite förhandsinfo av Lestrup om 2009 års kalender för MINI Challenge, och den innehåller godbitar vill jag lova - självklart delar jag med mig till mina med-MINIster:

16-19/4: Hockenheimring, testkörningar samt Preis der Stadt Stuttgart.

22-24/5: MINI UNITED Silverstone, England 8) 8) 8) :D :happy:

05-07/6: Hockenheimring, ADAC Masters weekend.

10-12/7: Nürburgring, Formel 1 (GP-slingan körs).

07-09/8. Nürburgring, AvD oldtimer Grand Prix (Nordslingan körs).

04-06/9: Oschersleben, WTCC.

18-20/9: Sachsenring, ADAC Masters Weekend.

02-03/10 Salzburgring (A), finaler.

MINI Challengeseriens organisation förbehåller sig rätten för ändringar, men det är rätt färsk info så lite koll borde de ha att United verkligen blir av på Silverstone som tidigare samstämmiga rykten gjort gällande :)

Jag kommer i en ny tråd att rapportera om Lestrups härjningar i serien under nästa år. Fredrik har lovat att precis som i år sända mig ett kort racereferat via SMS ungefär 30 min - 1h efter målgång vilket gör att informationen om hur det gått i racet är pinfärsk :D

Kongo
2008-11-30, 21:48
Någon härifrån utöver undertecknad som är sugen på att åka ner till ringen 10-12/7 för att stötta lite? Samma helg som F1 är där och härjar och F1 live är något man måste uppleva, helt underbart :) På nått sätt måste lite ringenkörning planeras in. Sugen?

FEED ME
2008-11-30, 23:22
Någon härifrån utöver undertecknad som är sugen på att åka ner till ringen 10-12/7 för att stötta lite? Samma helg som F1 är där och härjar och F1 live är något man måste uppleva, helt underbart :) På nått sätt måste lite ringenkörning planeras in. Sugen?

Jag kommer att vara på NR då!
GRC har tillsammans med ett engelskt bolag exklusiv körning på Nordslingan samtidigt som Lestrup samt F1-circusen kör på GP-banan.

Vi körde samma event för två år sedan, när det var F1 på NR. Helt klart ett av de bästa event som jag varit på.

Vi har inte klart gällande alla detaljer ännu, men mer info kommer efter nyår...

När vi körde för två år sedan så körde vi två dagars exklusiv track day på Spa i Belgien (drygt 10 mil bort från NR) och sedan två dagars exklusiv Track Day på NR samtidigt som F1. Hela paketet med fyra dagars bankörning på två av världens absolut bästa racingbanor, fem övernattningar på riktigt fina hotell samt F1-biljett kostade då ca 32.000 kr.
Blir nog något liknande till nästa år också...

Men för den som bara vill följa med och titta, samt kolla på F1 blir det förstås betydligt billigare...

Fredrik
2009-02-10, 08:05
Trådlyft, snart är det dags för Lestrup att rejsa loss :buttrock: :D

Fredrik
2009-02-11, 12:05
Jag talade med Fredrik idag och han berättade att han och hans team, Schubert Motorsport, i slutet på april kommer att åka till Silverstone och testa.

Ett test i Spanien senare i vår står också på programmet för Lestrup 8)

powernap
2009-02-11, 12:27
förutsätter att du klipper o klistar för allt vad tygen håller när det väl finns saker uppe o ute?!!

Fredrik
2009-02-11, 12:35
förutsätter att du klipper o klistar för allt vad tygen håller när det väl finns saker uppe o ute?!!

Det kan du lita på Jonas!
Fredrik har lovat mig att som tidigare år SMS:a raceresultatet ungefär en halvtimme efter målgång, så informationen jag lägger ut är färskare än sushi :D

Givetvis kommer även ett kval-SMS trilla in i min iPhone, så vi vet vart Lestrups startruta är på griden inför racet 8)

Rasmus
2009-02-11, 13:37
Det kan du lita på Jonas!
Fredrik har lovat mig att som tidigare år SMS:a raceresultatet ungefär en halvtimme efter målgång, så informationen jag lägger ut är färskare än sushi :D

Givetvis kommer även ett kval-SMS trilla in i min iPhone, så vi vet vart Lestrups startruta är på griden inför racet 8)

:happy: :happy: :happy:

Hobbe
2009-02-11, 18:57
Kommer det att sitta en tjusig NMCS-dekal på Lestrups vrålåk (nåja, även en R56:a kanske kan få kallas så om vi R53-förare tillåter...) denna säsong?

Visst, en reklamplats på en MINI Challenge-bil är inte billig, men Lestrup kanske kan smyga dit en dekal och glömma fakturan?

:oops:

Fredrik
2009-02-11, 19:10
Kommer det att sitta en tjusig NMCS-dekal på Lestrups vrålåk (nåja, även en R56:a kanske kan få kallas så om vi R53-förare tillåter...) denna säsong?

Visst, en reklamplats på en MINI Challenge-bil är inte billig, men Lestrup kanske kan smyga dit en dekal och glömma fakturan?

:oops:

Jag pratade med Fredrik om detta redan förra året inför sista racet och han sade ok, men sedan tror jag han missade det.
Jag ska kolla igen med honom, han fick i alle fall en laddning NMCS-dekaler av mig att montera på racebilen (som alltså är en R56 Challenge och ca fem sekunder snabbare på varvet än en R53 Challenge, Hobbe - det du :handen: ).

Hobbe
2009-02-11, 19:14
Vilket varv Fredrik? ;)

Fredrik
2009-02-11, 19:19
Vilket varv Fredrik? ;)

:rolleyes: - det första såklart, och sedan fem sekunder per varv - efter ett antal varv (givetvis beroende på hur lång banan är) glajdar R56 Challenge om R53 Challenge lika ystert som en kalv på grönbete ;)

Hobbe
2009-02-11, 19:31
Jasså, jag trodde det gällde varje varv runt korvkiosken... :twisted:

Fredrik
2009-03-17, 12:28
Bara en månad kvar nu till Lestrups säsongsstart i MINI Challenge - det sammanfaller dessvärre med NMCS Spring Premiere Run, varför han inte kan vara med oss vid det tillfället.

Fredrik kommer dock med oss vid andra tillfällen under året, närmast förmodligen konbanan på Lunda den 13/6 med sina sponsorers MINI Challenge R53 :buttrock:

Fredrik
2009-03-19, 21:08
Lestrups racekalender är nu uppdaterad med ett ersättningsrace för det race i Brno som utgår ur kalendern.

Det nya racet är den 5-7 juni på Hockenheimring under ADAC Masters weekend.

Fredrik
2009-04-06, 12:00
Mindre än två veckor kvar till säsongspremiären - spännande :D

Christian
2009-04-06, 21:07
Vad hittar grabben på med nu i veckorna som kommer då ??

Fredrik
2009-04-06, 21:12
Vad hittar grabben på med nu i veckorna som kommer då ??

Jag pratade med Lestrup härom veckan om lite olika saker, bl.a det kommande numret av Lestrup Magazine han ska börja fila på, så vi får se vilka skojiga saker som kommer att stå i nästa nummer ;)

Fredrik har varit och testat lite och bilen går mycket bra, meddelar han.
Han jobbar också vidare som lärare på den fordonstekniska skolan och har fullt upp med det.

Jag tror vi har en spännande säsong framför oss i år 8)

Fredrik
2009-04-15, 07:50
Nu drar det igång, läs Lestrups inledning för säsongen 2009:
http://www.lestrup.nu/?p=0&a=173

Fredrik
2009-04-17, 12:28
Rapport från torsdagens test med lite bilder:
http://www.lestrup.nu/?p=0&a=175

Hobbe
2009-04-17, 15:39
BMW-färger på vrålåket denna säsong :banana:


...då kan det bara sluta på ett sätt. Serieseger! :nana:

JockeO
2009-04-17, 18:30
Rapport från torsdagens test med lite bilder:
http://www.lestrup.nu/?p=0&a=175

Fredrik... Varför gav du Fredrik L en vit klubdekal att sätta där mitt på motorhuven?

/M v h, JockeO ;-)

Fredrik
2009-04-17, 21:10
Fredrik... Varför gav du Fredrik L en vit klubdekal att sätta där mitt på motorhuven?

/M v h, JockeO ;-)

Hehe, eh, jo...eh :banghead:

Jo, förklaringen är att Fredrik L större delen av säsongen körde en röd R56 Challenge med svart motorhuv och vitt tak, men efter han fick dekalerna av mig så bytte de helt sonika färg på racern till vit (jag frågade Fredrik vid ett av våra möten och han visste faktiskt inte varför de bytt, han trodde eventuellt det berodde på någon sponsor).
Min tanke är att Lestrup ska kleta på åtminstone en dekal vid rutan, kanske bredvid sitt namn på bakre sidorutan.

Om han inte får dit den snart så hjälper jag honom kanske på United :mrgreen:

Fredrik
2009-04-17, 21:16
Fick SMS från Fredrik på seneftermiddagen:

"Kvalade för en stund sen 9a i mycket regn! Väldigt tight till täten som vanligt!
Ska köra upp mig kraftigt i racet!
Måste byta styrstag nu bara, tryckte av en bil som inte flyttade på sig! /Lestrup"

På dom bara Fredrik, visa konkurrenterna vart skåpet ska stå :buttrock: :steering: 8)

powernap
2009-04-17, 21:18
tryckte av en bil som inte flyttade på sig!


:woot:

en sann MINIst :cool:

Fredrik
2009-04-19, 14:07
Racerapport samt lite detaljbilder på delar till Fredriks racebil:
http://www.lestrup.nu/?p=0&a=176

dvorak
2009-04-19, 15:31
Grymt att ha en bild på sig själv på bilen, det skulle man ha! :D

Fredrik
2009-06-02, 08:06
Kortrapport från United (skrev i Unitedtråden men för att denna tråd ska följa sin tråd så....):

Fredrik kvalade in som trea till första racet, men efter att i första racet för säsongen enligt tävlingsdomarna korsat en vit linje så fick han ögonen på sig till detta race - enligt tävlingsledningen skedde så även denna gång, och Fredrik samt en del andra förare (som gjort samma sak enl. TL) fick tidstillägg.

Vår vän Lestrup startade då som sjua och var ett tag uppe på sjätte plats, men Daniel Haglöf (vår nyblivne medlem) kom farande och Lestrup väjde undan något, tappade ytterligare en placering och kom i mål som åtta.

I Race två på söndagen startade Lestrup åtta, och behöll den placeringen in i mål.
Daniel Haglöf startade i pole tack vare sin sjätteplats (man vänder på startordningen för de sex första i första racet) och han vann, tätt uppvaktad av Steffi Halm. Grattis Daniel!

Att det är jämnt i toppen framgår med all tydlighet när Fredrik förklarar: "topp tio körde på samma tiondel runt Silverstone på sitt snabbaste varv".

Vi håller tummarna för Fredrik inför nästa race som är på Hockenheim och går av stapeln nu till helgen - kom igen nu Fredrik, kör hårt!

loop
2009-06-02, 08:57
Kul att Haglöf blivit medlem en Dalnmas i klubben :-)

Fredrik
2009-06-02, 09:03
Kul att Haglöf blivit medlem en Dalnmas i klubben :-)

Ja, jag stegade fram till Daniel efter hans seger på Silverstone och frågade om han ville regga sig och det hade han ju inget emot, som synes 8)

Kul att vi fått med de båda svenska förarna i MINI Challenge, får se om vi kan hitta på några speciella aktiviteter med dem vid något tillfälle ;)

Fredrik
2009-06-04, 13:42
Nu i helgen är det race för Lestrup på Hockenheim, vi håller tummarna för vår vän - det är hans tur nu!

loop
2009-06-04, 17:08
Glöm inte att hålla tummarna för Dalmasen "Haglöf" också

Fredrik
2009-06-04, 20:33
Glöm inte att hålla tummarna för Dalmasen "Haglöf" också

Absolut, men personligen känner jag Lestrup varför jag skriver lite extra om honom, givetvis hålls en tumme för Haglöf också 8)

maverick37
2009-06-05, 15:55
hahaha tack "loop" vi måste hålla ihop vi dalmasar! :)
fredrik jag ska göra det jag kan för att vinna din andra tumme! ;)

för denna helg finns det livetiming för er som är intresserade...

h t t p://masters.wige-livetiming.de/index.php


Friday, 5. June
Practice 11.40 - 12.10
Qualifying 17.55 - 18.25

Saturday, 6. June
Race 1 15.50 - 16.20

Sunday, 7. June
Race 2 09.35 - 10.05

vi har kört första träningen och jag var 3:a och fredrik var 14:de.

KPKalle
2009-06-05, 16:00
Go go go Daniel and Fredrik :woot: (Yes you even get support from "over here" :D)

loop
2009-06-05, 16:17
Maverick37 varför får du köra med extra vikt?

Fredrik
2009-06-05, 16:31
Maverick37 varför får du köra med extra vikt?

Jag tränger mig före Daniel i första kurvan och svarar på frågan omgående :drive: ;) :
Det beror på om man har segrat i föregående race eller ej - har man placerat sig bra så får man "straff", i det här fallet extravikter - exakt hur fördelningen med vikter är kan nog Haglöf eller Lestrup svara på 8)

Fredrik
2009-06-05, 16:35
fredrik jag ska göra det jag kan för att vinna din andra tumme! ;)

Ja, ta inte illa upp Daniel men Lestrup har blivit en god vän varför jag pushar för honom lite extra, men givetvis hejar jag på dig med 8)

Ruggige Ragge
2009-06-05, 17:12
Hallå!

Här finns live-timing från helgens MINI Challenge på Hockenheim:

http://masters.wige-livetiming.de/index.php

Första träningspasset i dag fredag är kört. Haglöf blev 4:a tror jag, Metz 6:a. Fredde L ägnade sig åt att köra in bromsar och satsade f ö inte på att köra snabbt. Träningen avbröts p g a rödflagg osv, så det blev inga vettiga tider.

Kvalet går idag kl 17.55 - 18.25.

Race 1 i morgon lördag kl 15.50 - 16.20.

Race 2 på söndag kl 09.35 - 10.05.

Som sagt, man kan följa resultaten live enligt ovan, men jag skall ocskå rapportera här, om jag får möjlighet till det.

Mossning!
/Ruggige Ragge

Ruggige Ragge
2009-06-05, 18:36
Kvalet i MINI Challenge på Hockenheim har just avslutats.

Lestrup står i 4:e ruta i Race nr 1 i morgon. Haglöf står i 5:e ruta.

Här finns som sagt live-timing från Hockenheim:

http://masters.wige-livetiming.de/index.php

Race 1 körs i morgon kl 15.50 - 16.20.

Race 2 körs på söndag kl 09.35 - 10.05.

Mossning!
/Ruggige Ragge

loop
2009-06-05, 20:26
Jag tränger mig före Daniel i första kurvan och svarar på frågan omgående :drive: ;) :
Det beror på om man har segrat i föregående race eller ej - har man placerat sig bra så får man "straff", i det här fallet extravikter - exakt hur fördelningen med vikter är kan nog Haglöf eller Lestrup svara på 8)

Vad taskigt, så är man bäst så skall man ha extravikt, hmm så om den som ligger ett i allsvenska och de som ligger sitts möter varnadra så skall den som ligger sist få ett extra mål.

Fredrik
2009-06-05, 21:03
Kvalet i MINI Challenge på Hockenheim har just avslutats.

Lestrup står i 4:e ruta i Race nr 1 i morgon. Haglöf står i 5:e ruta.

Här finns som sagt live-timing från Hockenheim:

http://masters.wige-livetiming.de/index.php

Race 1 körs i morgon kl 15.50 - 16.20.

Race 2 körs på söndag kl 09.35 - 10.05.

Mossning!
/Ruggige Ragge

Tack Ragge för inlägget - kul att du också skriver om sonens eskapader här, du får hänga med oss ut på en run vid något tillfälle.

Lestrup 4:a och Haglöf 5:a i kvalet - ja, de är duktiga våra svenska MINIpiloter i MINI Challenge 8) 8) 8)

maverick37
2009-06-05, 22:59
Vad taskigt, så är man bäst så skall man ha extravikt, hmm så om den som ligger ett i allsvenska och de som ligger sitts möter varnadra så skall den som ligger sist få ett extra mål.

Om man vinner race så får man 25kg i straffvikt, 2:a= 15kg, 3:a 10kg, 4:a 5kg. 50 kg är max.
Om man placerar sig sämre än 11 får man börja plocka ur vikt.

Det är ganska vanligt förekommande för att jämna ut serier. Däremot så är det ganska ovanligt att man har detta system i en enhetsklass. Alla har ju lika förutsättningar från början. Men det är ett bra sätt att jämna ut klassen om man nu vill det.

Vikter i helgen:

Jag har 50 kg
Vieth 25kg
Jäger 25kg
Kielwitz 15kg
sen några till.

Våra bilar är inte lika känsliga för vikt som tex stcc bilarna där säger man 10kg= 1 tiondel. Men det är klart att det gör en del.

Hobbe
2009-06-05, 23:53
Personligen tycker jag det är löjligt med straffvikter, speciellt i en enhetsklass som du skriver.
Föraren ska väl kunna få en möjlighet att avgöra kan tyckas.
Måste ni ha straffvikt så borde ni få montera en passagerarstol, och ta med någon glad frivillig i stället för mindre sällskapliga vikter :D

Lycka till i morgon!

powernap
2009-06-06, 08:01
Personligen tycker jag det är löjligt med straffvikter, speciellt i en enhetsklass som du skriver.
Föraren ska väl kunna få en möjlighet att avgöra kan tyckas.
Måste ni ha straffvikt så borde ni få montera en passagerarstol, och ta med någon glad frivillig i stället för mindre sällskapliga vikter :D

Lycka till i morgon!

kan tänka mig sitta i nämnd stol :woot:

Fredrik
2009-06-06, 09:32
Om man vinner race så får man 25kg i straffvikt, 2:a= 15kg, 3:a 10kg, 4:a 5kg. 50 kg är max.
Om man placerar sig sämre än 11 får man börja plocka ur vikt.

Det är ganska vanligt förekommande för att jämna ut serier. Däremot så är det ganska ovanligt att man har detta system i en enhetsklass. Alla har ju lika förutsättningar från början. Men det är ett bra sätt att jämna ut klassen om man nu vill det.

Vikter i helgen:

Jag har 50 kg
Vieth 25kg
Jäger 25kg
Kielwitz 15kg
sen några till.

Våra bilar är inte lika känsliga för vikt som tex stcc bilarna där säger man 10kg= 1 tiondel. Men det är klart att det gör en del.

Tack för klargörandet Daniel.

maverick37
2009-06-06, 12:12
Personligen tycker jag det är löjligt med straffvikter, speciellt i en enhetsklass som du skriver.
Föraren ska väl kunna få en möjlighet att avgöra kan tyckas.
Måste ni ha straffvikt så borde ni få montera en passagerarstol, och ta med någon glad frivillig i stället för mindre sällskapliga vikter :D

Lycka till i morgon!

det vore roligt att ha olika kändisar som straffvikt, tex den som leder skulle kunna få + Nikolaj Valujev på sin sidoruta. :) (150kg tungvikts boxare)

Ruggige Ragge
2009-06-06, 16:39
Nu har MINI Challenge Race 1 på Hockenheim just körts.

Lestrup låg länge på 2:a plats i vad som måste ha varit hällande regn. Han måste säkert ha gjort upprepade försök att ta täten, eftersom det bara skiljde 0,3 sek till ledande bil. Varvtiderna var till en början nästan 50% längre än vid torrt väder, men minskade efterhand som racet fortgick. Haglöf hängde så småningom bra med på 3:e plats.

På 9:e varvet var Lestrup plötsligt borta, men jag vet f n inte vad som hände. Påkörning, avåkning, snurrning, jag vet inte. Haglöf kämpade på, men några varv senare föll han plötsligt ned till 18:e plats, som sedan stod sig i mål. Kanske en snurrning eller avåkning?

I Race 2 i morgon står Lestrup i ruta 22 och Haglöf i ruta 18, såvida inte domarna bestämt att några andra skall utgå. Det måste ha varit stökigt i starten bl a, eftersom några i täten försvann direkt.

Nu väntar jag på ätteläggens direktrapport per telefon, så kanske jag lämnar mera fakta här senare.

/Ruggige Ragge

Ruggige Ragge
2009-06-06, 17:48
Nu vet jag mer om vad som hände Lestrup i dagens Race 1. I motsats till vad jag tidigare trodde, så var det inte hällande regn, bara nyupptorkad bana. De långa varvtiderna i början berodde i stället på att det belv ett rejält carambolage vid starten, vilket medförde att Safety-Car var ute på banan flera varv. 3 kvaddade bilar måste tas om hand.

På 9:e varvet gjorde ätteläggen ett av flera försök att ta ledningen. Han hade en snabb bil och var säker på att kunna behålla ledningen, bara han lyckades passera ledande Veith. På 9:e varvet gjorde han ett nytt försök, men då stängde Veith dörren så bryskt att det blev en påkörning bakifrån. Då gick kylaren åt h-e och eftersom det återstod 4 varav att köra, så var det bara att åka åt sidan och parkera. Motorras var liksom inget att satsa på!

/Ruggige Ragge

Hobbe
2009-06-06, 18:58
Någon gång måste oturen släppa.
Vi får hoppas på svensk framgång i nästa race.

Fredrik
2009-06-06, 21:36
Rackarns också :(

Det är bara att komma igen Fredrik!

Ruggige Ragge
2009-06-07, 10:25
Jag har följt live-timingen från Hockenheim, där MINI Challenge Race 2 just körts.

Haglöf slutade på 6:e plats och Lestrup på 11:e. Efter resultatet från gårdagens race skulle Haglöf ha startat som nr 20 i dag och Lestrup som nr 22. Av någon anledning så fattades det minst 9 bilar vid starten enligt live-timingen, så utgångsläget för H var vad jag minns nr 12 och för L nr 14, men jag är inte säker.

Av allt att döma var det en stökig tillställning, eftersom tiderna i början var sådana att Safety Car säkert var ute. Så småningom minskade tiderna till tider som motsvarar tider på regndäck, så jag gissar på regn.

Normalt blir det 13 eller 14 varv på Hockenheim, men nu körde man bara 9 varv enligt live-timingen.

Så småningom får jag veta mer och då återkommer jag.

/Ruggige Ragge

Scitz0
2009-06-07, 11:13
Tack för uppdateringen, kul att följa dina rapporter även om resultaten denna helg kanske var lite mindre roliga

Ruggige Ragge
2009-06-07, 12:17
Mer om Race 2 i MINI Challenge i dag

Vid starten inträffade det en masskrasch som slog ut ett 10-tal bilar. Haglöf tråcklade sig igenom bråten och även Lestrup, även om den senare fick ta vägen genom en sandfålla för att inte dras in i kraschen. I sandfållan, som han nätt och jämnt lyckades komma ur, kom det en bil farandes baklänges förbi på utsidan och träffade höger fram på Lestrups bil så att ett styrstag kroknade.

Väl ute på banan igen så blev det att sitta med ratten 45 grader ur mittläget och försöka hålla tempo med de övriga efter det att man gjort omstart av racet. Det gick hyggligt trots allt, eftersom det blev 11:e plats i det från början 28 bilar starka startfältet.

Jag börjar nu tycka att tyska MINI Challenge alltmer går mot folkrace. Det kraschas alldeles för mycket. Dags för organisatörerna att ta olycksfåglarna i örat! Det behövs tuffare domslut. Det är inte kul för topp-10-förarna att behöva köra race bland en massa tokgasanade stolpskott! Och både Haglöf och Lestrup hör till topp-10 skiktet.

/Ruggige Ragge

Hobbe
2009-06-07, 13:04
Ja, det låter som om MINI Challenge har blivit en folkracetävling.
Precis som STCC.

Fredrik
2009-06-07, 16:19
Mer om Race 2 i MINI Challenge i dag

Vid starten inträffade det en masskrasch som slog ut ett 10-tal bilar. Haglöf tråcklade sig igenom bråten och även Lestrup, även om den senare fick ta vägen genom en sandfålla för att inte dras in i kraschen. I sandfållan, som han nätt och jämnt lyckades komma ur, kom det en bil farandes baklänges förbi på utsidan och träffade höger fram på Lestrups bil så att ett styrstag kroknade.

Väl ute på banan igen så blev det att sitta med ratten 45 grader ur mittläget och försöka hålla tempo med de övriga efter det att man gjort omstart av racet. Det gick hyggligt trots allt, eftersom det blev 11:e plats i det från början 28 bilar starka startfältet.

Jag börjar nu tycka att tyska MINI Challenge alltmer går mot folkrace. Det kraschas alldeles för mycket. Dags för organisatörerna att ta olycksfåglarna i örat! Det behövs tuffare domslut. Det är inte kul för topp-10-förarna att behöva köra race bland en massa tokgasanade stolpskott! Och både Haglöf och Lestrup hör till topp-10 skiktet.

/Ruggige Ragge

Håller helt med dig Ragge - Lestrup och Haglöf är helt klart bland de tio bästa förarna!

Om nu domarna bara kunde göra vad de ska också skulle det nog bli lite bättre och di svenske placera sig bättre, men det är ju svårt när man som Fredrik får sitta och gasa runt med defekt styrstag - ändå en kämpainsats av Fredrik, och bra kört av Haglöf.

Ruggige Ragge
2009-06-10, 09:52
Nu kommer det nya fakta efter MINI Challenge Race 2 på Hockenheim i söndags 7/6.

Det hela blev ju en ganska turbulent tillställning och innan söndagen kommit till sitt slut, så offentliggjordes det en justerad resultatlista för racet efter det att domarna haft överläggningar. Jag går inte in på vad som ligger bakom justeringarna, men det som först officiellt angivits som 6:e plats för Haglöf och 18:e plats för Lestrup är nu i stället till slut 8:e plats för Lestrup (han gick i mål som 11:e bil) och 16:e plats för Haglöf (han gick i mål som 6:e bil).

Hoppas att racen i MINI Challenge blir litet mer justa tillställningar i fortsättningen!

/Ruggige Ragge

Christian
2009-06-10, 14:13
OJ, hur gick det här till ??

Har vi nån Dalmas som kan/får yttra sig i frågan ??

loop
2009-06-10, 16:38
Ni kan höra vad haglöf säger om det hela på hans hemsida.

http://www.haglof.com/index.php/web-tv/

Kolla videobloggen. 2009-06-09
Han är inte helt överens med domen

Ruggige Ragge
2009-06-10, 18:14
Nej, det är aldrig kul när det händer saker, där någon känner sig förfördelad!

Grunden till allt strul som var på Hockenheim, och under ett par tidigare race för den delen också, verkar vara att det finns ett gäng MINI-förare som mera kör folkrace än banracing och då blir det plåtmos både här och där längs banan.

Förare som de båda svenska, vilka båda t ex kört STCC, och vilka av tidigare erfarenhet vet vad som menas med s k clean racing, drabbas då av alla onödiga gul- och rödflaggor, körande efter Safety Car, långsamma servicefordon på banan, omstarter osv och får då inte den riktiga chansen att dra ifrån i täten och köra på det sätt som dom annars kan.

Skärpning bland de oerfarna om jag får be!

/Ruggige Ragge

Ruggige Ragge
2009-06-17, 09:53
Nu har Lestrup lagt upp text och bilder från Hockenheim på sin hemsida

www.lestrup.nu

Där finns också trevliga bilder mm från SLC-övningarna med den hemtagna MINI Challengebilen på Barkarby flygfält i början av juni.

/Ruggige Ragge

Fredrik
2009-06-17, 11:06
Nu har Lestrup lagt upp text och bilder från Hockenheim på sin hemsida

www.lestrup.nu

Där finns också trevliga bilder mm från SLC-övningarna med den hemtagna MINI Challengebilen på Barkarby flygfält i början av juni.

/Ruggige Ragge

Tack för rapporten över Lestrups eskapader, Ragge.
Hade jag vetat om Barkarbyeventet i förväg hade Fredrik kanske haft en NMCS-hejaklack på plats, men det får bli nästa gång 8)

Ruggige Ragge
2009-06-25, 02:24
Lestrup tar tillfället och kör ett VLN-race kommande helg. Det gäller att få så mycket racing i kroppen som möjligt så snart tillfälle ges! Och detta bara två veckor innan det återigen är dags på Ringen, då dock på korta slingan.

Denna tyska läsövning är saxad ur Schubert Motorsports hemsida:

"Schubert Motorsport peilt erneut doppelten Klassensieg auf Nordschleife an
Halbzeit in der VLN Langstreckenmeisterschaft! Am kommenden Samstag, 27. Juni 2009, wird auf der Nürburgring Nordschleife der 5. Lauf ausgetragen. Schubert Motorsport wird mit drei BMW an den Start in der Eifel gehen...

..................

Der dritte BMW besteht aus einer rein schwedischen Besatzung. Lars Stugemo wird vom Schubert Motorsport MINI Challenge Piloten Fredrik Lestrup unterstützt. Auch hier kommt ein BMW 320d zum Einsatz, der um den Klassensieg in der VD1T fährt.

Der Start zum 49. ADAC Reinoldus-Langstreckenrennen über die Distanz von vier Stunden erfolgt um 12 Uhr."

Hälsar
/Ruggige Ragge

Fredrik
2009-06-25, 07:48
Kul att Fredrik får chanser till inhopp i Schubert Motorsports andra stall också, han har (om jag nu inte minns fel) kört VLN i en 320d tidigare också.

Om jag inte missminner mig blev det tyvärr inte mycket kört för Fredrik vid det tillfället då hans teamkollega som delade bilen med Fredrik körde av och demolerade bilen så den inte gick att reparera till racet.

Det blir utmärkt träning inför kommande Challenge-race för Fredrik 8)

dvorak
2009-06-25, 09:27
Tråkigt med folk som inte kör cleant.

Lycka till nu båda två, får hoppas ni tar igen lite nästa race!:drive:

Ruggige Ragge
2009-06-25, 11:36
Bara för att fakta skall bli riktiga:

När Fredde Lestrup skulle köra VLN 4h för Schubert Motorsport i en BMW 320d förra gången, så sköt en av hans teamkamrater motorn under träning före racet. Motorn gick inte att byta ut eller reparera före racet p g a för kort tid, så det blev bara träning för Freddes del. Men då var teamet förtjusta i de snabba tider Fredde hade presterat under sitt träningspass, så på sätt och vis blev övningen ändå lyckad för hans del.

Kolla f ö på hans hemsida www.lestrup.nu, där han berättar mer om det racetillfället och även har lagt ut bilder.

Hoppas nu att det blir race denna gången och inte bara träning! Väderleksprognosen talar visserligen om risk för regnskurar i Eiffelbergen, men väglaget kan ändå passa Fredde bra, eftersom han gillar litet svårare väglagsförhållanden.

Jag kommer att hålla kontakt, så ev. blir det någon underhandsrapport i detta forum, vi får se.

/Ruggige Ragge

Ruggige Ragge
2009-06-28, 11:29
Jahapp!

Tyvärr blev det inget VLN för Fredde denna helg. Bara åskådarplats vid banan. På första varvet under kvalet på lördagen (då annan förare satt bakom ratten), så lossnade en kylvattenslang och innan det uppmärksammades så blev det motorras p g a överhettning.

Trist, men that`s racing! Bättre lycka nästa gång!

/Ruggige Ragge

Hobbe
2009-06-28, 17:45
Trist.
Fredrik får se till att dra lotten som startförare nästa gång ;)

Ruggige Ragge
2009-07-10, 16:18
Dags igen!

Innevarande helg körs den fjärde omgången av MINI Challenge i Tyskland, denna gången som sponsorrace till Formel 1 på Nürburgring, GP-slingan.

Kvalet avverkades redan i går (p g a ovädrets härjningar i den närbelägna telestationen, så har jag inte fått igång mitt bredband förrän alldeles nyss) och resulterade i att vi har Daniel Haglöf i pole position och Fredrik Lestrup på andra rutan, inkvalad endast 17/100 efter Danne. Helsvenskt i första led m a o!

Helgens första race körs i morgon lördag kl 09.30 - 10.00 och det andra racet körs på söndag kl 08.25 - 08.55.

Vi håller en liten tumme för svenska framgångar i helgen!

/Ruggige Ragge

dvorak
2009-07-10, 16:22
Dags igen!

Vi håller en liten tumme för svenska framgångar i helgen!

/Ruggige Ragge
Synd att jag inte är en tjockis, då hade jag hållt två stora tummar! :)

Bra kval där, hoppas att de kan hålla sina placeringar

Ruggige Ragge
2009-07-12, 20:17
Hallå igen!

Har inte kunnat meddela resultat från MINI Challenge förrän nu p g a annat engagemang under helgen, men nu är jag hemma igen. Delvis har ni dock redan läst en del om helgens övningar på Nürburgring, GP-slingan, under annan rubrik.

För Lestrups del så slutade lördagsracet med en 6:e-placering och dagens race resulterade i en 7:e-placering för honom. Grattis annars till Haglöfs framgångar, han försvarar i nuläget de svenska färgerna på ett kanonbra sätt!

Jag har nyss talat med sonan i telefon och han uttryckte stor besvikelse över sin egen prestation. Bilen var helt OK, men han fick inte till det på det sätt som brukar kännas normalt för honom. Och det känns ju inte särskilt bra att köra två race i följd med startposition i första startled och sedan backa så pass mycket i slutresultatet i båda racen. Ambitionen att vara i den absoluta toppen i seriens slutresultat känns nu som en extra stor utmaning. Det hördes tydligt på rösten att han var ledsen över helgens utfall.

Men det kommer säkert att vända innan säsongen är till ända. Visst är konkurrensen tuffare i år, men samtidigt har han ju också numera lärt sig så mycket mer, så det borde vara helt möjligt att kämpa uppe i den högsta toppen. Att alltid "bara" röra sig bland topp 8 i ett startfält på 31 bilar duger liksom inte för den som sätter sig med ambitioner bakom ratten i en racerbil. Det är minst pallplatser som gäller!

Nu tänker jag fundera jag ut en bra strategi att förmedla för att få hans självförtroende att komma på topp inför nästa tävlingsomgång. Jag vet att han kan bättre och alla har vi våra schackningsperioder ibland. Men sådant kan man komma över!

/Ruggige Ragge

Hobbe
2009-07-12, 21:04
Grattis ändå. Det blev ju en hel del poäng trots allt :)

Haglöf är verkligen på hugget.
Kul med två svenskar.

maverick37
2009-07-14, 11:31
Tack för lovorden!

Ja jag hade en riktigt bra helg så nu är vi där vi ska vara i mästerskapet igen.

Som sagt synd för fredrik i racen.. men han visade att han har riktigt bra speed på kvalet. Men det kommer för honom också det är jag säker på. Jag tror att han kommer vara riktigt vass kommande helger. Framför allt om han har lätt bil när vi kommer till Oschersleben där han var grymt snabb i fjol.

Fredrik
2009-07-27, 11:05
Lestrups egna ord och tankar från F1-helgen - notera den lilla bilden i övre vänstra hörnet 8) : http://www.lestrup.nu/?p=0&a=185

Christian
2009-07-28, 12:18
Större bild här.....

http://www.lestrup.nu/

Fredrik
2009-08-05, 09:20
Till helgen körs MINI Challenge på Nurburgring i samband med Oldtimer Grand Prix - vi håller tummarna för vår vän Fredrik Lestrup :happy:

Björn P
2009-08-05, 10:15
Heja Lestrup!

/Björn P

Ruggige Ragge
2009-08-07, 14:14
Kortrapport från fredagens träning och kval i MINI Challenge på Nürburgring, GP-slingan:

Lestrup snabbast på träningen. Han blev sedan 3:a i kvalet alldeles nyss, endast 6/1000 från andra plats och 3/100 från Pole.

Hur det gick för Haglöf vet jag för tillfället inte, men han är säkert i toppen som vanligt.

Race 1 i morgon 8 augusti kl. 17.10 och Race 2 på söndag kl 10.45.

Rapporter kommer så snart jag har fakta.

/Ruggige Ragge

Christian
2009-08-07, 15:38
Härligt!!

Synd bara att inget visas på TV,,,eller på nätet??

Hobbe
2009-08-07, 16:53
Nu är det dags för en pallplats.
Lycka till!

Ruggige Ragge
2009-08-08, 19:34
Nu har Race 1 i MINI Challenge körts på Nürburgring. Det blev en försenad start p g a tät dimma (!), men till slut släpptes fältet iväg trots det. Lestrup gick ut från ruta 3 och Haglöf från ruta 6.

Har nyss pratat med Fredde och han berättade att dimman var så tät, att man knappast såg flaggvakterna! Det var endast med god bankännedom som man vågade gasa på, men på sina ställen var dimman så tät att man knappt såg asfalten framför sig.

Efter starten, då han tog en placering, så lade han sig på andra plats gott och väl halva racet, men blev sedan passerad och höll tredjeplatsen ända in på sista varvet, då han tvärr blev omkörd och slutade som fyra. Detta kändes ändå som en framgång, eftersom det hittills under säsongen, trots ständiga framskjutna placeringar i kvalen (med ett undantag topp 4 eller bättre), inte blivit några bra placeringar i racen. "Nu har det släppt i huvudet och jag känner att jag är snabb även i race" som Fredde sade på telefon. Och för att riktigt värma upp inför racet hade han tidigare på dagen åkt till Michael Schumachers Gokartbana i Kerpen och där satt månadens snabbaste tid! Kanske ett bra sätt att tagga upp!

Haglöf slutade längre bak i fältet men f n har jag ingen uppgift om den exakta placeringen.

I morgon står Fredde återigen i tredje ruta när det är dags för Race 2. Månne det till slut ändå blir en pallplats nu? Vi håller en tumme!

I all hast
/Ruggige Ragge

Fredrik
2009-08-09, 11:23
Kör på nu Fredrik så bjuder jag på lunch närhelst du har möjlighet :happy: 8)

Hobbe
2009-08-09, 11:51
Kungen av Kungsan bjuder???

Hell has frozen over :)

Fredrik
2009-08-09, 12:39
Kungen av Kungsan bjuder???

Hell has frozen over :)

Hur kommer det sig att du vet det, känner du till platsen månne ;)

Topic nu, Fredriks framgångar i MINI Challenge 8)

Ruggige Ragge
2009-08-09, 13:02
Nu äntligen har jag fått resultatet från MINI Challenge Race 2 på Nürburgring.

Lestrup slutade 7:a efter start från 3:e ruta. Tappade sin position på första varvet men höll sedan 7:e-platsen ända in i mål. För tätt i racet för att attackera och ta tillbaka positioner.

Haglöf slutade 6:a efter start från 7:e ruta.

/Ruggige Ragge

Fredrik
2009-08-09, 13:41
Efter att ha sett hur tighta racen är bland tätbilarna när jag var på Silverstone och MINI United så är det mycket bra kört av Fredrik, klokt att inte göra något överilat utan ligga och bevaka sin position om man inser att det inte går att ta sig förbi gänget framför just denna gång.

Ruggige Ragge
2009-08-09, 18:20
Bara en komplettering:

Fredde berättar nu att han krokade ihop (= blev påkörd) två gånger i starten så att han tappade positioner i Race 2. Därefter var bilen kraftigt understyrd och det var lönlöst att attackera. Bättre att hålla positionen i mål och säkra några poäng i alla fall.

/Ruggige Ragge

Christian
2009-08-10, 09:32
Finns det någon sida till MINI Challenge??

Hittade den...

http://www.miniunited.com/challenge/index.php/ger/Die-Serie/Gesamtwertung/Fahrerwertung


http://www.lestrup.nu/?p=114&a=186


http://www.miniunited.com/challenge/var/ezwebin_site/storage/images/news/mit-einem-packenden-nebelrennen-in-die-zweite-saisonhaelfte/6352-1-ger-DE/Mit-einem-packenden-Nebelrennen-in-die-zweite-Saisonhaelfte_site_header.jpg


Fler bilder...

http://www.miniunited.com/challenge/index.php/ger/Galerie

Ruggige Ragge
2009-09-03, 11:21
Hallå där MINI-racingdiggare!

Dags för 6:e omgången i MINI Challenge den kommande helgen, nu tillsammans med bl a WTCC på banan i Oschersleben.

MINI-kvalet körs i morgon fredag 4/9, Race 1 (11:e säsongracet) körs på lördag kl. 16.15 - 16.45 och Race 2 (12:e säsongracet) körs på söndag kl. 09.55 - 10.25.

Danne Haglöf ligger just nu på 1:a plats i totalsammandraget med 190 poäng och Fredde Lestrup på 9:e plats med 118 poäng.

Dannes team GIGAMOT leder teammästerskapet på 368 poäng och Freddes team (Schubert Motorsport) ligger just nu 3:a i teammästerskapet på 244 poäng.

Jag rapporterar här från Oscersleben under helgen efter bästa förmåga, men jag gissar att man också denna gång kan läsa om resultaten på www.svartamasken.se/forum_start.asp?..., eftersom racingprofilen Lars "Generalen" Wiezell bland andra kommer att vara på plats för att kolla hur det går. Möjligen finns det också en chans att denna gång följa racen live genom live-timing som läggs ut på nätet, men för tillfället har jag inte adressen till länken tillgänglig. Återkommer ev. med adressen till denna live-timing.

/Ruggige Ragge

login
2009-09-03, 11:47
ÅÅÅ att se det live på nätet hade varit riktigt riktigt roligt. Hoppas det löser sig.
Och lycka till nu i racen grappar!

Fredrik
2009-09-03, 12:24
Kom igen nu Fredrik, visa bakljusen för medtävlarna - nu är det din tur :buttrock:

Ska bli intressant att se vad som händer med "våra" båda förare - om nu Daniel placerar sig bra ligger han nog i pipeline för titeln - mycket skoj 8)

Edit: det ska bli skoj och se om någon av "våra" grabbar fått på NMCS-dekalerna - Lestrup har fått några tidigare av mig och jag sände upp några stycken till Haglöf för några veckor sedan - vem blir först med NMCS-dekal på sin Challengeracer?

Ruggige Ragge
2009-09-04, 09:09
MINI Challenge igen.

Tyvärr hittar jag ingen nätadress för live-timing från Oschersleben denna helg. Men följ upp på Svartamasken.com enligt mitt föregående inlägg, så kommer det säkert rapporter från Hr. "Generalen" Lars Wiezell ganska snabbt efter resp träning, kval och race. Lasse lär f ö inte bara följa upp vad Hrr. Haglöf och Lestrup sysslar med utan även vad Rydell i WTCC och Hohentahl i Formel 2 sysslar med i Oschersleben denna helg.

MINI Challenge har fri träning kl. 11.30 - 12.00 i dag och kvalet går kl 16.15 - 16.45. Race 1 går i morgon kl 16.15 - 16.45 och Race 2 går på söndag kl. 09.55 - 10.25.

WTCC visas på Eurosport eller Eurosport 2 (olika för träning, kval och de båda racen). Kolla i TV-tablåerna efter de exakta tiderna, ni som har tillgång till Eurosport.

Vi håller en eller annan tumme för ett bra svenskt utfall i alla tävlingsklasser denna helg.

/Ruggige Ragge

Fredrik
2009-09-04, 09:46
MINI Challenge igen.

Tyvärr hittar jag ingen nätadress för live-timing från Oschersleben denna helg. Men följ upp på Svartamasken.com enligt mitt föregående inlägg, så kommer det säkert rapporter från Hr. "Generalen" Lars Wiezell ganska snabbt efter resp träning, kval och race. Lasse lär f ö inte bara följa upp vad Hrr. Haglöf och Lestrup sysslar med utan även vad Rydell i WTCC och Hohentahl i Formel 2 sysslar med i Oschersleben denna helg.

MINI Challenge har fri träning kl. 11.30 - 12.00 i dag och kvalet går kl 16.15 - 16.45. Race 1 går i morgon kl 16.15 - 16.45 och Race 2 går på söndag kl. 09.55 - 10.25.

WTCC visas på Eurosport eller Eurosport 2 (olika för träning, kval och de båda racen). Kolla i TV-tablåerna efter de exakta tiderna, ni som har tillgång till Eurosport.

Vi håller en eller annan tumme för ett bra svenskt utfall i alla tävlingsklasser denna helg.

/Ruggige Ragge

Rackarns att de inte har någon livetiming eller sändning från MINI Challenge :wild:

Ragge, vet du om det kommer att släppas någon DVD med säsongens race?

Jag har pratat med Fredrik om det tidigare och han har inte hört något, och jag har själv skickat mail till någon Challengeansvarig i Tyskland utan svar :(

Jag tycker MINI missar en fantastisk marknadsföringsmöjlighet med att inte göra ett sammandrag från Challenge-säsongen som gått, är övertygad om att många MINIster skulle vilja ha en sådan DVD.

Ruggige Ragge
2009-09-04, 13:02
Dokumentation av MINI Challenge?

Ja, efter 2008 års säsong gjordes det en film om vad som hänt under säsongen. Filmen visades på den tyska kanalen DSF. Men filmen var totalt värdelös för den som är racingintresserad - jag vet för jag såg eländet. Filmen handlade mest om livet i depån, om hur deltagarna och deras team festade om på kvällarna, om alla mer eller mindre lättklädda brudar som hängde runt halsen på förarna etc. Bara några enstaka moment från själva racen visades och då var det mest fråga om hur man sprutade champagne på varandra, jublade och skrek osv.

Möjligen finns det ett eller annat raceavsnitt att kolla på på YouTube, t ex Freddes vådliga krasch i Oschersleben när turbon pajade och han blev påkörd bakifrån och landade i räcket med sin rejält kvaddade bil. Men annars känner jag inte till någon annan dokumentation.

Hur det blir i år vet jag inte, men jag kan ju göra ett litet försök att få något att hända.

F ö så kör Sebbe Hohentahl Formula Masters i helgen och inget annat. Jag skrev fel i mitt förra inlägg.

/Ruggige Ragge

Fredrik
2009-09-04, 13:08
Ragge, det skulle vara kanon om du har möjlighet att rycka i några trådar för att få något att hända med detta :happy:

Jag förstår inte att MINI som är rätt duktiga på marknadsföring helt missat detta guldkorn - att visa en video med Challengerace på en skärm hos MINI ÅF skulle vara fantastiskt och få folk att än mer inse bredden hos MINI 8)

Scitz0
2009-09-04, 13:20
Ragge, det skulle vara kanon om du har möjlighet att rycka i några trådar för att få något att hända med detta :happy:

Jag förstår inte att MINI som är rätt duktiga på marknadsföring helt missat detta guldkorn - att visa en video med Challengerace på en skärm hos MINI ÅF skulle vara fantastiskt och få folk att än mer inse bredden hos MINI 8)
Precis... många ser MINI som en gullig liten bil men fattar inte hur enormt körglad och snabb den är. Att visa racing skulle verkligen plocka fram denna bit.

Ruggige Ragge
2009-09-04, 14:18
Hej - hopp!

Nu tror jag att jag httat live-timing från Oschersleben:

http://www.mstworld.com/timing/livetiming.htm?series=wtcc-support

Prova, så får ni se om det kommer upp något! Kom ihåg att det är en hel binge klasser som körs, så provet bör göras när det är dags för MINI-aktiviteter. Såvida ni inte också vill kolla de andra klasserna förstås.

/Ruggige Ragge

Kongo
2009-09-04, 17:09
Hej - hopp!

Nu tror jag att jag httat live-timing från Oschersleben:

http://www.mstworld.com/timing/livetiming.htm?series=wtcc-support

Prova, så får ni se om det kommer upp något! Kom ihåg att det är en hel binge klasser som körs, så provet bör göras när det är dags för MINI-aktiviteter. Såvida ni inte också vill kolla de andra klasserna förstås.

/Ruggige Ragge

Hälsa Fredrik att jag bjuder på mat nästa Mini-träff han dyker upp på om han vinner :mrgreen:

Nu jävlar blir det nog åka av ;) :mrgreen:

Ruggige Ragge
2009-09-04, 21:31
Ni kanske redan såg det på live-timingen?

Lestrup kvalade in som 3:a mindre än 5/100 från pole. Haglöf kvalade in som 8:a.

Race 1 går i morgon lördag kl. 16.15,

Nu var det väl som tusan också om det ändå till slut blir en pallplats!!

/Ruggige Ragge

Ruggige Ragge
2009-09-05, 18:41
Yes, där satt den!

Fredde Lestrup slutade 2:a i dagens race på Oschersleben! Äntligen ett resultat i paritet med förmågan. Marginalen till 1:a plats var endast 4 tiondelars sekund, men sedan var det hela 6 skunder ned till 3:e plats. Så det måste ha varit en bra fajt om segern mellan vinnaren Landmann och Fredde. Fredde startade ju i ruta 3 och Landmann i pole.

Haglöf slutade 6:a och står därmed i pole imorgon söndag. Fredde startar från ruta 5. Racet går kl. 09.55.

/Ruggige Ragge

Stiffe
2009-09-05, 18:55
Det var goda nyheter, stort grattis och lycka till i morgon igen! :steering:

loop
2009-09-05, 20:26
Kul Grattis

Fredrik
2009-09-05, 21:10
Yaay, grattis Fredrik - jättekul 8)

Luc!fear
2009-09-05, 21:26
Grattis Lestrup!
/Dan

Ruggige Ragge
2009-09-06, 10:31
Bravo!

Fin utdelning för svenskarna i MINI Challenge Race 2! Haglöf, som startade i pole, vann och Lestrup, som gick ut som 5:a, blev 3:a. Dubbelt svenskt på pallen m a o!

Till detta kommer, att ett flertal av dem, som ligger mellan serieledande Haglöf och 9:e-placerade Lestrup, bröt eller placerade sig dåligt såväl i dag som i går. Det betyder att Lestrup borde rycka upp några placeringer i sammandraget och få ett bättre utgångsläge för fortsättningen. Hur mycket det blir får vi se senare i dag när resultaten offentliggörs.

I all hast
/Ruggige Ragge

loop
2009-09-06, 10:47
Grattis kul nu börja det se rätt ut på pallen mycket gult och blått:nana:

dvorak
2009-09-06, 11:08
Grymt! Äntligen lite trevliga resultat även för Fredrik! Grattis

Fredrik
2009-09-06, 12:12
Bravo!

Fin utdelning för svenskarna i MINI Challenge Race 2! Haglöf, som startade i pole, vann och Lestrup, som gick ut som 5:a, blev 3:a. Dubbelt svenskt på pallen m a o!

Till detta kommer, att ett flertal av dem, som ligger mellan serieledande Haglöf och 9:e-placerade Lestrup, bröt eller placerade sig dåligt såväl i dag som i går. Det betyder att Lestrup borde rycka upp några placeringer i sammandraget och få ett bättre utgångsläge för fortsättningen. Hur mycket det blir får vi se senare i dag när resultaten offentliggörs.

I all hast
/Ruggige Ragge

Fantastiskt kul för både Fredrik och Daniel :happy:

Ett stort grattis Fredrik för dubbel pallplacering :metal: 8) 8) 8)

Ruggige Ragge
2009-09-06, 13:57
Efter helgens MINI Challenge-övningar i Oschersleben är läget nu detta:

Haglöf leder i sammandraget med ett stort avstånd till 2:an. Fredde Lestrup lyckades med sina två pallplatser ta sig upp från 9:e plats till 6:e plats, vilket är samma position som han hade som slutställning förra året. Kanske man kan hoppas på ett bättre slutresultat för Fredde i år tros allt? Flytet verkar ha kommit, så låt oss hoppas! Att Haglöf vinner serien är nog nu ganska givet.

Freddes körningar denna helg lyfte också upp teamets, dvs Schubert Motorsport, ställning från 3:e till 2:a position i sammandraget. Haglöfs team leder ganska ointagligt.

/Ruggige Ragge

login
2009-09-06, 14:07
Riktigt kul att det går så bra för grapparna.

Hoppas fredde kan hålla formen och bilen i skick resten av säsongen nu.

Tack för dina rapporter Ragge. Mycket trevliga.

Hobbe
2009-09-06, 14:13
Bravo!

Fin utdelning för svenskarna i MINI Challenge Race 2! Haglöf, som startade i pole, vann och Lestrup, som gick ut som 5:a, blev 3:a. Dubbelt svenskt på pallen m a o!



Äntligen! Två svenskar på pallen :nana:

Nu vill vi se en seger för Lestrup innan säsongen är avslutad!

Ruggige Ragge
2009-09-06, 14:42
Bilder från Oschersleben.

Kolla denna länk för bilder på bl a svenskarna i MINI Challenge, WTCC och Formula 2:

http://www.svartamasken.com/visa_galleri.asp?m=5&id=792&view_image=

Bilderna är tagna av LIE och finns att hitta på Svartamasken. Fler bilder lär komma på respektive förares hemsidor.

Allt för denna helg!
/Ruggige Ragge

Fredrik
2009-09-07, 09:16
Totaltabellen MINI Challenge plats 1-10:

1. Daniel "Maverick" Haglöf GIGAMOT 235
2. Stefan Landmann VIVUS Racing Team 204
3. Nico Bastian die agentour Racing 192
4. Hendrik Vieth GIGAMOT 186
5. Daniel Keilwitz ORMS Racing 180
6. Fredrik Lestrup Schubert Motorsport 162
7. Olivier Metz Schubert Motorsport 151
8. Marcel Leipert Caisley International 149
9. Hari Proczyk VIVUS Racing Team 148
10. Jürgen Schmarl FAST FORWARD-TEAM SPICY 147

powernap
2009-09-07, 09:17
Totaltabellen MINI Challenge plats 1-10:

1. Daniel "Maverick" Haglöf GIGAMOT 235
2. Stefan Landmann VIVUS Racing Team 204
3. Nico Bastian die agentour Racing 192
4. Hendrik Vieth GIGAMOT 186
5. Daniel Keilwitz ORMS Racing 180
6. Fredrik Lestrup Schubert Motorsport 162
7. Olivier Metz Schubert Motorsport 151
8. Marcel Leipert Caisley International 149
9. Hari Proczyk VIVUS Racing Team 148
10. Jürgen Schmarl FAST FORWARD-TEAM SPICY 147

:buttrock:

Fredrik
2009-09-07, 09:19
Lestrup (till vänster) och Haglöf - våra två MINI Challenge piloter 8)
http://b.epmf.se/221072/upload/bilder/notisbilder_792/sm_3.jpg

Lite att dricka, herrn:
http://b.epmf.se/221072/upload/bilder/notisbilder_792/mini_skumpa_sm.jpg

Två glada MINI-svenskar:
http://b.epmf.se/221072/upload/bilder/notisbilder_792/mini_svenskar_sm.jpg

Fredrik
2009-09-10, 18:01
Titta vem som delar ut pris till Fredrik 8) 8) 8)

http://www.lestrup.nu/data/DSC_0225.JPG

Fredrik har nu fullständig racerapport på sin sida - besök www.lestrup.nu för att läsa Fredriks raceberättelse med egna ord :D

loop
2009-09-10, 19:05
Titta vem som delar ut pris till Fredrik 8) 8) 8)

För den novisa vem är det?

Fredrik
2009-09-11, 08:17
Mannen med glasögon och BMW-jacka är ingen mindre än Mario Theissen, stallchef i BMW/Saubers F1-stall :buttrock:

JohanH
2009-09-11, 08:25
Den här säsongen ja. Tyvärr. BMW behövs i F1.

Ruggige Ragge
2009-09-17, 13:35
Jaha, så är det då dags igen!

MINI Challenge körs på Sachsenring nu i helgen 18 - 20 sept.

I morgon fredag 18/9 är det träning. På lördag 19/9 körs kvalet kl.09.50 - 10.20. Race 1 (egentligen nr 13 under säsongen) körs samma dag kl. 14.40 - 15.10 och Race 2 (alltså säsongrace nr 14) körs på söndag 20/9 kl. 09.35 - 10.05.

Huruvida man kan följa kvalet och racen i live-timing vet jag ännu inte. Men om jag hittar den möjligheten på webben så återkommer jag.

Förra racehelgen blev det tre svenska pallplatser. Skall det bli ännu fler denna gång?

/Ruggige Ragge

Fredrik
2009-09-17, 16:11
Det hoppas vi på, Ragge - upp med Fredrik i sammandraget nu, lysande att rycka från 9:de till 6:e i totalen på Oschersleben 8)

Kör hårt, Fredrik :drive:

Ruggige Ragge
2009-09-19, 11:19
MINI Cahallenge-kvalet är nu kört på Sachsenring. Alldeles nyss hade jag kontakt med ätteläggen Fredde L.

Fredde slutade 4:a, dvs att han står i andra startled vid Race 1 senare i dag. Det hade kunnat gå bättre, eftersom han efter montage av kvaldäcken, och när de verkligt snabba tiderna skulle sättas, hamnade i nödmod med motorn. Ett försök till omstart ute på banan tog inte bilen ur nödmoden, så det var bara att gå i depå och avsluta kvalet. Tiden räckte inte till för en fullständig reset av elektroniken.

Haglöf slutade som 7:a.

Två av de tre, som placerade sig före Fredde i kvalet, har Sachsenring som sin hemmabana och jobbar där. Varken Fredde eller Haglöf har någonsin tidigare sett banan, så det svenska utfallet måste anses som bra!

Race 1 (nr 13 i ordningen) körs idag kl. 14.40 - 15.10.

/Ruggige Ragge

Fredrik
2009-09-19, 12:57
Kom igen nu, Fredde :steering: 8)

Ruggige Ragge
2009-09-19, 16:20
Yes!!

Tredje pallplatsen i rad för Fredrik Lestrup! Han slutade trea i dagens race på Sachsenring. Olivier Metz, som är Freddes teamkompis, slutade 5:a, vilket innebär att Schubert Motorsport ännu mer befäster sin nuvarande andraplats i teammäsaterskapet.

Fredde startar återigen på 4:e plats i morgon och tar han ännu en pallplats, så får han vittring på 5:e och med tiden kanske också på 4:e plats i förarmästerskapet. Återstår att se hur det går i morgon och under finalracen på Saltzburg Ring 3 - 4 oktober (dit jag f ö tänker åka för att vara med - banan är sällsynt vackert belägen i den kuperade terrängen utanför Saltzburg).

Haglöf slutade 7:a i dag och startar därmed från 7:e ruta i Race 2 (14:e säsongracet) i morgon kl. 09.35 - 10.05.

/Ruggige Ragge

loop
2009-09-19, 16:49
Kul Grattis Fredrick :banana::nana:

Fredrik
2009-09-19, 17:08
Yes!!

Tredje pallplatsen i rad för Fredrik Lestrup! Han slutade trea i dagens race på Sachsenring. Olivier Metz, som är Freddes teamkompis, slutade 5:a, vilket innebär att Schubert Motorsport ännu mer befäster sin nuvarande andraplats i teammäsaterskapet.

Fredde startar återigen på 4:e plats i morgon och tar han ännu en pallplats, så får han vittring på 5:e och med tiden kanske också på 4:e plats i förarmästerskapet. Återstår att se hur det går i morgon och under finalracen på Saltzburg Ring 3 - 4 oktober (dit jag f ö tänker åka för att vara med - banan är sällsynt vackert belägen i den kuperade terrängen utanför Saltzburg).

Haglöf slutade 7:a i dag och startar därmed från 7:e ruta i Race 2 (14:e säsongracet) i morgon kl. 09.35 - 10.05.

/Ruggige Ragge

Härligt Fredrik - snacka om drag under galoscherna :D :D :D

Hoppas du grejar trean (eller ännu högre) på pallen i morgon - tummarna hålles hårt!

Kongo
2009-09-19, 21:17
Skitkul att höra att det går bättre nu :)

Ruggige Ragge
2009-09-20, 10:18
Nu har andra racet (säsongrace nr 14) i helgens MINI Challenge-omgång körts på Sachsenring.

Lestrup, som startade som 4:a, tog sig upp på tredje plats vid målgången. Därmed blev det den 4:e raka pallplatsen under säsongen!

Ständiga kval bland topp 4 har tidigare inte lett till bra placeringar p g a tekniskt strul, avknuffningar (typ bilboxning) osv, men plötsligt har det vänt. Hoppas att det håller i sig under de två finalracen på Saltzburg Ring 3 - 4 oktober!

Haglöf slutade 5:a idag efter att ha startat från 7:e ruta.

/Ruggige Ragge

powernap
2009-09-20, 10:21
tjoho...det ser fin-fint ut......

Scitz0
2009-09-20, 10:28
Bra Fredrik!

loop
2009-09-20, 13:08
Kul Grattis

Fredrik
2009-09-20, 14:34
Jättegrattis Fredrik, vilken våg av välförtjänta pallplatser som du rider på, mycket roligt 8)

Som komplement till Ragges inlägg ovan kan jag nämna att Lestrup i SMS:et till mig nämnde att han höll en hemmaförare (som dessutom är instruktör på banan) bakom sig, att de vid flera tillfällen låg bredvid varandra men att Lestrup vägrade ge med sig - till slut for hemmaföraren av banan och Lestrup knep tredjeplatsen :D

Nu hoppas vi på fler pallplatser på Salzburgring så du har möjlighet att avancera ytterligare i tabellen, och med tanke på speeden i de senaste racen så är jag övertygad om att du fixar detta :happy:

Ruggige Ragge
2009-09-21, 22:29
Nu finns bilder och rapporttext från Sachsenring på Lestrups hemsida!

www.lestrup.nu

/Ruggige Ragge

Fredrik
2009-09-21, 23:09
Hehe - du hann före mig Ragge ;)

Härliga bilder - denna gillade jag bäst:
http://www.lestrup.nu/data/IMG_0854.jpg

Ruggige Ragge
2009-09-27, 17:52
Dags för finalerna i MINI Challenge 2009!

Kommande helg, dvs 2 - 4 oktober, körs finalerna på Salzburgring i Österrike.

Den här gången följer jag med Fredde till tävlingarna och kommer därför inte att underhandsrapportera på denna hemsida. Men jag kommer hela tiden att ha kontakt med min ohängde lillebror Ingvar Th, som löpande skall lägga ut rapportering på hemsidan

www.svartamasken.com.

Så kolla där om ni vill följa upp hur det går för ätteläggen och Danne H! Målsättningen är givetvis rejält med pokaler + bra placeringar i såväl förarmästerskapet som i teammästerskapet. Max bästa slutliga utfall kan bli 1:a och 3:e plats i det individuella mästerskapet respektive 1:a och 2:a plats i teamens mästerskap.

På fredag 2/10 körs kvalet, Race 1 på lördag kl. 10.10 - 10.40, Race2 likaledes på lördag men då kl. 14.10 - 14.40.

Att det hela inte avslutas förrän på söndagen beror helt enkelt på, att det blir Big Avslutningspartaj lördag kväll och långt in på natten till söndagen. Så hemresan blir inte förrän så pass sent på söndagen, att man åter hunnit få sina sinnen fulla med bruk (eller hur man nu brukar säga)!

/Ruggige Ragge

Fredrik
2009-10-04, 08:15
Ett stort grattis till Fredrik Lestrup som slutade på en mycket fin sjätteplats i totalsammandraget.
Starkt kört av Fredrik som återigen befäste sin ställning som en av de absoluta toppförarna i MINI Challenge 8) 8) 8)

Fredrik
2009-10-08, 08:24
Fredriks egna ord och bilder från den avslutande racehelgen:

http://www.lestrup.nu/?p=0&a=190

Återigen ett stort grattis till Fredrik - att placera sig som sexa (bland ca 40 förare) två år i rad visar på kvalitet och det faktum att han är en av de absoluta toppförarna i MINI Challenge :buttrock:

Om vår hedersmedlem försvinner till annan serie nästa säsong önskar vi honom givetvis stort lycka till, men möjligheten finns att han även kör MINI Challenge, vilket vi på ett sätt skulle tycka vore skoj - en NMCS hedersmedlem som kör MINI Challenge är mycket bra 8)