handdator

Visa fullständig version : FEED ME: Mini John Cooper Works - R56



Sidor : [1] 2

FEED ME
2008-11-01, 00:38
Namn (ägare): Erik
Namn (bil): Johnny
Stad: Ekerö (Stockholm)

Modell: Mini John Cooper Works (211 hk) -09

Mer information och bilder finns här (http://www.autolife.se/johnny)!

Färg: Mellow Yellow / Svart tak
Klädsel: JCW sportstolar i läder / alcantara

Fälgar: Team Racing Dynamics Pro Race 1.2
Däck: R-däck...

Utrustning:
"Chili-paket"
Mini Sportchassi (kommer dock att bytas ut, illa kvickt...)
Uppvärmda vindrutespolare
Svarta bonnetstripes på motorhuv
"Siktpaket"
Tonade sidorutor bak samt bakruta
Velourmattor
Aut. avbländbar innerbackspegel
Armstöd fram
Anthracit innertak
Sportknapp
Park Distance Control
Regnsensor
Xenonljus
ACC / Klimatautomatik
Färddator
"Belysningspaket"
Navigationspaket Professional (GPS)
Röststyrning
HiFi Högtalarsystem
Bluetooth-mobil & USB-anslutning för iPod
Individual vita blinkesglas

JCW aerodynamikpaket
JCW luftintag i huv i kolfiber
JCW backspegelkåpor i kolfiber
JCW diffusor bak i kolfiber
JCW bakvinge i kolfiber
JCW öppningslist för baklucka i kolfiber
JCW fjäderbenstag
JCW sportstolar i läder / alcantara (2 st)
JCW sportratt med multifunktion i alcantara
JCW växelknopp och bälg i kolfiber / alcantara
JCW handbromshandtag & bälg i kolfiber / alcantara
JCW shiftlight

FEED ME
2008-11-01, 00:39
OK. Jag kan inte hålla mig längre. Jag tycker att det är väldigt rolig att vara lite hemlighetsfull och att överraska. Normalt sett när jag beställer en ny bil så brukar jag inte berätta det för någon förrän jag väl får bilen levererad. Men i detta fallet känner jag att jag inte klarar av att hålla käften i ett halvår... Så nu måste jag bikta mig!

Clabbe ska få en lillebror till våren!

För två veckor sedan var jag hos MINI Jens och skrev på kontraktet för en ny Mini John Cooper Works. Jag har begärt att få den levererad i månadsskiftet mars/april. Lagom för att han ska kunna bli färdigtränad till vårens bilaktiviteter!

Projekteringen har redan börjat. Till skillnad från Clabbe, som är köpt som en bruksbil, så ska jag låta Johnny-projektet få spåra ut helt och hållet. Jag kommer inte att ge mig förrän jag med rent samvete kan plocka fram min nummerplåtshållare (senast använd på min RS4 -ett projekt som också spårade ut helt och hållet) med texten "Porsche for breakfast, Ferrari for lunch...".

Något som jag dock INTE kommer att avslöja förrän till våren, är exakt vad för vitaminkur som Johnny kommer att få äta. Men jag har en väldigt duktig kille som just nu sitter och räknar och funderar på vad som krävs för att Johnny ska bli snabbare än Lambolina i Superstage. Kommer vi att lyckas? Den som lever får se...

To be continued...

Rasmus
2008-11-01, 00:45
GRYMT! Grattis till nytillskottet!!

Ace
2008-11-01, 00:49
Härligt Erik! Känns som om 2009 kommer bli ett fantastiskt år för klubben.

Kommer du ihåg att IFK Göteborgs gamla forward från 80-talet som hette Johnny Ekström?
Han kallades också "Johnny Bråttom". Så nu vet du vad jag kommer att kalla din bil! hi hi hi

Hobbe
2008-11-01, 00:50
Kul Erik !

Scitz0
2008-11-01, 01:04
Kommer bli grymt snygg och snabb!
Grattis!

ola
2008-11-01, 07:14
fan vad skoj, nu är vi 4 på forumet med Factory worksen då!!
en undran bara , har du beställt aeriodynamikpaketet eller JCW aerokitet?

powernap
2008-11-01, 08:21
:woot:

skitkul för clabbe att bli storebror......ett stort ansvar vilar på dina axlar clabbe

andreass
2008-11-01, 08:51
Om jag känner Erik rätt så kommer det ev se ut som en MINI, men vara en best under skalet! Grattis säger jag till Clabbe.. ;)

Andersson
2008-11-01, 09:03
Fan vad kul, :jumping: Stort lycka till med nya bilen, kommer nog bli grym.

fredrikr
2008-11-01, 10:06
tråkigt :D

HF-Björn
2008-11-01, 10:35
Har en känsla att denna tråden kommer bli mer populär en Jonas... :D
Shit Erik detta kommer bli en drömbil, lycka till säger jag bara!

Bronto
2008-11-01, 12:09
Ojojojojojojoj...

powernap
2008-11-01, 12:12
Har en känsla att denna tråden kommer bli mer populär en Jonas... :D
Shit Erik detta kommer bli en drömbil, lycka till säger jag bara!

hmmm då får väl jag jobba på för att väga upp retro R53 :handen:

FEED ME
2008-11-01, 12:40
Härligt Erik! Känns som om 2009 kommer bli ett fantastiskt år för klubben.

Kommer du ihåg att IFK Göteborgs gamla forward från 80-talet som hette Johnny Ekström?
Han kallades också "Johnny Bråttom". Så nu vet du vad jag kommer att kalla din bil! hi hi hi

Tack för alla gratulationer, som började droppa in redan sent på natten! :D

Själv är jag så totalt ointresserad av sport som man bara kan bli. I alla fall om det saknas "motor" framför ordet "sport".
"Johnny Bråttom" låter ju dock som ett bra namn. Synd bara att han inte var AIK'are också. Då hade ju likheterna blivit ännu tydligare... :)

FEED ME
2008-11-01, 12:43
fan vad skoj, nu är vi 4 på forumet med Factory worksen då!!
en undran bara , har du beställt aeriodynamikpaketet eller JCW aerokitet?

Som jag skriver, så är det "JCW aerodynamikpaket" som jag har beställt. Alltså den eftermonterade varianten, som bl.a. KIT har på sin bil. Jag tycker att den varianten är klart mycket snyggare än den fabriksmonterade varianten...

FEED ME
2008-11-01, 12:47
tråkigt :D

Bara för Jonas, som får ladda kontokortet innan vi ska ut och röja i Helsingborg, efter vår Knutstorp-duell! :p

Eller, vad säger du Jonas? Hoppas att jag satt lite press på dig i alla fall! ;)

(Detta var lite referenshumor, baserat på en annan tråd här på forumet...)

Limited Edition
2008-11-01, 12:54
Stort grattis! Ska med sant nöja följa utvecklingen med Johnny Bråttom!

FEED ME
2008-11-01, 12:58
:woot:

skitkul för clabbe att bli storebror......ett stort ansvar vilar på dina axlar clabbe

Clabbe tycker att det ska bli kul att bli storebror. Nu får han någon att diskutera spårval med på kvällarna. Hoppas bara att det inte blir för mycket syskonbråk, så att jag blir tvungen att gå ut och stänga av larmen om nätterna... :woot:

Kan tänka mig att det kan bli lite avundsjuka gällande vem som ska få följa med på Mini-träffarna. Men jag får väl försöka att vara en rättvis pappa och låta dem turas om...
Eller om jag kanske ska köpa en liten biltrailer. Jag har ju drag på Clabbe... :eek:

ola
2008-11-01, 12:58
Som jag skriver, så är det "JCW aerodynamikpaket" som jag har beställt. Alltså den eftermonterade varianten, som bl.a. KIT har på sin bil. Jag tycker att den varianten är klart mycket snyggare än den fabriksmonterade varianten...

ok , håller med.. hörde bara att JCW kitet inte kallas aerodynamikpaket - men tittade sen i listan och det heter ju så .. så glöm mitt inlägg.. väntar på att JCW-kitet ska dyka upp till Clubmanen..

powernap
2008-11-01, 13:01
Bara för Jonas, som får ladda kontokortet innan vi ska ut och röja i Helsingborg, efter vår Knutstorp-duell! :p

Eller, vad säger du Jonas? Hoppas att jag satt lite press på dig i alla fall! ;)

(Detta var lite referenshumor, baserat på en annan tråd här på forumet...)

;-) :woot:

powernap
2008-11-01, 15:25
Clabbe tycker att det ska bli kul att bli storebror. Nu får han någon att diskutera spårval med på kvällarna. Hoppas bara att det inte blir för mycket syskonbråk, så att jag blir tvungen att gå ut och stänga av larmen om nätterna... :woot:

Kan tänka mig att det kan bli lite avundsjuka gällande vem som ska få följa med på Mini-träffarna. Men jag får väl försöka att vara en rättvis pappa och låta dem turas om...
Eller om jag kanske ska köpa en liten biltrailer. Jag har ju drag på Clabbe... :eek:

dra arbetaren (worksen) på trailer bakom clabbe e ju klockrent :cool:

FEED ME
2008-11-01, 15:29
ok , håller med.. hörde bara att JCW kitet inte kallas aerodynamikpaket - men tittade sen i listan och det heter ju så .. så glöm mitt inlägg.. väntar på att JCW-kitet ska dyka upp till Clubmanen..

Ja, det ska bli spännande att se vad de hittar på till Clubmannen...

Så här mellan dig och mig (ingen annan får läsa detta!) så tycker jag fortfarande personligen att Clubman är mycket snyggare än hatchen. Men det kändes ju lite fantasilöst att köpa ytterligare en Clubman. Lite variation måste det ju bli i alla fall på Mini-parkeringen! Dessutom så väger ju hatchen mindre, vilket fällde det slutgiltiga avgörandet för min del. Det tog verkligen emot att INTE beställa det fina soltaket. Men de där extra kilona på värsta tänkbara stället på bilen (längst upp - höjer tyngdpunkten), går rakt emot mina ambitioner med bilen...

Sedan går det ju av någon anledning inte att beställa en JCW Clubman i gult. Så där föll ju det alternativet också...

powernap
2008-11-01, 15:32
...... Men de där extra kilona på värsta tänkbara stället på bilen (längst upp - höjer tyngdpunkten), går rakt emot mina ambitioner med bilen...


om jag tolkar det här rätt, så blir det även utan soltak??

EDIT:

kollade igenom hela listan i inlägg #1, inget soltak :cool: välkommen i den klubben

såg det som jag tycker rockar fetast i listan:

JCW diffusor bak i kolfiber:buttrock: :nana:

FEED ME
2008-11-01, 15:38
om jag tolkar det här rätt, så blir det även utan soltak??

Jag tyckte jag var ganska tydlig på den punkten. Inget soltak på Johnny.

Ska jag ut och glida och njuta av vårsolen, så får det bli ett uppdrag för Clabbe!

Limited Edition
2008-11-01, 15:39
Clabbe tycker att det ska bli kul att bli storebror. Nu får han någon att diskutera spårval med på kvällarna. Hoppas bara att det inte blir för mycket syskonbråk, så att jag blir tvungen att gå ut och stänga av larmen om nätterna... :woot:

Kan tänka mig att det kan bli lite avundsjuka gällande vem som ska få följa med på Mini-träffarna. Men jag får väl försöka att vara en rättvis pappa och låta dem turas om...
Eller om jag kanske ska köpa en liten biltrailer. Jag har ju drag på Clabbe... :eek:

Du glömmer ju Lambolina i det hela?!
Clabbe borde definitivt få spänna sina muskler framför ett bilsläp ;)

Fredrik
2008-11-02, 07:05
Kul Erik, ska bli spännande och se vad detta blir för raket 8)

Limited Edition
2008-11-02, 14:50
Men jag har en liten fundering bara, om detta skall blir ett rent banprojekt, varför då utrusta bilen med hifi-högtalare, gps, regnsensor och allt som inte kommer nyttjar på banan och som dessutom tar upp vikt.
Om du ändå kanske kommer köra bilen på trailer till och från bana så kommer du inte nyttja sakerna där iheller...

FEED ME
2008-11-02, 14:57
Men jag har en liten fundering bara, om detta skall blir ett rent banprojekt, varför då utrusta bilen med hifi-högtalare, gps, regnsensor och allt som inte kommer nyttjar på banan och som dessutom tar upp vikt.
Om du ändå kanske kommer köra bilen på trailer till och från bana så kommer du inte nyttja sakerna där iheller...

"Rent banprojekt" är väl lite överdrivet. I så fall hade jag ju lika gärna kunnat köpa en Challenge-bil direkt. Bilen kommer att brukas på racingbanor, samt till och från desamma. Jag kommer inte att traila. Och för att jag ska hitta fram till banorna så behöver jag en GPS. Dessutom blir interiören så oändligt mycket snyggare med GPS-skärmen i mitten!

Jag får helt enkelt offra den där sista sekunden i varvtiden, för att få lite mysfaktor inne i bilen... Den är också viktig!

powernap
2008-11-02, 15:05
....Jag får helt enkelt offra den där sista sekunden i varvtiden....!

det är där jag har min chans :woot:

ola
2008-11-02, 18:07
Ja, det ska bli spännande att se vad de hittar på till Clubmannen...

Så här mellan dig och mig (ingen annan får läsa detta!) så tycker jag fortfarande personligen att Clubman är mycket snyggare än hatchen. Men det kändes ju lite fantasilöst att köpa ytterligare en Clubman. Lite variation måste det ju bli i alla fall på Mini-parkeringen! Dessutom så väger ju hatchen mindre, vilket fällde det slutgiltiga avgörandet för min del. Det tog verkligen emot att INTE beställa det fina soltaket. Men de där extra kilona på värsta tänkbara stället på bilen (längst upp - höjer tyngdpunkten), går rakt emot mina ambitioner med bilen...

Sedan går det ju av någon anledning inte att beställa en JCW Clubman i gult. Så där föll ju det alternativet också...

ja det är faktiskt så att
R50/52/53 är snygg framifrån
R50/52/53 är ful bakifrån
R56 är ful framifrån
R56 är ful bakifrån
R55 är ful framifrån
R55 är assnygg bakifrån :-)
DET var ett stort avgörande!

angående extra vikt både bil o på glastaket.. vilken tur att man är så lätt då och väger in på under 80 pannor.. :-)

Kongo
2008-11-02, 19:21
haha kommer bli grymt med två gula minis på garageuppfarten :)

Ska bli jädrit kul och se vart detta slutar.



Jag kommer göra allt vad jag kan för att ta över rollen att visa oljebrännarnas rätt till bankörning

Andersson
2008-11-02, 19:27
haha kommer bli grymt med två gula minis på garageuppfarten :)

Ska bli jädrit kul och se vart detta slutar.



Jag kommer göra allt vad jag kan för att ta över rollen att visa oljebrännarnas rätt till bankörning

Om allt går enligt plan för mig tänker jag hjälpa dig i den kampen...;)

Limited Edition
2008-11-02, 22:47
"Rent banprojekt" är väl lite överdrivet. I så fall hade jag ju lika gärna kunnat köpa en Challenge-bil direkt. Bilen kommer att brukas på racingbanor, samt till och från desamma. Jag kommer inte att traila. Och för att jag ska hitta fram till banorna så behöver jag en GPS. Dessutom blir interiören så oändligt mycket snyggare med GPS-skärmen i mitten!

Jag får helt enkelt offra den där sista sekunden i varvtiden, för att få lite mysfaktor inne i bilen... Den är också viktig!

Okej, blir bilen ingen renrasig trailerqueen så kan jag förstå dig :)

RobertH
2008-11-02, 22:51
Kul, grattis Erik!

Björn P
2008-11-03, 09:06
Häftig beställning Erik! Grattis, grattis!

Måste kännas härligt att kunna bocka av varenda tillval man vill ha när man gör sin beställning.

För min del blev det en mer "spartansk" beställning. Jag får väl hitta på att det var i viktbesparande syfte. Alla vet ju att t ex en ipodingång väger en hel del. ;)

/Björn P

Fredrik
2008-11-03, 10:08
ja det är faktiskt så att
R50/52/53 är snygg framifrån
R50/52/53 är ful bakifrån
R56 är ful framifrån
R56 är ful bakifrån
R55 är ful framifrån
R55 är assnygg bakifrån :-)
DET var ett stort avgörande!

angående extra vikt både bil o på glastaket.. vilken tur att man är så lätt då och väger in på under 80 pannor.. :-)

Hallå där - R56 ful - ska jag ta bort dig från min kompislista eller :wild: ;)

ola
2008-11-03, 10:15
Hallå där - R56 ful - ska jag ta bort dig från min kompislista eller :wild: ;)

men din R56 är snygg från sidan ;-) men ändå inte som Clubman tyvärr...

powernap
2008-11-03, 10:21
snart dax för banter-tråd?

KIT
2008-11-04, 10:46
GRATTIS! Då kanske det blir lite mer fight på banan dårrå ;-)

FEED ME
2008-11-06, 12:41
ja det är faktiskt så att
R50/52/53 är snygg framifrån
R50/52/53 är ful bakifrån
R56 är ful framifrån
R56 är ful bakifrån
R55 är ful framifrån
R55 är assnygg bakifrån :-)
DET var ett stort avgörande!

angående extra vikt både bil o på glastaket.. vilken tur att man är så lätt då och väger in på under 80 pannor.. :-)

Där håller jag inte riktigt med dig. Jag tycker att R56 är snyggare än R53 i alla vinklar. Och framför allt interiören!
Däremot så håller jag med om att R55 är snyggare än R56 bakifrån!

"Riktiga män väger över 90 kg..."
Jag får försöka banta ner mig själv lite också till nästa säsong. För då blir det fight på blodigt allvar! :eek:

ola
2008-11-06, 12:59
Där håller jag inte riktigt med dig. Jag tycker att R56 är snyggare än R53 i alla vinklar. Och framför allt interiören!
Däremot så håller jag med om att R55 är snyggare än R56 bakifrån!

"Riktiga män väger över 90 kg..."
Jag får försöka banta ner mig själv lite också till nästa säsong. För då blir det fight på blodigt allvar! :eek:

jag kan redan nu hålla med delvis.. R55/56 blir snyggare för var dag jag närmar mig transformationen till R55 ägare.. :cool:

FEED ME
2008-11-06, 13:04
jag kan redan nu hålla med delvis.. R55/56 blir snyggare för var dag jag närmar mig transformationen till R55 ägare.. :cool:

Jag har en känsla av att inom 6 dagar och 19 timmar, så kommer din förvandling att vara total! :)

ola
2008-11-06, 13:07
du menar om 6 dagar 18 timmar och 56 minuter? :-)

Fredrik
2008-11-06, 20:20
Hahaha, Ola, fortsätter du så här går du t.om. om Jonas som mästerpostaren nr 1.

/Fredrik som snart ser sin top-posterkrona lyftas av ;)

FEED ME
2009-02-19, 19:17
Nu har Johnny kommit till Sverige!
Så om en dryg månad kan jag åka och hämta honom... Sedan kan transformeringen börja! :)

Bronto
2009-02-19, 19:21
Kul! :)

andreass
2009-02-19, 19:52
Nu har Johnny kommit till Sverige!
Så om en dryg månad kan jag åka och hämta honom... Sedan kan transformeringen börja! :)

Fan va kul Erik! :happy2:

Wazp
2009-02-19, 20:08
Skoj :)

Ace
2009-02-19, 20:15
Transformeringen skall bli kul att följa.....!

P.S R53 är snygg! Om man fixar till den lite! :)

KIT
2009-02-20, 13:01
Nu har Johnny kommit till Sverige!
Så om en dryg månad kan jag åka och hämta honom... Sedan kan transformeringen börja! :)

Vi ses på banan ;-) ska bli skönt att äntligen få lite konkurrens haha!

FEED ME
2009-03-18, 20:10
Idag har jag varit och hälsat på Johnny för första gången.

Mötet är dokumenterat. Den spännande fortsättningen kommer också att dokumenteras detaljerat på Johnnys blogg:

http://www.autolife.se/johnny

Välkomna dit!

:)

powernap
2009-03-18, 20:13
risken, erik, med två gulsvarta minis på garageuppfarten är att du tar "fel".....

annars ser det väl väldigt trevligt ut.....

FEED ME
2009-03-18, 20:16
risken, erik, med två gulsvarta minis på garageuppfarten är att du tar "fel".....

annars ser det väl väldigt trevligt ut.....

Då måste jag nog vara bra full...

Men jag har köpt en nyckelring som det står Clabbe på och en som det står Johnny på, för att jag ska hitta rätt i nyckelskåpet... :D

powernap
2009-03-18, 20:40
Men jag har köpt en nyckelring som det står Clabbe på och en som det står Johnny på, för att jag ska hitta rätt i nyckelskåpet... :D

korar ovanstående till dagens NMCS-inlägg :lol:

Hobbe
2009-03-19, 00:36
Grattis Hungrig!

Det är en speciell känsla och gå upp på taket i Solna, och titta på sitt nya vrålåk för första gången.
Ingen överraskning vad det gällde färgvalet :D

FEED ME
2009-04-03, 13:32
Bara tre timmar kvar!
Och vilket underbart väder för en premiärtur!

:steering:

:banana:

Bronto
2009-04-03, 13:48
Du måste vara galet spänd nu :)

powernap
2009-04-03, 13:48
roligt för dig erik......

hejjjja lillebrorsan =)

FEED ME
2009-04-03, 13:50
roligt för dig erik......

hejjjja lillebrorsan =)

Finns det ingen Mini-träff i Halmstad nu i helgen som man kan anmäla sig till?!?

powernap
2009-04-03, 13:51
kom du bara, så kan vi köra en sväng

spontanträff e aldrig fel...kan nog dra ihop en handfull.....

FEED ME
2009-04-03, 14:22
kom du bara, så kan vi köra en sväng

spontanträff e aldrig fel...kan nog dra ihop en handfull.....

Vi får se om jag hinner köra så långt...

Annars tänkte jag imorgon köra till Örebro och äta en sallad och sedan köra vidare till Linköping för att äta en glass. Det blir nog en lagom inkörningsrunda... :)

Två timmar och 8 minuter...

Björn P
2009-04-03, 15:23
Vi får se om jag hinner köra så långt...

Annars tänkte jag imorgon köra till Örebro och äta en sallad och sedan köra vidare till Linköping för att äta en glass. Det blir nog en lagom inkörningsrunda... :)

Två timmar och 8 minuter...

Härligt! Ser fram emot en rapport! Se upp för farbror blå bara. De brukar vara synnerligen villiga att lufta sina laserinstrument när det är fint väder.

/Björn P

Kongo
2009-04-03, 16:03
Kul :D

Egon var här och hälsade på igår, kanske Johnny vill göra det samma?
Jag erbjöd mig att köra in Egon åt Fredrik (hangarounden;) Jag kan erbjuda mig att köra in Johnny på 4 veckor också:D

thoren
2009-04-03, 20:53
Såg att du hade valt mittarmstöd. Hur tycker du att det fungerar? Själv anser jag att det är väldigt mycket ivägen vid växling på en Audi A3. Dock väldigt skönt vid långkörning. Johnny är vad jag förstått inte lämpad för långkörning så då undrar jag hur du tycker mini´s armstöd "fungerar"?

powernap
2009-04-03, 21:16
erik ska köra som han brukar med lillebrorsan, långpendling med farthållare :cool:

FEED ME
2009-04-03, 21:20
Nu är bloggen uppdaterad!
http://www.autolife.se/johnny

FEED ME
2009-04-03, 21:30
Kul :D

Egon var här och hälsade på igår, kanske Johnny vill göra det samma?
Jag erbjöd mig att köra in Egon åt Fredrik (hangarounden;) Jag kan erbjuda mig att köra in Johnny på 4 veckor också:D

Om jag har förstått det hela rätt, så bor du vid en grusväg. Vilket gör att jag sannolikt inte kommer att hälsa på dig! Om jag inte parkerar bilen där asfalten tar slut och går sista biten till fots... :p

Men Henke och Egon är välkomna att hälsa på Johnny och Clabbe hemma hos mig. Fortsätter det fina vädret så kan man ju snart dra igång grillen! Vi kanske kan se hur många Mini-bilar som går att klämma in på garageuppfarten samtidigt... :)

Om du eller någon annan är sugen på att följa med på min roadtrip imorgon (lördag) så är det bara att säga till! Jag räknar med att köra från Ekerö vid 12-tiden och vara framme i Örebro vid 14-tiden. (Efter att ha kört lugnt landsvägstempo med farthållaren i 20 mil -inkörning!) Där blir det besök på Sallad Inn - Sveriges godaste sallader! Därefter blir det härligt slingriga Mini-vägar till Linköping för att ta efterrätten hos Bosses Glassbar - Sveriges godaste glass! Sedan fortsätter vägen tillbaka via Söderköping och landsvägarna bredvid motorvägen tillbaka till Stockholm...

Den som vill följa med hör av sig till mig: 0708 - 244 288

Jag har redan fått sällskap av 401 Authorization Required (http://www.miniclub.se/member.php?u=1743) från Örebro till Linköping...

FEED ME
2009-04-03, 21:33
Såg att du hade valt mittarmstöd. Hur tycker du att det fungerar? Själv anser jag att det är väldigt mycket ivägen vid växling på en Audi A3. Dock väldigt skönt vid långkörning. Johnny är vad jag förstått inte lämpad för långkörning så då undrar jag hur du tycker mini´s armstöd "fungerar"?

Det var inget aktivt val. Armstödet följde med på köpet...
Jag har samma på Clabbe och är mycket nöjd. Vid landsvägskörning så är det skönt att kunna avlasta armen. När jag kör på bana så brukar jag fälla upp armstödet så att det inte ska vara i vägen när man har bråttom till växelspaken... Sedan är det ju ett praktiskt litet fack i armstödet där man kan lägga godis och bensinkvitton...

FEED ME
2009-04-03, 21:36
Härligt! Ser fram emot en rapport! Se upp för farbror blå bara. De brukar vara synnerligen villiga att lufta sina laserinstrument när det är fint väder.

/Björn P

Jo, jag vet...
Det är nu drygt ett år sedan första vårsolen dök upp förra året - varpå jag blev körkortslös fram till maj... Och det var faktiskt just i Örebro som jag blev skjuten...

Jag ska lägga fram mina motmedel, så att jag inte glömmer att ta med dem imorgon...

Andersson
2009-04-03, 22:44
Grymt snygg den är nya bilen! Stort grattis:)

Hade varit sjukt kul med en vårtur imorgon men jobbet ställer till det :(
Egon kommer dock gärna förbi på grillning med johnny, clabbe och henke vid tillfälle :D

FEED ME
2009-04-11, 23:35
Bloggen (http://www.autolife.se/johnny) är uppdaterad med film från Johnnys första bankörning!

På vägen tillbaka från banan blev vi dock påbackade av en Volvo V70 med dragkrok! Stod parkerade längs en väg där jag väntade på att en kille skulle hämta pengar på bankomaten. Medan jag sitter i bilen börjar bilen framför att backa och fortsätter att backa med dragkroken rakt in i nummerskylten på Johnny. Så skylten blir jättebucklig och även stötfångaren fick sig en bula... Återstår att se om jag får en helt ny front på försäkringen... :mad:

Scitz0
2009-04-11, 23:56
Kul video... måste säga att din nya videobox är cool :)
Otur med idioten bara :/ ... hoppas det löser sig snabbt och smidigt.

Hobbe
2009-04-12, 04:20
Kul med film Erik!
Vrålåket går ju riktigt bra trots run-flat däck.
Var du nöjd med JCW/(Brembo)-bromsarna?

FEED ME
2009-04-14, 00:24
Kul med film Erik!
Vrålåket går ju riktigt bra trots run-flat däck.
Var du nöjd med JCW/(Brembo)-bromsarna?

Jodå, det gick väl under omständigheterna bra. Men det är ju ett jäkla glidande i kurvorna... Ett par R-däck samt ett hårdare chassi blir inte fel! Det var flera av de andra förarna som kommenterade att det såg kul ut när jag körde och bilen neg och krängde och dansade runt...

Bromsarna har jag dock inget att klaga över! De bettade fint och jag märkte ingen tendens till fading heller. Tycker att det är väldigt fint att det i aero-paketet från JCW ingår luftkanaler för kylning till bromsarna från fronten! Har inte sett det på någon annan Mini - är det nytt för i år??

Hobbe
2009-04-14, 06:39
Har inte sett det på någon annan Mini - är det nytt för i år??

Japp. Ny modell av JCW-spoiler.

Scitz0
2009-04-14, 07:22
Jodå, det gick väl under omständigheterna bra. Men det är ju ett jäkla glidande i kurvorna... Ett par R-däck samt ett hårdare chassi blir inte fel! Det var flera av de andra förarna som kommenterade att det såg kul ut när jag körde och bilen neg och krängde och dansade runt...

Bromsarna har jag dock inget att klaga över! De bettade fint och jag märkte ingen tendens till fading heller. Tycker att det är väldigt fint att det i aero-paketet från JCW ingår luftkanaler för kylning till bromsarna från fronten! Har inte sett det på någon annan Mini - är det nytt för i år??
Nytt för 2009, jag har själv beställt dessa luftkanaler och bredare läppar till mitt jcw aero, som jag skrivit i andra trådar skicka de dock fel delar så jag väntar på nya nu.

http://www.genuinemini.co.uk/acatalog/info_2009JCWgrille.html
http://www.genuinemini.co.uk/acatalog/info_2009spliiter.html

FEED ME
2009-04-14, 10:14
Nytt för 2009, jag har själv beställt dessa luftkanaler och bredare läppar till mitt jcw aero, som jag skrivit i andra trådar skicka de dock fel delar så jag väntar på nya nu.

http://www.genuinemini.co.uk/acatalog/info_2009JCWgrille.html
http://www.genuinemini.co.uk/acatalog/info_2009spliiter.html

Ja, det där är samma luftkanaler som sitter på min bil. Ser riktigt smutt ut!
Även jag fick dock två högerkanaler först med kitet. Då skickade de tillbaka en av dem och beställde en vänsterkanal. Varpå de fick tillbaka en höger på nytt. Men på tredje försöket fick de hem rätt grejer så att de kunde montera klart bilen...

Jag har beställt en ännu lite större splitter... :rolleyes:

dvorak
2009-04-14, 12:57
Har du några roliga planer med motorn?

Scitz0
2009-04-14, 12:59
Ja, det där är samma luftkanaler som sitter på min bil. Ser riktigt smutt ut!
Även jag fick dock två högerkanaler först med kitet. Då skickade de tillbaka en av dem och beställde en vänsterkanal. Varpå de fick tillbaka en höger på nytt. Men på tredje försöket fick de hem rätt grejer så att de kunde montera klart bilen...

Jag har beställt en ännu lite större splitter... :rolleyes:
LOL... har de överlager på högerkanaler :p

powernap
2009-04-14, 13:16
jag kan ta 2 höger, de flesta banor går i högervarv, så slipper man styra så mycket :woot: :confused:

FEED ME
2009-04-21, 22:10
Har du några roliga planer med motorn?

Neee, jag satsar mest på chassit.

Men Alta Cold Air Intake och en ny Intercooler från Forge är beställd, liksom ny mappning av motorn på rullande landsväg.
Ska dock inte ta ut någon monstereffekt. Motorn måste hålla för tuff körning på Ringen... Viktigaste är att bibehålla bra respons. Jag räknar med att ta ut ca 240 hk. Borde räcka till om man slänger ut lite onödiga saker som baksäte och sådant...

Ja, och så kanske turbotrycksmätaren ger 2 hk extra! :D

FEED ME
2009-04-21, 22:39
OK, dags att avslöja de första små detaljerna från "förvandlingen"...

I förra veckan lämnade jag in Johnny till min chassitekniker. Nu kan det avslöjas att mannen, myten och legenden som fått uppdraget att bygga om Johnny till Track Day Car heter Samuel Lindkvist. Samuel driver sin lilla firma Millway (http://www.millway.se/) och är bl.a. känd för diverse BMW-byggen. De som läser tidningen Bilsport har säkert även noterat att han med sin hemmabygda M3 E30 har kört 1.19,75 i Superstage. Bara den tiden ensam talar för sig själv. Han vet vad han gör och jag skulle vilja påstå att han är en av Sveriges vassaste chassibyggare.

Jag frågade Samuel om han ville anta utmaningen redan innan jag beställde Johnny. Min ursprungliga fråga till honom när vi sågs vid SS-banan i Emmaboda var "Tror du att det går att få en Mini till att köra snabbare än min Lambo i Superstage?". Jag förväntade mig väl att få någon form av Nej till svar. Men istället började han mumla något på chassiska "Om man byter bla, bla, bla och justerar lite tra la la så ska det nog gå..." Det var då jag bestämde mig. Vi måste ju pröva! När han sa ja till uppdraget, gick jag till BMW Solna och skrev på kontraktet.

Samuel har fått fria händer att beställa det som han vill för att bilen ska bli så snabb som möjligt. Dessutom bygger han sina egna delar, mäter ut, väger in och justerar tills han får det som han vill...

När Johnnys nyckel lämnades i Samuels händer i förra veckan låg det redan Bilstein PSS10 coilover kit samt H&R krängningshämmare och väntade i hans verkstad. Att bara montera dit dem rakt av var dock inte att tänka på. Nej, de ska stämmas av i dämpardynon och pillas med innan de åker på plats.

Idag fick jag en första emailrapport från Småland:
"Har nu gjort klart fjäderbenen med fjädrar och topplager fram som ska monteras imorgon. Ställbar bärarm bak är klar och monterad. Men det är ett problem!!!!

För att montera krängarna måste man lyfta ner bakvagnen en bit då den sitter lite dumt till. Men det går. Värre är det fram. Där verkar det inte bättre än att man får plocka bort större delar av fronten + hela framvagnen inkl. dom balkar som motorn sitter i. Så jag är lite tveksam om jag verkligen ska göra det i detta skede eller om man ska skjuta på det till Fas2. Grejen är det att om du ska montera en diff i bilen senare så blir det samma arbete igen. Så man kanske kunde gjort det samtidigt isåfall."

Förstår ni nu varför jag sitter som på nålar och kan knappt bärga min nyfikenhet inför den 15 maj, då tanken är att Johnny ska vara fit for fight... :D

Nordquist
2009-04-22, 07:21
Kul att det går framåt här...väntan är jobbig förstår ja :)

Bronto
2009-04-22, 09:17
Ojdå, här är det 'all-in' som gäller :)

Scitz0
2009-04-22, 10:29
Väldigt trevligt Erik :)

Vore kul att få reda på vilka camber/toe/caster värden du kommer att använda till slut. Även väldigt intresserad av det här med mappningen, vem är det som skall utföra detta jobb åt dig?

ola
2009-04-22, 12:08
Diff??, en mekanisk som ska ersätta den elektroniska diffen??

Björn P
2009-04-22, 13:25
Erik,

Den här tråden ser jag fram emot att följa!

/Björn P

KIT
2009-04-22, 13:38
Låter spännande! Man kommer väl inte ha en chans på mantorp ;-)

Ace
2009-04-22, 16:41
Här hade det varit kul med lite bilder....!

FEED ME
2009-04-22, 23:11
Kul att det går framåt här...väntan är jobbig förstår ja :)

Inget är så härligt olidligt som väntans tider...
Men det är ett extremt tight schema fram till den 16 maj. Massa paket som måste komma i tid. Massa olika verkstäder och installatörer som ska besökas i tät följd...

FEED ME
2009-04-22, 23:12
Ojdå, här är det 'all-in' som gäller :)

Haha. Allt eller inget. Det är mitt måtto...

FEED ME
2009-04-22, 23:13
Väldigt trevligt Erik :)

Vore kul att få reda på vilka camber/toe/caster värden du kommer att använda till slut. Även väldigt intresserad av det här med mappningen, vem är det som skall utföra detta jobb åt dig?

Mer information kommer allt eftersom...

FEED ME
2009-04-22, 23:16
Diff??, en mekanisk som ska ersätta den elektroniska diffen??

Njaee. Inte ersätta. Snarare komplettera. Den elektroniska diffen fungerar utmärkt till vardags. Men på bana märkte jag att den inte räcker till...

En elektronisk diff fungerar ju som så att den använder bromsarna för att bromsa ner det spinnande hjulet. Vilket kommer slita väldigt mycket på bromsarna. Plus att den inte låter motorn nyttja kraften fullt ut. Med en mekanisk diff behöver förhoppningsvis inte den elektroniska diffen gripa in. Kraften går ner i backen direkt.

FEED ME
2009-04-22, 23:18
Erik,

Den här tråden ser jag fram emot att följa!

/Björn P

Du får tjuvtitta hur mycket du vill! :)
Det kostar 50 öre per sidvisning, som går oavbrutet till Johnnys utvecklingsfond...

FEED ME
2009-04-22, 23:20
Låter spännande! Man kommer väl inte ha en chans på mantorp ;-)

Du kan säkert köra om Jonas i alla fall!
Även en original R56 är ju snabbare än en trimmad R53. Ju. :rolleyes:

FEED ME
2009-04-22, 23:22
Här hade det varit kul med lite bilder....!

Bloggen på AutoLife kommer att fyllas till bredden med bilder!
Samt film.
Även på halvnakna tjejer. :lick:

:soffa:

FEED ME
2009-04-22, 23:58
Nu kom dagens rapport från Småland:

Krängaren bak samt chassit är monterat.
Nya bromsbelägg samt stålomspunna slangar är på väg.
Diverse prylar är ivägskickade på lack...

Sedan kom det idag paket från Schubert Motors i Tyskland, med några Challenge-loggor på. Undra vad det kan vara??

Lite bilder hade han tagit idag också, men han glömde kvar kameran i verkstaden. Hallå! Vilken tortyr...

Scitz0
2009-04-23, 07:26
Njaee. Inte ersätta. Snarare komplettera. Den elektroniska diffen fungerar utmärkt till vardags. Men på bana märkte jag att den inte räcker till...

En elektronisk diff fungerar ju som så att den använder bromsarna för att bromsa ner det spinnande hjulet. Vilket kommer slita väldigt mycket på bromsarna. Plus att den inte låter motorn nyttja kraften fullt ut. Med en mekanisk diff behöver förhoppningsvis inte den elektroniska diffen gripa in. Kraften går ner i backen direkt.
Intressant, har du någon länk till den du tänkt stoppa på eller liknande? Jag har själv inte sett något i stil med detta på alla olika eftermarknadsfirmor för mini runt om i världen.

RobertH
2009-04-23, 08:18
Sedan kom det idag paket från Schubert Motors i Tyskland, med några Challenge-loggor på. Undra vad det kan vara??

:drool3::drool3::drool3:

Luc!fear
2009-04-23, 09:46
mycket intressant..
/Dan

FEED ME
2009-04-23, 12:24
Intressant, har du någon länk till den du tänkt stoppa på eller liknande? Jag har själv inte sett något i stil med detta på alla olika eftermarknadsfirmor för mini runt om i världen.

Det finns faktiskt ganska bra information HÄR (http://www.miniclub.se/showthread.php?t=6154&page=5)...

:)

Nordquist
2009-04-23, 12:38
Du kan få köpa min originaldiff och svetsa den :D

Ja Samuel pratade om problemet med eldiffen. Man vet ju inte riktigt när den bryter in. Kanske inte heller exakt lika varje gång. Då är det svårt att ställa in ett chassi.

FEED ME
2009-05-03, 10:15
Nu är Johnnys blogg (http://www.autolife.se/johnny) uppdaterad med lite mer info, bilder samt video från Gotland...

Däremot har det gått lite sämre med diffen. Jag har inte riktigt fått klarhet i om den diff som Nordquist monterat på sin bil, passar även till R56. Är det någon här på forumet som vet hur det ligger till? Kan man använda samma diff till en R56 som till en R53? Eller finns det diff till R56 att få tag i någonstans? Till John Cooper Works sitter det ju elektronisk diff som standard, men till Cooper S finns ju mekanisk diff som originaltillbehör. Kan man eftermontera en sådan, och är den bra??

Fredrik
2009-05-03, 10:26
Vad jag minns från något test (Automobil av JCW för något nummer sedan) är att de faktiskt föredrog diffen från S istället för den från JCW, men jag kan ha fel.

KIT
2009-05-03, 11:03
Nu är Johnnys blogg (http://www.autolife.se/johnny) uppdaterad med lite mer info, bilder samt video från Gotland...

Däremot har det gått lite sämre med diffen. Jag har inte riktigt fått klarhet i om den diff som Nordquist monterat på sin bil, passar även till R56. Är det någon här på forumet som vet hur det ligger till? Kan man använda samma diff till en R56 som till en R53? Eller finns det diff till R56 att få tag i någonstans? Till John Cooper Works sitter det ju elektronisk diff som standard, men till Cooper S finns ju mekanisk diff som originaltillbehör. Kan man eftermontera en sådan, och är den bra??

Har jag en mekanisk diff? Köpte ju till diff från fabrik??? Du har ju testat min, märker du någon skillnad?

ola
2009-05-03, 11:33
http://www.lohen.co.uk/shop/products.php?cat=97
ska kolla huruvida den funkar även på factory worksen..

powernap
2009-05-03, 12:04
coolt erik...bara jaga dom.....hehehe.....

Nordquist
2009-05-03, 12:32
http://www.lohen.co.uk/shop/products.php?cat=97
ska kolla huruvida den funkar även på factory worksen..

Där har han ju den. Måste kommit in i sortimentet i dagarna. Kollade ju senast i mitten på veckan och då fanns det ingen. Men det kan ju va bra att kolla så den passar på worksen

ola
2009-05-03, 14:35
Nu är Johnnys blogg (http://www.autolife.se/johnny) uppdaterad med lite mer info, bilder samt video från Gotland...

Däremot har det gått lite sämre med diffen. Jag har inte riktigt fått klarhet i om den diff som Nordquist monterat på sin bil, passar även till R56. Är det någon här på forumet som vet hur det ligger till? Kan man använda samma diff till en R56 som till en R53? Eller finns det diff till R56 att få tag i någonstans? Till John Cooper Works sitter det ju elektronisk diff som standard, men till Cooper S finns ju mekanisk diff som originaltillbehör. Kan man eftermontera en sådan, och är den bra??

cool video! nu är man ju riktigt taggad inför Gotland Ring andra veckan i Juni!

FEED ME
2009-05-04, 22:29
Har jag en mekanisk diff? Köpte ju till diff från fabrik??? Du har ju testat min, märker du någon skillnad?

Du lär ha en mekanisk diff!
Jag har dock inget minne av att jag gjorde någon speciell notis om denna när vi körde Superstage. Så jag antar att den fungerade bra...

Behovet av diff är dock väldigt olika för olika banor, samt förstås beroende på underlaget... Fast både på Knutstorp och på Gotland Ring, där jag hittills har testat Johnny, har slirandet varit ganska irriterande. Även om jag upplever att behovet av diff minskade något i och med att vi ställde på mer camber...

FEED ME
2009-05-04, 22:31
cool video! nu är man ju riktigt taggad inför Gotland Ring andra veckan i Juni!

Ja, Gotland Ring är en riktigt kul bana!
1.38,7 blev min bästa tid till slut. Så nu vet ni vad ni ska satsa på...

Kolla gärna upp den där diffen om den passar till JCW'n. Jag är intresserad!

P.S. Din bil går riktigt fint! ;)
Nu står han och pratar med Clabbe på garageuppfarten...

FEED ME
2009-05-05, 01:35
Och nu är bloggen (http://www.autolife.se/johnny) uppdaterad med lite nya bilder efter dagens dekaltrimning...

powernap
2009-05-05, 06:23
nu är den ju inte bara snabb, nu ser den även ut att vara snabb :-)

Andersson
2009-05-05, 07:05
Läckert!

Scitz0
2009-05-05, 09:43
RIKTIGT läcker med dina nya dekaltrim, grattis :)

Rasmus
2009-05-05, 12:12
Snyggt som tusan!

KIT
2009-05-05, 15:07
Riktigt riktigt snyggt! Mest dekaler vinner ;-)

Ace
2009-05-05, 16:15
Det överst på framrutan var klockrent!

ola
2009-05-06, 16:14
Provkörning av Johnny var mkt intressant , Erik har fått till en stenhård bil som är fullständigt omöjlig att köra bekvämt så fort det blir lite skumpigt , kullersten eller ojämnt! Men den är GRYM i väghållningen! Och med Forge Intercoolern så har han fått en hel del extra puff i motorn också! Sen kan man ju säga att högt på önskelistan till tomten står de där JCW stolarna!

Wazp
2009-05-06, 19:40
Såg bilen Live idag Riktigt Snyggt klistrat Körde för övrigt om och ifrån dig på strand vägen med GRÄVMASKINEN Skärpning :D

FEED ME
2009-05-06, 22:16
Såg bilen Live idag Riktigt Snyggt klistrat Körde för övrigt om och ifrån dig på strand vägen med GRÄVMASKINEN Skärpning :D

Jasså, var det du?
Den där grävmaskinen kan inte vara original?!? :rolleyes:

FEED ME
2009-05-06, 22:19
Provkörning av Johnny var mkt intressant , Erik har fått till en stenhård bil som är fullständigt omöjlig att köra bekvämt så fort det blir lite skumpigt , kullersten eller ojämnt! Men den är GRYM i väghållningen! Och med Forge Intercoolern så har han fått en hel del extra puff i motorn också! Sen kan man ju säga att högt på önskelistan till tomten står de där JCW stolarna!

Mina instruktioner till Samuel (han som bygger chassit åt mig) var väldigt klara: Jag vill INTE att bilen ska vara bekväm. Ställ in den för 100% bankörning!

Fast det är nog något fel på mig. Jag har aldrig lyckats få en bil så hård i fjädringen som jag vill ha den. Svampiga bilar är det värsta jag vet. Man måste känna varje liten ojämnhet i vägbanan. Fullständig kommunikation mellan bil och förare är det viktigaste!

Rasmus
2009-05-06, 23:38
Fullständig kommunikation mellan bil och förare är det viktigaste!
Om du byter ut "bil" mot "hund" i ovanstående mening så låter du precis som kursledaren på hundens lydnadskurs ;) :D

FEED ME
2009-05-07, 00:36
Om du byter ut "bil" mot "hund" i ovanstående mening så låter du precis som kursledaren på hundens lydnadskurs ;) :D

Kan byta ut mot "hundkoja" så blir det ju en kompromiss... :)

FEED ME
2009-05-07, 00:45
Nu är bloggen (http://www.autolife.se/johnny) uppdaterad med lite mer bilder och info igen. Denna gång från "avkromningen" som Ola hjälpt mig med. Johnny ser väldigt mycket bättre ut med svarta lister etc. istället för dito i krom. Nu måste jag bara fixa dörrhandtagen också. Och behovet av nya fälgar ter sig allt större. Synd att det var sådan jäkla leveranstid på dem...

Sedan har jag även varit och mappat motorn på rullande landsväg idag. Men den rapporten sparar jag på till imorgon... :p
Men jag kan avslöja så pass mycket: Vi mätte upp effekten på motorn till 236 hk - redan med originalmappen!

Lite problem uppstod dock: Vänster framhjul höll på att lossna på vägen hem. Undrade vad det var som rasslade och vibrerade i bilen... När jag stannade upptäckte jag att två av hjulmuttrarna var i princip helt urgängade. Efter kvällsbesök på en verkstad kunde konstateras att spacern var sönder, muttrarna var helt böjda och vinda och även navet hade tagit stryk och måste bytas... :(

Björn P
2009-05-07, 07:36
Vi mätte upp effekten på motorn till 236 hk - redan med originalmappen!



236 hk helt original? Låter ju helt fantastiskt! Inte konstigt att man blåser ifrån det mesta.

/Björn P

ola
2009-05-07, 07:58
236 hk helt original? Låter ju helt fantastiskt! Inte konstigt att man blåser ifrån det mesta.

/Björn P

Björn! Du och jag körde oerhört jämnt på raksträckan nere på sviestad MEN Eriks bil var klart vassare än min när jag körde den i måndags o onsdags , och han hade Forge intercoolern som enda trim. Så tror vi får skylla de siffrorna på monsterintercoolern helt enkelt..

Björn P
2009-05-07, 07:58
236 hk helt original? Låter ju helt fantastiskt! Inte konstigt att man blåser ifrån det mesta.

/Björn P

Ah. Borde kanske läsa mer än ett inlägg innan jag frågar. Noterade att intercooler var monterad. Låter osannolikt att den ska ge 25 hk, men vad vet jag. :confused:

/Björn P

dvorak
2009-05-07, 08:57
25 hk verkar mycket ja, plus att det bör bero ganska mycket på väderlek ute, eller har jag fel här? Hjälper intercoolern till även mycket när det är kallare ute?

powernap
2009-05-07, 08:59
klart den hjälper till...men framförallt märks det när man har ett längre aggresivt körpass, så allt blir glödhett.....

RobertH
2009-05-07, 09:57
Den börjar se riktigt riktigt ball ut!

Kan inte riktigt med "mascaran" runt strålkastarna dock ;)

Men en sån där intercooler måste man ju bara beställa!

Wazp
2009-05-08, 20:32
Jasså, var det du?
Den där grävmaskinen kan inte vara original?!? :rolleyes:

det är faktist ganska bra optimerad för lite ivrigare körning redan som orginal

lite info
fartresuser : 3 olika utväxlingar Snigel, Sköldpadda och Hare är man lite vild så slänger man i haren redan vid 8 km/h för att sen komma upp i hissnande
35 km/h :D ( nerför då såklart)

Fjädring : däcken fjädrar nog nån cm vid guppen annars nej förutom en pendel axel som kan va bra att ha vid häftig kurvtagning då man kan låsa den i lutande läge och på så sätt få en bra "burkning" av maskinen

tyngdpunkten är dock lite hög vid snäva chikaner

Ace
2009-05-08, 21:26
Den börjar se riktigt riktigt ball ut!

Kan inte riktigt med "mascaran" runt strålkastarna dock ;)

Men en sån där intercooler måste man ju bara beställa!

Nu börjar det! :D Inte lätt att låta bilen vara oskruvad! hi hi hi hi

FEED ME
2009-05-09, 00:05
Då var bloggen (http://www.autolife.se/johnny) uppdaterad igen!
Denna gång med kompletta diagram från bromsbänken...

Kan väl sammanfatta det hela med att det inte gick riktigt som jag hade tänkt mig. Jag har ju sagt tidigare att jag tycker att det vore lagom med ca 240 hk. Nu blev det inte riktigt så... :o

Det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig på hemvägen från trimfirman heller!

Innan mappningen skulle jag även (för första gången) testa att köra 0-100 km/h. Två försök resulterade i bränd koppling som luktade illa i kupén... Dessutom när jag skulle växla från första till andra växeln hördes ett kraftigt dunk som jag inte fattade var det kom ifrån... Jag tyckte även att det rasslade/knäppte lite konstigt någonstans i bilen...

Efter att accelerationsmätningarna var slutförda började det låta mer och mer konstigt i bilen. Ett väldigt rasslande läte i takt med att hjulen rullade, hördes från vänster sida fram. Efter ett tag började jag även känna vibrationer i bilen. När jag stannade bilen och tittade, märkte jag att två av hjulbultarna vänster fram var i princip helt urgängade. Jag drog åt dessa vad jag kunde med hjälp av originalverktyg -det var ganska tungt att skruva. När jag körde vidare slutade rasslet, men fortfarande kraftiga vibrationer i hastigheter över 100 km/h.

Jag åkte tillbaka till verkstaden, där jag fick hjälp att undersöka problemet, trots att det nu var sent på kvällen. När de monterade bort vänster framhjul kunde de konstatera att muttrarna hade blivit böjda och var helt vinda. Spacern hade tappat sin "styr-ring" eller vad det nu kallas för. Och även navet hade tagit stryk. De monterade tillbaka hjulet med hjälp av originalmuttrarna (som jag hade liggandes i bilen) och utan spacerplatta.

Så nu får jag beställa ett nytt nav. Sedan hoppas jag att mina nya fälgar kommer! Men efter att ha pratat med Specialfälgar idag, verkar det dessvärre inte som om de kommer att komma hem till Mantorp... :(

Hobbe
2009-05-09, 01:41
Att du har fått ca 28 hk extra är mycket möjligt, men det verkar som om den totala före och efter effekten är betydligt högre än "normalt", men givetvis är det kul om dessa stämmer :happy:
Du har ju möjlighet att verifiera på Mantorp 16/5.

Tråkigt vad gäller koppling och hjul.
Själv tappade jag tre av fyra hjulbultar vänster fram på väg hem från Anderstorp förra året.
Tur att detta märktes innan jag gav mig ut på E4:n.
Jag känner igen beskrivningen av dina "vibrationer".

Scitz0
2009-05-09, 09:44
Du har fått ut mycket kraft ur bilen, av intresse, hur utfördes omprogrammeringen?
Jag såg på deras hemsida att de hade lite olika varianter. Har du nu en extra box(RTS tror jag de kalla sin) eller har du programmerat om mjukvaran direkt i styrboxen? För det senare så ryker väl bmw's garanti direkt?
Även lite intresserad av vad slutpriset blev för denna omprogrammering om man får fråga, ligger planerat till vintern/nästa år för egen del men tänkte vara så bra påläst som möjligt tills dess ;).

Finns kanske fler som utför samma/liknande jobb längre söderut?

Bronto
2009-05-09, 11:02
Tråkigt att höra med hjulbultarna! Bra att du stannade i tid och fixade det så att du inte åkt på tre däck :s

Kom att tänka på den pick-up jag såg här i stan på en motorvägsöverfart lite slarvigt parkerad. När jag kom närmare såg jag att båda framdäcken var borta! Inte så kul att stå på bromsskivorna!

FEED ME
2009-05-12, 21:31
AKUT FRÅGA:

Är det någon som har en uppsättning svarta 17" fälgar (som passar till en Mini) att låna ut från imorgon (onsdag) och två veckor framåt??

Mina nybeställda fälgar är försenade i leveransen. Som reservplan tänkte jag då lacka om originalfälgarna svarta tills vidare, men nu verkar det som om lackfirman inte har tid att göra det heller innan helgen...

Någon lämplig ersättning kan förstås diskuteras...

Hobbe
2009-05-12, 21:37
Erik,

Svart färg på burk :D
Du ska ju ändå bara stå ut med denna panikmålning under två veckor, och inte många lär lägga märke till panikmålningens kvalité.

ola
2009-05-13, 06:07
QUOTE=FEED ME;87974]AKUT FRÅGA:

Är det någon som har en uppsättning svarta 17" fälgar (som passar till en Mini) att låna ut från imorgon (onsdag) och två veckor framåt??

Mina nybeställda fälgar är försenade i leveransen. Som reservplan tänkte jag då lacka om originalfälgarna svarta tills vidare, men nu verkar det som om lackfirman inte har tid att göra det heller innan helgen...

Någon lämplig ersättning kan förstås diskuteras...[/QUOTE]

jag har som du kan låna , svarta S- spoke..

FEED ME
2009-05-14, 21:21
Kan det inte bli IMORGON snart, så att jag får hämta ut Johnny?!?

Jag är så sanslöst sugen på att se hur det har gått för Samuel i verkstaden...

:bowdown: Ola, stort tack för hjälpen i nöden!

Lördag ska bli:
:jumping:

rajapruk
2009-05-19, 14:09
Din bil är ruskigt fin!
Jag har en fråga om dina stolar. Är dom sköna att sitta i?
Ett stort hinder för mig att köpa en Mini är att jag inte sitter skönt i någon av stolarna. Jag behöver mer lårstöd, som typ sportstolarna i 1-serien har.
Jag är 185cm lång, och väger 100 pannor (bred över ändan...)
Jag gillar stolarna i GP:n, men inte de andra JCW stolarna (sparco) som också fanns till R53 (de med hål i). De var alldeles för trånga.

Hur skulle du beskriva karaktären på dina stolar? Bra lårstöd? Trånga?

FEED ME
2009-05-19, 17:16
Din bil är ruskigt fin!
Jag har en fråga om dina stolar. Är dom sköna att sitta i?
Ett stort hinder för mig att köpa en Mini är att jag inte sitter skönt i någon av stolarna. Jag behöver mer lårstöd, som typ sportstolarna i 1-serien har.
Jag är 185cm lång, och väger 100 pannor (bred över ändan...)
Jag gillar stolarna i GP:n, men inte de andra JCW stolarna (sparco) som också fanns till R53 (de med hål i). De var alldeles för trånga.

Hur skulle du beskriva karaktären på dina stolar? Bra lårstöd? Trånga?

Jag är supernöjd med JCW-stolarna! Riktigt snygga och riktigt bekväma. Både vid landsvägskörning och vid bankörning. Man sitter bekvämt och man sitter fast... Jag är själv 188 cm och 95 kg, så vi är väl i samma storleksklass...

Jämfört med BMWs sportstolar är det dock inte lika bra lårstöd. Men jag är ändå mycket nöjd.

FEED ME
2009-05-19, 20:24
Nu är bloggen (http://www.autolife.se/johnny) uppdaterad med fler bilder, samt film från Mantorp!

Björn P
2009-05-19, 20:35
Nu är bloggen (http://www.autolife.se/johnny) uppdaterad med fler bilder, samt film från Mantorp!

Sjukt kul att bilen går så bra Erik. Och sjukt kul att du dokumenterar så väl. Jag vill också ha en on-board-cam med alla dessa gadgets!

/Björn P

Hobbe
2009-05-19, 20:42
Jag vill också ha en on-board-cam med alla dessa gadgets!


x2 :D

FEED ME
2009-05-19, 20:51
Sjukt kul att bilen går så bra Erik. Och sjukt kul att du dokumenterar så väl. Jag vill också ha en on-board-cam med alla dessa gadgets!

/Björn P

Ge mig bara era leverans- och faktura-adresser, så fixar jag den saken!

Video VBOX (http://www.rma-scandinavia.com/index.php?option=com_content&task=view&id=87)

:D

Björn P
2009-05-19, 20:55
Ge mig bara era leverans- och faktura-adresser, så fixar jag den saken!

Video VBOX (http://www.rma-scandinavia.com/index.php?option=com_content&task=view&id=87)

:D

Ha! Jag ska bara sälja ett företag först. Sen köper jag minst en. Lovar.

/Björn P

Rasmus
2009-05-19, 21:05
Din bil är så sjukt fet, Erik!
Riktigt jäkla snyggt jobbat att få till bilen så otroligt bra och på så kort tid dessutom. Imponerande!

dvorak
2009-05-19, 21:30
Tja Erik, jag har grubblat lite på ditt problem med den svarta färgen som släpper på kromet. Tänkte egentligen skicka ett pm, men det är nog fler som har nytta av denna information.

Problemet är att krom är så jäkla hårt och har en så jämn yta utan porer, så färgen har ingenstans att fästa. Jag har själv bråkat med detta på en grill till min Explorer då jag själv inte vill ha något krom. Jag har provat att rugga utan med sandpapper typ 600 och sedan ännu finare. Sedan en standard grundfärg. Över det lackade jag med en vanlig akrylatfärg som man köper på macken. Jag körde lite overkill och la ett lager klarlack från sprayburk över.

Kontentan är att det höll helt ok, tyvärr inte för stenskott dock. Detta kanske räcker för kromlisterna på Minin?? Det satt mycket bättre än den matta svarta färgen som var på din bil nu.

Det finns ju även så kallade etsgrunder som skall fungera. Annars kan man lämna in listerna till firmor som kromar, de kan även strippa bort det.

Nu lämnade jag in Explorern på lack denna veckan för att se ifall en lackerare kan klara av eller har de rätta produkterna för kromet. Jag tror det, och detta verkar vara den lättaste lösningen. Just för krom finns det tyvärr inga genvägar, det är ett h****te att måla på.

Haugthon
2009-05-19, 21:37
Bra info dvorak! funderrar själv på att gå lös på kromet. Men käne inte att det som en del här körde med var riktigt 100.

FEED ME
2009-05-30, 15:08
Tja Erik, jag har grubblat lite på ditt problem med den svarta färgen som släpper på kromet. Tänkte egentligen skicka ett pm, men det är nog fler som har nytta av denna information.

Problemet är att krom är så jäkla hårt och har en så jämn yta utan porer, så färgen har ingenstans att fästa. Jag har själv bråkat med detta på en grill till min Explorer då jag själv inte vill ha något krom. Jag har provat att rugga utan med sandpapper typ 600 och sedan ännu finare. Sedan en standard grundfärg. Över det lackade jag med en vanlig akrylatfärg som man köper på macken. Jag körde lite overkill och la ett lager klarlack från sprayburk över.

Kontentan är att det höll helt ok, tyvärr inte för stenskott dock. Detta kanske räcker för kromlisterna på Minin?? Det satt mycket bättre än den matta svarta färgen som var på din bil nu.

Det finns ju även så kallade etsgrunder som skall fungera. Annars kan man lämna in listerna till firmor som kromar, de kan även strippa bort det.

Nu lämnade jag in Explorern på lack denna veckan för att se ifall en lackerare kan klara av eller har de rätta produkterna för kromet. Jag tror det, och detta verkar vara den lättaste lösningen. Just för krom finns det tyvärr inga genvägar, det är ett h****te att måla på.

Tack för input...
Vi får se hur jag gör, om plastsprayen verkar sitta kvar, eller om det lossnar från fler ställen. Nu har vi i alla fall reparerat den bakre fönsterlisten, där det hade släppt när jag gjorde första besöket i tvätthallen...

FEED ME
2009-05-30, 15:13
Nu står Johnny stilla. Motorn vill inte vara med längre. Problemet som startade på Mantorp, blev värre och värre. Två av tändstiften visade sig vara helt demolerade, och en av cylindrarna saknar helt kompression. Jag väntar på besked om vad som har hänt och vad som måste göras... Hoppas verkligen att han snart kan vara pigg och kry igen...

Den nya Challenge-diffusorn sitter nu på plats i alla fall. Bra med extra downforce på verkstadslyften... :confused:

Lite fler bilder och info finns i bloggen (http://www.autolife.se/johnny).

powernap
2009-05-30, 17:37
erik, det är NU vi borde tävlat....jag har en cylinder utan komp. samt ett tändstift som är demolerat....

ny topp på väg in på spår 2....

samt 10 kg i ett brunt paket.....

FEED ME
2009-05-30, 17:58
erik, det är NU vi borde tävlat....jag har en cylinder utan komp. samt ett tändstift som är demolerat....

ny topp på väg in på spår 2....

samt 10 kg i ett brunt paket.....

Kan man nu konstatera att Mantorp Park sliter hårt på Minisar?!?
Både din och min bil är ju nästan original, men ändå händer sådana här saker... :rolleyes:

Du är medveten om att extra vikt inte är bra för varvtiderna?!?

dvorak
2009-05-30, 18:16
Usch då, det var inte trevligt med alla problem. De stiften såg inte najs ut :(

powernap
2009-05-30, 18:53
Kan man nu konstatera att Mantorp Park sliter hårt på Minisar?!?
Både din och min bil är ju nästan original, men ändå händer sådana här saker... :rolleyes:

Du är medveten om att extra vikt inte är bra för varvtiderna?!?

förstår inte det heller, nästan helt original o ändå så händer det saker..... :-(

du hade ju ändå LITE kvar på dina kvaddade stift.....mitt var jämt av=inget kvar av lilla kringlan :buttrock:




extra vikt istället för ännu mera vikt = positiv ekvation......blir av med 17,2 kg.....

gissningsleken är i full gång redan, tack för alla PM.....men ni har hittills haft FEL....

Wazp
2009-05-30, 20:03
Shit va trist verkar som om våra små underverk inte gillar att få fler kompisar under huven... en kedja är ju inte starkare en den svagaste länken heter det ju och bra för oss övriga att få veta vilka dem är synd bara att det är på eran bekostnad hoppas ni hittar några lätta och billiga fel

Särås
2009-06-03, 20:23
*harkel*
Så går det när man lämnar till proffs Erik! ;)
När ska Du lära Dig?
mvh Jimmy

Rexoar
2009-06-04, 16:28
Halloj!

Ville bara att jag såg Clabbe idag i kö, vid First Hotel/Amaranten :D Han såg riktigt fin ut, och jag gillade NMCS loggan :) Tyvärr satt inte jag i min lilla Mini, utan i mammas golf, så blev inget Mini hälsande hehe :)

/José

Björn P
2009-06-28, 15:23
Tjena Erik,

Hur mår Johnny? Det har varit tyst i denna tråd bra länge...

/Björn P

Hobbe
2009-06-28, 20:11
Hungrig sitter nog och sörplar Bit för tillfället.
Med eller utan MINI.

Särås
2009-06-28, 20:25
Hobbe: Rätt säker på att han inte har en Mini...
Träffade Erik några timmar innan avresa och då var det Lamborghini som gällde...
Så nu får vi se hur bra den fungerar...
Polen och Tyskland under en tid kan sluta i katastrof igen har jag på känn, så hoppas att han lyder mitt råd och tar det lugnt!

andreass
2009-06-28, 20:33
Hobbe: Rätt säker på att han inte har en Mini...
Träffade Erik några timmar innan avresa och då var det Lamborghini som gällde...
Så nu får vi se hur bra den fungerar...
Polen och Tyskland under en tid kan sluta i katastrof igen har jag på känn, så hoppas att han lyder mitt råd och tar det lugnt!


Inte har en MINI, hur menar du? Kommer han åka av eller?:confused:

Särås
2009-06-29, 00:05
Inte har en MINI, hur menar du? Kommer han åka av eller?:confused:

Oj, menade alltså att han inte åkte med Minin på sitt Europa äventyr...
Och Erik och hans Lamborghini har ju vart en sorglig historia sedan dag ett i mina ögon... :(

Hobbe
2009-06-29, 02:10
Japp, vill han ha driftsäkerhet så ska han inte välja Lambon utan sin MCS JCW...ehh inte den heller nej...sin Clubman menar jag ;)

powernap
2009-06-30, 16:00
Japp, vill han ha driftsäkerhet så ska han inte välja Lambon utan sin MCS JCW...ehh inte den heller nej...sin Clubman menar jag ;)

clubman D funkar...har funkat i över 1 år nu ju......

FEED ME
2009-07-18, 12:33
Lite statusrapport såhär när man är tillbaka efter några veckors semester i Polen och Tyskland (Tor Poznan + Nürburgring).

Clabbe: Frisk som en nötkärna och är nytvättad och fin...

Johnny: Har fått ny motor, men har inte kommit hem från verkstaden ännu.

Lambolina: R.I.P. Totalskrotad på Nürburgring... (http://www.autolife.se/page/576/blogs/)

Erik: Klarade sig undan med blotta förskräckelsen och bara lite huvudvärk...

:o

Björn P
2009-07-18, 14:22
Lite statusrapport såhär när man är tillbaka efter några veckors semester i Polen och Tyskland (Tor Poznan + Nürburgring).

Lambolina: R.I.P. Totalskrotad på Nürburgring... (http://www.autolife.se/page/576/blogs/)

Erik: Klarade sig undan med blotta förskräckelsen och bara lite huvudvärk...

:o

Shit Erik! Vilken j-vla änglavakt du måste ha haft med tanke på hur bil(vraket) ser ut på bilderna. Antar att man får sig en rejäl tankeställare!

Skönt som f-n att du klarade dig med hälsan i behåll Erik.

/Björn P

arcamone
2009-07-18, 15:23
Gott att du inte stannade kvar i bilen. Jösses vilket vrak. Kanske bättre pengar via försäkring än försäljning dock :)

Ser nästan så illa att det numera bara finns 249 bilar kvar i världen? Borde iofs öka värdet för kvarvarande :D

Lycka till oavsett!

Hobbe
2009-07-18, 15:39
Änglavakt.
Det viktigaste är att du själv är hel.

dvorak
2009-07-18, 16:49
:eek: :mygod:

Jösses! Tur att du klarade dig oskadd!
Vet du vad det var som hände med bromsarna?

Scitz0
2009-07-18, 17:58
Verkligen någon högre makt på sin sida...

:eek: :mygod:

Jösses! Tur att du klarade dig oskadd!
Vet du vad det var som hände med bromsarna?
Nog svårt att ta reda på om man tittar på bilderna, inte mycket kvar att felsöka :p

fireon
2009-07-18, 21:17
shit alltså! skönt att du klarade dig! drog räddningspersonal ut dig ur fordonet medans det brann och du var medvetslös eller? ser riktigt illa ut! :eek:

Ace
2009-07-18, 21:27
Vilken tur att du klarade dig oskadd! Bilderna såg otäcka ut. Nu blir det MINI för hela slanten eller?

Fredrik
2009-07-18, 21:32
Du hade en otrolig tur Erik - en bil (hur fantastisk den än må vara) är ändock en bil, Erik Jirhall finns det ju bara ett ex av så jag är glad att du klarade dig!

Nordquist
2009-07-18, 22:50
Galet...att det kunde börja brinna där. Du har inte en aning om vilken hastighet du hade i smällen? Bilen ser ju inte så "kvaddad" ut av smällen var man kan uttyda på bilderna

Men som sagt...skönt att du kunde stå på bena efter det där ;)

fireon
2009-07-19, 13:51
Galet...att det kunde börja brinna där. Du har inte en aning om vilken hastighet du hade i smällen? Bilen ser ju inte så "kvaddad" ut av smällen var man kan uttyda på bilderna

Men som sagt...skönt att du kunde stå på bena efter det där ;)

ingen som har kollat senaste top gear? där visar dem en mängd bilder på brinnande gallardos! så det verkar vara ett vanligt förekommande fenomen...kanske lite av vad Audi R8 V10 hade problem med när de brann upp under testerna på nurburgring...värmeutveckling?!

dvorak
2009-07-19, 14:09
Det kan vara många orsaker.

Bränsleledningar som går av vid crash t.ex.

Jag tycker egentligen att alla bilar som går på bana skall ha släcksystem som både föraren och någon utanför kan aktivera. Det är inte särskilt dyrt eller jobbigt att installera, en bra extra försäkring:

http://rallyimport.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=372&cat=178

fireon
2009-07-19, 15:49
Det kan vara många orsaker.

Bränsleledningar som går av vid crash t.ex.

Jag tycker egentligen att alla bilar som går på bana skall ha släcksystem som både föraren och någon utanför kan aktivera. Det är inte särskilt dyrt eller jobbigt att installera, en bra extra försäkring:

http://rallyimport.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=372&cat=178

ja det hade varit en bra grej egentligen, men är kanske lite svårt att kräva det av alla bilar som ska in på nurburgring..tyvärr :)

många gallardos har tagit eld utan att ha varit inblandade i krasch..de har bara börjat brinna likt R8 V10 på ringen. men eriks började ju brinna pga av krashen i alla fall

greven
2009-07-19, 16:07
fan vad skoj, nu är vi 4 på forumet med Factory worksen då!!
en undran bara , har du beställt aeriodynamikpaketet eller JCW aerokitet?

Vad är skillnaden?

Tur att det slutade förhållandevis väl.

Jag har inte sett denna tråden förrän nu och blir helt toksugen på att köpa en ny JCW och göra minst lika fräck som Eriks, iaf till utseendet.

Hobbe
2009-07-21, 13:07
Erik,

Kan du inte skriva lite om vad som blev resultatet av motorproblemet med R56:an, och anledningen om så har analyserats ?

Ace
2009-07-21, 16:28
Vad är skillnaden?

Tur att det slutade förhållandevis väl.

Jag har inte sett denna tråden förrän nu och blir helt toksugen på att köpa en ny JCW och göra minst lika fräck som Eriks, iaf till utseendet.

Detta är JCW Aerodynamikpaket.


http://bridger.us/R56_JCW/jcw_cooper_s_rear.jpg

http://motoringfile.com/pictures/JCW_R56_2.jpg

Denna bilden är en Clubman men du ser på fronten att den är nerlackad spoiler. Ingen höjdare enligt mig. Detta får du om du bockar i Aerodynamikpaket vid nybeställning och glömmer nämna att det är JCW du vill ha.
http://195.149.144.149/images/09/0966199289.jpg

FEED ME
2009-07-21, 16:38
Här syns också skillnaden bakifrån mellan ett fabriksmonterat Mini aerodynamikpaket (blå bilen) och ett eftermonterat JCW aerodynamikpaket (röda bilen):

http://www.rma-scandinavia.com/images/rsgallery/display/superstage1.jpg.jpg

Från senaste årsmodellen får man det fabriksmonterade aerodynamikpaketet lackerat i bilens färg.

Jag tycker dock att det eftermonterade JCW-paketet är mycket snyggare...

FEED ME
2009-07-21, 16:41
Erik,

Kan du inte skriva lite om vad som blev resultatet av motorproblemet med R56:an, och anledningen om så har analyserats ?

Så fort som jag själv vet något mer, lär jag som vanligt blogga om det på AutoLife...

Johnny är dock alltjämt kvar på verkstaden...

FEED ME
2009-07-21, 16:44
Tack för all uppmuntran...!

Mitt garage består för tillfället enbart av Clabbe och Johnny. Samt min vattenskoter!

Så kommer det nog att förbli resten av året. Därefter får vi se vad som händer...

dvorak
2009-07-22, 09:52
Tack för all uppmuntran...!

Mitt garage består för tillfället enbart av Clabbe och Johnny. Samt min vattenskoter!

Så kommer det nog att förbli resten av året. Därefter får vi se vad som händer...

Haha, det är inte dåligt det :)

Skaffa en bil som du kan börja köra Roadsport med, så det blir lite riktigt race :D

Särås
2009-07-22, 17:35
Och Erik och hans Lamborghini har ju vart en sorglig historia sedan dag ett i mina ögon... :(

Tråkigt att ha rätt... :(
mvh Jimmy Särås

Kongo
2009-07-22, 18:16
Lite statusrapport såhär när man är tillbaka efter några veckors semester i Polen och Tyskland (Tor Poznan + Nürburgring).

Clabbe: Frisk som en nötkärna och är nytvättad och fin...

Johnny: Har fått ny motor, men har inte kommit hem från verkstaden ännu.

Lambolina: R.I.P. Totalskrotad på Nürburgring... (http://www.autolife.se/page/576/blogs/)

Erik: Klarade sig undan med blotta förskräckelsen och bara lite huvudvärk...

:o

Oj det här såg inte så kul ut :(

Skönt att det gick så bra med dig och hoppas att ingen whiplash dyker upp

FEED ME
2009-07-27, 23:03
Var och hälsade på Johnny i förra veckan. Han har fått den gamla motorn urplockad, men den nya motorn är ännu inte på plats.

E.T.A. ca två veckor...

powernap
2009-07-28, 10:45
blir det standardmaskin nu?

Hobbe
2009-07-28, 11:06
Nappen,
Jag trodde du kände Hungrig?
Standard har ju aldrig passat herr Hungrig.

powernap
2009-07-28, 12:32
nä men det kan vara jobbigt o vara av med bilen efter varje banträff

Hobbe
2009-07-28, 14:39
Herr Hungrig kanske får ta det något lugnare med trimningen denna gång om det ska hålla?
Ca 265 hk med enbart mappning var ju en bra bit över vad någon annan har försökt med R55/56.
Prince-motorn är ju inte lika trimningsvänlig som gamla Tritec-motorn.

FEED ME
2009-07-28, 14:48
Mini JCW 5.0 V10...

:)

Hobbe
2009-07-28, 14:49
Mini JCW 5.0 V10...

:)

Ja, det hade varit något i hästväg.
Då får du sitta på motorn och styra :D

powernap
2009-07-28, 15:07
Ja, det hade varit något i hästväg.
Då får du sitta på motorn och styra :D

är det detta som kallas för motorstyrning :hihi:

topic (sorry)

FEED ME
2009-08-19, 23:45
Ja, lite har hänt sedan sist:

Jag har fått tillbaka Johnny med en helt ny motor...
Nya motorn har körts in i lugnt tempo i drygt 200 mil.
Johnny och jag har varit och kört på Anderstorp (http://www.autolife.se/page/29824/).
Johnny har blivit inlämnad till Millway för fjärde gången för sista justeringarna...

Lite nya bilder finns på bloggen (http://www.autolife.se/johnny)...

powernap
2009-08-20, 07:21
hur gick duellen mellan den röda och gula minin?


:rolleyes:

Rasmus
2009-09-28, 10:26
Har hört att Johnny fått till några riktigt bra tider på Gotland Ring i helgen... :)

FEED ME
2009-09-29, 22:46
Ja, jag är supernöjd! Det gick riktigt bra på Gotland. Chassit känns nu helt underbart!

Klicka er vidare till Johnnys blogg (http://www.autolife.se/johnny), så får ni senaste uppdateringarna inklusive en videofilm från Gotland, där jag rejsar mot en Ferrari 430 Scuderia. Hur det gick? Titta på videon! :)

Scitz0
2009-09-30, 07:37
Bilen ser ut att gå grymt bra :) ... Grattis!

Har du en lista på allt som är gjort på bilen eller man måste gå igenom alla bloggar isf?
Jag har iof läst de flesta så jag har en ganska bra bild framför mig på vad som är gjort och inte. Kanske enklare att nämna det som inte är bytt på bilen ;)

Björn P
2009-09-30, 16:55
Ja, jag är supernöjd! Det gick riktigt bra på Gotland. Chassit känns nu helt underbart!

Klicka er vidare till Johnnys blogg (http://www.autolife.se/johnny), så får ni senaste uppdateringarna inklusive en videofilm från Gotland, där jag rejsar mot en Ferrari 430 Scuderia. Hur det gick? Titta på videon! :)

Erik,

Du glömde ju att länka till denna: http://www.autolife.se/page/31949/?MessageStart=1

MINI börjar få ett riktigt bra rykte i "finracevärlden", mycket tack vare dig. :)

/Björn P

FEED ME
2009-09-30, 18:21
Bilen ser ut att gå grymt bra :) ... Grattis!

Har du en lista på allt som är gjort på bilen eller man måste gå igenom alla bloggar isf?
Jag har iof läst de flesta så jag har en ganska bra bild framför mig på vad som är gjort och inte. Kanske enklare att nämna det som inte är bytt på bilen ;)

Jag uppdaterade nyligen Johnnys sida på AutoLife så att det mesta står med under fliken "Översikt". Klickar man sedan på Blogg-fliken får man mer detaljerad information steg-för-steg...

Jag var tvungen att tänka en stund för att komma på något, men säkerhetsbältena är original. De har jag inte bytt ut! Även om det kanske är dags snart också... Någon som vet var man kan köpa gula 4-punktsbälten?
:)

FEED ME
2009-09-30, 18:26
Erik,

Du glömde ju att länka till denna: http://www.autolife.se/page/31949/?MessageStart=1

MINI börjar få ett riktigt bra rykte i "finracevärlden", mycket tack vare dig. :)

/Björn P

Haha. Jodå, jag gör lite smygreklam överallt.
Här är en annan intressant diskussionstråd...
http://www.autolife.se/page/29053/

dvorak
2009-10-02, 07:39
http://rallyimport.jetshop.se/

Där finns många bälten, dock inga gula :D

Kan nog bli svårt att hitta, tur att man själv bygger en röööööööööd bil :)

FEED ME
2010-01-21, 00:07
Stackars Johnny. Vi blev överrumplade av den tidiga och långa vintern. Hann inte köra in honom till den varma verkstaden innan snön kom. Så nu står han hemma på garageuppfarten under tre dm snö med R-däck och ett helt urladdat batteri...

Men så snart som snön smälter ska han åka till en trimverkstad, där vi kommer att montera en hel hög med nya prylar för att kunna sätta låga 1.32-tider på Gotland Ring senare i år... Samt sub 8 min på Nordschleife!

Håll drömmarna vid liv!

YouTube- Mini JCW vs. Ferrari 430 Scuderia at Gotland Ring (http://www.youtube.com/watch?v=JWndPU25ysQ)

Särås
2010-01-21, 01:04
Jasssååååå.... :)

FEED ME
2010-04-06, 22:38
Ja, nu har snön smält och Johnny har varit på besök hos Doktor Stertman i Nynäshamn. Vi fick fixa de optiska modifieringarna innan Elmia-mässan i påsk, där Johnny var utställd. Imorgon blir det återbesök hos Stertman Motorsport för att fixa resten av årets modifieringar...

Läs om detaljerna på Johnnys blogg (http://www.autolife.se/johnny/blogs)!

MaryJay
2010-04-07, 07:29
Vi fick fixa de optiska modifieringarna innan Elmia-mässan i påsk, där Johnny var utställd.

Det var kul att se dig och Johnny på mässan, han såg laddad ut inför racingsäsongen! :)
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs446.ash1/24582_10150165838225118_718955117_11659416_2051244 _n.jpg

FEED ME
2010-06-02, 20:34
Nu har Johnny blivit filmstjärna!
http://www.iceflip.se/

Han väntar dock fortfarande på flertalet paket som ska monteras på plats av Stertman Motorsport snarast möjligt. Undra när han kan bli körklar...?

Cullin
2010-06-02, 20:48
Ballt...det är en sak man bara inte kan klara sig utan;)

Känns som lite Knight Rider över det hela...

Hagatorpet
2010-06-02, 20:56
Ja det är ju smart med värmeslinga :) för man vill ju att skylten alltid skall synas tydligt :cool:

Dragon
2010-06-03, 00:27
Hehe, mjo en sån har man juh velat ha länge så man kan slippa kam...*host* smuts och is på skylten :rolleyes:

FEED ME
2010-08-09, 18:38
Nu är det mesta klart av det som var inplanerat för detta året. Johnny har kommit hem från Doktor Stertman i Nynäshamn och är nu redo för nya äventyr. I lördags vann vi RS-banan på Bilsport Action Meet på Mantorp Park. Nu ser vi fram emot Mini Cup och Nürburgring!

Alla modifikationer finns att läsa om som vanligt i Johnnys blogg:
http://www.autolife.se/johnny

De sista hemligheterna avslöjas dock inte förrän på lördag i Emmaboda! :o

Hobbe
2010-08-09, 18:48
Kul att Johnny har lämnat pallbockarna så att du får köra en riktig bil igen :D

Björn P
2010-08-09, 19:11
De sista hemligheterna avslöjas dock inte förrän på lördag i Emmaboda! :o

Gulsvarta raggartärningar?

Kongo
2010-08-09, 19:19
Gulsvarta raggartärningar?

Tror mer på rosa rattmuff, han har visat väldigt stort intresse för min :mrgreen:

FEED ME
2010-08-20, 00:30
Som ni märkte, gick det inte riktigt enligt planerna på fredagen den 13'e. Först meddelar verkstaden att motorn har börjat rassla och att de avråder mig från att köra med Johnny. Sedan när jag kör ner mot Småland med Clabbe så åker jag dit i en blåvit laserkontroll! Så det var inte riktigt min dag...

Det var dock kul att köra SuperStage med Clabbe och med lånade bilar också. Dock så får jag väl erkänna mig besegrad i Mini Cup, beroende på WO.

Jag skulle i alla fall vilja säga tack till dvorak, som kom med avgörande information gällande kamkedjespännarens dåliga kvalité på Mini-motorer. Denna diskussionstråd på Mini-klubben hade jag annars missat. Nu kunde jag istället skicka informationen vidare till Alx Danielsson, som har hand om Johnny för tillfället.


Den kedjespännaren som satt där var kass så det var en JÄKLA tur att du kom in med den!!!

Nu är kamkedjespännaren bytt, liksom den brända motoroljan, och motorn har slutat att rassla! Nu håller jag alla tummar för att det inte ska komma fler käppar i hjulen, utan att jag kan hämta upp Johnny imorgon, frisk som en nötkärna! För nu ska vi ner till Ringen och bryta 8-minutersvallen! :o

Det blir nog även pitstop i Helsingborg fredag kväll samt Vallåkraträffen på lördag - är det fler minister som ska dit?

dvorak
2010-08-20, 06:50
Skönt att det löste sig Erik! Inte roligt när det strular.

Men det fina är att delen nu är bytt till en bättre som kommer hålla trycket i framtiden. Du ska inte tacka mig, tacka RobertH och alla andra som gjort iordning den fina tråden med all info. Jag har bara haft oturen att själv råka ut för det :)

Däremot är jag avundsjuk på att du får köra trackday på ringen. Jag var länge inställd på den, men det blir WO för mig denna gång igen!

Haha, Vallåkra? Är det inte bara raggare där? :D

Erik Börnstedt
2010-08-20, 07:30
Ahh var det därför Alx var här och hämtade delar :)


Hoppas verkligen det blir 110% innan Ringen, håller tummarna!

MVH Erik

Björn P
2010-08-20, 08:28
Ge järnet på ringen nu Erik. Det var sjukt kul (och läskigt) att åka med dig när du stod på stumt över krön och i diverse kurvor. Respekt. Hoppas du kommer hem helskinnad och med en tid under åtta BTG i bagaget.

FEED ME
2010-09-08, 23:57
Ge järnet på ringen nu Erik. Det var sjukt kul (och läskigt) att åka med dig när du stod på stumt över krön och i diverse kurvor. Respekt. Hoppas du kommer hem helskinnad och med en tid under åtta BTG i bagaget.

Dessvärre blev det regn varje dag sist jag var nere. Det torkade upp någon timma mitt på dagen under måndagen då det var track day. Men då var det gulflagg, rödflagg och alldeles för många bilar i vägen... :(

Men Johnny går riktigt, riktigt bra nu i alla fall! Suveränt kul att köra. Vi kör ifrån typ alla bilar där nere! Bästa BTG-tid blev 8.09. Men det är ingen tvekan om att det går att köra under 8 minuter bara det är torr bana och inte för mycket trafik i vägen...

Nästa vecka åker jag ner en sista gång för året till Ringen (+Spa). Men då ska jag köra Nissan GTR. Då är det BTG sub7.30 som lockar...

dvorak
2010-09-09, 08:11
Sjukt att den kan gå under 8, fan va kul!

powernap
2010-09-09, 08:38
K-E o Gunnar får nåt o bita i på GR!!!!

Karl-Ernst Larsson
2010-09-09, 09:21
No problem nappen. REGN är beställt!

powernap
2010-09-09, 10:40
No problem nappen. REGN är beställt!

:buttrock:

ser dock ut som uppehåll: http://www.vackertvader.se/visby/11-09-2010#hour-11

FEED ME
2010-09-09, 11:07
No problem nappen. REGN är beställt!

Du menar att du har punktbeställt regn till precis när jag ska köra...?

Well, well - bring it on! :cool:

KIT
2010-09-09, 13:56
K-E o Gunnar får nåt o bita i på GR!!!!

Ja det blir intressant....men Ola har med sig lite specialgrejjor till mig som kanske kan ordna upp det hela....

powernap
2010-09-09, 15:26
Catfight :-)

spännande det här att följa cupen hemifrån oxo....

även om deltagande hade stått högst upp :-(

ola
2010-09-09, 19:29
Ja det blir intressant....men Ola har med sig lite specialgrejjor till mig som kanske kan ordna upp det hela....

Spizziales hämtas kl 08.30 i Nykvarn imorrnbitti , ;-)

Hobbe
2010-09-09, 19:57
Nykvarn...
Trendab?

ola
2010-09-09, 21:23
Nykvarn...
Trendab?

stämmer , där ligger trendab ;-)

KIT
2010-09-09, 21:47
Härligt! Ser fram emot detta!

Johan W
2010-09-09, 21:50
Hämtat tårta på Taxinge slott? :D

FEED ME
2010-09-09, 23:19
stämmer , där ligger trendab ;-)

Ja, ett litet skjul i skogen...
(Jag har också varit där!)

;)

Mmmmm. Tårta! :D

FEED ME
2010-09-10, 00:39
Jag kan väl även passa på att avslöja att Johnny och jag nu i veckan även har varit och kört Superstage i Emmaboda samt Ring Knutstorp.

På Ring Knutstorp blev det som bäst 1.09,1 för Johnny.
På Superstage får jag dessvärre inte avslöja tiden ännu... Men Nordqvist har anledning att vara nervös! :)

powernap
2010-09-10, 07:03
På Superstage får jag dessvärre inte avslöja tiden ännu... Men Nordqvist har anledning att vara nervös! :)

trodde flygande kocken hade bästa mini-tiden......

Fredrik
2010-09-10, 07:09
Nykvarn...
Trendab?

Trendab ägdes tidigare av Håkan Sandin.
När jag höll på med Ferrari för många år sedan var Håkan med i gänget och har ägt både en 365 BB (Berlinetta Boxer) samt en 365 GTB/4 "Daytona" - kul 8)

Slut på OT för denna gång :soffa:

Johan W
2010-09-11, 15:59
trodde flygande kocken hade bästa mini-tiden......

Han bommade med 1 tiondel har jag för mig

FEED ME
2010-09-13, 22:34
Han bommade med 1 tiondel har jag för mig

Stämmer:

Nordqvist: 1.28,6
KIT: 1.28,7

FEED ME
2010-09-30, 21:39
Bifogar en film från senaste GRC-körningen på Knutstorp. Jag och Alx Danielsson turas om att köra med "Johnny". Som bäst noteras en varvtid på 1.09,1 - vilket inte är så illa pinkat...

YouTube - Time Attack with Mini JCW @ Ring Knutstorp (http://www.youtube.com/watch?v=c2O-CbQZTps)

Björn P
2010-10-01, 09:42
Stiligt! Alltid lika kul att se dina instruktionsfilmer. :) Extra kul var att se vilka diametralt olika körstilar du och Alx har. Alx ser ut att sitta med hög puls och svettas. Du ser ut att vara på väg att somna bakom ratten. :)

Hagatorpet
2010-10-01, 10:15
Stiligt! Alltid lika kul att se dina instruktionsfilmer. :) Extra kul var att se vilka diametralt olika körstilar du och Alx har. Alx ser ut att sitta med hög puls och svettas. Du ser ut att vara på väg att somna bakom ratten. :)

Han körde ju 1 sec snabbare också, inte konstigt om han svettas :D

FEED ME
2010-10-01, 11:47
Han körde ju 1 sec snabbare också, inte konstigt om han svettas :D

Jag skulle säga att tidsskillnaden enbart beror på de 50 kg mindre vikt som Alx väger jämfört med mig... :rolleyes:

Sedan kör ju Alx mycket hårdare över curbes etc - till och med så att kameran håller på att lossna... Själv kör jag ju lite mer "Gentlemen Style..."

Hagatorpet
2010-10-01, 12:07
Blablabla :D 1 sec snabbare

dvorak
2010-10-01, 12:08
Blablabla :D 1 sec snabbare
:potd: :pucko: :gp: :eek: :mad:

powernap
2010-10-01, 17:40
tyckte driftingen var trevligt extramaterial :woot:

Erik Börnstedt
2010-10-02, 16:42
Snyggt kört!
Vad tycker Alx om bilen?

MVH Erik