handdator

Visa fullständig version : Ola: MINI John Cooper Works Clubman -2009



Sidor : [1] 2

ola
2008-10-18, 17:31
Namn : Ola Kvarnström
Stad : Stockholm
Bil : MINI John Cooper Works (Factory 211hk) Clubman -2009

Färg: Chiliröd /Svart tak
Klädsel: Sportstolar Läder Punch Carbon, Svart

Fälgar: Svarta CrownSpoke R104(Vinter), CrossSpoke Challenge R112(vardags), Team dynamics 1.2 Pro Svarta (bana)
Däck: Gislaved Nordfrost 5, 205/50/17 (Vinter) , Yokohama A048 (Bana), Bridgestone Potenza +Dunlop Racing Sport (vardags)

Standard Utrustning:
JCW Helsystem Avgas/Katalysator/Grenrör
JCW Modifierad motorelektronik
JCW/Brembo 4-kolvsok med 316 mm bromsskivor fram o 280 mm bak
DTC- Dynamic Traction Control
EDLC- Elektronisk differentialspärr
260 km/h hastighetsmätare
JCW Turbo 1,3 Bar
JCW Airbox m Luftmassemätare
Annan Topplockspackning
JCW Förstärkta kolvar
Förstärkt (annan) koppling och växellåda (vet ej närmre)
Antracit innertak
Sportknapp
Vita blinkersglas
Pianosvarta dörrsidor

Extra Utrustning:
Chili-paket
Mini Sportchassi
Multifunktionssportratt m Farthållare
Larm
Panoramaglastak
Uppvärmda vindrutespolare
Svarta Viperstripes fram och bak
Röda Viperstripes på taket
Uppvärmd framruta/bakruta/speglar
Tonade sidorutor bak samt bakruta
Aut. avbländbar innerbackspegel
Regnsensor
Xenonljus
ACC / Klimatautomatik
Färddator
Belysningspaket
Navigon 2110 max Navi
HiFi Högtalarsystem
Bluetooth-mobil & USB-anslutning för iPod
JCW Takspoiler
Checkered instrumentpanel
3 säten bak
1,5 tums takantenn

JCW växelknopp
JCW handbromshandtag
JCW Alcantararratt
JCW Checkered mattor

Eibach Sportline sänkfjädrar
Alta 22mm krängningshämmare
Blackoutkit by Ruck´n Run Racing
LLS Racing Ventilhattar

ola
2008-10-18, 17:32
fått regnr ... nu :-) HUH 396... sitter bra tycker jag :-) nu bara 4 veckor till leverans...

powernap
2008-10-18, 18:33
inget är som väntans tider.....

Fredrik
2008-10-18, 19:44
Tusan vad skoj Ola, fyra veckor - det går fort :happy:
HUH är ju ett rätt ball reg.nr. också - HUH vad det går :mrgreen:

Är själv väldigt nöjd med mitt: MMF som kan uttydas Mera MINI Fredrik (så som varandes en MINI-galning) eller Mycket Mera Fart (eftersom jag hade en Cooper innan) :D

KPKalle
2008-10-18, 23:14
Owwww that's going to be nice :cool: I hope those 4 weeks go quickly ;) :eek:

Rasmus
2008-10-18, 23:32
Fyra veckor går snabbt! Kul att ha något att se fram emot :P

FEED ME
2008-10-29, 20:17
Är själv väldigt nöjd med mitt: MMF

Eftersom det finns barn som kan läsa på detta forum, så tänker jag inte skriva officiellt vad jag tolkar in i MMF. Men jag satt och smålog för mig själv mest hela tiden i söndags, när jag låg bakom dig. Och det var inte enbart tack vare den skönsjungande orkestern som jag hade bakom mig... :)

Ola, grattis på förhand till en suveränt fin bil!
Ser verkligen fram emot att få se den live på träffarna framöver!

Själv så njuter jag av varje dag när jag beställt ny bil och tänker. Nu är det bara fem månader kvar... :cool:

ola
2008-10-29, 20:40
Eftersom det finns barn som kan läsa på detta forum, så tänker jag inte skriva officiellt vad jag tolkar in i MMF. Men jag satt och smålog för mig själv mest hela tiden i söndags, när jag låg bakom dig. Och det var inte enbart tack vare den skönsjungande orkestern som jag hade bakom mig... :)

Ola, grattis på förhand till en suveränt fin bil!
Ser verkligen fram emot att få se den live på träffarna framöver!

Själv så njuter jag av varje dag när jag beställt ny bil och tänker. Nu är det bara fem månader kvar... :cool:

så du har beställt en Factory JCW du oxå?

KPKalle
2008-10-29, 21:17
.... waiting for the pics :( ;) :D

Björn P
2008-10-30, 09:39
fått regnr ... nu :-) HUH 396... sitter bra tycker jag :-) nu bara 4 veckor till leverans...

Gött mos! Jag har bara två veckor kvar till beräknad leverans av min helsvarta Mini John Cooper Works HB -09. Inget är som väntans tider, som Jonas sa.

/Björn P

powernap
2008-10-30, 09:40
Gött mos! Jag har bara två veckor kvar till beräknad leverans av min helsvarta Mini John Cooper Works HB -09. Inget är som väntans tider, som Jonas sa.

/Björn P

;-)

been there done that......

ola
2008-10-30, 11:19
13/11 .... kl 09.00 :-)

ola
2008-10-31, 19:48
De första delarna börjar snart anlända :-)

Hobbe
2008-10-31, 19:59
Ryktet går att det blir kl. 08:59 genom låsta dörrar.... :D

Fredrik
2008-10-31, 20:19
13/11 .... kl 09.00 :-)

Vad kul Ola, då får du ju kärran i lagom tid till Ballbreaker, stort grattis 8)
Då har vi något att dregla över när vi kommer ut från lokalen på kvällen :D

ola
2008-10-31, 21:13
Vad kul Ola, då får du ju kärran i lagom tid till Ballbreaker, stort grattis 8)
Då har vi något att dregla över när vi kommer ut från lokalen på kvällen :D

hehe :-)

Ace
2008-10-31, 21:15
Tittade på dina svarta fälgar idag. Grymt svarta, grymt blanka! Det blir kanon! Vilken färg har du valt på bilen?

ola
2008-11-01, 07:17
Tittade på dina svarta fäljar idag. Grymt svarta, grymt blanka! Det blir kanon! Vilken färg har du valt på bilen?

chiliröd med svart tak o svarta speglar o svarta bakdörrstolpar - så det blir snyggt med svarta fälGar :-)

Ace
2008-11-01, 10:49
chiliröd med svart tak o svarta speglar o svarta bakdörrstolpar - så det blir snyggt med svarta fälGar :-)


Nu har jag ändrat till G! Knapparna sitter för nära varandra :)

ola
2008-11-04, 12:45
specade JCW -delar ovan.. :handen:

powernap
2008-11-04, 12:54
väldigt snart dax ju:-)

HUH......vad tiden går långsamt:confused:

ola
2008-11-04, 12:57
väldigt snart dax ju:-)

HUH......vad tiden går långsamt:confused:

japp, nu är det 759.840 sekunder kvar :cool:

Hobbe
2008-11-04, 13:07
Jag förvänta mig en uppdatering varje sekund nu :)

powernap
2008-11-04, 13:11
Jag förvänta mig en uppdatering varje sekund nu :)

håller med hobbe....längesen ola skrev nåt här nu.....

FEED ME
2008-11-04, 14:57
Varför finns det inga bilder på bilen ännu?!?

ola
2008-11-04, 17:49
741.600

FEED ME
2008-11-04, 17:54
741.600

Blev den så jäkla dyr?!?

ola
2008-11-04, 18:33
haha , men din blev väl i det häradet ? :-)

739.000

powernap
2008-11-04, 18:40
den nya top-poster ledaren lär bli ola.....huka dig fredrik :woot:

ola
2008-11-06, 10:09
MYCKET DETALJERAD MEN ÄNDÅ STRIPPAD PRESS RELEASE från i våras..

These versions are the first two models to be launched by MINI under the brand MINI John Cooper Works.

The heart beating under the bonnet of each of the two new extreme
sports cars is that of a racer. The 1.6 litre 4-cylinder engine with Twin Scroll turbocharger and petrol direct injection delivers 155 kW/211 bhp and develops its maximum torque of 260 Nm between 1,850 and 5,600 rpm – by means of overboost the torque can actually be increased to 280 Nm. The power unit is based on the engine of the John Cooper Works CHALLENGE, which will see its premiere at the MINI CHALLENGE 2008. It accelerates the MINI John Cooper Works in 6.5 seconds from 0–100 km/h, the MINI John Cooper Works Clubman manages the spurt in just 0.3 seconds more.

It is not only the engines of the MINI John Cooper Works and the MINI John Cooper Works Clubman that provide genuine racing feeling. Both models are also fitted with extensive motor racing technology as standard: exclusive light alloy rims with especially light and extremely high-performance brakes, a new exhaust system and the modified 6-speed manual transmission, also created with close reference to the new racing car for the 2008 MINI CHALLENGE. Rarely before has motor racing expertise found its way so directly onto the road.

Fascinating power due to motor racing expertise.
The MINI John Cooper Works and MINI John Cooper Works Clubman are driven by a true power package based on the current engine of the MINI Cooper S, extensively revised for the MINI John Cooper Works CHALLENGE racing vehicle and now back on the road with refreshed power. Even the basic design of the 1,598 cc 4-cylinder engine has details which are drawn from motor racing. The cylinder block and bearing housing are made of aluminium, the four valves per cylinder are controlled by two upper camshafts, friction-optimised cam followers and hydraulic valve clearance compensation elements. The outlet valves are filled with sodium so as to meet the increased cooling needs of a turbo engine. The camshafts of the 4-cylinder are composite. Instead of using the conventional die-cast procedure, the cam rings are made of high-strength steel and shrink-fitted to the actual shaft. The intake camshaft has a continuously variable phase adjustment function by means of which the valve control times can be adapted to the relevant performance requirements.

The engines for the MINI John Cooper Works and the MINI John Cooper Works Clubman are made at the BMW Group engine plant Hams Hall (Great Britain) where the engine units for all MINI model variations are manufactured. In the case of the top-of-the-range engine, there are a number of special modifications to the production process to do justice to the increased output and the resulting higher temperatures in the combustion chamber, thereby guaranteeing maximum reliability of the drive system. The engines are fitted with reinforced and specifically ground pistons as well as a cylinder head with optimised rigidity and modified gasketing. The intake valves and valve seat rings are also made of especially resilient material, and as compared to the engine of the MINI Cooper S there is a slight reduction of the compression.

More air, more power, more torque – the formula for increased driving pleasure.
The power increase as compared to the engine of the MINI Cooper S is mainly achieved by means of optimised air intake and outlet due to an adapted turbocharger. The air filter, air mass sensor, exhaust system and catalytic converter have been modified so as to achieve a power-enhancing dethrottling on the induction and exhaust side. This is also reflected in an engine sound which is peculiar to this model. Due to the adaptation of the exhaust system,
a significant reduction of counterpressure is achieved.

The through-flow capacity of the clean air duct to the turbocharger has also been increased. The design of the Twin Scroll turbocharger enables an especially spontaneous power build-up. In the exhaust manifold and the turbocharger, the channels of two cylinders are separated in each case. The supercharger blades are set in optimum motion even at low engine speeds. A turbine was developed in very high-quality material especially for the MINI John Cooper Works and the MINI John Cooper Works Clubman, and the maximum boost pressure was increased from 0.9 to 1.3 bar overpressure.

The maximum torque of 260 Nm is available even at an engine speed of 1,850 rpm and up to a level of 5,600 rpm. During acceleration, torque is raised to 280 Nm by means of a brief increase in boost pressure between 2,000 and 5,300 rpm. This overboost function gives the MINI John Cooper Works and the MINI John Cooper Works Clubman an even more powerful response. The engine reaches its maximum output of 211 bhp at 6,000 rpm. The spontaneous response is also reflected in the car’s acceleration figures. The MINI John Cooper Works takes 6.5 seconds to accelerate from 0–100 km/h, the time required by the MINI John Cooper Works Clubman is 6.8 seconds. Both have a maximum speed of 238 km/h.

Petrol direct injection: fuel is precisely measured and efficiently used.
With a specific output of 132 bhp per litre of capacity, the MINI John Cooper Works and MINI John Cooper Works Clubman advance into the realm of
the purebred sports car. What is more, both new models have the characteristic MINI quality of offering unique driving fun in combination with exemplary efficiency. The key function here is the fuel supply system. The turbo 4-cylinder is fitted with petrol direction injection according to the common rail principle. Injection valves positioned laterally in the cylinder head feed the fuel in precise doses under a pressure of 120 bar from the tank directly into the combustion chamber. This means that in every situation on the road, precise fuel supply is guaranteed which is adapted to the given load requirements.

ola
2008-11-06, 10:09
Del 2

Conceived for maximum driving fun: chassis, brakes, assistance systems.
The standard range of features of the MINI John Cooper Works and the MINI John Cooper Works Clubman not only includes a particularly high-performance engine but also a wide range of other components which ensure that this irrepressible power is put safely onto the road. As is characteristic
of MINI, the engine powers the front wheels. The MINI John Cooper Works and MINI John Cooper Works Clubman are fitted with a 6-speed manual transmission whose components have been adapted to the very high level of torque of this new top-level engine. In addition to the sophisticated chassis technology with McPherson struts at the front axle and the central control arm
rear axle, which is itself unique in the small car segment, the electromechanical EPAS (Electrical Power Assisted Steering) is a further guarantee of reliable
and precise handling. The electrical servomotor also contributes to efficiency in that it is only activated when steering support is required or desired by
the driver.

The steering system EPAS allows various settings to be programmed. The basic set-up guarantees balanced steering support depending on road speed. With the sports button, which is positioned as standard next to the gearshift lever in the centre console in the MINI John Cooper Works and MINI John Cooper Works Clubman, it is possible to activate a perceptibly more dynamic characteristic curve with higher steering torque and increased steering precision. In keeping with this, pressing the sports button also changes the accelerator pedal to a much sportier characteristic setting.

The MINI John Cooper Works and MINI John Cooper Works Clubman are fitted with sporty suspension settings as standard. As an alternative, a sports chassis with harder damper characteristics and stronger stabilisers is available for the front and rear axle. For a more extreme racing orientation, there is also a John Cooper Works chassis available in the accessory range for the MINI John Cooper Works. It includes a lowering of the suspension by 10 millimetres, even harder damper characteristics and stabilisers with a diameter which is larger than those of the sports chassis.

The standard sports brake system guarantees short braking distances and is characterised by precise response and fine controllability. The fixed calliper
disc brakes with aluminium callipers finished in red – inner vented on the front wheels and bearing the John Cooper Works emblem on the callipers – are large in their dimensions. The type and function of the brake system is based on those in the MINI CHALLENGE racing vehicle. The same applies to the exclusive 17-inch light alloy wheels in John Cooper Works Cross Spoke CHALLENGE design. Weighing less than 10 kilos, they are the lightest standard wheels within the competitive environment of the MINI John Cooper Works and MINI John Cooper Works Clubman. The high-speed tyres in 205/45 W 17 format have runflat properties, and both models are equipped with a tyre damage display function.

As standard and unique in front-wheel-drive vehicles: DSC with DTC.
In addition to sporty suspension settings and powerful brakes, the MINI John Cooper Works and MINI John Cooper Works Clubman also have sophisticated driving stability systems. Their standard equipment includes ABS, EBD (Electronic Brakeforce Distribution), CBC (Cornering Brake Control)
and DSC (Dynamic Stability Control) including hill-start assistance and DTC (Dynamic Traction Control). By applying the brakes to individual wheels and reducing engine power, DSC applies a stabilising effect when required, intervening early on to prevent the vehicle from swerving at the front or
rear wheels in especially dynamic driving situations or on slippery surfaces. The brake assistance function, likewise an element of DSC, detects
emergency braking situations and ensures instant build-up of maximum brake pressure should the need arise.

DTC is a sub-function of DSC which is available here for the first time in a vehicle with front wheel drive. It enables the response threshold levels
of driving stability regulation to be increased so as to allow controllable slip on the drive wheels. In this way, the models MINI John Cooper Works
and MINI John Cooper Works Clubman can be controlled on snow-covered surfaces or loose sand with slightly spinning front wheels, or taken more intensively to the physical limits in highly dynamic driving situations. When
the threshold range is reached, the stabilising intervention of DSC is also guaranteed in DTC mode. If necessary, DSC can be entirely deactivated.

What is more, in DSC-Off mode an electronically controlled lock function for the differential of the drive axle is activated. This system is also a standard feature and known as Electronic Differential Lock Control: it supports an ambitious, sporty driving style when accelerating out of bends and hairpins, for example. The electronically controlled lock function has the effect of applying specific, appropriate brake force to a spinning drive wheel on tight bends.
This enhances the forward propulsion of the vehicle without having a negative impact on self-steering response. The bend can thus be taken more smoothly but also more swiftly.

Hobbe
2008-11-06, 10:38
...med andra ord så är du fortfarande lite småsugen på din Clubman ? :)

ola
2008-11-06, 10:59
...med andra ord så är du fortfarande lite småsugen på din Clubman ? :)

you bet :-)

Fredrik
2008-11-06, 11:00
...med andra ord så är du fortfarande lite småsugen på din Clubman ? :)

Jag misstänker att Ola längtar - bara en vecka kvar idag, Ola :happy: 8)

ola
2008-11-06, 11:01
Jag misstänker att Ola längtar - bara en vecka kvar idag, Ola :happy: 8)

lite mindre.... 6 dar o 21 timmar..

powernap
2008-11-06, 11:02
sekunder??

KIT
2008-11-06, 11:37
You bad bad boy, får man provligga den ikväll eller ??

http://s2.desktopmachine.com/pics/Mini_clubman_life-ball_190_1024x768.jpg

ola
2008-11-06, 11:48
Cool! That´s a Clubman for real Clubmen !

Fredrik
2008-11-06, 12:24
Hahaha - Ola, vad har du nu hittat på ;)

FEED ME
2008-11-06, 12:35
Är det där orginaltillbehör från Mini?!?

Freddo
2008-11-06, 13:55
Är det där orginaltillbehör från Mini?!?

Japp, köper du skinnmadrassen får du med piskan också..

FEED ME
2008-11-06, 14:16
Japp, köper du skinnmadrassen får du med piskan också..

Vad bra!
Då ska jag nog faktiskt ta och beställa en sådan ikväll. Svart med gula handtag!

FEED ME
2008-11-13, 01:09
Jag undrar om Ola ligger vaken nu och räknar sekunderna... :)

Freddo
2008-11-13, 01:28
Jag undrar om Ola ligger vaken nu och räknar sekunderna... :)

Hehe..ja förmodligen. Som ett barn innan julafton :)

Fredrik
2008-11-13, 07:03
Ola dyker nog upp på Ballbreaker ikväll med ringar under ögonen men med ett gigantiskt smajl :D

ola
2008-11-13, 10:45
helt rätt :-) ringar under ögonen , men mest beroende på skrikande småbarn hela natten faktiskt.. så mina aktier hemma har sjunkit radikalt då jag ska åka o köra simulator ikväll .... :-(

Fredrik
2008-11-13, 11:07
Ola, aktievärdet går ju upp och ner ;)

Bronto
2008-11-13, 11:57
Har den anlänt än? :)

ola
2008-11-13, 12:39
Ola, aktievärdet går ju upp och ner ;)

helt rätt, och det vet ju alla att det är lågkonjunktur nu :blink:

ola
2008-11-13, 12:40
Har den anlänt än? :)

hämtar den om nån timme.. :D

Fredrik
2008-11-13, 12:42
hämtar den om nån timme.. :D

:buttrock: :D 8)

Rasmus
2008-11-13, 12:46
hämtar den om nån timme.. :D

Skön känsla!! :D
Grattis!

FEED ME
2008-11-13, 14:26
hämtar den om nån timme.. :D

Vadan detta dröjsmål? :???:
Trodde att den skulle vara upphämtad för massor av sekunder sedan...

ola
2008-11-13, 20:55
Vadan detta dröjsmål? :???:
Trodde att den skulle vara upphämtad för massor av sekunder sedan...

det blev lite försenat från verkstan.. men nu så är den hemma :D

ola
2008-11-13, 20:56
För mörkt för bilder , kommer under morgondagen , nu ska det plöjas instruktionsbok :-)

Freddo
2008-11-13, 21:21
För mörkt för bilder , kommer under morgondagen , nu ska det plöjas instruktionsbok :-)

Grattis!

Trist årstid att få sån bil bara..

FEED ME
2008-11-14, 12:45
Where the f**k är bilderna?!?

Jag är lite besviken, eller rättare sagt mycket besviken, över att du stack iväg så tidigt igår så att jag inte fick titta på pärlan... :blink:

powernap
2008-11-14, 13:02
Where the f**k är bilderna?!?

Jag är lite besviken, eller rättare sagt mycket besviken, över att du stack iväg så tidigt igår så att jag inte fick titta på pärlan... :blink:

*kanske meningen* :woot:

ola
2008-11-14, 13:05
Where the f**k är bilderna?!?

Jag är lite besviken, eller rättare sagt mycket besviken, över att du stack iväg så tidigt igår så att jag inte fick titta på pärlan... :blink:

vi får ändra på det..
var tvungen att sticka då min farsa hamnade akut på sjukan uppe i uppsala..

FEED ME
2008-11-14, 14:49
vi får ändra på det..
var tvungen att sticka då min farsa hamnade akut på sjukan uppe i uppsala..

OK, tråkigt att höra. Det får väl räknas som en godkänd ursäkt. Hoppas det inte var något allvarligt.

Det kommer väl fler tillfällen att kika på bilen, antar jag...
Snygg avatar, i alla fall!

andreass
2008-11-14, 15:16
Show us!!

Fredrik
2008-11-14, 18:56
8) avatarbild, Ola :D

Bronto
2008-11-14, 21:08
Bilder, bilder, bilder!!!
Mötte en röd Clubman med svarta stripes och trodde först att det var din Ola. Hade reg 'exixxo' eller liknande dock. Förtäljer instruktionsboken något som är värt att nämna här?

ola
2008-11-14, 21:15
bilder kommer, jag lovar! men hann ju fan inte idag, har kört bil istället :-)
vilket skönt vrid det e i motorn , känns som storbil..

mehari75
2008-11-14, 23:28
Grattis Ola till ny åket , och välkommen i the chili red club...

mehari75
2008-11-14, 23:39
här kommer clubloggan:)

ola
2008-11-15, 06:50
här kommer clubloggan:)

schysst :-)

Kongo
2008-11-17, 18:18
Börjar tro allt är bluff, någon som sett dendär röda JCWn? ;)

Bilder!

powernap
2008-11-17, 18:24
Börjar tro allt är bluff, någon som sett dendär röda JCWn? ;)

Bilder!

NMCS's biggest scoop isåfall ;-)

Freddo
2008-11-20, 21:56
Nån mer än jag som inte ser några bilder ;)

RobertH
2008-11-20, 22:30
Jag har sett den! :D

ola
2008-11-20, 22:33
bilder som sagt , kass kvalisort, men bättre än inget..

Freddo
2008-11-20, 23:06
Gött.. ser jättefin ut.
Vill också ha en S bakspoiler..

ola
2008-11-21, 00:00
Gött.. ser jättefin ut.
Vill också ha en S bakspoiler..

det blev fellevererat på min bil.. det blev en S-spoiler när det i själva verket skulle vara en worksspoiler.. men det rättas till i nästa vecka :-)
tillsammans med nya stripes på taket i rött :-)

Fredrik
2008-11-21, 07:12
Häftigt Ola, ska bli kul att se den IRL vid nästa NMCS-event 8)

Freddo
2008-11-21, 08:12
det blev fellevererat på min bil.. det blev en S-spoiler när det i själva verket skulle vara en worksspoiler.. men det rättas till i nästa vecka :-)
tillsammans med nya stripes på taket i rött :-)

Menar du takspoiler eller bakspoiler nu?

För takspoilern vet jag finns i två varianter, ser inte vilken du har riktigt. Men är det den som blivit fel?

För annars är det väl samma bakspoiler som vanliga s:en väl?

ola
2008-11-21, 09:58
Menar du takspoiler eller bakspoiler nu?

För takspoilern vet jag finns i två varianter, ser inte vilken du har riktigt. Men är det den som blivit fel?

För annars är det väl samma bakspoiler som vanliga s:en väl?

takspoilern menade jag..

Björn P
2008-11-24, 10:13
bilder som sagt , kass kvalisort, men bättre än inget..

Coolt med viperstripes. Ser göttig ut bilen!

/Björn P

ola
2008-11-24, 16:15
och nu åkte vinterdojjorna på! ser ut som en Suv!!

Ace
2008-11-25, 16:04
och nu åkte vinterdojjorna på! ser ut som en Suv!!

Grymma bilder!
Förstår att du också är med i "Vägrar ställa av min MINI på vinter-gänget"

Då är vi två! Eller finns det fler?

:handen::handen::handen:

arcamone
2008-11-25, 16:11
Naturligtvis är vi fler Robert, fast jag har inte sett dig på länge! Rullar många företagsminis som rullar här i stan, stod just och glodde på en från reklamradio, hade smashad bakruta.

Riktigt snygg bil Ola, skall hämta mitt köp så snart som möjligt...

/arcamone

Fredrik
2008-11-25, 16:14
Grymma bilder!
Förstår att du också är med i "Vägrar ställa av min MINI på vinter-gänget"

Då är vi två! Eller finns det fler?

:handen::handen::handen:

Ä...hum :D (alltså betyder det att även jag kör på vintern, salt som man är).

powernap
2008-11-25, 16:15
flåt trådkapningen, men här är omröstningen:

http://www.coopersweden.se/showthread.php?p=76837#post76837

back to topic.....

ola
2008-11-30, 10:37
just nu kör jag "tråkcooperautomat" ser ut som det kommer ta ett bra tag innan min kommer ut från verkstan igen.. :-(

Rasmus
2008-11-30, 11:48
just nu kör jag "tråkcooperautomat" ser ut som det kommer ta ett bra tag innan min kommer ut från verkstan igen.. :-(

Är det något som hänt med nya bilen?

ola
2008-11-30, 11:57
Är det något som hänt med nya bilen?

typ ja, ska byta vinge - men det funkar inte riktigt.. får se vad som händer..

ola
2008-12-11, 16:55
ny ratt beställd, alcantara JCW m kolfiberinlägg :-)

Emely&Robert
2008-12-11, 17:06
Det är väl inte så väl så att det kommit kolfiberinlägg för MFSW?

ola
2008-12-11, 18:17
Det är väl inte så väl så att det kommit kolfiberinlägg för MFSW?

nä , det är bara den nedre mittre som får det..

Emely&Robert
2008-12-11, 18:31
nä , det är bara den nedre mittre som får det..

Bra där. De där inläggen är verkligen snygga.

Freddo
2008-12-12, 00:33
Det är väl inte så väl så att det kommit kolfiberinlägg för MFSW?

Finns att beställa, dock inte JCW. Såg det på nån amerikansk minisida.

ola
2008-12-19, 15:14
På tisdag får jag äntligen tillbaka min bil efter tillfixandet, Nicke o de andra på MINI/BMW Solna har varit mycket bra att ha att göra med i det här fallet med min trilskande takvinge mm.. även om jag varit utan bilen i 4 veckor så har de ställt upp kalas med hjälp av bra lånebil (slapp tråkautomaten efter nån vecka) mm mm. En stor eloge! :happy:

ola
2008-12-19, 15:18
:drool:
:idea:
0 0

:banana:

Emely&Robert
2008-12-19, 15:36
Bra nyheter! Hoppas allt funkar bra nu då!

ola
2008-12-23, 18:15
:) så fick man äntligen hem pärlan! med ny ratt o vinge och nya stripes.

powernap
2008-12-23, 18:55
checkered interiour... :buttrock:

Ace
2008-12-24, 08:27
Den kromade grillen trodde jag inte skulle sitta på JCW-bilarna?
Jag föredrar svart.....
God Jul!

ola
2008-12-24, 10:48
Den kromade grillen trodde jag inte skulle sitta på JCW-bilarna?
Jag föredrar svart.....
God Jul!

den gör ju det tyvärr.. man måste ha JCW aeropaketet för att få svart.. men jag ska svarta till den snart.

ola
2008-12-27, 21:18
Hört av min nördiga syrra, när hon såg min bil som bakgrundsbild på mobiltelefonen..

Varför har du en långtradare på din telefon??

replik från min morsa som vet ännu mindre om bilar;

Det är ju en brandbil.. varför då??


blir man trött eller..
men det var ganska kul :-)

Andersson
2008-12-27, 21:23
Hört av min nördiga syrra, när hon såg min bil som bakgrundsbild på mobiltelefonen..

Varför har du en längtradare på din telefon??

replik från min morsa som vet ännu mindre om bilar;

Det är ju en brandbil.. varför då??


blir man trött eller..
men det var ganska kul :-)
:hihi: finns folk till allt :rolleyes:

MINA
2008-12-28, 09:12
Grattis till en urläcker Clubman !
Det var denna look som jag strävade efter när jag monterade Viper stripes på min Cooper !

Emely&Robert
2008-12-28, 12:57
Hört av min nördiga syrra, när hon såg min bil som bakgrundsbild på mobiltelefonen..

Varför har du en längtradare på din telefon??

replik från min morsa som vet ännu mindre om bilar;

Det är ju en brandbil.. varför då??


blir man trött eller..
men det var ganska kul :-)

Brandbil, långtradare... ja, det är ju helt klart bättre än att få höra "Men varför köpte ni en tjejbil? Hade inte du något att säga till om?".

Ashra
2008-12-28, 13:18
Den där tjejbils kommentaren har man fått åka på. De bruakr ta tillbaka den nä de åker med däremot.

powernap
2008-12-28, 13:43
vet bestämt att "tjejbils-uttrycket" kommer från avundsjuka ickevetare :cool:

Fredrik
2008-12-28, 21:31
Den där tjejbils kommentaren har man fått åka på. De bruakr ta tillbaka den nä de åker med däremot.

:steering: :handen: :mrgreen:

ola
2009-01-13, 17:21
en undran, kanske nån kan svara.. Sportknappen gör ju även så at fjädringen styvas upp.. rätt eller fel?
om man isåfall byter fjädringskomponenter tex sänkfjädrar eller coliover från KW, Eibach eller annat märke , hur lirar de sakerna ihop då????

Emely&Robert
2009-01-13, 17:37
en undran, kanske nån kan svara.. Sportknappen gör ju även så at fjädringen styvas upp.. rätt eller fel?
om man isåfall byter fjädringskomponenter tex sänkfjädrar eller coliover från KW, Eibach eller annat märke , hur lirar de sakerna ihop då????

Då skulle jag säga "fel". Styrning och gasrespons påverkas dock.

Mr_Varre
2009-01-13, 18:09
såg din bil idag, typ nära gullmarsplan :) Riktigt fin....

ola
2009-01-13, 20:13
Då skulle jag säga "fel". Styrning och gasrespons påverkas dock.

så då kan man skippa JCW kitet och gå direkt på Eibach+Alta.. :)

Emely&Robert
2009-01-13, 20:50
så då kan man skippa JCW kitet och gå direkt på Eibach+Alta.. :)

Absolut, i vart fall om man hade planerat att styra chassiet med sportknappen :D

ilonnqvist
2009-01-30, 07:42
Är du lika nöjd med din JCW som jag är?
Helt underbar om jag får säga det själv...

ola
2009-01-30, 10:14
Är du lika nöjd med din JCW som jag är?
Helt underbar om jag får säga det själv...

jo jag är helnöjd! bara trist med vinterdäcken just nu, längtar till våren o nya däck.. :-)
såg din bil här på Djurgården för några veckor sen..
Ska du inte med på vinterturen imorrn , vore kul med en Factory Clubman ytterligare.

ola
2009-02-19, 11:01
Beställt nytt..
Alta krängningshämmare 22mm
Eibach Sänkfjädrar
JCW Aerokit II , men bara fram med nya modellen av splitters och Brakeducts

:-)

Freddo
2009-02-19, 11:09
Beställt nytt..
Alta krängningshämmare 22mm
Eibach Sänkfjädrar
JCW Aerokit II , men bara fram med nya modellen av splitters och Brakeducts

:-)

Nice..

va fick du betala för JCW fronten? fått nå pris på hela kitet?

ola
2009-02-19, 13:34
tror det hamnade på ca 4600 olackat.. med NMCS rabatten , hela Clubmankitet har inte kommit ännu - men gillade inte baken på det riktigt och när det kommer sidokjolar så småningom så kan det inte vara en förmögenhet de kostar..

Freddo
2009-02-19, 14:43
tror det hamnade på ca 4600 olackat.. med NMCS rabatten , hela Clubmankitet har inte kommit ännu - men gillade inte baken på det riktigt och när det kommer sidokjolar så småningom så kan det inte vara en förmögenhet de kostar..

Var ju faktiskt inte så farligt.
Näör jag köpte aerokjolar till min R53 så betalade jag 6000 utan rabatt, men då var dom lackade. Så borde inte va mycke mer än så.

BTW så har jag hämtat vingen..

JohanH
2009-02-19, 15:00
med den där investeringen borde du ju kunna lägga 600 på Union Jack-spegelkåpor :)

ola
2009-02-19, 17:25
med den där investeringen borde du ju kunna lägga 600 på Union Jack-spegelkåpor :)

jo fast nu har jag ändrat mig och beställt chequeredkåpor i rött o svart av Paul Coene...

JohanH
2009-02-20, 20:16
jo fast nu har jag ändrat mig och beställt chequeredkåpor i rött o svart av Paul Coene...
Coolt. Mina kåpor är sålda ändå.

ola
2009-03-31, 21:00
Nyss utrustad med Eibach sänkfjädrar och Alta 22 mm kränghämmare .. nu är den grym :-)

powernap
2009-04-01, 07:33
kränghämmaren kommer göra susen :cool:

sätt den i hårdaste direkt :woot:

ola
2009-04-01, 10:29
kränghämmaren kommer göra susen :cool:

sätt den i hårdaste direkt :woot:

satt den i mittenläget , det är en 22 mm.. så det var en jäkla skillnad mot orginalet.. en halv j-a cm i diameter...

Kongo
2009-04-01, 18:42
Vart har du bilderna då?

KIT
2009-04-02, 13:20
Beställt nytt..
Alta krängningshämmare 22mm
Eibach Sänkfjädrar
JCW Aerokit II , men bara fram med nya modellen av splitters och Brakeducts

:-)

Var beställde du krängningshämmarna?

ola
2009-04-02, 18:33
Var beställde du krängningshämmarna?

av mig själv :-) , är ju återförsäljare numera.. så hojta till om du behöver något!

ola
2009-04-02, 22:26
en styck bild på bilen efter sänkning

FEED ME
2009-04-02, 23:06
en styck bild på bilen efter sänkning

Nice!
Kanske en tvätt också? :eek:

Hur många mm har du tagit ner den?

ola
2009-04-03, 07:58
Nice!
Kanske en tvätt också? :eek:

Hur många mm har du tagit ner den?

25 mm ner vart det, och tillsammans med kränghämmaren blev det en helt annan bil...

Björn P
2009-04-03, 08:03
25 mm ner vart det, och tillsammans med kränghämmaren blev det en helt annan bil...

Krängningshämmare fram och bak? Vad består den största förändringen i?

/Björn P

ola
2009-04-03, 08:55
Krängningshämmare fram och bak? Vad består den största förändringen i?

/Björn P

bara bytt bak, känns som den där nernigningen/understyrningen i kurvtagningen fram helt försvann..
hade vart kul att köra direkt nu på Sviestad för att känna skillnaden när det blir ordentligt provocerat , eller om det blev så mycket så bakändan åker ut .. men tror inte det faktiskt,

med mittenläget på hämmaren bak blir det 230% styvare än orginal.. (hur man nu mäter upp sånt???)

Björn P
2009-04-03, 08:57
bara bytt bak, känns som den där nernigningen/understyrningen i kurvtagningen fram helt försvann..
hade vart kul att köra direkt nu på Sviestad för att känna skillnaden när det blir ordentligt provocerat , eller om det blev så mycket så bakändan åker ut .. men tror inte det faktiskt,

med mittenläget på hämmaren bak blir det 230% styvare än orginal.. (hur man nu mäter upp sånt???)

Ha, ha. Statistik och procentsatser är härligt! Låter intressant.. Har du någon länk till delen?

/Björn P

ola
2009-04-03, 09:47
Ha, ha. Statistik och procentsatser är härligt! Låter intressant.. Har du någon länk till delen?

/Björn P

det har jag bara på papper som va med i kartongen..

Ace
2009-04-03, 12:01
bara bytt bak, känns som den där nernigningen/understyrningen i kurvtagningen fram helt försvann..
hade vart kul att köra direkt nu på Sviestad för att känna skillnaden när det blir ordentligt provocerat , eller om det blev så mycket så bakändan åker ut .. men tror inte det faktiskt,

med mittenläget på hämmaren bak blir det 230% styvare än orginal.. (hur man nu mäter upp sånt???)

Hade själv ingen Alta 19mm krängare på när jag körde på Gelleråsen förra året och jag märkte en markant skillnad på Sviestad. Skall flytta till hårdaste läget nu när jag byter till sommardäck och se vad det blir för skillnad. Kör på mittersta nu. Man kanske skulle satsat på 22mm-aren? hi hi

RobertH
2009-04-03, 14:24
det har jag bara på papper som va med i kartongen..

Sa inte du något i höstas om att originalhämmaren på worksen var lika fläskig som Altas?

Rasmus
2009-04-03, 14:44
En 22 mm ligger och väntar på mig och min bil :)

Kongo
2009-04-03, 16:07
en styck bild på bilen efter sänkning

Ska inte Eibach sänka 30 fram och 25 bak?

Jag hade ju tänkt Eibach bara för att jag inte vill att bakänden ska se lägre ut än framänden som det gör på bilden, eller har du något tungt i bilen?

ola
2009-04-11, 21:52
montering imorrn..

ola
2009-04-12, 12:31
Så här blev det !

ola
2009-04-12, 12:34
Så här blev det ! Med hjälp av Plasti-dip samt lätt tintade strålkastare med hjälp av påvärmd strålkastarfilm..

återstår nu bara att få till beltlinen på sidorna bak.. måste demontera stripningen och få dit nya stripedelar på beltlinen.. hmm får bli ett lite senare projekt..

RobertH
2009-04-12, 14:19
Skandal! :D

/Mr Chrome

Rasmus
2009-04-12, 18:08
Snyggt med grillen!!
Personligen är jag lite osäker på vad jag tycker om det svarta runt lamporna. Svart istället för krom gör ju att dom framhävs rätt mycket.

Hobbe
2009-04-12, 20:35
...så länge du inte spikar fast en gigantisk Audi/General Lee-grill ;)

Jag förstår att kromkungen Robban fäller några kromade tårar :)

Andersson
2009-04-14, 07:20
Jag tycker det blev väldigt snyggt med den nya locken! :)

dvorak
2009-04-14, 08:35
Grymt snyggt, detta blev jag sugen på själv nu!

Jag gillar detta mycket bättre än kromet måste jag säga

ola
2009-05-06, 16:16
Nu står Forge Intercooler på tur att installeras , genom säkra källor vet jag nu att den ger ca 25 häst extra!

Ace
2009-05-06, 20:24
Nu står Forge Intercooler på tur att installeras , genom säkra källor vet jag nu att den ger ca 25 häst extra!

25hk!!!?? Kan det verkligen stämma!

http://www.minspeed.net/R56FIC.htm

Såg att man behövde en modifierad nedre grill också.
Men det visste du kanske?

ola
2009-05-06, 20:32
25hk!!!?? Kan det verkligen stämma!

http://www.minspeed.net/R56FIC.htm

Såg att man behövde en modifierad nedre grill också.
Men det visste du kanske?

bromsbänk körd mini med enda modden i form av intercooler blev 25 hk extra..

köper man intercoolern av mig ingår den moddade nedre grillen..

Scitz0
2009-05-06, 21:44
bromsbänk körd mini med enda modden i form av intercooler blev 25 hk extra..

köper man intercoolern av mig ingår den moddade nedre grillen..
Vad innebär den moddade grillen, vad skiljer den från den vanliga?
Hur skiljer den sig från hur det ser ut i jcw aero kittet?

ola
2009-05-06, 22:55
Vad innebär den moddade grillen, vad skiljer den från den vanliga?
Hur skiljer den sig från hur det ser ut i jcw aero kittet?

den är en aerogrill , vet faktiskt inte riktigt vad som skiljer , om den är tunnare eller nåt.. det syns ingen skillnad på utsidan iallafall

ola
2009-06-16, 10:44
Här är en film som R.E tog första dan på Gotland Ring i min bil..
YouTube - MINI Clubman S JCW - Gotland Ring (http://www.youtube.com/watch?v=AcJdPZr9zQY)

tyckte själv att det gick ganska fort då vid tillfället, fast här på filmen ser det sakta ut och är nästan tyst..

Rasmus
2009-06-16, 11:00
Här är en film som R.E tog första dan på Gotland Ring i min bil..
http://www.youtube.com/watch?v=AcJdPZr9zQY

tyckte själv att det gick ganska fort då vid tillfället, fast här på filmen ser det sakta ut och är nästan tyst..

Ja, det är värst vad långsamt det ser ut på filmen. Det som låter mest är bilbarnstolen i baksätet som flög omkring :D

Har även denna på din bil, Ola:
YouTube - MINI Clubman S JCW - Gotland Ring (http://www.youtube.com/watch?v=o2_qoFPzEN0&feature=channel_page)

powernap
2009-06-16, 11:58
Här är en film som R.E tog första dan på Gotland Ring i min bil..
http://www.youtube.com/watch?v=AcJdPZr9zQY

tyckte själv att det gick ganska fort då vid tillfället, fast här på filmen ser det sakta ut och är nästan tyst..

mmm "känns" faktiskt långsamt :cool: men gissar att det ljuger lite....

ola
2009-06-20, 20:24
senaste moddarna; OMP upper strut brace och Alta CAI..

Kongo
2009-06-20, 21:13
Du tejpar ju värre än Nappen nu för tiden ;)

powernap
2009-06-20, 22:20
Du tejpar ju värre än Nappen nu för tiden ;)

hoppla

FEED ME
2009-06-22, 16:42
senaste moddarna; OMP upper strut brace och Alta CAI..

Hur fungerar CAI - märker du någon skillnad?
Är den avskärmad? Utan avskärmning löper man ju risken att det snarare blir en HAI, vilket ju kan göra att effekten snarare sjunker än ökar...

KIT
2009-06-22, 19:24
Hur fungerar CAI - märker du någon skillnad?
Är den avskärmad? Utan avskärmning löper man ju risken att det snarare blir en HAI, vilket ju kan göra att effekten snarare sjunker än ökar...

När jag bromsade min bil på Mantorp var det närmare 30 grader i insuget med just Alta CAI, enligt honom så skulle det bli bättre effekt utan uppgraderingen alternativ hitta kall luft längre ner, skärma av osv. Mycket bättre ljud vilket ger en härlig känsla det också ;-)

dvorak
2009-06-22, 21:26
Kit: Jag blev rädd för din bil när jag stod framför den när han som bänkade den släppte på gasen efter en dragning. Turbon och wastegaten lät så mycket att jag hoppade till :D

Du menar alltså att det hade varit bättre effekt med originalfilter?

ola
2009-06-23, 07:02
den plockar ju kall luft genom scoopet OCH genom det vanliga intaget.. så nog får den en massa luft och det är ju avskärmat så det leder ner luft från scoopet.. men det förutsätter ju att mkan har lite fart på bilen så mer luft trycks ner - går väl inte att få till på en rullande landsväg/bromsning..

ola
2009-07-08, 09:02
Nya skylten "SLOW - CHILDREN PLAYING" kan man ju tolka hur man vill ;-)

Hittade oxå lite bilder på sporthoj.com... Där det syns en "Katt bland hermelinerna" :handen:

ola
2009-08-21, 12:47
Nu är det ny uppsättning hjul på g, Tem Dynamics 1,2 Pro Svarta med Yokohama048 inlämnat för montering på IDH :-)
Ska försöka hänga på Autolife evenemanget på Mantorp på Onsdag , det är lättare att smita från jobbet än från familjen :-)

ola
2009-08-27, 10:20
Mantorp igår , 73 varv , tiderna började uppe på 1.48 för att mot slutet dansa omkring mellan 1.40-1.42.
Mycket köra blev det när väl låsbultarna byttes ut mot vanliga bultar eftersom MINI orginal låsbultar inte passar på Team Dynamics fälgarna..
Mycket bra med kombinationen gratisprogrammet RaceChrono i Nokia telefonen och en Bluetooth GPS för 300 spänn från Teknikmagasinet , järnkoll på tiderna men inga g-kraftsiffror.
Blev av med luftintaget som fladdrade allvärldens väg i slutet på långa rakan , så om nån har ett sånt över är jag spekulant.
Kan konstatera att MINI inte har tillstymmelse till en chans på rakorna mot de andra bilarna (BMW M3/M5, Caterhams, Porschar av alla möjliga varianter, Riskokare i diverse upplagor Evo/Supra/Impreza/RX8 för att inte tala om Maseratis, Ferraris och Lamborghinis mm) - det visste jag ju ioförsig - men det blev så VÄLDIGT uppenbart! det var bara 2 Oplar som var omkörbara där för mig :-(
Men det var ett kul arrangemang och kan klart rekommenderas- 1500 spänn för 6 timmars oavbruten körning om man vill och frukost/lunch/fika ingick.
Och vad avser avdelningen skvaller så vet jag nu vad Laila Bagge ska köpa/har köpt för bil nu :-)

ola
2009-08-28, 14:04
bilder på www.autolife.se

powernap
2009-08-28, 14:09
shit så mycket luft du får in i motorrummet nu :woot:

FEED ME
2009-08-28, 14:10
Och vad avser avdelningen skvaller så vet jag nu vad Laila Bagge ska köpa/har köpt för bil nu :-)

Upplys oss! :)

Det roliga med Mantorp tycker jag är att alla de bilar som kör om en på långa rakan, är man ikapp redan vid inbromsningen alternativt i nästa böj...

ola
2009-10-29, 22:20
nu är det dax för lite vintermoddningar!
Bilen är inkörd i nya garaget och XP-10:or är på väg , ett nytt aerokit ligger därute o väntar oxå med bromskylkanaler o nya splittarna o sen nytt scoop oxå.. :-)

FEED ME
2009-10-29, 22:29
Och jag har ett par nästan nya vinterhjul liggandes i gästrummet...

ola
2009-10-30, 09:14
Och jag har ett par nästan nya vinterhjul liggandes i gästrummet...

Bättre sent än aldrig ;-)

dvorak
2009-10-31, 11:39
nu är det dax för lite vintermoddningar!
Bilen är inkörd i nya garaget och XP-10:or är på väg , ett nytt aerokit ligger därute o väntar oxå med bromskylkanaler o nya splittarna o sen nytt scoop oxå.. :-)

Härligt! Se till att få upp bilder när grejerna är monterade. Fast de kanske åker på efter vintern?

ola
2009-11-23, 11:42
så här blev det! och vilket j-a bett i nya bromsbeläggen.. :-)

Rasmus
2009-11-23, 11:53
så här blev det! och vilket j-a bett i nya bromsbeläggen.. :-)

SNYGGT!!
Så är nu detta JCW eller JCW II-fronten? :D

ola
2009-11-23, 11:58
SNYGGT!!
Så är nu detta JCW eller JCW II-fronten? :D

JCW II är det :-)

Fredrik
2009-11-23, 12:11
Apsnyggt, Ola 8)

dvorak
2009-11-23, 13:09
Fräsigt!

Den fronten är verkligen inte dum. Jag börjar ända mig om min uppfattning av JCW-front på Clubmans :)

ola
2009-11-23, 13:12
och sen blev känns det som Intercoolern gjorde sitt till också :-)

dvorak
2009-11-23, 14:35
Jaså, är du nöjd med prestandan?

Ifall jag skulle göra en modd så skulle det vara intercooler.... så all info du har tack ;) Märker du stor skillnad?

ola
2009-11-23, 14:54
det kan ju va en del placeboeffekt , men tror jag märker en betydande skillnad i klippet.

Den ska ju ge en 10-12 hjulhästar. och framförallt vridet ska vara markant bättre mellan 3500-5500 varv (ca 7% mer vrid , från 280Nm till 300Nm vid 4300 varv)

Rasmus
2009-11-23, 17:23
JCW II är det :-)

Jag ser fortfarande inte skillnad mellan JCW-fronten som KIT har och JCWII-fronten :o
Fattar inte vad det är mer än luftkylningen till frambromsarna som skiljer? :confused:

Se KIT:s bil här och jämför med din...
http://miniclub.se/album.php?albumid=49&pictureid=1371

dvorak
2009-11-23, 17:43
Ola, tack för infon!

ola
2009-11-23, 19:26
Jag ser fortfarande inte skillnad mellan JCW-fronten som KIT har och JCWII-fronten :o
Fattar inte vad det är mer än luftkylningen till frambromsarna som skiljer? :confused:

Se KIT:s bil här och jämför med din...
http://miniclub.se/album.php?albumid=49&pictureid=1371

jag har tydligen inte behörighet att titta på den länken???

Rasmus
2009-11-23, 19:30
jag har tydligen inte behörighet att titta på den länken???

Det är bara länken till KIT:s album. Prova logga in där?

ola
2009-11-23, 19:41
här hittade jag bilder som visar skillnaden
övre visar halva bilen med lackad JCW II och andra halvan med olackad JCW II och undre mmed gamla JCW.. skillnaden är inte jättestor - men den är ändå markant..
http://www.germancarzone.com/mini-lounge/28331-updated-jcw-aero-kit.html

Ström
2009-11-23, 19:42
JCW II är det :-)

Mycket snyggt !
Men har du inte rätt stor färgskillnad ? Eller ljuger bilden ?
Snyggt med svarta ringar runt lamporna !
Är det originaltillbehör ? Eller finns det billigare alternativ ?

ola
2009-11-23, 19:56
Mycket snyggt !
Men har du inte rätt stor färgskillnad ? Eller ljuger bilden ?
Snyggt med svarta ringar runt lamporna !
Är det originaltillbehör ? Eller finns det billigare alternativ ?

bilden ljuger tyvärr inte.. blev lite fel, får göra om det såsmåningom , svarta färgen runt strålkastarna och allt annat svartmålat är svart Plastidip , jag säljer det i sverige och du kommer kunna köpa det på www.britalianracing.se inom kort, har för mig att en halvlitersflaska kostar 295 kr.

dvorak
2009-11-24, 08:51
Hur har plastidippen hållt på ringarna?

Mina som jag lackade med vanlig sprayfärg börjar se skabbiga ut när man tittar nära :)

ola
2009-11-24, 09:38
Hur har plastidippen hållt på ringarna?

Mina som jag lackade med vanlig sprayfärg börjar se skabbiga ut när man tittar nära :)

de har hållt oerhört bra , jag lackade de i våras och de ser faktiskt helt nya ut , det har nog att göra med att Plastidip är lite elastiskt så små stenskott slår inte bort flagor utan det "fjädrar" liksom när det kommer grus osv. sen får man ju vara försiktig med högtryckstvätt på väldigt nära håll för det pallar det inte - men bara man vet det så. Jag har Plastidip på det mesta annat som varit chromat förut också och det är även det som nytt fortfarande.

dvorak
2009-11-24, 12:31
Härligt! Jag skall prova detta över min stenskottslack.

Har du plastidip på lager? Jag är också i behov av ett par justerbara camberplattor, men gärna några andra än Eibach. Har du några att föreslå?

ola
2009-11-24, 17:35
Härligt! Jag skall prova detta över min stenskottslack.

Har du plastidip på lager? Jag är också i behov av ett par justerbara camberplattor, men gärna några andra än Eibach. Har du några att föreslå?

ja jag har plastidip på lager , gå in på www.britalianracing.se och beställ ! du hittar de under Biltillbehör/övrigt

camberplattor har jag tyvärr bara eibach i dagsläget.

ola
2010-04-09, 21:14
Så ska nu min bil också få ett helt nytt set med kamkedjespännare och hela konkarongen vad det nu hette alla delar som skulle bytas för att bli av med det sporadiska dieselknattret.. Komplett byte blev det ialla fall.. och ett oerhört vänligt bemötande från Bavaria Solna!! Jag är INTE ironisk! Danjel hette kundmottagaren och han gav ett oerhört kompetent intryck!

ola
2010-05-01, 08:45
Fast nu börjar jag ruttna på dom... nu har bilen varit där 3 veckor.. de väntar på en ventilkåpa som är restad i Tyskland.. men varför byta ventilkåpa förresten? den har väl inget med byte av kamkedjespännare att göra? Eller måste man bryta sönder den för att komma åt?? det börjar luta åt att Mantorp 8 maj är i farozonen..

Hobbe
2010-05-01, 10:29
Det kan ju vara så att det är högkonjunktur vad det gäller att korrigera rassel i R55/56 runt om i världen så reservdelarna tar slut snabbt.

//Novation i Uppsala - when in need :)

ola
2010-05-05, 09:58
Så då vart den äntligen klar , blev en tur på några kilometer inann den åkte in till nästa verkstad för lite korrigeringar inför Mantorp nu på lördag.. :-)

powernap
2010-05-05, 10:04
Så då vart den äntligen klar , blev en tur på några kilometer inann den åkte in till nästa verkstad för lite korrigeringar inför Mantorp nu på lördag.. :-)

:buttrock:


lycka till på E4an ;-)

ola
2010-07-13, 08:30
Så blev det ytterligare lite pryttlar monterat på bilen;
Stålomspunna Goodrich bromsslangar runt om.
Bromsbelägg Mintex 1144 bak.

Ace
2010-07-13, 09:00
Mintex 1144!!! räkna med gnissel!!! Inte helt nöjd med det på min. :) Men slangarna är grymma....vad blev det för bromsvätska?

Hobbe
2010-07-13, 09:02
Gnissel är racing!

ola
2010-07-13, 11:31
Mintex 1144!!! räkna med gnissel!!! Inte helt nöjd med det på min. :) Men slangarna är grymma....vad blev det för bromsvätska?

AP-RACING 600 bromsvätska vart det.. Inget gnissel bak på min , fram gnisslar carbotech intermittent sedan förut..

ola
2010-08-04, 10:01
och så nu sitter det även Eibach ställbara topplagringar fram :-) blir mer och mer..

powernap
2010-08-04, 10:52
Camber e sexigt....hur mycket ställde du?

ola
2010-08-04, 11:39
Camber e sexigt....hur mycket ställde du?

så mycket som jag kom åt att skruva åt ställskruvarna , för att få ut maximalt måste man borra ett par jack i själva tornet , men jag börjar så här.
castern ställde jag så långt bak som möjligt..

Fredrik
2010-08-04, 12:35
Härligt Ola, du bygger och bygger 8)

ola
2010-09-08, 22:04
Så var nu topplagringen fram tillfixad och monterad åt rätt håll, nu är det maximalt med camber så bilen ser helt j-a kobent ut fram :galen , var tvungen att fräsa ur tornen så man fick till det där sista i vinkelväg. Nu känns bilen som den går på tårna! :p
passade även på att byta till ett ITG filter fram

Hobbe
2010-09-08, 22:19
Här fixas det minsann!

ola
2010-10-07, 09:22
O nu har bilen fått nya framskor , Toyo R1R för lite våtare höstkörning , bakdojjorna kommer på imorrn hoppas jag..

dvorak
2010-10-07, 09:24
Grymt, jag känner själv att A048 inte riktigt är bra höstdäck :D

Dags att sätta på runflatsen igen kanske :/

ola
2010-10-26, 22:23
Vinterprojektet igångsatt , häromdan kom det en Milltek Downpipe , från Alta är det på väg en Acessport för utprovning av mappar , från Laminova kommer snart en vätskekyld oljekylare och på fredag kommer det länkärmar fram+bak och bakre ställbara "control arms" från Alta och sen lite mätare från Defi (turbotryck och oljetemp).. :-) nu ska jag bara lära mig köra bil också så blir det här riktigt bra! :-)

ola
2010-10-28, 20:22
Dynorun idag visar på som mest 228,5 hk vid 6500 varv och 308 Nm vid 3100 varv, det enda som numera är extra på motorn är Intercoolern , men det ska ju inte ge något på effekten.

Johan W
2010-10-28, 20:37
Alta påstår ju att dom får 10-20hp med deras IC, http://www.altaperformance.com/shared/images/dynos/r56/r56_fmic/jcwstg1fmic-test.jpg
(Det enda dom bytt är IC, dock är har den en tune från början)

Jag fick ju 213hk/280Nm i somras men har i efterhand blivit osäker på om dom fick rätt ingångsvärden med tanke på att Alta kör samma dyno som jag körde på men med andra värden :)

FEED ME
2010-10-29, 00:31
Jag mätte ju upp 236 hk på Johnny när det enbart var IC som var bytt. Jag tyckte mig märka en markant skillnad att bilen blev snabbare när jag bytte IC. (Tycker nog att IC'n gjorde mer än mappningen.) Dessvärre har jag ingen effektmätning innan ICn byttes.

Normalt sett ska ju en större IC inte ge mer totaleffekt utan enbart att den behåller effekten bättre när det blir varmt. Men eftersom värmen är ett stort problem hos Mini (även när bilen är helt original så ligger oljetempen långt över vad som är normalt för andra bilar även vid normal körning) kan det ju hända att den större ICn gör skillnad även vid vanlig vardagskörning...

ola
2010-10-29, 08:51
ja det kanske är så.. men då skulle altså en oljekylare enligt det resonemanget också ge en effekthöjning?

Johan W
2010-10-29, 09:28
ja det kanske är så.. men då skulle altså en oljekylare enligt det resonemanget också ge en effekthöjning?

Teoretiskt ja, dock så sänker ju ICn insugstempen vilket gör att luften får högre densitet vilket gör att man borde få mer effekt, mao fungerar inte riktigt på samma sätt.

Tydligen går S:en/JCWn rätt magert på toppvarv vilket gör att motorn blir varmare vilket i sin tur gör att motorstyrningen backar tändningen vilket sänker effekten så kan man hålla värmen under kontroll får man mao mer effekt.
Så om den som mappar om motorn gör rätt borde dom göra en fetare luft/bränsleblandning, som kyler motorn bättre.
Vet inte om det finns nått positivt för bilen att ha en mager blandning annat än miljömässiga skäl?

Detta har jag läst på nått forum vilket låter rimligt. Andra saker som borde påverka positivt kan ju vara annan motorolja/oljekyl som sagt.

Detta är mina iaktagelser/tolkningar, har jag fått det helt om bakfoten eller kan det stämma?

powernap
2010-10-29, 09:32
...massa vettig text....
stämmer väl överens med hur svalle på ts motor tyckte....

feta på från 4.700 varv till varvstopp med en stigande kurva...

Johan W
2010-10-29, 09:35
Så här säger Alta om org vs mappad R56

"We make the Air Fuel Ratio richer.
We are able to change the target Air Fuel Ratios to a much safer level for high boost and high horsepower applications. In stock form the engine runs very lean under high load. Because these engines are Direct Injection engines it allows them to run like this, but this is very dangerous for extended periods of time. We richen up the Air Fuel Ratio to levels that are safer and will allow for more power! We mention this somewhat obvious feature as some tuners are not able to change the Air fuel ratio to much different than stock.

-EGT Limits raised
The Mini ECU uses a calculated EGT (Exhaust Gas Temperature) to determine when to change from a super lean 14.7 Air fuel ratio to its safety backup fueling map. Believe it or not, your engine always hits this EGT limit around 3000-4000 rpm under full throttle after a couple of full throttle runs. We raise this limit and change the entire Air Fuel Ratio curve to better suite a car with high horsepower and torque.

-Ignition timing vs Air temp limits
The stock mapping is very very aggressive and when temp raise even slightly above normal, you are losing power. We map this map much more realistic which makes power much more consistent while still keeping the safety factors in place for extreme conditions hot or cold.

-Boost vs Air temp limits
The stock mapping is very aggressive in this regard also. There is a really narrow window of charge temperature where the ECU will provide the most boost and power. We open this window up to make the power more consistent from run to run and day to day.
"

dvorak
2010-11-03, 20:10
Teoretiskt ja, dock så sänker ju ICn insugstempen vilket gör att luften får högre densitet vilket gör att man borde få mer effekt, mao fungerar inte riktigt på samma sätt.

Tydligen går S:en/JCWn rätt magert på toppvarv vilket gör att motorn blir varmare vilket i sin tur gör att motorstyrningen backar tändningen vilket sänker effekten så kan man hålla värmen under kontroll får man mao mer effekt.
Så om den som mappar om motorn gör rätt borde dom göra en fetare luft/bränsleblandning, som kyler motorn bättre.
Vet inte om det finns nått positivt för bilen att ha en mager blandning annat än miljömässiga skäl?

Detta har jag läst på nått forum vilket låter rimligt. Andra saker som borde påverka positivt kan ju vara annan motorolja/oljekyl som sagt.

Detta är mina iaktagelser/tolkningar, har jag fått det helt om bakfoten eller kan det stämma?

Allt låter vettigt förutom att en oljekylare skulle ge effekt. Oljan är inte med i förbränningcykeln, därför kan den inte ge någon extra effekt (eller ta bort)

Johan W
2010-11-03, 20:12
Allt låter vettigt förutom att en oljekylare skulle ge effekt. Oljan är inte med i förbränningcykeln, därför kan den inte ge någon extra effekt (eller ta bort)

Skrev lite skumt, menade att oljekylaren borde teoretiskt hjälpa till att bibehålla effekten mao hindra att bilen backar tändningen p.g.a. värmen?

dvorak
2010-11-03, 20:14
Skrev lite skumt, menade att oljekylaren borde teoretiskt hjälpa till att bibehålla effekten mao hindra att bilen backar tändningen p.g.a. värmen?

Hehe, jo ifall man tar det till extremer så låter det som att det borde stämma. Frågan är om inte motorn skär eller kylarvattnet börjar koka innan :)

En sak är säker iaf, man får inga hk av en oljekyl (men alla borde ha en ändå!)

ola
2010-11-17, 15:01
Milltek Downpipe monterad! Bättre ljud! känns som det är bättre drag i bilen , men det kan vara placebo , vet faktiskt inte hur mycket det gör , nån som vet?

powernap
2010-11-17, 15:20
Milltek Downpipe monterad! Bättre ljud! känns som det är bättre drag i bilen , men det kan vara placebo , vet faktiskt inte hur mycket det gör , nån som vet?

Placebo räcker låååångt :cool:

Gustav2000
2010-11-17, 23:57
O nu har bilen fått nya framskor , Toyo R1R för lite våtare höstkörning , bakdojjorna kommer på imorrn hoppas jag..
Kul med r1r, jag vill veta allt om vad du tycker om dem!

Stephand
2010-11-18, 12:55
Med tanke på ovanstående ang ic så vore det intressant att se en bänkning på en bil före och efter Ic byte och då i samma bänk, synd att du inte bänkade innan.

228,5 hk på hjulen visar ju att du borde ha närmare 240-250hk på veven, stämmer den dynon så är ju ny Ic första investeringen alla bör göra för ett sådant ingrepp kan ju inte påverka motorgarantin.

ola
2010-11-18, 14:53
det var inte 228 på hjulen utan 228 på veven...

Stephand
2010-11-18, 16:06
det var inte 228 på hjulen utan 228 på veven...

ändå 17 kusar mer en orginal enbart med förbättrad IC, vad kostar en Alta IC?

ola
2010-11-18, 16:31
ändå 17 kusar mer en orginal enbart med förbättrad IC, vad kostar en Alta IC?

8295 kr minus 10% NMCS rabatt
http://www.britalianracing.se/index.php/bilar/mini/2nd-generation-2007/motor-och-drivlina/intercooler-forge.html

men då är det inte Alta utan Forge (det som Jag, Kit mfl kör med)
Alta har tydligen sämre passform , viktigt då det är MYCKET Trångt!

Stephand
2010-11-18, 16:52
8295 kr minus 10% NMCS rabatt
http://www.britalianracing.se/index.php/bilar/mini/2nd-generation-2007/motor-och-drivlina/intercooler-forge.html

men då är det inte Alta utan Forge (det som Jag, Kit mfl kör med)
Alta har tydligen sämre passform , viktigt då det är MYCKET Trångt!

hmn. kanske är läge när jag endå ska ska montera aerokit till våren.

Bra med en husnasare här som provar ut produkterna åt oss:happy:

FEED ME
2010-12-19, 19:57
Dynorun idag visar på som mest 228,5 hk vid 6500 varv och 308 Nm vid 3100 varv, det enda som numera är extra på motorn är Intercoolern , men det ska ju inte ge något på effekten.

Vad fick du för siffror för effekt och vrid på hjulen?
Hur mycket beräknade ni i förlust i transmissionen?

Jag testade ju Johnny hos Rototest, och där får man bara effekten på drivhjulen. De hävdar att det inte är tillförlitligt att beräkna förlusten på vägen från motorn...

ola
2010-12-20, 14:02
transmissionsförlusten beräknar de på motorbromsen tydligen , så vid max varv släpps gasen och bilen bromsar ner på motorbroms och då räknar de förlusten därigenom så det finns ingen fast procentsats för förlusten, ska tydligen vara det sätt som man får mest tillförlitliga siffror , så drivhjulssiffror fick jag aldrig.. deras dyno ska vara den bästa i sverige sägs det..

dvorak
2010-12-20, 14:25
Det absolut bästa är ju att mäta kraften på hjulen före modifikationer, och sedan jämföra med kraften på hjulen efter.

Det känns som att det aldrig blir riktigt bra med beräkningarna på förluster i drivlinan. Mäter man kraften på hjulen och jämför de siffrorna får man absoluta värden.

Sedan har jag aldrig riktigt förstått varför det är intressant att räkna om till kraften på svänghjulen. Den kraften ser man ändå aldrig ändå, det är ju kraften efter hela drivlinan som man faktiskt använder sig av. Att mäta svänghjulen är egentligen ointressant då motorn bara är en del av ett helt system. Man använder ju motorn för sig självt lika lite som man använder en bildskärm utan en dator. ;)

ola
2010-12-20, 18:54
vad? menar du att man ska koppla ihop det på nåt vis? skärmen o datorn..

skämt åsido - jag håller med dig , men det är ju så alla mäter och jag orkar inte omvända nästan hela världen ! :-)

dvorak
2010-12-20, 20:18
vad? menar du att man ska koppla ihop det på nåt vis? skärmen o datorn..

skämt åsido - jag håller med dig , men det är ju så alla mäter och jag orkar inte omvända nästan hela världen ! :-)

Hehe, du behöver bara omvända halva världen :)

I USA är det mycket vanligare att mäta RWHP (rear wheel hp), vi kanske ska flytta dit ;)

Det visar att de har lite bra tänk på strippen ändå, det är liksom inte intressant att skryta med högre siffror som ändå sällan stämmer :)

powernap
2010-12-21, 07:02
det är liksom inte intressant att skryta med högre siffror som ändå sällan stämmer :)

:potd:

ola
2010-12-21, 08:39
I USA är det mycket vanligare att mäta RWHP (rear wheel hp), vi kanske ska flytta dit ;)


hmm , då blir det inte många hästar att mäta om vi ska mäta Rear wheel....

Nina
2010-12-21, 17:52
det är liksom inte intressant att skryta med högre siffror som ändå sällan stämmer :)

Jag brukar kalla såna hästar för ”tidningshästar”, de är alltid fler i tidningen än de faktiskt är i verkligheten. ;)

Johan W
2010-12-21, 21:23
Har ju tryckt in ett gäng amerikanska hästar i bilen nu, skulle vara kul att se om siffrorna stämmer något sådär med verkligheten, funderar på ett ny dynobesök framöver.
Dom påstår ju att man ska ha fått 235hk/380Nm på drivhjulen vilket låter lite saftigt, går bra gör den iaf ;)
Gått framåt med Alta, väntar på en uppdaterat map nu bara som ska släcka ett par felkoder som dyker upp.

ola
2011-02-28, 17:23
Nu sitter det nya fina Defi mätare i bilen! Turbotryck och Oljetemp!

MrCooper
2011-02-28, 18:19
Var är bilderna då?? :woot:

FEED ME
2011-02-28, 22:48
Var är bilderna då?? :woot:

http://www.autolife.se/_Pages/51251/Image772x600.jpg

:D

MrCooper
2011-03-01, 13:08
Har Ola en röd MINI med gula trösklar (jag låtsas att jag inte ser huven)??? :rolleyes:

ola
2011-03-01, 14:47
hehe , nä men det är precis samma samma upsättning i Johnny som i min bil!

ola
2011-05-27, 18:02
Fan va bra den går! Den e inte till salu längre! En dag på racerbanan i gott sällskap med betydligt motorstarkare bilar och minin gör inte dåligt ifrån sig och inte tillstymmelse till mekaniska problem! Går som en klocka helt enkelt :-)

powernap
2011-05-27, 18:15
Fan va bra den går! Den e inte till salu längre! En dag på racerbanan i gott sällskap med betydligt motorstarkare bilar och minin gör inte dåligt ifrån sig och inte tillstymmelse till mekaniska problem! Går som en klocka helt enkelt :-)

:potd:

Luc!fear
2012-09-25, 18:34
http://www.autolife.se/_Pages/51251/Image772x600.jpg

:D
Feed me:
Moterat ratten själv & extramätarna?
Är det original extramätare?

Ola:
monterade du:
JCW växelknopp
JCW handbromshandtag
JCW Alcantararratt eller var det monterat när du hämtade bilen?

Minid
2012-09-25, 19:35
På bilden i skärmen för radion, hur får man den?! Eller är det en äldre uppdatering ?

MrCooper
2012-09-25, 21:11
På bilden i skärmen för radion, hur får man den?! Eller är det en äldre uppdatering ?

Den såg ut så tidigare, men har faceliftats.

ola
2012-09-25, 21:44
mätarna är Defi mätare som jag sålde 2 set (en till Claabe och en till Johnny) till Feed Me och som jag sen köpte tillbaka Clabbes set som monterades i min Clubman men som sen monterades ur och såldes till KIT.. kan ta hem nya om du vill , men de är inte billiga! har för mig med alla monteringsgrejer, givare osv hamnar man på uppåt 10.000 kr har jag för mig.. Jag monterade Alcantararatten själv och även knopp och handtaget..

Feed me:
Moterat ratten själv & extramätarna?
Är det original extramätare?

Ola:
monterade du:
JCW växelknopp
JCW handbromshandtag
JCW Alcantararratt eller var det monterat när du hämtade bilen?

Minid
2012-09-25, 22:34
Den såg ut så tidigare, men har faceliftats.

okej! tack

Luc!fear
2012-09-26, 09:44
mätarna är Defi mätare som jag sålde 2 set (en till Claabe och en till Johnny) till Feed Me och som jag sen köpte tillbaka Clabbes set som monterades i min Clubman men som sen monterades ur och såldes till KIT.. kan ta hem nya om du vill , men de är inte billiga! har för mig med alla monteringsgrejer, givare osv hamnar man på uppåt 10.000 kr har jag för mig.. Jag monterade Alcantararatten själv och även knopp och handtaget..
Ok
Är det svårt att byta ratt, växelspak & hanbromshandtag/damsask?
Har fårtt priser från MINI-ÅF, är det lätta att byta dessa själv kanske man skulle spara en massa pengar på det...

Ang. mätare så får jag MINI original temp/Nm-mätare monterade för ca: 6-7000:- inkl montage & då blir dom i samma stuk som övrig inredning.
Kan du PM:a mig priser på alcantara ratt med kolfiberinlägg, handbromshandtag & växelspak i kolfiber med tillhörande alcantara damasker.
Kommer du åt MINI originaldelar?
Mvh Dan

Flameboy
2012-09-26, 10:26
Växelspaksknopp, handbromshandtag och damasker byter du på mindre än en timme. Ratten är lite bökigare med airbag och grejer...

Luc!fear
2012-09-26, 10:53
Växelspaksknopp, handbromshandtag och damasker byter du på mindre än en timme. Ratten är lite bökigare med airbag och grejer...
Fixar en verkstadsmekaniker det som inte gillar att meka med bilar?
Har jobbat med allt möjligt inom mekanik i ca: 30 år & driver eget företag inom VVS/Värmeinstallationer sedan 8 år... men gillar inte att skruva med bilar (kan låna polarens garage med billyft)
Finns det bra beskrivningar att hitta på nätet eller nått?
Kanske skall jag även anta utmaningen att montera MINI original extraljus själv, eller måste man göra något med "can-bus" & med återställning m.m. på en ny bil (2012-2013)

Hagatorpet
2012-09-26, 12:26
Kanske skall jag även anta utmaningen att montera MINI original extraljus själv, eller måste man göra något med "can-bus" & med återställning m.m. på en ny bil (2012-2013)
Extraljusen monterar du enkelt själv
om du köper orginal med monteringsats är det inget större problem
Noel klarade det :)

David
2012-09-26, 13:05
Fixar en verkstadsmekaniker det som inte gillar att meka med bilar?
Har jobbat med allt möjligt inom mekanik i ca: 30 år & driver eget företag inom VVS/Värmeinstallationer sedan 8 år... men gillar inte att skruva med bilar (kan låna polarens garage med billyft)
Finns det bra beskrivningar att hitta på nätet eller nått?


Det är väldigt enkelt och finns bra guider på youtube.

Ratt:
http://www.youtube.com/watch?v=G4-l_NpHRZQ

Växelspak:
http://www.youtube.com/watch?v=3eBIEAQRAsk

Handbroms:
http://www.youtube.com/watch?v=j_9PbLXKaAg&list=PL9333FAAE65E64271&index=12&feature=plpp_video