handdator

Visa fullständig version : Sportknapp vs ej sportknapp - R56S



Fredrik
2008-10-18, 08:57
Då min R56 S varken är utrustad med sportknapp eller sänkt (har dock sportchassie vilket innebär sänkning på 1,5 cm mot standard) så var det skoj att testa kombinationen sportknapp samt sänkning totalt 3 cm med en MINIbroder på Gelleråsen. Vi bytte helt enkelt våra MINIs för en stunds körning ute på landsvägen.

Accelerationen var det mest märkbara, på polarens MINI med sportknapp testade jag först att inte ha sportläget i, och då har min bil (med polerat grenrör som Paul på Paintworx bytte utan min vetskap) betydligt bättre bottendrag, stor skillnad - jag blev riktigt förvånad, den andra bilen kändes nästan strypt.
När sportknappen trycktes in så var det betydligt bättre respons i MINIkompisens kärra, nästan jämförbar med min, samt att den extra sänkningen gjorde att den blev mer responsiv vid korta rattutslag höger-vänster än min S (som är 1,5 cm högre).

En kul och intressant jämförelse skulle vara att med hjälp av driftbox se skillnaden i acc med sportknapp i- samt urkopplad mot min, men som det är nu behöver jag ingen sportknapp - den är inkopplad konstant på min MINI :D

JohanH
2008-10-18, 09:22
Nu vet jag inte varför Fredrik inte skriver att det var min bil han testade - men den har också sportchassi vilket gör att jag inte är med i matematiken om hur mycket lägre eller högre bilen är.

Faktum är att Fredriks hade ett bottendrag som min bil inte har - det var nästan som att ha sportknappen intryckt permanent, dock utan den förändrade styrresponsen.

Så - kontentan är att för er som köper utan sportknapp kan man kompensera en del av detta med att sätta in ett polerat grenrör..

/Johan

Fredrik
2008-10-18, 09:34
Nu vet jag inte varför Fredrik inte skriver att det var min bil han testade - men den har också sportchassi vilket gör att jag inte är med i matematiken om hur mycket lägre eller högre bilen är.

Faktum är att Fredriks hade ett bottendrag som min bil inte har - det var nästan som att ha sportknappen intryckt permanent, dock utan den förändrade styrresponsen.

Så - kontentan är att för er som köper utan sportknapp kan man kompensera en del av detta med att sätta in ett polerat grenrör..

/Johan

Vad jag vet så ska din vara sänkt tre cm totalt (och detta inkluderar då sportsänkningen på 1,5 cm), men jag kan ha fel - någon med mer kunskap i ämnet kan gärna klargöra detta med sänkning, cm hit och mm dit :)

Anledningen för mig att inte skriva det var din bil jag testade var helt enkelt om någon (mot förmodan) skulle uppfatta denna tråd som kritisk mot den andra bilen (din bil), vilket den självfallet inte är utan bara en redovisning av mina intryck efter vår repa på landsvägarna.
Vi verkar dela uppfattning om känslan, Johan.

En sak jag faktiskt saknar på min är den något trögare känslan i servon som sportknappen ger - nu är jag himla nöjd med min bil i övrigt, men skulle jag beställa en ny idag skulle jag absolut ta sportknapp (och diff som jag också saknar, blir bättre driv i de tighta kurvorna då :D ).

Bara för att helt ovetenskapligt se vad det är för skillnad skulle det vara skoj att, vid tillfälle, köra med driftbox inkopplad. Är du intresserad att vara med i ett eventuellt framtida test, Johan?

JohanH
2008-10-18, 09:50
Bara för att helt ovetenskapligt se vad det är för skillnad skulle det vara skoj att, vid tillfälle, köra med driftbox inkopplad. Är du intresserad att vara med i ett eventuellt framtida test, Johan?

Har påven en skojig mössa? Sover Dolly Parton på rygg?

Fredrik
2008-10-18, 09:58
Har påven en skojig mössa? Sover Dolly Parton på rygg?

Jag finner frågan med ett "ja" besvarad :D 8)

Marcus
2008-10-19, 11:31
Slutsats:

Uppgradera avgassystemet = bra mod för R56orna

FEED ME
2008-10-19, 15:47
Jag finner frågan med ett "ja" besvarad :D 8)

Då är det väl bara att du får arrangera ett "Mini run" illa kvickt, så att jag kan komma med Driftboxen...

Vad sägs om söndag, nästa vecka? (26/10)

powernap
2008-10-19, 15:50
Då är det väl bara att du får arrangera ett "Mini run" illa kvickt, så att jag kan komma med Driftboxen...

Vad sägs om söndag, nästa vecka? (26/10)

då har ju vi spontan sydträff :woot:

skoj att vi syns på olika ställen.....

Fredrik
2008-10-19, 15:50
Då är det väl bara att du får arrangera ett "Mini run" illa kvickt, så att jag kan komma med Driftboxen...

Vad sägs om söndag, nästa vecka? (26/10)


Vad lustigt, jag ska just pejla intresset för en Södertörn run den 26/10 - kan du ta med en box då så får vi testa, Erik :banana:

andreass
2008-10-19, 18:50
På min Diesel blir sportknapp "på" en jäkla skillnad, i alla fall gällande responsen.

KIT
2008-10-21, 00:37
Ska bli kul att testa "putsat grenrör utan sportknapp" vs. "putsat grenrör med sportknapp, milltek" vs. "oputsat grenrör med sportknapp med putsad advokat"

Fredrik
2008-10-21, 07:07
Ska bli kul att testa "putsat grenrör utan sportknapp" vs. "putsat grenrör med sportknapp, milltek" vs. "oputsat grenrör med sportknapp med putsad advokat"


:lol: Tyvärr har den putsade advokaten begärt entledigande från detta arbetspass (Södertörn run 26/10), så det blir "putsat grenrör utan sportknapp" vs "putsat grenrör med sportknapp, milltek" vs "putsad Cooper med S-stuns" då Ola även är intresserad av att testa driftbox.

RobertH
2008-10-21, 07:37
Min är "oputsat grenrör med sportknapp och oputsad förare" om det kan hjälpa er på något sätt..

powernap
2008-10-21, 07:41
fick för mig att alla stekare är putsade både här o där :handen:

RobertH
2008-10-21, 07:43
Man ska inte låta sig luras av en vacker fasad!

Fredrik
2008-10-21, 08:17
Min är "oputsat grenrör med sportknapp och oputsad förare" om det kan hjälpa er på något sätt..

Jag skulle snarare säga att din är "oputsat grenrör med sportknapp och putsad förare samt putsad motorhuv" vilket kan kapa en nanosekund ;)

powernap
2008-10-21, 08:22
Jag skulle snarare säga att din är "oputsat grenrör med sportknapp och putsad förare samt putsad motorhuv" vilket kan kapa en nanosekund ;)

nervös???

Fredrik
2008-10-21, 08:28
nervös???

Inte för en sekund, läs mer här:
http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=5658&highlight=versus

:handen:

RobertH
2008-10-21, 08:53
Inte för en sekund, läs mer här:
http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=5658&highlight=versus

:handen:

Men nu har båda R56:or!

Men jag måste säga att sportknappen inte ger mer effekt, men bilen blir vansinnigt mycket roligare att köra när den är på. Men man kan nog uppnå samma "prestandaskillnad" i gasresponsen genom att ha en vältränad högerfot.

Personligen gillar jag möjligheten att kunna stänga av den i köer (då bilen är hur jobbig som helst med sporten i), och trycka på den när jag vill köra inspirerat. Det är som två bilar i en!

Fredrik
2008-10-21, 09:02
Men nu har båda R56:or!

Men jag måste säga att sportknappen inte ger mer effekt, men bilen blir vansinnigt mycket roligare att köra när den är på. Men man kan nog uppnå samma "prestandaskillnad" i gasresponsen genom att ha en vältränad högerfot.

Personligen gillar jag möjligheten att kunna stänga av den i köer (då bilen är hur jobbig som helst med sporten i), och trycka på den när jag vill köra inspirerat. Det är som två bilar i en!

Sant (att båda nu har R56 alltså ;) ), och jag tror i ärlighetens namn inte att min bil är så mycket snabbare än en med sportknappen intryckt, men det ska bli skoj att se om där är någon skillnad. Min bil har som sagt ingen sportknapp men den går som om att den hade en inkopplad konstant :D

JohanH
2008-10-21, 09:06
Ja, det är synd att jag inte kan - men Robbans och min bil ska vara identiska förutom min sänkning. Hans är förvisso tyngre av allt bling, men å andra sidan är han själv lättare så det väger nog upp.

/Johan

Fredrik
2008-10-21, 09:08
Ja, det är synd att jag inte kan - men Robbans och min bil ska vara identiska förutom min sänkning. Hans är förvisso tyngre av allt bling, men å andra sidan är han själv lättare så det väger nog upp.

/Johan

:blink:

powernap
2008-10-21, 09:12
tror helt uppriktigt att ni får "tråkigt" resultat...

med tråkigt menar jag i detta sammanhang, ingen större skillnad med eller utan bling-polering-knapp-mojjänger....utan det är nog 90% förare......fästet i startögonblicket, samt snabbheten i växling, vid vilket varvtal växlingen sker osv


sorry :-(

Fredrik
2008-10-21, 09:13
Ja men då så :handen:

RobertH
2008-10-21, 09:14
Helt rätt nappen. Sportknappen handlar mer om "sportigare känsla" än om någon som helst form av effekt.

Jag drar mig till minnes min barn/ungdomsbibel - Hobbexkatalogen. Där kunde man under många år beskåda en produkt som kallades för "Snabbstartshandtag" till mopeder, med den beskrivande texten "För snabba och riviga starter!". (Dvs. den ändrade utväxlingen på gasvajern)

Det är exakt samma produkt som en sportknapp, förutom då att den även styvar upp styrningen.

powernap
2008-10-21, 09:15
prova gärna klassikern med driftbox....

0-100-0.....11,0 sekunder med vanliga gatdäck kändes som en hygglig tid...slå den gärna :buttrock:

dokumentation från opartisk ERIK ;-)

Fredrik
2008-10-21, 09:21
prova gärna klassikern med driftbox....

0-100-0.....11,0 sekunder med vanliga gatdäck kändes som en hygglig tid...slå den gärna :buttrock:

dokumentation från opartisk ERIK ;-)

Erik är inte opartisk - han ville sälja en box till dig , Jonas ;)

powernap
2008-10-21, 09:51
Erik är inte opartisk - han ville sälja en box till dig , Jonas ;)

med detta sagt....betyder det att ni gör testet, så vi får spänna de digitala musklerna o jämföra mina 11,0, 0-100-0 :handen:

glöm ej att vi fick endast 1 (ett) försök var.....

Fredrik
2008-10-21, 10:07
med detta sagt....betyder det att ni gör testet, så vi får spänna de digitala musklerna o jämföra mina 11,0, 0-100-0 :handen:

glöm ej att vi fick endast 1 (ett) försök var.....

Bah, inte svårt för dig du som kör ett reaplan, eller rättare sagt en JINI (Jonas-mINI - ombyggd som tusan :woot: ) - din tid räknas inte då du har en rasérbil och vi andra standardMINIs ;)

powernap
2008-10-21, 10:09
Bah, inte svårt för dig du som kör ett reaplan, eller rättare sagt en JINI (Jonas-mINI - ombyggd som tusan :woot: ) - din tid räknas inte då du har en rasérbil och vi andra standardMINIs ;)

tyckte jag läste nånstans om din mod....polerat rör...d e grejer d.....

Fredrik
2008-10-21, 10:14
tyckte jag läste nånstans om din mod....polerat rör...d e grejer d.....

Ja, det verkar vara en bra modd, det lustiga är ju att jag missförstod Paul och inte fattade att han hade fixat detta förrän i våras efter konbanan på Lunda :banana:

powernap
2008-10-21, 10:16
Ja, det verkar vara en bra modd, det lustiga är ju att jag missförstod Paul och inte fattade att han hade fixat detta förrän i våras efter konbanan på Lunda :banana:

vad ger ett polerat rör, förutom förhöjd bling-faktor?

Fredrik
2008-10-21, 10:17
vad ger ett polerat rör, förutom förhöjd bling-faktor?


:???: Bra fråga, det är det vi ska se om det är någon större skillnad.

Fast bling är det väl inte när det inte syns ;)

powernap
2008-10-21, 10:24
Fast bling är det väl när alla vet om att jag har polerat rör ;)
alla på forumet vet om det = BLING ;-)

btw....undra om sunda har knapp:confused:

Fredrik
2008-10-21, 11:32
alla på forumet vet om det att jag= BLING)


Det är lugnt Jonas, din hemlighet är säker hos mig ;)